Uppgifter: Med tre dagar kvar har över 300 000 bokat Half-Life: Alyx

Medlem

300 000 bokningar för ett Half-Life spel är inget annat än ett fiasko. Det är väl för de flesta ganska uppenbart att det egentligen bara handlar om att kunna sälja överprissatta VR-set. Vad kan tekniken vara värd egentligen... 2000 kr?

Ett Half Life 3, eller HL2 ep. 3, för normalt spelande skulle ha haft miljoner av förhandsbokningar.

Jag har inget emot att VR äntligen får ett potentiellt schysst spel. Det är prissättningen på hårdvaran som gör att det blir en "no go" för min del. Jag köper inte en mobilskärm i plastbrillor för 10.000 kr.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Kan du nämna några förutom RE7?

Hur långt är ett snöre?
nej men ist för att rabbla upp en hel lista så är det väll bara gå in på Steam eller Oculus store och bläddra runt lite?
ja det är ett stort "brus" av EA och "techdemos" men det är det ju i "plattskärmskategorin" också.

jag nämner några exempel då bara för att.
Boneworks
The Walking Dead Saints and sinners
Espire 1
Moss
Blue giant
Asgards wrath


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Turbodog:

"Felaktigt". Alla har vi olika åsikter. Men det är min att alla känns som tech demos.
Att säga att någons åsikt är felaktig är felaktigt.

Ja jag tar tillbaka var inte så jag menade.
självklart kan man tycka att allt känns som techdemos.
Personligen så känns dom flesta "plattskärms" spel för mig "platta", jag väljer VR 9/10 om jag ska spela

Redigerar inte et svar till @henkka
Du behöver inte ett VR-kit för 10 000 för att spela HL Alyx eller nått annat spel.
Målet är inte att slå nån sorts försäljningsrekord (förrutom inom VR) utan målet är att fler ska börja spela och tycka om VR.
Spelet är väldigt anpassad för VR-nybörjaren eller den avancerade spelaren.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var inte många som hade råd att äga en dator med ett separat grafikkort när Half-Life kom. På den tiden fick du lägga ut i princip lika mycket pengar som ett Index-kit kostar nu för att kunna köra HL1 med vettig upplösning och framerate.
Det var _dyrt_ att ha en ny dator på den tiden.
Det fanns i princip ingen andrahands-marknad som nu. Det fanns inte alls samma urval på komponenter som nu och det fanns knappt någon som pressade priserna.

Det var samma sak när Half-Life 2 kom. Var otroligt många som uppgraderade sina datorer för att klara av kraven. Det fanns visserligen en större marknad för PC men det krävdes ganska mycket prestanda för att få det att lira väl.

Och nu är det nästa steg som Valve tar genom att höja ribban rätt rejält i och med VR och helst då ett Index med sina 11 700kr.

Vi som var med när HL1 släpptes är i 35+ nu och är ganska köpstarka.
Valve är inte ute efter att sälja miljoner kopior av Alyx, de vill höja ribban till nästa nivå av spelande och pressa konkurrenter att ta fram andra och kanske bättre lösningar. Gaben pratade själv om hjärnimplantat i sin intervju med IGN.

Medlem
Skrivet av aakerlind:

Det var inte många som hade råd att äga en dator med ett separat grafikkort när Half-Life kom. På den tiden fick du lägga ut i princip lika mycket pengar som ett Index-kit kostar nu för att kunna köra HL1 med vettig upplösning och framerate.
Det var _dyrt_ att ha en ny dator på den tiden.
Det fanns i princip ingen andrahands-marknad som nu. Det fanns inte alls samma urval på komponenter som nu och det fanns knappt någon som pressade priserna.

Det var samma sak när Half-Life 2 kom. Var otroligt många som uppgraderade sina datorer för att klara av kraven. Det fanns visserligen en större marknad för PC men det krävdes ganska mycket prestanda för att få det att lira väl.

Och nu är det nästa steg som Valve tar genom att höja ribban rätt rejält i och med VR och helst då ett Index med sina 11 700kr.

Vi som var med när HL1 släpptes är i 35+ nu och är ganska köpstarka.
Valve är inte ute efter att sälja miljoner kopior av Alyx, de vill höja ribban till nästa nivå av spelande och pressa konkurrenter att ta fram andra och kanske bättre lösningar. Gaben pratade själv om hjärnimplantat i sin intervju med IGN.

Confirmation bios är en stark sak.
- Jag köpte något överprissatt så då måste jag försvara mitt val. Precis som med allt från Apple, en ful Canada Goose jacka, en lite dyrare BMW osv

Det handlar inte om att jag inte har råd, jag var "ung vuxen" på HL1 tiden och har det ganska bra ställt ekonomiskt i dagsläget. Pengarna är inget ekonomiskt problem för mig. Det handlar om att det är ytterligare en överprissatt produkt du måste ha för att kunna spela. Utöver en extra produkt för 10 000 + kr så behöver du också ett grafikkort som i sig kostar som en schysst dator. Toppmodeller av grafikkort gick för 4-5000 kr för inte så hemskt länge sedan, vilket ansågs dyrt. Nu kostar de 15 000 kr som nya och inflation osv förklarar inte den skillnaden.

Helt ok att Valve tar vr ett steg längre (om det nu sker), men den uppenbara anledningen är att de själva säljer vr-kit som inte alls sålt som de hade önskat.

Så länge folk låter sig luras så finns det de som säljer.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Redigerar inte et svar till @henkka
Du behöver inte ett VR-kit för 10 000 för att spela HL Alyx eller nått annat spel.
Målet är inte att slå nån sorts försäljningsrekord (förrutom inom VR) utan målet är att fler ska börja spela och tycka om VR.
Spelet är väldigt anpassad för VR-nybörjaren eller den avancerade spelaren.

Du behöver ett VR-set för att spela Half life Alyx. Hur bra upplevelse tror du att du får med en vettigare prissatt produkt?
För att få igång VR som en "grej" så behövs det bra vr-kit för en vettig peng.

Medlem
Skrivet av henkka:

Du behöver ett VR-set för att spela Half life Alyx. Hur bra upplevelse tror du att du får med en vettigare prissatt produkt?
För att få igång VR som en "grej" så behövs det bra vr-kit för en vettig peng.

Var otydlig.
Oculus Quest eller Rift S får du för mindre än halva priset, upplevelsen kommer vara lika bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av henkka:

Du behöver ett VR-set för att spela Half life Alyx. Hur bra upplevelse tror du att du får med en vettigare prissatt produkt?
För att få igång VR som en "grej" så behövs det bra vr-kit för en vettig peng.

Rift S är i vissa avseenden en bättre produkt och kostar mindre än hälften. Bättre linser, mindre glare, inga basstationer, enklare setup. Även om man beaktar allt så är det 90% av upplevelsen till 40% av priset vilket många verkar ha missat.

VR är redan igång som en grej, det finns 20-30 spel som har sålt för mer än en miljon dollar och spelarantalet fortsätter växa starkt. Både Quest och Rift S har sålts i högre takt än de produceras sedan de släpptes för snart ett år sen. Och det kommer bara bli bättre.

Medlem

@marcus8958: jadu,

Lone Echo
Stormland
Asgards Wrath
Boneworks
Robo Recall
Red Matter
Moss
Deflector
Apex Construct
Walking Dead:Saints & Sinners
Pavlov
Onward

För att nämna några få spel som endast finns till VR som är renodlade spel och inte " tech" demos.

Sen finns ju Fallout 4 VR, Skyrim VR och No mans sky VR också som är riktigt bra VR Versioner.

Medlem

Segt för alla som inte har ett HMD idag. I princip allt är slut.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Kan du nämna några förutom RE7?

Finns ju mängder! Om något säger ett sånt uttalnde mer om dig än om VR.

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

300.000 är ju inte alls mycket jämfört med andra AAA spel

Men Half-Life Alyx har helt andra förutsättningar än andra AAA-spel.

Det fanns ca 90 miljoner aktiva Steam-konton förra våren, och i dag har mindre än 1 procent av dem VR (alltså kring 900 000). 300 000 förbokningar betyder att vart tredje aktivt Steam-konto med VR har Alyx förbokat, eller via Index-köp (det ingår). Räknar vi bort Index-köparna kvarstår 181 000 rena förbokningar, alltså ungefär var femte VR-ägare på Steam.

Om vart femte aktivt Steam-konto förbokar ett AAA-spel blir det ca 18 miljoner förbokningar. Arton miljoner. Förbokningar - inte sålda spel. Så 300 000 är nog rätt bra ändå.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur långt är ett snöre?
nej men ist för att rabbla upp en hel lista så är det väll bara gå in på Steam eller Oculus store och bläddra runt lite?
ja det är ett stort "brus" av EA och "techdemos" men det är det ju i "plattskärmskategorin" också.

jag nämner några exempel då bara för att.
Boneworks
The Walking Dead Saints and sinners
Espire 1
Moss
Blue giant
Asgards wrath

Tack. Steam är verkligen skit när det gäller att söka efter spel. Dyker oftast upp en massa skit.
Får kolla upp några av spelen.

