Vi dissekerar Playstation 5-hårdvaran med Sweclockers

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Ingen mening att mata X-box trollet (the_o), då allt vi skriver ändå kommer besvaras med att "såny är kassa och Xbox är bäst". Räcker att titta på dennes post-historik för att förstå att vad vi än skriver som svar så kommer det aldrig att nå fram.

Håller med Matt. Akta er för information, den kan Peta hål på bubblor.
Kommer bli najs denna gen oavsett. Är spänd på att se om Såny har en Chans när de är så långt efter, men jag håller tummarna. Ms levererar som bäst när de har ordentligt motstånd.. Så länge X och PS håller ungefär jämna steg så vinner alla gamers (förutom när det köps tidsexkusiviteter, det suger).

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Haha. Jo I MS fall så är driven och expansionen kyld som jag tror jag skrev, något som Såny fortfarande fortsöker fixa. På vilket sätt tror du att vi kommer ha vettiga utbytes drives till PS5 som inte kostar minst en konsol, innan denna gen e över. Dessutom så växlar du ut den befintliga vilken är en stor del av vad du betalar för.
Tror att du är den enda som det har undgått att MS varit på en köp spree med studios och games sista året.

Cerny var tvungen att säga att den klocka ner och inte vice versa, men med tanke på PS5s sämre kylning så kommer den höga klockfrekvensen med allra största sannolikhet inte kunna hållas. Länka? Se om videon istället och med baskunskaper I ämnet så behövs inga länkar.

Den befintliga stannar i konsolen. Man lägger till en enhet för att utöka kapaciteten.

Vet nog om att Microsoft köpt studios. Det var inte det du skrev från början. Du sa fler och bättre. Skicka gärna metacritic länkar på både ps5 och xsx spel samt fullständig lista på antal och titlar.

Om jag ser om videon så kommer cerny ändå säga att den klockar ner. Hur många gånger ska jag se om den för att det ska ändras?

Jag vet att du gillar pyttemjuk men börjar bli lite för mycket fanboyande från dig nu.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_81726:

Haha. Jo I MS fall så är driven och expansionen kyld som jag tror jag skrev, något som Såny fortfarande fortsöker fixa. På vilket sätt tror du att vi kommer ha vettiga utbytes drives till PS5 som inte kostar minst en konsol, innan denna gen e över. Dessutom så växlar du ut den befintliga vilken är en stor del av vad du betalar för.
Tror att du är den enda som det har undgått att MS varit på en köp spree med studios och games sista året.

Cerny var tvungen att säga att den klocka ner och inte vice versa, men med tanke på PS5s sämre kylning så kommer den höga klockfrekvensen med allra största sannolikhet inte kunna hållas. Länka? Se om videon istället och med baskunskaper I ämnet så behövs inga länkar.

Ja vi vet tyvärr inget om Sonys konsols utseende eller kylning. Sedan ”bör” det vara expansionslot för NVMe SSDer. Annars är de ju hål i huvudet. Det nämndes inget om det men står i specsen ”expansion slot” så tolkar det som en extra lucka. Lär vara dyrt som attan med kompatibla kort men tror MS/Seagate tar rätt bra för sina 1Tb kort och troligen någon hel årslön för ev. 2+Tb


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Den befintliga stannar i konsolen. Man lägger till en enhet för att utöka kapaciteten.

Vet nog om att Microsoft köpt studios. Det var inte det du skrev från början. Du sa fler och bättre. Skicka gärna metacritic länkar på både ps5 och xsx spel samt fullständig lista på antal och titlar.

Om jag ser om videon så kommer cerny ändå säga att den klockar ner. Hur många gånger ska jag se om den för att det ska ändras?

Jag vet att du gillar pyttemjuk men börjar bli lite för mycket fanboyande från dig nu.

Jo visst är Sonys studios Singleplayer spel väldigt hyllade och väldigt bra. Dock ett fåtal tyvärr för min del denna generation. Var väl Spiderman och God of War som var episka för min del. PS3an hade mycket bättre spel så sätt med TLOU, Jack, Persona, GoW3, Uncharted 1-3 osv. Men att underskatta MS studios och studionas tidigare allster är bara dumt. Pillar t.ex är ett av om inte är det bästa RPG i modern tid och både Gears 5 och Forza är bäst i sin klass. Sea of thieves gjorde något vågat och lyckades. Tror det blir bra både MP och SP spel från båda utgivarna nästa generation


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Jo visst är Sonys studios Singleplayer spel väldigt hyllade och väldigt bra. Dock ett fåtal tyvärr för min del denna generation. Var väl Spiderman och God of War som var episka för min del. PS3an hade mycket bättre spel så sätt med TLOU, Jack, Persona, GoW3, Uncharted 1-3 osv. Men att underskatta MS studios och studionas tidigare allster är bara dumt. Pillar t.ex är ett av om inte är det bästa RPG i modern tid och både Gears 5 och Forza är bäst i sin klass. Sea of thieves gjorde något vågat och lyckades. Tror det blir bra både MP och SP spel från båda utgivarna nästa generation

Mmmm... du har upprepat försvarstalet några gånger nu. Och det var inte dig jag ville ha svar av.

För min del har MS studios släppt exakt noll intressanta titlar denna generation. Så ursäkta mig om jag håller tillbaka entusiasmen över deras kommande spel när vi ännu inte sett något.

Men visst. Fortsätt leva på hoppet. Släng in en aftonbön på samma gång. Att överskatta deras studios är bara dumt.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Mmmm... du har upprepat försvarstalet några gånger nu. Och det var inte dig jag ville ha svar av.

För min del har MS studios släppt exakt noll intressanta titlar denna generation. Så ursäkta mig om jag håller tillbaka entusiasmen över deras kommande spel när vi ännu inte sett något.

Men visst. Fortsätt leva på hoppet. Släng in en aftonbön på samma gång. Att överskatta deras studios är bara dumt.

Jahoop. Jag försökt prata med dig men du låter som den absolut roligaste snubben på festen. Otrevlig, enkelspårig och kanske inte alls så vuxen som jag trodde. Kan mycket väl ha fel men försökt nu iaf. Enligt dig är allt dåligt med Xbox och allt bra på PS4. Om det inte är VR så är de spelen osv osv. Enligt mig gillar en gamer alla spel men som sagt, det är enligt mig.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Jahoop. Jag försökt prata med dig men du låter som den absolut roligaste snubben på festen. Otrevlig, enkelspårig och kanske inte alls så vuxen som jag trodde. Kan mycket väl ha fel men försökt nu iaf. Enligt dig är allt dåligt med Xbox och allt bra på PS4. Om det inte är VR så är de spelen osv osv. Enligt mig gillar en gamer alla spel men som sagt, det är enligt mig.

. Inte är allt dåligt med xbox. Tvärtom. Men personligen har jag inte fattat intresse för några av generationens xbox spel. Alla har vi olika smak.

Försökte ju förklara för dig varför jag inte är så hypead bara för att ms köpt studios. Vill helt enkelt vänta och se vad som komma skall och därför jag blir trött på ditt ständiga upprepade försvarstal. Hjälper liksom inte hur mycket du än lovordar Microsofts uppköp då dom ännu inte visat något som skulle få mig att överväga en xbox. Hellblade kanske, men vill se mer först.

Men tack för otrevligheterna.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

. Inte är allt dåligt med xbox. Tvärtom. Men personligen har jag inte fattat intresse för några av generationens xbox spel. Alla har vi olika smak.

Försökte ju förklara för dig varför jag inte är så hypead bara för att ms köpt studios. Vill helt enkelt vänta och se vad som komma skall och därför jag blir trött på ditt ständiga upprepade försvarstal. Hjälper liksom inte hur mycket du än lovordar Microsofts uppköp då dom ännu inte visat något som skulle få mig att överväga en xbox. Hellblade kanske, men vill se mer först.

Men tack för otrevligheterna.

Varsågod, detsamma


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Varsågod, detsamma

Du verkar inte förstå varför jag skrev att det var dig jag inte ville ha svar av. Försökte bara få tyst på trollet här ovan.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skägg.
10 Chambers

Vad är detta för käbbel hörrni? Skärpning!


signatur
Medlem

GPU och CPU - MS vinnare
----------------------------------
Starkare GPU och CPU är inget innovativt i sig dock, utan något alla räknar med ska finnas i en nyare konsol.

SSD och Ljud (Tempest Engine) - Sony vinnare
----------------------------------------------------------
Riktigt fascinerande lösningar Sony kommit med här, som enligt Digital Foundry verkligen är next-gen, både för konsol och PC. Kan förhoppningsvis, om utnyttjat på rätt sätt, revolutionera framtida spelutveckling. Ex bara saker som att Tempest engine kan skapa hundratals eller tusentals ljudkällor (jämfört med 32 för Dolby Atmos, som MS nyttjar) lär ju skapa en rätt fräck atmosfär i spel.

För att få en komplett upplevelse är det alltså bäst att köpa båda konsolerna, något jag själv troligen kommer göra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

GPU och CPU - MS vinnare
----------------------------------
Starkare GPU och CPU är inget innovativt i sig dock, utan något alla räknar med ska finnas i en nyare konsol.

SSD och Ljud (Tempest Engine) - Sony vinnare
----------------------------------------------------------
Riktigt fascinerande lösningar Sony kommit med här, som enligt Digital Foundry verkligen är next-gen, både för konsol och PC. Kan förhoppningsvis, om utnyttjat på rätt sätt, revolutionera framtida spelutveckling. Ex bara saker som att Tempest engine kan skapa hundratals eller tusentals ljudkällor (jämfört med 32 för Dolby Atmos, som MS nyttjar) lär ju skapa en rätt fräck atmosfär i spel.

För att få en komplett upplevelse är det alltså bäst att köpa båda konsolerna, något jag själv troligen kommer göra.

Ja håller helt med dig. Ja Tempest i ett par certade hörlurar lär vara väldigt atmosfäriskt. Kanske svårt att bygga spel runt det utan att ”utesluta” personer men skulle vara väldigt häftigt. Tänk spel som Amnesia eller Soma med Tempest ljud


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Sony and Microsoft are revealing their new consoles in the most boring way possible
https://www.theverge.com/2020/3/19/21185477/sony-microsoft-xb...

The Verge har en artikel där de tar upp hur konsolerna presenterats. Håller med, båda har varit relativt tråkiga presentationer. Speciellt Sony, som hade bunkrat upp ett antal utvecklare för att framhäva att deras "ultrasnabba" SSD är det viktigaste, nu när deras konsol är sämre hårdvarumässigt än Microsofts på alla andra punkter än just SSD:n.

Edit: Adjektiv. Blir nog bättre närmare release om vi får se några spel också.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja håller helt med dig. Ja Tempest i ett par certade hörlurar lär vara väldigt atmosfäriskt. Kanske svårt att bygga spel runt det utan att ”utesluta” personer men skulle vara väldigt häftigt. Tänk spel som Amnesia eller Soma med Tempest ljud

Det räcker nog med att utveckla ett spel med surround-ljud så sköter Sonys ljudhårdvara resten.

Det närmaste man kan komma Sonys ljudteknik idag i spelvärlden är nog Hellblade. Där har man gjort ljudet med binaural-inspelning och rekommenderar att man spelar med hörlurar. Vid binaural-inspelning brukar man helt enkelt sätta upp ett fejk-huvud med mikrofoner i "öronen" vilket gör att ljuden som spelas in påverkas av huvudet och öronen. Detta gör att man uppfattar riktning och närhet vid lyssning.

Sony gör nu detta på hårdvarunivå och med individuella inställningar vilket borde göra det ännu effektivare.

Skräckspel med denna ljudteknik kan nog bli lite för mycket för mig misstänker jag.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Det räcker nog med att utveckla ett spel med surround-ljud så sköter Sonys ljudhårdvara resten.

Det närmaste man kan komma Sonys ljudteknik idag i spelvärlden är nog Hellblade. Där har man gjort ljudet med binaural-inspelning och rekommenderar att man spelar med hörlurar. Vid binaural-inspelning brukar man helt enkelt sätta upp ett fejk-huvud med mikrofoner i "öronen" vilket gör att ljuden som spelas in påverkas av huvudet och öronen. Detta gör att man uppfattar riktning och närhet vid lyssning.

Sony gör nu detta på hårdvarunivå och med individuella inställningar vilket borde göra det ännu effektivare.

Skräckspel med denna ljudteknik kan nog bli lite för mycket för mig misstänker jag. ;P

Tack för utförligt förklarat Haha ja jag gillar skräck fast jag är harig. Kan tänka mig de som klarar av VR kommer få en förhöjd upplevelse. Det kommer bli grymt framöver från båda läger. Bäst för oss gamers som kommer få ett generationskliv frammåt i spel och hur spel är skapade


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av whoo:

Känns som att både lagringen och ljudkretsen med enkelhet kommer utklassa det som sitter i en medel gamingpc hemma i hushållen

Medel gaming PC? Ja under första halvåret till året. PCIe 4.0 diskar släpps redan i år men kommer mest bara vara aktuellt för early adopters då pga prisnivå. 3D ljud har funnits i väldigt många år i olika tappningar. Om det visar sig att Sonys version slår så kommer de etablerade att apa efter med både mjukvara och hårdvara. Brukar bli så eftersom det inte är värt det att lägga ned utvecklingskostnad på att ta fram en ny standard för 3D ljud om inga spel nyttjar den, men kommer det en ny standard som blir del av en stor "install base" som tex en konsol så kommer spelen med stödet utvecklas.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Cerny försökte sälja in PS5 till utvecklare med detta. Detta är inte fakta. Han säger att den kommer att throttla ner när den blir varm...när blir den varm tror du, när den inte används?
Sunt förnuft och logiskt tänkande är något som är svårt att lära ut, i ditt fall vet jag inte riktigt om någon länk i världen hjälper tyvärr.

Du har totalt missuppfattat hur detta fungerar. Den "throttlar" inte ner vid högre värme.

Istället för att man låter energiförbrukningen - och värmeutvecklingen - gå upp och ner beroende på belastning har man satt ett maxtak för energiförbrukningen vilket gör att man vet vilken nivå värmen kan nå och har anpassat kylningen för detta.

Från DF:

Citat:

It's really important to clarify the PlayStation 5's use of variable frequencies. It's called 'boost' but it should not be compared with similarly named technologies found in smartphones, or even PC components like CPUs and GPUs. There, peak performance is tied directly to thermal headroom, so in higher temperature environments, gaming frame-rates can be lower - sometimes a lot lower. This is entirely at odds with expectations from a console, where we expect all machines to deliver the exact same performance. To be abundantly clear from the outset, PlayStation 5 is not boosting clocks in this way. According to Sony, all PS5 consoles process the same workloads with the same performance level in any environment, no matter what the ambient temperature may be.

So how does boost work in this case? Put simply, the PlayStation 5 is given a set power budget tied to the thermal limits of the cooling assembly. "It's a completely different paradigm," says Cerny. "Rather than running at constant frequency and letting the power vary based on the workload, we run at essentially constant power and let the frequency vary based on the workload."

An internal monitor analyses workloads on both CPU and GPU and adjusts frequencies to match. While it's true that every piece of silicon has slightly different temperature and power characteristics, the monitor bases its determinations on the behaviour of what Cerny calls a 'model SoC' (system on chip) - a standard reference point for every PlayStation 5 that will be produced.

"Rather than look at the actual temperature of the silicon die, we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis - which makes everything deterministic and repeatable," Cerny explains in his presentation. "While we're at it, we also use AMD's SmartShift technology and send any unused power from the CPU to the GPU so it can squeeze out a few more pixels."

It's a fascinating idea - and entirely at odds with Microsoft's design decisions for Xbox Series X - and what this likely means is that developers will need to be mindful of potential power consumption spikes that could impact clocks and lower performance. However, for Sony this means that PlayStation 5 can hit GPU frequencies way, way higher than we expected. Those clocks are also significantly higher than anything seen from existing AMD parts in the PC space. It also means that, by extension, more can be extracted performance-wise from the 36 available RDNA 2 compute units.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Du har totalt missuppfattat hur detta fungerar. Den "throttlar" inte ner vid högre värme.

Istället för att man låter energiförbrukningen - och värmeutvecklingen - gå upp och ner beroende på belastning har man satt ett maxtak för energiförbrukningen vilket gör att man vet vilken nivå värmen kan nå och har anpassat kylningen för detta.

Från DF:

Just det som är så coolt på Sonys maskin. Hur det i praktiken funkar på multiplatspel kan vi ju bara sia om en sålänge. Men tror det ”underlättar” skapandet av egna titlar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Fragtjuv

Väldigt bra och informativt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Just det som är så coolt på Sonys maskin. Hur det i praktiken funkar på multiplatspel kan vi ju bara sia om en sålänge. Men tror det ”underlättar” skapandet av egna titlar

Vad har det att göra med multiplat spel? Ärlig fråga. Det är väl hårdvaru monitors som sköter kollen och skulle alltså inte på något sätt behöva hjälp av mjukvaran som körs för att kontrollera hur hög workload cpu eller gpu ligger på


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Vad har det att göra med multiplat spel? Ärlig fråga. Det är väl hårdvaru monitors som sköter kollen och skulle alltså inte på något sätt behöva hjälp av mjukvaran som körs för att kontrollera hur hög workload cpu eller gpu ligger på

Nae men mjukvaran måste kunna använda det också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fulci:

Sony and Microsoft are revealing their new consoles in the most boring way possible
https://www.theverge.com/2020/3/19/21185477/sony-microsoft-xb...

The Verge har en artikel där de tar upp hur konsolerna presenterats. Håller med, båda har varit relativt tråkiga presentationer. Speciellt Sony, som hade bunkrat upp ett antal utvecklare för att framhäva att deras "ultrasnabba" SSD är det viktigaste, nu när deras konsol är sämre hårdvarumässigt än Microsofts på alla andra punkter än just SSD:n.

Edit: Adjektiv. Blir nog bättre närmare release om vi får se några spel också.

Haha gillar när de jämför Switch (Den absolut bästa konsolen) och dennes uppvisning. Ja de har varit för mycket specs och för lite spel. Xbox har ju visat en del nya och hur förbättrade One spel ser ut och Sony visat Godfall. Men majoriteten av allt som visats är bara specs. Borde vara spel,spel,spel sedan specs 👍


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Nae men mjukvaran måste kunna använda det också

Så sant, så sant. Men kunde utvecklarna fixa till både power-pc och cell förra generationen så borde det väl inte vara så mycket större problem nu.

Auto-anpassande upplösning borde väl iofs lösa dom flesta problem då Cerny uppmärksammade att det inte kostar så många resurser att throttla lite i värsta fall. Eller bara skala tillbaka ray-tracing för tiden det behövs


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Så sant, så sant. Men kunde utvecklarna fixa till både power-pc och cell förra generationen så borde det väl inte vara så mycket större problem nu.

Auto-anpassande upplösning borde väl iofs lösa dom flesta problem då Cerny uppmärksammade att det inte kostar så många resurser att throttla lite i värsta fall. Eller bara skala tillbaka ray-tracing för tiden det behövs

Ja precis. Nu tror jag PS3ans Cell var ett helv... att koda till så i närheten av den lär de inte vara.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar