Diskutera – Lutar du åt PS5 eller Xbox Series X?

Robot
Diskutera – Lutar du åt PS5 eller Xbox Series X?

Båda konsolerna verkar bli blixtsnabba.

#playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Har redan en bra gaming pc så ps5 blir det för exklusiviteterna

Skulle jag inte spelat på pc skulle det nog blivit en xbox

Avstängd

Spelen betyder allt. Sony har alltid haft ett enormt försprång här. Xbox kan vara intressant för de som inte har en spel-PC kanske, fast då vill man nog egentligen ha båda konsolerna.

Medlem

Har inte ägt en konsol på väldigt länge. Och just nu känns det väl lite för tidigt för att uttala sig då spel+pris är två viktiga faktorer utöver hårdvaran.

Jag kommer förmodligen inte inhandla någon ny konsol då det mesta kommer till PC som jag vill lira. Men skulle låt säga, FromSoftware, som är en av favoritutvecklarna, göra något som såg förbannat grymt ut som PlayStation-exklusivt(som dom tidigare gjort), kanske det skulle luta åt en PS5a, men jag skulle nog klara mig ändå.(kanske)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Allt beror på vilka spel de visar, som skall släppas till premiären.
Utan att veta mycket, så blir det troligen PS5 först, då de (Sony/PS) haft fler bra exklusiva senaste tiden. Men, om det kommer ett par grymma release-spel till XSX (inte bara Halo/FPS/racing), så den komma först. Vi får se

Medlem

Jag har kört Xbox i 15 år, och mitt muskelminne är anpassat efter deras kontroll 😅

Nej men jag uppskattar ganepass väldigt mycket, sen insåg jag att jag kommer garanterat att spela gamla spel med implementerad HDR, t.ex KOTOR på Series X när det beger sig. Sen har jag en väääldigt lång backlog i mitt digitala spelbibliotek på Xbox.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Det är inte för att Xbox Series X har överlägsen prestanda, utan för att mina favoritserier är på Xbox som jag lutar åt den. De har ett enormt övertag där. Sen föredrar jag ekosystemet och MS tänk. För att inte tala om Game Pass. Ser fram emot att se vad alla nya studios ska presentera.

Moderator | Testpilot

Jag lär fortsätta på Sony. Gjorde ett snedsteg och fixade en 360 istället för PC, ska inte göra om det misstaget igen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av doversund:

Jag har kört Xbox i 15 år, och mitt muskelminne är anpassat efter deras kontroll 😅

Nej men jag uppskattar ganepass väldigt mycket, sen insåg jag att jag kommer garanterat att spela gamla spel med implementerad HDR, t.ex KOTOR på Series X när det beger sig. Sen har jag en väääldigt lång backlog i mitt digitala spelbibliotek på Xbox.

Jag är precis tvärtom. Finns 100tals bra Playstationtitlar genom tiderna och kontrolen är ezpz att använda.

Det som är svårt dock är när man testade oblivion på polarens xbox360, EW den kontrollen.

Men för att va ärlig så har jag aldrig testat ett xbox efter det så jag har ingen aning om hur det är nuförtiden.

Medlem

Ps5 hela vägen! Xbox tappade bort spelandet, kommer säkert bra exklusiva titlar där med efter vart, men då får jag köpa det senare

Avstängd

Ps5 för egen del. Väntar med spänning att få se lyftet det innebär för VR

Främst för spelen. Inga knaggliga lir


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Det har blivit väldigt tydligt att man inte behöver en Xbox längre om man har en schysst PC, har inte använt min Xbox One på skitlänge. Så någon Series X blir det inte, om det inte visar sig att grafikkortsmarknaden fortfarande är helt trasig om ett år och en Series X kostar mindre än motsvarande grafikkort.

PS5 däremot... Ja, alltså nästa God of War måste jag spela, så om inte Sony helt plötsligt går och blir riktigt kompis med PC-spelare så är jag väl så illa tvungen. PS Now i sitt nuvarande utförande är alldeles för dåligt för att ersätta en PS4/5 fullt ut.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Ambassadör
Xbox

Xbox Series X!

-Multiplatspel bäst precis som One X
-Xbox Game Pass - med alla 1st party-spel som ingår direkt vid release
-Bäst handkontroller
-Play Anywhere
-Full bakåtkompatibilitet med Xbox One (Inkl, alla 360 och OG Xbox spel) BC på riktigt!


signatur

Jump in.

Medlem

Alltså... jag som lirar single player spel kommer fortsätta med SONY konsolerna då MicroSoft inte satsar på sånt längre. Inte i närheten av SONYs utbud iaf. De få spel MicroSoft släpper köper jag till Steam eller Windows Store. Iofs så blir den kommande generationen riktigt intressant då MicroSoft köpte upp en massa studios o startat upp en. Frågan är om de fortfarande ska göra det lätt för sig själva genom billigare multiplayer spel eller testa på dyrare single player spel igen.

Jag kombinerar PC där jag kör multiplatform spelen och sedan SONYs PlayStation 5 som kommer få tunga exklusiva spel framöver likt denna generations PlayStation 4 hade. Såna fruktansvärt grymma spel SONY vällde ur sig alltså, plus 2 till som kommer snart (The Last of US 2 & Ghost of Tsushima ). Jag väntar inte 3 år på grymma spel som Horizon: Zero Dawn att släpps på PC utan sånt vill jag uppleva vid releasen eller några månader efter.

Sedan tycker jag SONYs achievment system med "Trophys" är betydligt trevligare än MicroSofts poängbaserade system. En bagatell men ändå...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Kommer nog fortsätta med kombinationen PC och Playstation. På så sätt fångar väl Microsoft mig ändå.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Gnällkuk

Svårt att luta åt något annat håll än Sony med tanke på spelutbudet och dessutom vet vi alldeles för lite fortfarande om PS5, men det är klart. Om jag skaffar en PS5:a kommer ta emot något grönjävligt att välja en konsol som på pappret verkar svagare... huuu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Xbox är rätt så ointressant för mig då man kan spela dom spelen på PC, den enda Xbox jag köpt är en 360 för att spela Lost Odyssey, så mellan Xbox och PS55 så lutar det åt PS5 för min del.

Men ärligt talat är jag inte så sugen på PS5an heller, då PS4an knappt hade några exklusiva spel jag brydde mig om. Annat var det under PS1- och PS2-tiden då alla JRPGs var exklusiva till PS, men nu så släpps ju mängder av JRPGs till PC på Steam, till och med Yakuza-serien gör det nu. Jag kommer nog köpa en PS5 någon gång, men när det väl sker så finns det säkert redan en PS5 Slim ute på marknaden så jag känner inte direkt något starkt behov av en.

Medlem

De får bli playstation denna generation då jag redan sitter på en gaming pc så ser ingen anledning till att skaffa den nya xbox nu när de fantastiska game pass finns på pc. Playstation får gärna gå samma väg som microsoft så räcker de med en fet maskin att köra allt på!

Fragtjuv

Jag kör mest Pc numera men har haft en PS senaste 15 åren. Det lutar väl åt att det blir en PS5 men första om flera år. Då kan jag köpa all fina exklusiva titlar direkt istället för att vänta :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag känner som vissa redan skrivit ovan. Jag har ett par gaming PCs hemma redan så spelmässigt har Xbox inte varit aktuellt sedan Microsoft implementerade sin universal windows platform policy (nu omdöpt med Xbox i namnet). Detta då policyn innebär att i stort sett samtliga spel som släpps även fungerar på den i mitt tycke överlägsna PC plattformen. Min senaste X låda var 360.

Kommer det ett exklusivt spel till Xbox som fångar mitt intresse igen (RPG, SRPG eller strategi) så blir det dock ett köp. Jag har köpt konsoler förr pga enstaka spel. Säkerligen så kommer alla de nya studios som Microsoft köpt upp att leverera intressanta spelupplevelser de kommande åren, som säkerligen bäst avnjuts på PC.

Min primära konsol kommer således förbli Sonys Playstation eftersom de som det låter som Sony fortsatt har de japanska RPG utvecklarnas fulla stöd. Att den sedan är bakåtkompatibel med PS4 och PS4Pro spel gör det hela bara bättre då Sonys utbud under PS4 generationen varit ljusår bättre än vad man hittar till microsofts konsoler. Så redan där finns det ett försprång direkt ur lådan.

Sedan har vi ju Nintendo Switch som kanske inte släpper lika många spel som de övriga men kvaliteen är mycket hög på det som släpps. Min Switch går ganska varm således. Men Nintendo fanns ej som alternativ hos trådskaparen

Testpilot

Står stadigt med PC just nu. Är snarare sugen på en Switch än någon av de nya konsolerna, framförallt eftersom det inte verkar komma några bra spel till release?

Medlem

PS5 lär det bli.
Har ett hyfsat stort digitalt spelbibliotek på psn så ser fram emot att nöta bort backloggen med kortare laddtider!
Och kommer ju inte alls överens med kontrollern till xbox...

Men hoppas och tror att bägge konsollerna blir grymma med många bra spel, är ju bara nyttigt med konkurrens!

Medlem

Alltid Xbox. Inte för att jag är en Microsoft fanboy utan endast för att jag tycker de spel som släpps till PS nästan aldrig är intressanta. Sen passar mina händer bättre på en Xbox-kontroll än på en PS-kontroll.


signatur

Submission is for the weak

Redaktör

Svårt att veta innan man testat båda och jämfört. Denna generation tycker jag PS4 är överlägsen pga kasst och trögt gränssnitt hos Xbox One, men förra generationen kändes det tvärtom. (360-gränssnitten var inte bra, men jag använde Xbox-knappen, då fick man snabbt fram det man ville ha). Och så är spelen viktiga, förstås.


signatur
Medlem

Lutar mot att det kan bli båda för min del. Men skulle jag behöva välja blir det definitivt PS5.

Medlem

Körde enbart PS4 denna generationen, men lutar åt att jag köper båda denna gången. Pris och initialt spelutbud avgör vilken av dem som köps in först dock.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Playstation 5 tveklöst. Dom exklusiva spelen är 99% av skälet.

Allt annat körs på PC!

Medlem

PS5. Finns ju redan xbox game pass för pc.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det blir båda här.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Skriv svar