Skrivet av HerrLarsson:

@marcus8958: jadu,

Lone Echo
Stormland
Asgards Wrath
Boneworks
Robo Recall
Red Matter
Moss
Deflector
Apex Construct
Walking Dead:Saints & Sinners
Pavlov
Onward

För att nämna några få spel som endast finns till VR som är renodlade spel och inte " tech" demos.

Sen finns ju Fallout 4 VR, Skyrim VR och No mans sky VR också som är riktigt bra VR Versioner.

Har nästan inte testat något av spelen på listan men typiska spel som Robo Recall är perfekta exempel på tech demos.

Skrivet av sebrock:

Finns ju mängder! Om något säger ett sånt uttalnde mer om dig än om VR.

ok boomer!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tack. Steam är verkligen skit när det gäller att söka efter spel. Dyker oftast upp en massa skit.
Får kolla upp några av spelen.
Har nästan inte testat något av spelen på listan men typiska spel som Robo Recall är perfekta exempel på tech demos.
ok boomer!

Ja det är väll det som är problemet.
VR spel är inte hypade på samma sätt.
Det är otroligt svårt att visa upp VR spel så en som inte har spelat VR ska förstå vad det handlar om.
Dom flesta VR spel görs fortfarande av mindre studios.
Ett spel som Robo Recall ser jag inte som ett tech demo utan kanske som ett "Arcade spel".
Nått det finns en hel del på VR men som också är en kategori som är typ "död" som plattskärmsspel men fått en "reboot" iom VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av henkka:

Confirmation bios är en stark sak.
- Jag köpte något överprissatt så då måste jag försvara mitt val. Precis som med allt från Apple, en ful Canada Goose jacka, en lite dyrare BMW osv

Det handlar inte om att jag inte har råd, jag var "ung vuxen" på HL1 tiden och har det ganska bra ställt ekonomiskt i dagsläget. Pengarna är inget ekonomiskt problem för mig. Det handlar om att det är ytterligare en överprissatt produkt du måste ha för att kunna spela. Utöver en extra produkt för 10 000 + kr så behöver du också ett grafikkort som i sig kostar som en schysst dator. Toppmodeller av grafikkort gick för 4-5000 kr för inte så hemskt länge sedan, vilket ansågs dyrt. Nu kostar de 15 000 kr som nya och inflation osv förklarar inte den skillnaden.

Helt ok att Valve tar vr ett steg längre (om det nu sker), men den uppenbara anledningen är att de själva säljer vr-kit som inte alls sålt som de hade önskat.

Så länge folk låter sig luras så finns det de som säljer.

Confirmation bias handlar inte om att försvara ett val man tidigare gjort utan snarare att man favoriserar information som stämmer överens med tidigare information och 'biases'. Du kanske menar cognitive dissonance, för att hjälpa dig på traven lite.

Inflationen har varit skyhög fast den mäts på lite tvivelaktiga sätt men grafikkort används numera mer än till bara datorspelande, bla. crypto mining och machine learning har ökat efterfrågan. Däremot så tycker jag att datorn är väldigt billig idag jämfört med på HL1 tiden men om du inte har pengarna över till att betala för en upplevelse utöver det vanliga så kanske din cognitive dissonance påvisar prisets orimlighet snarare än din plånboks storlek.

Att kalla folk som har pengar till att köpa top end datorutrustning som grafikkort och VR för lurade tycker jag är lite svagt gjort av en förmodad vuxen person. Nu har jag varken en dyr dator lr vr och tänker vänta tills reviews på Alyx innan ev. köp så jag känner mig inte träffad utan mer besvärad över att du inte kommit längre i utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Svenorvar:

jag känner mig inte träffad utan mer besvärad över att du inte kommit längre i utvecklingen.

Projicering kallas det där.. om vi nu ska leka det spelet.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Segt för alla som inte har ett HMD idag. I princip allt är slut.

128GB varianten av Oculus Quest finns i lager att beställa hos Oculus, desvärre är Link-kabeln slut (som behövs om man ska spela HL Alyx) men det finns kanske 3e part i lager.

tips till dom som inte har fått tag i VR ännu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar