Diskutera – Lutar du åt PS5 eller Xbox Series X?

Medlem

Finns ingen anledning att köpa xbox när man har en pc. Så köper jag en konsol blir det ps5.

Medlem

Börjar med Xboxen. Cross-play och spela samma spel var det passar för stunden lyder framtiden. Bättre hårdvara är alltid att föredra också. Att man kan använda sina gamla xbone kontroller är också helt riktigt miljömässigt.

Sen när ps5 halverats i pris om några år så kan man plocka upp dom få exklusiva titlar man varit intresserad av.

Medlem

Hade jag haft råd och tid hade jag köpt båda.
Ska jag köpa en av dom blir det xbox, enbart för att jag föredrar kontrollen och kompatibiliteten med windows. Prestandakriget mellan dessa två skiter jag i. Dom är alldeles för jämna i prestandan för att jag ska bry mig. Jag kommer dock sakna last of us 2 och god of war.

jbx
Medlem

GamePass och Forza kan jag inte vara utan men inte heller Uncharted så det blir båda..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Spelar bara Playstation. Mycket på grund av dom gamla Final Fantasy spelen. Som fick mig att fastna för den konsolen. Sen under en period så var jag jätte känslig för att ändra typ av handkontroll. Har både switch och ps4 nu. Och jag har fortfarande lite problem med vissa knappar speciellt A&B på switchen. Skillnaden är att jag bara kör väldigt lugna spel på den som Animal crossing och Stardew valley tex just nu.

Medlem

Blir en PS5 för min del.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Den som har bäst exklusiva spel, så jag kommer vänta ett bra tag innan det blir en av dem.

Medlem

Brukar köpa båda varje generation men denna gången blir det bara en. Fast jag vet faktiskt inte vilken det blir ännu.. måste se mer från båda.

Medlem

Om jag jämför min ps4a med min 360 som jag hade generationen innan Så är jag betydligt mer nöjd efter att ha gått tillbaka till Sony men som många nämner så är det nog de exklusiva titlarna som i slutändan styr även om det lutar mot Sony. Tänker dock vänta till minst ett år efter release

Medlem

Xbox på grund av gamepass och vad det verkar bättre hårdvara. Oslagbart då typ alla spel minus Fifa som min son vill spela ingår... Själv hinner jag inte spela så mycket ändå och då finns alltid något bra på gamepass.

Medlem

Har alltid varit en playstation köpare så valet är självklart. Men PS4:s dominans av bra titlar gör det ännu enklare.

Medlem

Blir antagligen PS5... Kanske mest för att jag förväntar mig fler bra exklusiva spel där.. Dessutom släpps ju Xbox-exklusiva spel även till PC.. Så dom kan jag köra på PC.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

PS5 - för PSVR och spelens skull...

Medlem

Xbox för hela slanten, jag tål inte PS handkontrollers.

Medlem

Jag har inget sug tror alls efter något speciellt spel förutom jrpg och resident evil så jag misstänker att det blir ps5 för min del. Jag har dessutom ett stort digitalt bibliotek hos Sony så mest naturligt är väl att man fortsätter resan där.
Mycket nöjd överlag med gamepass så det lär jag väl fortsätta med på PC då jag sitter på en stark rig för stunden.

Medlem

Ps5. Hade varit intresserad av en Xbox om det släpptes en drös med måstespel till den men jag hade nog ändå väntat minst ett par år in i generationen. Tidsbrist är en stor faktor sen kände jag noll sug för Xbox den här generationen så spelar nog in det med. Kanske satsar på ett VR-headset till ps5 istället när jag tänker efter.

Kommer bli riktigt kul med en ny generation oavsett vad man väljer känner jag.

Medlem

Primärt: PC.
Nästa konsolgeneration: lutar åt Series X då jag vill ha den bästa versionen av olika spel, Call of Duty-serien m.m.

Medlem

Men ändå långsammare än min nuvarande dator, kanske köper någon av dem på nå rea om ett par år efter release

Medlem

Båda på release!
Spelsar extremet lite på min PC sedan jag köpte en LG Oled 65" TV.
Även fast att jag har en 32" 16:9 (1440p) skärm vid datorn så känns det så litet och budget jämför mot sitta i soffan med 65" vacker oled


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Kanske känns som en lite konstig vinkel, men efter att jag skruvat isär en kompis ps4 pro... Den var jäkligt skitig men även.. Så är kylflänsen och kyl lösningen jäkligt mycket mindre än Xboxens, mera klagomål om ljudnivå och värmeissues på Playstation. Nya X boxen har en rätt maffig vapor chamber, får se när de visar playstations 5s insida om de faktiskt har brytt sig om att skapa en solid kyl lösning.

NuZ
Testpilot

Blir båda konsolerna. Min PC börjar bli trött för 4K TV’n med sitt 1080ti. Så *** dyrt att bygga PC nu för tiden. Minns när man kunde bygga high mid end för 5tusen. Nu kostar bara grafikkortet det som lägst. Xbox game pass är det bästa som hänt gamingvärlden också så sakna PC lär man inte göra då man kan göra allt sådant på sin platta eller telefon.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Lutar åt Xbox. Få PS exklusiva titlar intresserar mig och sen finns ju alltid PS Now som jag ändå tycker fungerar hyfsat. Ska bli intressant att se hur PS5 ser ut dock. Föredrar att spela på tvn och PCn är lite stor i vardagsrummet. Svårt att hitta ett snyggt itx-chassi också. Kanske blir en konsol och en mindre avacerad pc ändå man måste ju ha båda. Men just nu är jag egentligen mest intresserad av en Switch.

Medlem

Kört båda denna generation men Sonys exkkusiva lockar mer och därmed blir det en PS5. Inte direkt vid release dock, invänta tills spelutbudet har växt lite denna gång

Medlem

Blir nog Xbox. Litar inte 100% på bost-mode m.m. och jag blev lite avslagen på allt snack om 3d ljud som inte är riktigt klart (möjligen om du fotar dina öron motsv) och SSDer som inte finns att köpa än.. Kändes som om Sony lyfte fram andra "saker" p.g.a att dom vet att konsolen är lite vekare.. Men vi får se! Man kan ju ändra sig

Medlem
Spelen som är avgörande i slutändan.

Lutar mest åt PS5 pga av Playstation tidagare spelutbud.

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Båda på release!
Spelsar extremet lite på min PC sedan jag köpte en LG Oled 65" TV.
Även fast att jag har en 32" 16:9 (1440p) skärm vid datorn så känns det så litet och budget jämför mot sitta i soffan med 65" vacker oled

Det utesluter ju inte att koppla in datorn i tv:n

Medlem

Båda men Xbox blir min huvudkonsol.

Medlem

Sjukt taggad för båda konsolerna, blir första gången jag införskaffar en konsol på releasedagen, mycket tack vare bakåtkompatibiliteten. Att respektera människors köphistorik och förbättra den nostalgin med hjälp av uppskalning, raytracing och HDR, är väldigt lockande för mig som fortfarande sitter med en Xbox One. Jag tror och hoppas Microsoft väljer att sälja en modell av XBSX utan handkontroll för att sänka priset ytterligare vilket är perfekt för mig som redan har en Elite-kontroller. Nu får vi hålla tummarna att inte PS5 eller Xbox försenas, men det gäller nog att vara snabb på förbokningsknappen för att säkra ett exemplar i denna rådande pandemi.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Det utesluter ju inte att koppla in datorn i tv:n

Den står nere i mancaven och TVn är uppe i vardagsrummet så det är inget alternativ.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Kontot avslutas

Jag tror nog att det kommer bli större chans att jag köper en Xbox One eftersom den troligtvis kommer vara billigare än Xbox Series X och att den är bakåtkompatibel med en massa Xbox och Xbox 360 spel.

Men skulle jag vara tvungen att välja mellan Playstation 5 och Xbox Series X som det ser ut idag så blir det helt klart en Xbox Series X.
Anledningen är att som det ser ut som att Playstation 5 bara kommer vara bakåtkompatibel med runt 100 Playstation 4 titlarna i början men Xbox Series X kommer istället vara bakåtkompatibel med samtliga Xbox One spel och alla Xbox och Xbox 360 spel som Xbox One kan köra.
Så då känns valet ganska enkelt för mig.

Det brukar aldrig släppas så många nya spel per generation som jag har något större intresse av och därför känns det meningslöst att köpa en konsol som jag bara kommer se på film på när jag redan har en konsol att se på film på.
Men finns det många äldre spel som jag känner intresse för plus de få nya spelen så blir det genast mer värt ett köp för mig.


signatur

ゼルダの城

Skriv svar