Playstation 5-fakta – 10,28 TFLOPSo och 825 GB SSD

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Kan det vara så att dem inte visade hur stationen ser ut på grund av att dem kan, notera kan, ha värme problem? Att prototyperna dem byggt (med olika design) inte håller måttet?

https://youtu.be/wRm5qDja-gA
Dealer Gaming har bra jämförelse.

Ja, den kanalen är en seriös källa för fakta, om man är en krigare i konsolkriget.....
Den snubben analyserar saker som han själv tror på, med vinklade fakta.
Nästan lite humor i mycket av det han försöker förmedla.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men man bjöd in hela världen? Jag tror Sony är tillräckligt flexibla att anpassa efter rådande situation. Jag tror de trollade stenhårt.

Jag förstår inte din poäng? Cerny skulle hålla detta föredrag denna vecka på GDC. GDC blev inställt och då presenterade man det så här istället.

Vanligtvis spelas föredrag på GDC in och läggs upp på YouTube en tid efteråt.

https://www.youtube.com/channel/UC0JB7TSe49lg56u6qH8y_MQ

Medlem

Verkar känsligt att Dealer hade rätt angående specs på Series X och PS5. Folk attackerar personen som aldrig förr istället för att bemöta det som sägs.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Verkar känsligt att Dealer hade rätt angående specs på Series X och PS5. Folk attackerar personen som aldrig förr istället för att bemöta det som sägs.

Exakt. Och nu, när han analyserar vad båda har att erbjuda, blir folk butthurt. Precis allt i den videon minus kanske 2-3 minuter då han säger att han kör på Series X och att snabbare hårddisk inte resulterar i högre preformance. Förutom det stämmer allt. Allt finns på svart och vitt.

Nån kunnig kanske kan svara på detta. Har just nu en 4 TB hårddisk kopplad till PS4:an via usb:n. Antar att den hårddisken inte är nåt man kommer kunna använda på PS5:an? Eller kanske man kan, men laddningstider, prestanda mm lär väl bli lidande?

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Nån kunnig kanske kan svara på detta. Har just nu en 4 TB hårddisk kopplad till PS4:an via usb:n. Antar att den hårddisken inte är nåt man kommer kunna använda på PS5:an? Eller kanske man kan, men laddningstider, prestanda mm lär väl bli lidande?

Ja, du kan köra bakåtkompatibla PS4-spel från den, förmodligen också lagra PS5-spel.


signatur
Medlem

Väntar hellre in analysen från Digital Foundry än att lyssna på en random snubbe från Youtube med en kraftig bias för Xbox.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Verkar känsligt att Dealer hade rätt angående specs på Series X och PS5. Folk attackerar personen som aldrig förr istället för att bemöta det som sägs.

Som aldrig förr? Näe du.
Dealer gaming har ju alltid varit Youtubes största xbox fanboy och har väldigt dåligt rykte från förr. Nog bara xboxare som tar honom på allvar


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Varför söka och försöka hitta på problem som vi inte vet något om eller om något sådant existerar?
Visst kan det vara så men det kan vara av någon helt annan orsak också. Typ att dom har en plan på att visa upp enheten ett specifikt datum och det datumet var inte igår och är inte idag.

Kan det vara så att Microsoft inte visat upp spel från sina nya studios för att alla spel är värdelösa och majoriteten av deras nya studios håller på att läggas ner?

See what I did there?

Vi vet att CPU lösningen inte är gjord för 10+ TF som Sony har försökt få den till. 9tf är det igentligen. Det kommer att behövas en extrem kylning av PS5. Den är för högt klockat. Den kommer att variera mellan 9 och 10 i spelen.

Medlem

Vilka är "Vi"? Är väl ingen som vet hur någon av maskinerna kommer att fungera i verkligheten.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, du kan köra bakåtkompatibla PS4-spel från den, förmodligen också lagra PS5-spel.

Ja så tänkter jag också, men om man då tex har spiderman installerat på sin långsamma externa hårddisk kommer man väl inte kunna få fördelen av snabbare laddningstider som spiderman visats ha?

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Vi vet att CPU lösningen inte är gjord för 10+ TF som Sony har försökt få den till. 9tf är det igentligen. Det kommer att behövas en extrem kylning av PS5. Den är för högt klockat. Den kommer att variera mellan 9 och 10 i spelen.

Ahaa. Så vi vet det. Länka gärna källa. Har tydligen missat den infon. Eller var det något cerny nämnde igår? Var ju trots allt igår vi fick specsen.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av Margy:

Jag förstår inte din poäng? Cerny skulle hålla detta föredrag denna vecka på GDC. GDC blev inställt och då presenterade man det så här istället.

Vanligtvis spelas föredrag på GDC in och läggs upp på YouTube en tid efteråt.

https://www.youtube.com/channel/UC0JB7TSe49lg56u6qH8y_MQ

Ja men GDC ställdes in. Sony är inte dumma. Ja som du säger, läggs ut i efterhand ja. Road to PS5 hette det tom. Minns du Road to PS4 för massa år sedan? Helt annorlunda. De trollar stenhårt för att få en snackis. Modigt men det funkar och var intressant


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja men GDC ställdes in. Sony är inte dumma. Ja som du säger, läggs ut i efterhand ja. Road to PS5 hette det tom. Minns du Road to PS4 för massa år sedan? Helt annorlunda. De trollar stenhårt för att få en snackis. Modigt men det funkar och var intressant

Förra gången var de även med på E3, men är väl känt sedan länge att de tänkt en annan marknadsföringsstrategi denna gången.
Informationen de presenterande igår i den självvalda öppna GDC presentationen hade i normalfallet ändå visats i olika artiklar därefter (på FZ och Eurogamer etc). Den officiella presentationen är så klart redan planerad till annat datum och inget man bara ändrar på inom en vecka. Var väl då egentligen bara en bonus att vi fick se Cerny och höra hans ljuva stämma igår, för övrig info hade vi ändå kunnat läsa därefter, även om inte Corona slagit till.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja men GDC ställdes in. Sony är inte dumma. Ja som du säger, läggs ut i efterhand ja. Road to PS5 hette det tom. Minns du Road to PS4 för massa år sedan? Helt annorlunda. De trollar stenhårt för att få en snackis. Modigt men det funkar och var intressant

GDC ställdes in och Sony valde att släppa sitt devtalk på detta sätt istället att dra det på GDC. Trollar dom? Nej. Ville dom göra sig lite lustiga över situationen? Troligtvis.

Sony kallade det ett "deep-dive into the architecture of ps5" och det var exakt vad som visades.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot

En väldigt intressant film från en YT jag litar på fullt ut gällande teknik mm.
Precis som han säger så är skillnaden väldigt liten mellan dessa procentuellt men PS5an har en redig fördel med SSD tekniken. Austin är väldigt duktig på att förklara.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

En väldigt intressant film från en YT jag litar på fullt ut gällande teknik mm.
Precis som han säger så är skillnaden väldigt liten mellan dessa procentuellt men PS5an har en redig fördel med SSD tekniken. Austin är väldigt duktig på att förklara.

Kan tycka det är lite väl ytliga jämförelser, då mycket annat än det han nämner kan påverka prestandan. Blir mer intressant att höra experterna på Digital Foundry framöver, som oftast går in på den mer "nördiga" tech biten lite djupare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

GDC ställdes in och Sony valde att släppa sitt devtalk på detta sätt istället att dra det på GDC. Trollar dom? Nej. Ville dom göra sig lite lustiga över situationen? Troligtvis.

Sony kallade det ett "deep-dive into the architecture of ps5" och det var exakt vad som visades.

Ja men utvecklarna vet nog redan detta och ”att göra sig lustig” är väl exakt det som går under att ”trolla”? Om jag missförstått kidsens slang så ok.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja men utvecklarna vet nog redan detta och ”att göra sig lustig” är väl exakt det som går under att ”trolla”? Om jag missförstått kidsens slang så ok.

Nu är jag inte säker på om du trollar


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Ahaa. Så vi vet det. Länka gärna källa. Har tydligen missat den infon. Eller var det något cerny nämnde igår? Var ju trots allt igår vi fick specsen.

https://youtu.be/wRm5qDja-gA

Timestamp : 2,50 - 6+ minuter.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

https://youtu.be/wRm5qDja-gA

Timestamp : 2,50 - 6+ minuter.

Xbox fanboy? Nope. Ge mig en pålitlig källa som inte är biased


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Man ska inte haka upp sig på antalet T-flops och prestanda. Kolla på de spelen som släpps på dagens konsoller. En del ser helt vansinnigt bra ut. Nu när vi går upp till dessa höga och nya nivåer så gör T-flopsen inte samma skillnad som här nere. Ju mer prestanda maskinerna har, desto mindre skillnad emellan dem.. Fasen jag låter rörig. Men hoppas någon förstår va jag menar ändå
Det jag vill säga är att detaljrikedomem kommer vara otrolig med prestandan som de båda levererar. Så kommer man märka skillnaden i prestandan på dem när man väl lirar spelen?
Nja.. Helt ärligt, jag tror inte det. Om några år kanske?

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

Kan tycka det är lite väl ytliga jämförelser, då mycket annat än det han nämner kan påverka prestandan. Blir mer intressant att höra experterna på Digital Foundry framöver, som oftast går in på den mer "nördiga" tech biten lite djupare.

Ja DF är väldigt bra faktiskt. Tänkte bara tipsa om videon för är väldigt bra även om den inte är så ”nördig”. Austins presentation av Series X och även gameplayfilmerna från hans ”podcast” med Gears 5 på SeX med raytracing är också rätt ball. Då vet vi vad vi minst kommer få från båda lägerna i bakåtkompatibilitet och förbättrande av titlar

Edit: Länk. Innehåller också Minecraft med RT påslaget. Kommer bli fett o spela God of War med RT också om Sony gör liknande förbättringar på sin bakåtkompatibilitet. Episkt bra för spelindustrin båda konsolerna

https://youtu.be/Oeyu0xYQtrw


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

På tal om DF, så körde de en "Direct" på Youtube under gårdagen efter Sonys presentation.

Lär väl komma en mer djupgående analys framöver dock.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av NuZ:

En väldigt intressant film från en YT jag litar på fullt ut gällande teknik mm.
Precis som han säger så är skillnaden väldigt liten mellan dessa procentuellt men PS5an har en redig fördel med SSD tekniken. Austin är väldigt duktig på att förklara.

https://youtu.be/pfeaQdS00a4

WOW han sa ju till och med det att Xbox Series X är 20% snabbare än PS5. Oavsett 2 bra konsoler. Precis som föregångarna.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

WOW han sa ju till och med det att Xbox Series X är 20% snabbare än PS5. Oavsett 2 bra konsoler. Precis som föregångarna.

Jepp. 40% högre tflop count mellan xbone och ps4 gör skillnaden denna gång minimal.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja så tänkter jag också, men om man då tex har spiderman installerat på sin långsamma externa hårddisk kommer man väl inte kunna få fördelen av snabbare laddningstider som spiderman visats ha?

Nä, det lär du inte få. Inte lika mycket i alla fall.


signatur
NuZ
Testpilot

Kom och tänka på en sak SeX har 52 CU aktiva av 56 och PS5 32 i mycket högre frekvens variabelt. Är detta mjukvarustyrt? Alltså med hjälp av uppdateringar ändra detta? Alltså aktiva CU och frekvens? Ser framför mig att MS sparar pengar för Lochart alt. ”Boostar” SeX i senare skede. Jag kan mycket väl framstå som dum nu 😅


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Kom och tänka på en sak SeX har 52 CU aktiva av 56 och PS5 32 i mycket högre frekvens variabelt. Är detta mjukvarustyrt? Alltså med hjälp av uppdateringar ändra detta? Alltså aktiva CU och frekvens? Ser framför mig att MS sparar pengar för Lochart alt. ”Boostar” SeX i senare skede. Jag kan mycket väl framstå som dum nu 😅

Inte alls dum. Däremot verkar de har tyckt att det var viktigt att de hade det konsistent. Vet inte om det har med BC eller annat att göra. Om man läser här:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside...
"But up until now at least, the focus has been on the GPU, where Microsoft has delivered 12 teraflops of compute performance via 3328 shaders allocated to 52 compute units (from 56 in total on silicon, four disabled to increase production yield) running at a sustained, locked 1825MHz. Once again, Microsoft stresses the point that frequencies are consistent on all machines, in all environments. There are no boost clocks with Xbox Series X."

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ribcage:

Inte alls dum. Däremot verkar de har tyckt att det var viktigt att de hade det konsistent. Vet inte om det har med BC eller annat att göra. Om man läser här:
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside...
"But up until now at least, the focus has been on the GPU, where Microsoft has delivered 12 teraflops of compute performance via 3328 shaders allocated to 52 compute units (from 56 in total on silicon, four disabled to increase production yield) running at a sustained, locked 1825MHz. Once again, Microsoft stresses the point that frequencies are consistent on all machines, in all environments. There are no boost clocks with Xbox Series X."

Med yield fattar jag och BC är ju mjukvarustyrt. Men i senare skede antingen klocka ner eller upp med en uppdatering? Alltså rent pengamässigt göra båda konsolerna på samma chip. Det borde ju vara möjligt med PS5 också. Nu har de valt variabel såhär för ljudnivå och värmeutveckling och fördela kraften där den behövs. Men borde alltså kunna gå?! Tack för länken!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar