Hjälp Corona-forskarna genom att spela

Robot
Hjälp Corona-forskarna genom att spela

Klassiska Folding@Home har fått en mer spelinriktad kusin i Foldit.

#corona, #folding-at-home, #foldit


Medlem

Och vem sade att spelande inte var nyttigt? Ta den aftonblaskor.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Minns att min dator stod och tuggade många nätter omkring år 2006. Har ingen aning om hur mycket dessa saker faktiskt hjälper numera, tänker att datorkraften har ökat väsentligt på 15 år.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Minns att min dator stod och tuggade många nätter omkring år 2006. Har ingen aning om hur mycket dessa saker faktiskt hjälper numera, tänker att datorkraften har ökat väsentligt på 15 år.

Det hjälper lika mycket som det gjorde för 15 år sedan då det i detta fallet inte går att få nog med beräkningskraft.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Vill minnas att jag spelade detta för rätt många år sedan, så det är i alla fall inget nytt. Men lika kul och smart för det!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av star-affinity:

Vill minnas att jag spelade detta för rätt många år sedan, så det är i alla fall inget nytt. Men lika kul och smart för det!

Nej, det verkar ha funnits länge med Covid-19-delen är ny.


signatur
Medlem

Kan någon med kunskapen förklara (på lekmannasätt) vad folding@home gör som hjälper forskningen?
Och har det hjälp på något sätt sedan det startade?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kan någon med kunskapen förklara (på lekmannasätt) vad folding@home gör som hjälper forskningen?
Och har det hjälp på något sätt sedan det startade?

Bra fråga! Me too vill också veta.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Soulless:

Kan någon med kunskapen förklara (på lekmannasätt) vad folding@home gör som hjälper forskningen?
Och har det hjälp på något sätt sedan det startade?

Jag har inte kunskapen, men förklarar gärna ändå. Det här spelet, programmet, viruset lånar processorkraft av datorn det är installerat på för i sin tur kunna driva runt fler vetenskapliga simuleringar, då din dator, i det här fallet, blir en del av ett stort nätverk av datorer som alla bidrar med extra horse power.

https://foldingathome.org/2020/03/15/coronavirus-what-were-do...

Har för mig att SETI gör något liknande när det kommer till att utforska rymden.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Jag har inte kunskapen, men förklarar gärna ändå. Det här spelet, programmet, viruset lånar processorkraft av datorn det är installerat på för i sin tur kunna driva runt fler vetenskapliga simuleringar, då din dator, i det här fallet, blir en del av ett stort nätverk av datorer som alla bidrar med extra horse power.

Har för mig att SETI gör något liknande när det kommer till att utforska rymden.

Okej, jag har förstått att den lånar "datakraft" för någon form av beräkning/simulering men det är just dessa beräkningar/simuleringar jag undrar över!
Vad är det de beräknar/simulerar, olika sammansättningar av molekyler? Är det något som ens går att förklara för en (som jag) utan utbildning inom området?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Okej, jag har förstått att den lånar "datakraft" för någon form av beräkning/simulering men det är just dessa beräkningar/simuleringar jag undrar över!
Vad är det de beräknar/simulerar, olika sammansättningar av molekyler? Är det något som ens går att förklara för en (som jag) utan utbildning inom området?

Det kan vara möjligt. Men eftersom du verkar intresserad av ämnet i fråga så skulle jag rekommendera att du läser artikeln som jag har länkat till. Skummade igenom texten själv, men de verkar förklara mer om hur det fungerar där.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det kan vara möjligt. Men eftersom du verkar intresserad av ämnet i fråga så skulle jag rekommendera att du läser artikeln som jag har länkat till. Skummade igenom texten själv, men de verkar förklara mer om hur det fungerar där.

Tack! Ska göra det när jag kommer hem!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Megadelux
Skrivet av justhitx:

Jag har inte kunskapen, men förklarar gärna ändå. Det här spelet, programmet, viruset lånar processorkraft av datorn det är installerat på för i sin tur kunna driva runt fler vetenskapliga simuleringar, då din dator, i det här fallet, blir en del av ett stort nätverk av datorer som alla bidrar med extra horse power.

https://foldingathome.org/2020/03/15/coronavirus-what-were-do...

Har för mig att SETI gör något liknande när det kommer till att utforska rymden.

VIruset lånar datorkraft! ;D

Skämt åtsido jag förstår vad du menar.

Här foldas det för fullt.

Medlem

Jag som har en köttig dator kanske borde bidra.
Cool grej hur som helst.

Megadelux
Skrivet av loerk:

Jag som har en köttig dator kanske borde bidra.
Cool grej hur som helst.

Klart du ska, Du kan ställa in GPU usage från Light, Medium och High. Sen pausa när du använder datorn.
Dock ska man väl påtala elräkningen, milt slitage osv. Men det borde vara underförstått.

Jag kör medium när jag lirar lättare spel och stänger av helt vid tunga.

Medlem

Är det ett anti virus program?

Medlem
Skrivet av renod:

Klart du ska, Du kan ställa in GPU usage från Light, Medium och High. Sen pausa när du använder datorn.
Dock ska man väl påtala elräkningen, milt slitage osv. Men det borde vara underförstått.

Jag kör medium när jag lirar lättare spel och stänger av helt vid tunga.

Slitage är knappast något problem.
Kort som användes till bitcoin farming i flera år mådde prima när de såldes begagnade.

Elräkningen blir nog inte lika rolig om jag skulle pumpa ett 2080 ti med en 9700K på 5GHz fullt ut.

Medlem

Har FZ något 'Team Number' som man skulle kunna ansluta sig till?


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av mats:

Har FZ något 'Team Number' som man skulle kunna ansluta sig till?

Tänkte samma sak. Vill inte joina sweclockers. lol.


signatur

- pixelfantast

1
Skriv svar