Recension - Doom Eternal

Medlem
Skrivet av Haddock:

" - Ge mig mer ammo" Enligt IGN var det här hela poängen. att du var tvungen att strategiskt farma vissa monster för att effektivare kunna kötta de större.

LGR sa också att Doom Eternal är ett strategistk FPS där du måste tänka vad och när du ska använda vilka vapen, om du bara springer in skrikandes med shotgun i högsta hugg så kommer du dö.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Så varför snåla med ammot i ett spel där det går ut på att kötta ner demoner på ett tillfredsställande sett. Något som det kunde ha lagt till i svårighetsgraden "Git gud" i sånt fall.

Dom uppmanar en att använda flera olika vapen hela tiden för ammo kapaciteten är låg, man bör använda motorsågen ofta så man får tillbaka sin ammo, ännu oftare om man bara använder vissa typer av vapen. För att få tillbaka sitt hp så bör man göra glory kills, eller göra det på brinnande fiender så får man armor istället.

En bra tips video hur man ska spela spelet. På slutet av videon så spelar han som quake, switchar mellan vapnen för att kunna skjuta oftare istället för att ladda om dom.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Avstängd

Hoppas på en VR version av detta också


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

På slutet av videon så spelar han som quake, switchar mellan vapnen för att kunna skjuta oftare istället för att ladda om dom.

Quake 1 har instant weapons switch men är rätt säker på att man ändå måste vänta på hela reloadanimationen innan man kan byta vapen. Därför går det snabbare att switcha från lightning gun till rocket än tvärtom. Man gör alltså inte mer dps över tid om man byter vapen oftare.

Det var dock en grej jag ogillade med Doom 2016, man får iväg mer damage om man byter vapen ofta då man skippar reloadanimationen. Ologiskt och känns väldigt konstruerat. I Quake byter man vapen för att ha rätt vapen i rätt situation, här känns det som att man designat gameplayet efter att det ska kännas coolt och pro på ett visuellt plan när man ofta byter vapen och att man därför tvingas göra det bara för att, utan någon djupare anledning.

Medlem

Jämfört med gamla goa Doom 3 som jag gillade, både pace och story. Är detta något för mig? Känns som en arena shooter förklädd till SP spel. Har jag fel?


signatur

I drank what?

Medlem

@anon_306295: Såg att han switchade mellan två vapen hela tiden som hade lång reload animation som super shotgun och ballista.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Vill man ha oldskool så är även doom 64 även släppt separat för 49 spänn Helt klart värt det om man gillar de gamla spelen

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

@Pecman: Såg att han switchade mellan två vapen hela tiden som hade lång reload animation som super shotgun och ballista.

Mjo det är det som känns dumt enligt mig, men smaken är som baken. Vissa verkar gilla det.

Medlem

@Mirage: Det är inte som doom 3. Mer som quake 2 kanske, fast man måste röra sig mycket mer. Spelet är mycket svårare också om man kör på svårare svårighetsgrad.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

@rmpyro: Tack för svar, då hoppar jag denna titlen också.


signatur

I drank what?

Medlem

Hoppsekvenserna bedrövliga...då skippar jag nog detta då just hoppandet var det som tilltalade mig minst.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Är ett par timmar in och måste säga att jag tycker det är fantastiskt roligt! Flyter galant (PS4 Pro), ruskigt intensiva och roliga strider, bra flyt i kontroll och kul utforskande. Id Software visar att gammal är äldst!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jämfört med gamla goa Doom 3 som jag gillade, både pace och story. Är detta något för mig? Känns som en arena shooter förklädd till SP spel. Har jag fel?

Black Mesa släpptes nyligen. Köp det istället om du föredrar sådana spel.

Medlem
Skrivet av Draconis:

Black Mesa släpptes nyligen. Köp det istället om du föredrar sådana spel.

Vad har Half-Life att göra med Doom?
Varför så dryg?


signatur

I drank what?

Medlem

Jättebra spel hittills. Har dock ett par klagomål nu när jag spelat två timmar.. För det första känns det som att DOOM 2016 hade bättre musik än detta DOOM. Sen så håller jag med om att ammo tar slut alldeles för snabbt. Jag vill bara kötta på och byta vapen när jag känner för det, inte ha endast 20-30 skott per vapen. Har också riktigt svårt att följa storyn. Det kommer upp en massa namn som spelet antar att jag känner till.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vad har Half-Life att göra med Doom?
Varför så dryg?

Det var väl inget drygt? Bara ett tips på spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag har bara kört igenom de 2första banorna 100%, ja man får gå tillbaka och spela om dem för att ta sånt man missat.
Tar lite tid att lära sig ammo hanteringen, de svaga kan man ju inte heller boxa till för att fylla på hälsa om de inte har blivit skadade så de blinkar. Går bara få tillbaka ammo från fiender när man har ihjäl dem med motorsågen, men vad gör man om man har slut på bränsle till den, och slut på ammo...ja då är det inte lätt.

Tanken att spela det här på konsol med handkontroll känns inte så lockande då man säkert kommer slösa skott i luften då träffsäkerheten inte är lika bra där.

Spelet flyter på bra iaf på PC, tummen upp där.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vad har Half-Life att göra med Doom?
Varför så dryg?

Dryg? Black Mesa är i samma anda som du skrev. Långsammare pace och bra story och jag tycker du ska köpa det istället för Doom Eternal för Black Mesa är verkligen skitbra och det låter som det passar dig mer.

Medlem

Den man verkligen lyssnar på vad gäller SP FPS lir enligt mig.
Han menar att det tar några timmar att anpassa sig till skiftandet av vapen, sen rullar det på.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag kommer skaffa det men, väntar nog ett tag tills det sjunkit i pris.
Tyckte Doom 2016 var fantastiskt!

Medlem

Dra inte en slutsats av betyget i denna recensionen. Känns spontant som att 3 av 5 är dåligt och spelet pendlar egentligen mellan en stark 4a eller en 5a. Jag visste redan innan när ni började dissa spelet när ni fick testa betan att ni skulle tycka att spelet va "mindre bra" i eran huvudrecension.

Medlem

Spelet ligger på 80-100 i betyg på metacritic. Var också förvånad över det låga betyget.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Adlyd:

Dra inte en slutsats av betyget i denna recensionen. Känns spontant som att 3 av 5 är dåligt och spelet pendlar egentligen mellan en stark 4a eller en 5a. Jag visste redan innan när ni började dissa spelet när ni fick testa betan att ni skulle tycka att spelet va "mindre bra" i eran huvudrecension.

Man ska inte ta FZs recensioner seriöst. De brukar ge icke-spel högt betyg, t.ex. interaktiva berättelser utan riktig gameplay. Tror inte att de flesta där spelar spel på fritiden


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av PontusT:

Vill man ha oldskool så är även doom 64 även släppt separat för 49 spänn Helt klart värt det om man gillar de gamla spelen

Fick spelet till när jag förbokade doom eternal på webhallen, tror inte jag kommer spela det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jämfört med gamla goa Doom 3 som jag gillade, både pace och story. Är detta något för mig? Känns som en arena shooter förklädd till SP spel. Har jag fel?

det låter inte som doom eternal är något för dig då nej. finns inga likheter med doom 3 öht annat än att båda är fps.

Medlem

Eternal out of ammo.

Testade "no DRM" versionen. Exakt som Calle sa - jag borde verkligen gilla det här, men konstant tänkande på ammo, dussintal upgrades med mods/alt fire at hålla koll på och byte av vapen för varje fiende tar ifrån det roliga för mig. Parkour moment är extra frustrerande också.

Jag vill bara springa runt med en super shotgun och skapa helvete på jorden

Medlem

Ville verkligen panga lite men hade inte bestämt mig för Eternal riktigt och kikade på några streams, jösses så tvingat det ser ut. Köper det för halva priset om ett halvår, möjligen.

Ett tips till er som gillar riktigt pangande, ULTRAKILL.

Redaktör
Skrivet av Adlyd:

Dra inte en slutsats av betyget i denna recensionen. Känns spontant som att 3 av 5 är dåligt och spelet pendlar egentligen mellan en stark 4a eller en 5a. Jag visste redan innan när ni började dissa spelet när ni fick testa betan att ni skulle tycka att spelet va "mindre bra" i eran huvudrecension.

3 av 5 betyder att spelet är "Bra", inte dåligt. Andra gillar det mer och har satt högre betyg, men Calle tycker fortfarande spelet är bra.

Skrivet av rmpyro:

Spelet ligger på 80-100 i betyg på metacritic. Var också förvånad över det låga betyget.

Om vi hade satt betyget 4 och funnits på Metacritic, hade det översatts till 80. Det hade också sett lågt ut - spelet snittar 87-90 där nu. Så högsta betyg hade varit enda chansen att inte ligga märkbart under Metacritic-snittet. Det säger något om att översätta mellan olika betygsskalor.

Skrivet av Kleptoman:

Man ska inte ta FZs recensioner seriöst. De brukar ge icke-spel högt betyg, t.ex. interaktiva berättelser utan riktig gameplay. Tror inte att de flesta där spelar spel på fritiden

Om du vill kolla om vi spelar nåt är du varmt välkommen att besöka oss på kontoret (när coronan lugnat sig). Annars streamar vi en del också. Och spelar på fritiden; jag har just kört ett par timmar Sea of Thieves med son och fru.


signatur
Medlem

@Rolle: Du kan unlocka cheat mode som ger dig unlimited ammo senare i spelet. Så du kan springa runt och kötta med crucible om du vill.

@Tomas Helenius: Jo, men för dom som inte är så insatta i ert betyg system så översätts det till 60/100 i betyg som är ganska medelmåttigt. Så 6/10 är automatiskt dåligt för dom flesta här.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Redaktör
Skrivet av rmpyro:

@Tomas Helenius: Jo, men för dom som inte är så insatta i ert betyg system så översätts det till 60/100 i betyg som är ganska medelmåttigt. Så 6/10 är automatiskt dåligt för dom flesta här.

Det är därför jag tjatar om det hela tiden. 1-5-skalan är faktiskt vanlig(ast?) i nöjessammanhang, spel är rätt ensamma att köra 100-skalan. Man ser ju aldrig att en film får 83/100. Så jag tror många känner till att 3 inte innebär "Skräp".


signatur
Skriv svar