Inte som på PS5 – "alla" Xbox One-spel kan köras på Xbox Series X

Avstängd

Hej redaktionen. En uppdatering har släppts av sony angående ämnet

A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5.

We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.

In his presentation, Mark Cerny provided a snapshot into the Top 100 most-played PS4 titles, demonstrating how well our backward compatibility efforts are going. We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch. We will provide updates on backward compatibility, along with much more PS5 news, in the months ahead. Stay tuned!

https://blog.us.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-deta...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Najs, undrar hur många av dem de är klara med till launch.

Medlem

Så majoriteten av de 4000+ PS4/PS4 Pro titlar kommer funka dag ett i PS4/PS4 Pro Legacy mode.

Men i PS5 Native mode (Boost för en Ps4 titel) måste man testa varje titel för sig för att garantera boost kompabilitet och om de ev behöver en patch för att funka här.

Bra att det nu är klargjort.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Nvm. Såg nu.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Microsoft har ju kämpat genom hela xbox one generationen med att få så många xb360 som möjligt att bli spelbara på xbox one.

Microsoft ligger nog år före i erfarenhet och förmodligen titlar.

Tror inte att det fungerar så. Det finns inte en väg att gå, det finns massor.

MS har gått en dyr och krånglig väg med mycket manuell handpåläggning. Sony verkar gå en mer automatiserad och smidig väg, vilket jag tror gynnar Sony i det långa loppet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Känner att vi börjar komma så långt ifrån de tidigaste generationerna (PS1|PS2|PS3|Xbox|Xbox360) att de spel som fortfarande är intressanta att spela kommer få/har fått en remake/remaster ändå, har aldrig känt att bakåtkompatibilitet är särskilt relevant.

Håller inte med alls, det finns så oerhört många guldkorn till både PS1 och PS2 som aldrig släppts någon annanstans, speciellt om man är ett JRPG-fan med titlar som Chrono Cross, Xenogears, Shadow Hearts osv.

Och remakes är inte direkt något jag är intresserad av heller, vem vill titta på Psycho från 1998 istället för originalet från 1960?

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Hej redaktionen. En uppdatering har släppts av sony angående ämnet

A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5.

We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.

In his presentation, Mark Cerny provided a snapshot into the Top 100 most-played PS4 titles, demonstrating how well our backward compatibility efforts are going. We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch. We will provide updates on backward compatibility, along with much more PS5 news, in the months ahead. Stay tuned!

https://blog.us.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-deta...

Nu har väl tåget kanske redan gått så det kanske inte blir någon uppdatering av nyheten men jag nyttjade "Skicka en rättelse"-funktionen för artikeln och länkade till din kommentar. Det brukar vara ett säkrare sätt att få redaktionens uppmärksamhet än att kommentera i tråden.

Avstängd
Skrivet av backspaze:

Nu har väl tåget kanske redan gått så det kanske inte blir någon uppdatering av nyheten men jag nyttjade "Skicka en rättelse"-funktionen för artikeln och länkade till din kommentar. Det brukar vara ett säkrare sätt att få redaktionens uppmärksamhet än att kommentera i tråden.

Ah ok. Tack så mycket. Hade helt glömt bort den funktionen


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot

Yo! Ser ut som PS5 får ungefär samtliga PS4 titlar kompatibla. Dock inte med ”boost” mode alla. Synd att PSX och PS2 inte är med men de kanske kommer.

https://blog.us.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-deta...

Edit: såg att jag inte var först. Ber om ursäkt för dubbelpost


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag vill främst ha ps5-spel till min ps5, nya xbox kanske jag köper om det börjar komma spel som lockar, bakåtkompatibilitet låter alltid skittrevligt och kommer kanske användas främst i början av generationen när titlarna är färre men känner att det absolut får för stort fokus. Min ps3 samlar damm av en anledning, tidigare konsoler har jag inte saknat en minut sen de såldes, alla är vi olika absolut men tror att det är bekvämlighet och spelhoarding som ligger bakom i många fall, smidigt att ha allt på samma OM jag skulle bli sugen att spela gamla spel igen.

Medlem

Jag hoppas att båda konsolerna slår och säljer jättebra! Men jag är inte intresserad av dom äldre spelen som jag till stor del redan har spelat. Jag gillar playstation och har alltid gjort... jag har köpt både xbox, xbox 360, dreamcast, alla äldre nintendo och WII, WII U och switch..den enda som har pajat är 360 med RROD. Så konsolerna har mycket att ge.. hoppas denna generation blir kanon! Alla PC generationer i all ära.. från VIC20, Commendore 64/128 286/386vor, Pentium 70, 200 MMX osv var super. Mitt allra första spel var dock en Luxor och senare ett Atari och Inillivision. skapade mig ändå till en konsol kille.. PS4(och säkert Xbox om man valt den vägen) har gett ät mig mest speltid per krona i i 50 år. PS5 kommer jag att köpa först i slla fall.. sen får vi se.. men blickar bakåt och köper äldre än ett år gör jag bara inte! Så Bring it on Sony och MS! Give me pleasure


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Så majoriteten av de 4000+ PS4/PS4 Pro titlar kommer funka dag ett i PS4/PS4 Pro Legacy mode.

Men i PS5 Native mode (Boost för en Ps4 titel) måste man testa varje titel för sig för att garantera boost kompabilitet och om de ev behöver en patch för att funka här.

Bra att det nu är klargjort.

Jag tolkar det fortfarande som att nästan alla kommer fungera, men att dom nu söker efter vilka som kan få problem med eller utan boost(om dom fungerar och om dom behöver legacy eller kan boostas när dom körs).

Det skulle vara grymt ifall 4k spelen kördes i 4k native med 60fps. Det kan nog bli svårt eftersom att det nog krävs lite arbete som dom kanske inte vill lägga ned ifall spelet inte var så populärt.

Hoppas att dom får till RDR2, Horizon och Monster hunter bra.
Nu så har man spelat igenom dom två första, men en optimerad Monster hunter skulle jag nog kunna tänka mig att börja lira igen.

Medlem

Kommer Kinect till Xbox series X?
För då kommer det definitivt bli ett köp av mig.

Avstängd

Artikeln stämmer tyvärr inte längre. Microsoft håller även dom på att testar och validerar på exakt samma sätt som Sony.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Vore dock ganska dumt att koppla in sitt gamla biblioteket över en extern hårddisk som inte har samma prestanda som boxens lokala lagring. Man vill ju ta del av alla snabbare loadings också!

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Vore dock ganska dumt att koppla in sitt gamla biblioteket över en extern hårddisk som inte har samma prestanda som boxens lokala lagring. Man vill ju ta del av alla snabbare loadings också!

Det går nog att swappa spelen smidigt från en långsammare disk, så man kanske har några få på konsolen och resten på USB lagringen.
Sen så finns det USB-SSD, frågan är ju bara vad Series X kommer köra för USB-standard, förhoppningsvis USB 3.2 2x2 eller något nytt. Du får nog inte samma hastighet med USB-SSD som den interna, men det blir ändå stor skillnad mot dom tidigare systemen.

Och även om överföringshastigheten inte blir lika mycket bättre så får du antagligen bättre bidkvalité och högre eller stabilare FPS.

12
Skriv svar