Inga FOV-inställningar i PC-Horizon: Zero Dawn

Som någon skrev, de har ett speciellt sätt att rendera bilderna om jag minns rätt. Det skulle påverka kameran mycket negativt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Som någon skrev, de har ett speciellt sätt att rendera bilderna om jag minns rätt. Det skulle påverka kameran mycket negativt.

Nej, att de använder culling precis som ALLA ANDRA I HELA SPELBRANSCHEN gör är inte något speciellt.

Medlem

Absolutely heretical.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

FOV-sliders släpps av folket om det behövs, inget att oroa sig över

Inaktiv

120 fov, om det är ett spel det går att ändra i, spelat för läääänge sedan med folk som hade fov 160 i unreal/unrealtournament...
fov 90 känns som att gå på Willys

NuZ
Testpilot

Fan det var trist
90 i 3e person är sweetspot. Men när man kan ”zooma” ut från karaktären somt.ex GTA är det inte lika viktig.

120 i fps, hade de i Quake så följt med 😄


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Testpilot

Sällan man pillar på FOV men när det börjar gå ner mot 70-75 så kan man ju vilja öka det.

Brukar alltid komma hack på att fixa det så jag är inte orolig.

Medlem

Detta är helt jävla sämst. Men jag antar att det finns en logisk förklaring till varför detta inte går istället för ett enkelt: "Vi orkar inte skapa denna fuktion"

Så tänkt ett steg längre innan ni börjar hata grabbar.

Vet inte om detta är grafikmotorns "fel" eller bara sättet Guerilla har valt för vad som renderas framför Aloy baserat på synfältet. Att öka FOV bryter då hur hela spelet fungerar, misstänker jag. Detta är ett designval som valts för att kunna få ut så mycket som möjligt, grafiskt. Bl.a sånt här som PS5 kommer ge utvecklarna mer kraft att designa hur dom vill/enklare.

Skummade igenom denna video lite snabbt i hopp om att kunna visa de som inte har sett denna teknik men hittade inget. Så kan inte göra något annat än att rekommendera klippet i sig bara. Väldigt intressant om man gillar Horizon/Guerilla/Decima-engine.

https://www.youtube.com/watch?v=h9tLcD1r-6w&feature=emb_title

Skrivet av Nomman:

Tror aldrig att jag har ställt om FOV i något spel. Litar på att utvecklaren har ställt in vad den anser är optimalt.

Men såklart tråkigt för de som vill ha det valet. Som flera redan sagt lär det dock komma någon mod för det inom någon vecka.

Där skulle jag säga att du har helt fel.
Utvecklare ställer in för att spara prestanda till annat godis som framerate eller övrig kvalite. Inte för att dom anser att "det här räcker"

Dessutom har FOVen på konsol att göra med att utvecklarna anser att man inte behöver mer då distansen från bildskärmen oftast är längre bort än vid en pc skärm. Varför det skulle spela något roll undrar jag dock än idag.

Ett bra exempel är denna bild från COD, PS4 vs. PC. Detta är innan man räknar in variabler som kontroll vs. mus och tangentbord, över dubbla frames i 120hz och uppåt. Är ett markant övertag i ett multiplatform-spel.

https://i.redd.it/0s51zhmbdni31.jpg

Medlem
Skrivet av Ahris:

Nej, det har en praktisk och för vissa medicinsk effekt i första person men i tredje person handlar det endast om att ge sig ett ännu mer onaturligt stort synfält på bekostnad av visuell kvalitet.

utveckla, hur sänker FOV den visuella kvaliten?
-Om nått så höjer den, då du ser mer med en högre FOV.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag brukar köra på 90. Bara fiskar vill ha högre.

Jag tror vi har en bonde här.

Medlem

Beror på vilket spel det är. Vissa spel har sån horribel standard FoV så det är ett måste att justera den, andra inte.

12
Skriv svar