Playstation 5-fakta – 10,28 TFLOPSo och 825 GB SSD

Medlem
Skrivet av NuZ:

På deras exklusiva spel som endast kommer till ps5 iaf. Blir svårt med multiplat. Men håller med dig. Man kommer kunna pressa ur spel med minimal laddtider. Mer objekt samtidigt på begränsad minne. Var väl 16gb vill jag minnas. Kommer bli ascoolt

Väldigt många post att quota här....

Ja, dubbla hastigheten är en enorm skillnad, både i first och 3rd party spel.

I spel som inte är hårt optimerade för det så startar allt på halva tiden, byter miljö på halva tiden eller laddar in dubbelt så mycket data i grafikminnet än Series X gör vid samma situation.

Vid optimerade spel så kan utvecklare skölva data ifrån hårdisk cache konstant i dubbelt så hög hastighet(som Microsoft beskrev med 100GB extendended memory). Det är inget nytt men kommer kunna användas på ett sätt som förändrar speldesignen på ett betydande vis. PC har lite liknande teknik med virtuellt minne på lagringsutrymmet, men spel har inte kunnat optimera för det PGA att spelen skulle fungera på slöa lagringsutrymmen.

Förut så hade du kanske 16GB snabb data i minnet och 100GB svåråtkomligt slött minne, nu så har speldesignern tillgång till 16GB minne som den kan växla ut på under 2 sekunder och lagra med bearbetad data för användning när dom känner för det.

Det här kommer vara en big deal för spelutveckling framöver.
Det finns väldigt stora fördelar med snabb åtkomst till en stor databas.
Det är för mycket focus på hur fort man startar eller byter spel, det mest intressanta är vad man kommer använda det till under själva spelandet.

Medlem

Blir en Ps5 för att man kommer kunna spela ps4 spelen på den sen är det ju knappt något skillnad mellan de båda i prestanda
så Sony lär krossa microsoft även den här generationen enkelt. Är ju spelen som är det viktigaste och där har MS inget att komma med. Det enda microsoft har är att släppa 100 olika handkontroller i olika färger hehe..

Angående SSD så lär det inte göra nån större skillnad så länge man inte swappar spel hela tiden, antar dom sparar ned statet på spelet i en swapfil, som sedan laddas in igen när spelet återupptas (quick resume).

Sitter själv på ett par 500 MB/s SSD i datorn och har inte saknat hastigheten något nämnvärt. Nog kan man skyffla mer data med de i nya konsollerna men hackar det i spelet på grund av att disken inte hinner med så är streamingen från disk/ram jädrans dåligt implementerad.

Däremot att XB har 20% mer grafikhästar än PS5 är något helt annat, upp till 20% högre framerate på högre upplösning alternativt högre bildkvalitet på samma upplösning.

Det skiljer en del i minneshastighet också, svårt att sia om detta, PS5 har samma bandbredd över hela spannet medan XB har ett långsammare samt ett snabbare.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Just nu iaf men MS har investerat i många högt aktade studios. Kommer komma sjukt bra titlar till båda konsolerna

Håller med där! Lustigt nog så använde jag just det argumentet mot min vän idag. Jag spelar inte konsoll alls, så jag kommer inte köpa någon av de två. Men hur som haver, Microsoft kommer helt klart få ut otroligt många bra exklusiva titlar nu när det investerat i utvecklare jorden runt.

Men som det ser ut i dagsläger så verkar Sony ha fler intressant exklusiva titlar. Hoppas att Microsoft pushar på dock!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Väldigt många post att quota här....

Ja, dubbla hastigheten är en enorm skillnad, både i first och 3rd party spel.

I spel som inte är hårt optimerade för det så startar allt på halva tiden, byter miljö på halva tiden eller laddar in dubbelt så mycket data i grafikminnet än Series X gör vid samma situation.

Vid optimerade spel så kan utvecklare skölva data ifrån hårdisk cache konstant i dubbelt så hög hastighet(som Microsoft beskrev med 100GB extendended memory). Det är inget nytt men kommer kunna användas på ett sätt som förändrar speldesignen på ett betydande vis. PC har lite liknande teknik med virtuellt minne på lagringsutrymmet, men spel har inte kunnat optimera för det PGA att spelen skulle fungera på slöa lagringsutrymmen.

Förut så hade du kanske 16GB snabb data i minnet och 100GB svåråtkomligt slött minne, nu så har speldesignern tillgång till 16GB minne som den kan växla ut på under 2 sekunder och lagra med bearbetad data för användning när dom känner för det.

Det här kommer vara en big deal för spelutveckling framöver.
Det finns väldigt stora fördelar med snabb åtkomst till en stor databas.
Det är för mycket focus på hur fort man startar eller byter spel, det mest intressanta är vad man kommer använda det till under själva spelandet.

Ja precis men deras unika funktion blir svårt att implementera då PC fortfarande inte använder samma men liknande teknik. Men ja spelen kommer bli grymma pch som du säger. Laddtider är ett minne blott snart också. Jag ser stora fördelar med detta i VR


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det mest spännande för min del (Audioholic) var faktiskt ljudet! Eller Transfer Function och 3D effekterna som de pratade om. Äntligen spännande grejer när det kommer till ljudet, YES!!!

Förhoppningsvis får min hemmabio (5.2.4) lite workout också. Ett smakprov på hur det kommer låta: Virtual Barber Shop

Inaktiv
Skrivet av A1200G:

Det mest spännande för min del (Audioholic) var faktiskt ljudet! Eller Transfer Function och 3D effekterna som de pratade om. Äntligen spännande grejer när det kommer till ljudet, YES!!!

Förhoppningsvis får min hemmabio (5.2.4) lite workout också. Ett smakprov på hur det kommer låta: Virtual Barber Shop

Håller med om att ljud skulle må gott av lite innovation så t ex fotsteg låter annorlunda bakom en vägg osv. Det finns ju demos på tuben där man i quake gjort någon motsvarighet till ray tracing för ljud vilket är coolt.

Sen betydligt mer avancerad AI i spel hade varit roligt men det kan vara knepigt rent designmässigt då AI ofta är gjorda att vara på ett väldigt specifikt sätt

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Haha, jo jag är med men det är en speciallösning som verkligen inte funkar för alla i alla hem dock.
Här skulle t ex jag behöva borra, dra lister osv för att kunna göra så. För att ha dörren öppen från sovrummet (där datorn är placerad) till vardagsrummet bara för några kablar då och då, no can do.

Lyft burken, ställ den bredvid tvn på golvet och koppla in den då?;) Är väl ändå bara strömkabel, hdmi och kanske en ljudkabel som behövs? Kanske märks att jag inte är pc-spelare med min kommentar nu så jag reserverar mig för faktafel här;;)).

Medlem

Frågan är vad de två extra terraflopsen och den större SSD-disken kommer kosta hos Series X gentemot PS5. Kommer den konsolen att kosta en tusing mer tro, och kommer i så fall kunderna anse att det är värt det eller istället välja PS5:an? Jag kommer välja PS5 på grund av att Sony har så sjukt mycket bättre spelutvecklare än vad Microsoft har, men jag tror att prissättningen blir det som avgör för den stora massan.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

De hade en budget att följa som Cerny sa och det visade sig att github-läckan stämde. Fint att de får den över 10 i boost mode. Snabb ssd blir nog najs i de exklusiva spel som utnyttjar det.
Riktigt magplask vad gällde bc där de siktar på att 100 spel ska fungera. Inget nytt spel visat heller. Är det enbart Godfall vi känner till?

NuZ
Testpilot
Skrivet av lampis:

Frågan är vad de två extra terraflopsen och den större SSD-disken kommer kosta hos Series X gentemot PS5. Kommer den konsolen att kosta en tusing mer tro, och kommer i så fall kunderna anse att det är värt det eller istället välja PS5:an? Jag kommer välja PS5 på grund av att Sony har så sjukt mycket bättre spelutvecklare än vad Microsoft har, men jag tror att prissättningen blir det som avgör för den stora massan.

NVMe SSDer är ”sjukt” mycket dyrare än Sata jag tror MS kommer köra med så går nog jämt ut när det behövs mer minne i spelstationen. Nja likvärdiga studios måste jag påstå nu. N-Dog har ju sina brister mot personalen men ger bra resultat, Santa monica har nu Yumi som chef så där lär de gå bra. Men MS har Double fine, Ninja, inXile, 343 och många andra väldigt kompetenta studios. Blir nog väldigt jämt strå 2020 och framåt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av lampis:

Jag kommer välja PS5 på grund av att Sony har så sjukt mycket bättre spelutvecklare än vad Microsoft har,

Samma här. De exklusiva spelen samt VR är grund nog att välja ps5.

Och symmetriska styrspakar på kontrollen


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot

En sak är säkert. Jag lär inte bli begränsad i nästa Farming Simulator. En grejj som gjort mig riktigt förbannad på konsol mot min PC 😄 *They see me bailing, console hating....*


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Spel för konsolerna
Skrivet av submariner:

Blir en Ps5 för att man kommer kunna spela ps4 spelen på den sen är det ju knappt något skillnad mellan de båda i prestanda
så Sony lär krossa microsoft även den här generationen enkelt. Är ju spelen som är det viktigaste och där har MS inget att komma med. Det enda microsoft har är att släppa 100 olika handkontroller i olika färger hehe..

Saken är att än så länge har ju Sony bara visat upp godfall medans MS köppte upp o äger många nya utvecklare , så den här generationen tror jag att det kan vara värt att köpa båda 2.

Medlem

@NuZ: Jag anser inte att dessa studior som Microsoft har under sitt paraply har släppt några dräpartitlar såsom Sonys studior har gjort under åren. Microsofts trotjänare Gears of War, Halo-serien och Forza ligger långt efter Sonys diton (Uncharted-serien, God of War och The Last of Us) för min del. Jag hoppas också på ett nytt Fable, och att Rare börjar göra bra spel igen. Det blir dock spännande att se om Microsoft kan locka ur lite kvalitet framöver.


signatur

Kunskapsförmedlare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av lampis:

@NuZ: Jag anser inte att dessa studior som Microsoft har under sitt paraply har släppt några dräpartitlar såsom Sonys studior har gjort under åren. Microsofts trotjänare Gears of War, Halo-serien och Forza ligger långt efter Sonys diton (Uncharted-serien, God of War och The Last of Us) för min del. Jag hoppas också på ett nytt Fable, och att Rare börjar göra bra spel igen. Det blir dock spännande att se om Microsoft kan locka ur lite kvalitet framöver.

Åhh Fable ❤️ När man kom hem från jobbet och startade upp Fable första gången. Den känslan och då friheten att göra vad man vill. Se sedan att det som det skrevs om i ”speltidningen” inte stämde att ekolon växte till träd. Äventyren i skogarna. Sjukt bra spelminne. Fable ligger varmt om hjärtat och håller tummarna på att det kommer ett nytt.

Forza och Halo är ett av de nästa spelen i sin genre. Ja MS har inga 3rd person storydrivna spel denna generation utöver Gears och Hellblade (Båda är fantastiska men ja LOU (ps3) är amazing och GoW lika så) men hoppas på Fable


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Icemaster:

Saken är att än så länge har ju Sony bara visat upp godfall medans MS köppte upp o äger många nya utvecklare , så den här generationen tror jag att det kan vara värt att köpa båda 2.

