Sony förtydligar: majoriteten av alla PS4-spel kommer vara kompatibla med PS5

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag köper inte en NY konsol för att sitta och spela gamla PS1, 2 eller 3 spel, bakåt kompabilitet är så överskattat. Må hända att jag spelar något PS4-spel igen för att jag har så många. Annars så finns ju PS-now för er som prompt ska spela gamla spel som är 20 år gamla, det mesta finns där!

Tänk om dina spel på steam bara fungerade på datorn du hade när du köpte dem.

Medlem

Hela historien har varit en storm i ett vattenglas. Läser man ställen som Reddit etc så har det varit Microsoft fanboys som varit igång extra hårt, trots att många av dem vet bättre. Folk kommer fortsätta roa sig med konsolkrig trots detta förtydligande och andra som kommer komma från båda sidor innan vi ser en konsol på våra TV bänkar.

Det är således som det alltid är vid en ny konsol generation.

För egen del finner jag det alltid tröttsamt och barnsligt. Jag har ingen speciell lojalitet mot något märke. Jag går dit de spel jag vill spela finns. Så jag har då många gånger köpt alla konsoler i flera generationer. Bakåtkompatibilitet är således inte heller något som är speciellt viktigt för min del då jag har alla de äldre konsolerna, ofta i två ex vardera för att helgardera mig. Med undantag för ett par X lådor som inte behövts på senare tid. Främst JRPGs, SRPGs och Strategispel jag lirar på konsol.

Edit: Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt använt bakåtkompatibilitet i tre fall på sistone. Då jag kört Wii spelet The last Story på Wii U, PS1 spelet Tactics Ogre på PS Vita samt Nintendo DS spelet Infinite Space på 3DS.

@Fulci: Jaså? Okej. Skumt. Men termen backwards compatibility används för dessa konsoler ändå, ska vi säga att det finns olika typer backwards compatibility?

Alla skrev nog inlägg samtidigt också utan att hinna se dina förklarningar.

Avstängd
Skrivet av Emsa:

Med tanke på kritiken dom har fått. Releasen ligger mer än 9 månader bort vad det verkar så dom har lång tid att arbeta på bättre stöd för tidigare titlar.

Makes sense. Om dom i detta skede nu bara skulle klara av att hinna få under 100 spel färdiga till släppet så är det väl inga större problem att klämma in nästan 4000 till på samma tid...

Edit: Lite snabb matematik för dig.
Med låt oss säga 100 titlar på 9 månader skulle dom göra 2 st per dag (räknar här med 20 dagars arbetsmånad) så runda slängar 4 timmar för varje spel (räknat med 8 timmars arbetsdag)

Ska dom klämma in 4000 under samma tid skulle det innebära att dom måste öka takten med 20 fler spel per dag till 22. 444 per månad.
För varje spel får då 18 minuter spenderas.

Som jämförelse med xbox till exempel, som du verkar gilla, så skrev väl digital foundry att Microsoft "bara" behövde 2 veckor att få gears 5 att köra på xsx.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Emsa:

Tror nog inte det var en missuppfattning utan snarare SONY som ändrat sig.

Självklart var det en missuppfattning, det tog bara en dag och ett företag ändrar inte sin strategi så snabbt. Om Sony ändrade sig så hade det varit som när Microsoft ändrade sig med Xbox One angående Kinect 2.0, där det tog ett år av klagande tills dom lanserade en Xbox One utan Kinect 2.0. Att som företag ändra sig tar tid, mycket tid.

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte samma sak, och jag tror det snarare är du som har problem med läsförståelsen.

För att förtydliga: Alla vet om att man kan använda brute force för bakåtkompabilitet med äldre spel, helt enkelt för att det finns tillräcklig kraft för att emulera äldre spel.

Jag tror det är dags att bara gilla läget och inse att man kanske hade lite fel

Majoriteten av konsoller har haft någon slags bakåtkompabilitet, de flesta gjorde det via att ha den gamla hårdvaran inbyggd eller att de nyare byggt på samma arkitektur.

Det är inte lika vanligt att man fullt ut emulerat gamla hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte samma sak, och jag tror det snarare är du som har problem med läsförståelsen.

För att förtydliga: Alla vet om att man kan använda brute force för bakåtkompabilitet med äldre spel, helt enkelt för att det finns tillräcklig kraft för att emulera äldre spel.

Om du tror att all gammal hårdvara hade tillräckligt med processorkraft för att emulera gammal hårdvara så är du helt fel ute.

En Wii har inte tillräckligt med processorkraft för att emulera en GameCube på långa vägar. Det var exakt samma sak då som nu med PS4 och PS5. Stora likheter med arkitekturen där den nyare konsolen är klockad snabbare.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Självklart var det en missuppfattning, det tog bara en dag och ett företag ändrar inte sin strategi så snabbt. Om Sony ändrade sig så hade det varit som när Microsoft ändrade sig med Xbox One angående Kinect 2.0, där det tog ett år av klagande tills dom lanserade en Xbox One utan Kinect 2.0. Att som företag ändra sig tar tid, mycket tid.

Det tar knappast lång tid när det handlar om en produkt som inte ännu är ute på marknaden.
Du jämför äpplen med päron.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Makes sense. Om dom i detta skede nu bara skulle klara av att hinna få under 100 spel färdiga till släppet så är det väl inga större problem att klämma in nästan 4000 till på samma tid...

Edit: Lite snabb matematik för dig.
Med låt oss säga 100 titlar på 9 månader skulle dom göra 2 st per dag (räknar här med 20 dagars arbetsmånad) så runda slängar 4 timmar för varje spel (räknat med 8 timmars arbetsdag)

Ska dom klämma in 4000 under samma tid skulle det innebära att dom måste öka takten med 20 fler spel per dag till 22. 444 per månad.
För varje spel får då 18 minuter spenderas.

Som jämförelse med xbox till exempel, som du verkar gilla, så skrev väl digital foundry att Microsoft "bara" behövde 2 veckor att få gears 5 att köra på xsx.

Detta handlar om en process som knappast sker med manuell handpåläggning på alla spelen.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Det tar knappast lång tid när det handlar om en produkt som inte ännu är ute på marknaden.
Du jämför äpplen med päron.

Inte alls, det klagades om Kinect 2.0 till Xbox One innan den släpptes. Det klagades även duktigt om deras 24-timmars online DRM och det tog ett bra tag för Microsoft att ändra sig där också, även om dom ändrade sig innan produkten släpptes.

Och även om produkten inte ännu är ute på marknaden så kan jag lova dig att ingenjörerna hos Sony är fullt upptagna med schemat som blev fastställt för länge sedan istället för att få en massa nya uppgifter. Ett företag som ändrar sig är ett företag som aldrig blir färdig, det vore ett konsolsläpp i likhet med Duke Nukem Forever.

Avstängd
Skrivet av Gaara:

Tänk om dina spel på steam bara fungerade på datorn du hade när du köpte dem.

Är ju långt ifrån samma sak men......

Köper jag en ny konsol är det för att spela nya spel. Skulle jag köpa en ny värstingdator så är det också för att spela nya spel så gör mig inget om dom gamla spelen inte skulle funka på steam.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tänk om dina spel på steam bara fungerade på datorn du hade när du köpte dem.

Det sker på sätt och vis men på PC rör det sig om kompatibilitetsproblem med nyare operativsystem.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Avstängd
Skrivet av Emsa:

Detta handlar om en process som knappast sker med manuell handpåläggning på alla spelen.

Vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta nu. Du tror alltså ännu inte att detta handlar om ett enkelt missförstånd? Varifrån får ni allt?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta nu. Du tror alltså ännu inte att detta handlar om ett enkelt missförstånd? Varifrån får ni allt?

Jag skulle tippa på att Sony helt enkelt inte vill garantera 100 % kompatibilitet då det antagligen inte är möjligt.
Säg exempelvis att något enstaka spel har fysiken bunden till frameraten och detta nu renderas x % procent snabbare vilket resulterar i att spelet flippar ut (typ Skyrim).
Enda sättet att garantera 100 % kompatibilitet är att testa alla spel.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Avstängd
Skrivet av Barak:

Jag skulle tippa på att Sony helt enkelt inte vill garantera 100 % kompatibilitet då det antagligen inte är möjligt.
Säg exempelvis att något enstaka spel har fysiken bunden till frameraten och detta nu renderas x % procent snabbare vilket resulterar i att spelet flippar ut (typ Skyrim).
Enda sättet att garantera 100 % kompatibilitet är att testa alla spel.

Nu hänger jag inte alls med vad det har med den rådande diskussionen att göra


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd

Alla populära spel kommer säkerligen gå att spela.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Låt mig bara spela Horizon och God of War i 4k60 på release, i brist på vettiga launchtitlar.

12
Skriv svar