Sony har ju visat upp 1 spel mer än Microsoft då. Visst har Microsoft köpt många studios på senaste tiden men det är ju inte av sony dom köpt. Sonys worldwide studios består väl just nu av 14 studios. Varav majoriteten har, denna generation, gett ut kritikerrosade spel.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Sony har ju visat upp 1 spel mer än Microsoft då. Visst har Microsoft köpt många studios på senaste tiden men det är ju inte av sony dom köpt. Sonys worldwide studios består väl just nu av 14 studios. Varav majoriteten har, denna generation, gett ut kritikerrosade spel.

Va? Halo, Hellblade, Everwild är ju spel som ska släppas till SeX?! Är du trött? 😅 Både Ninja, Rare och Obsidian har släppt väldigt kritikerälskade spel. Inte i klass med God of War men Pillars är fantastiskt, Hellblade är otroligt, Wasteland lika så och Stick of Thruth är ju helt otroligt charmigt. Så jo visst har MS studios gjort bra spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Gött. Kan man hoppas priset inte blir skyhögt.
Nu är man sugen med tanke på vad man levererat på ps4an under sin livsstid så blir ps5 lätt något att införskaffa om de kommer köra på med en fet exklusiv titel efter den andra en generation till


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@ohGr:

Men du sponsra Sony två gånger om, vilket är bra för företaget därför Sony sålt över 110miljoner exemplar och lär sälja 20miljoner till kommande 3-4 åren.

Undrar om någon vet om det bara är ps4 spelen via digitalt som kommer fungera på ps5an eller kommer den läsa ps4 skivor också ?

Bara den inte blir en "megaflops" (!) Skämt åsido. Trevliga specs, men man är ju nyfiken på vad slags för spel som ska utnyttja denna teknik. Nu när Naughty Dog har ramlat i tråkig dager får någon annan plocka upp pinnen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Va? Halo, Hellblade, Everwild är ju spel som ska släppas till SeX?! Är du trött? 😅 Både Ninja, Rare och Obsidian har släppt väldigt kritikerälskade spel. Inte i klass med God of War men Pillars är fantastiskt, Hellblade är otroligt, Wasteland lika så och Stick of Thruth är ju helt otroligt charmigt. Så jo visst har MS studios gjort bra spel

Halo utannonserades väl till xbox one?

Hellblade och everwild var ju xsx reveals, det är sant. Men har inte stenkoll på spel som inte faller mig i smaken tyvärr. Godfall hör nog också till den kategorin.

Sen sa jag aldrig något om huruvida ms studios gjort bra eller dåliga spel heller. Men jag vill vänta och se vad som kommer från dessa före jag uttalar mig om saken. Nämnde endast Sonys worldwide studios och deras track record. Så du behöver inte gå i försvarsställning.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av NuZ:

Enligt SweC prestandaindex en hel del skillnad. Runt 20-50fps vid 4K

https://m.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-5600-...

Edit:Länk

Vore inte 2080 Super vs 2080 Ti en bättre jämförelse dock, samma generation av GPU arkitektur.

Så PS5 på ~10Tflops och Xbox Series X på 12Tflops i samma genreration av GPU arkitektur.

Skillnaden kanske inte blir så värst stor?


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av submariner:

@ohGr:

Men du sponsra Sony två gånger om, vilket är bra för företaget därför Sony sålt över 110miljoner exemplar och lär sälja 20miljoner till kommande 3-4 åren.

Undrar om någon vet om det bara är ps4 spelen via digitalt som kommer fungera på ps5an eller kommer den läsa ps4 skivor också ?

Jovisst, men det är ju inte så att konsollerna fastnar hos mig för alltid..
Förtroendet för Sony är ju förstört för mig nu..
Och dom som sen köpte konsollerna av mig, säkert samma där, förstört Sony-förtroende pga den dåliga kylningen, och den dåliga spel-upplevelsen pga ljudet.
Har en Xbox One S, och den låter alldeles för mycket den också..
Så ska bli intressant att se hur mycket dom nya väsnas!
Ställer gärna ner grafik osv så länge den är tyst! Hah!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Åhh Fable ❤️ När man kom hem från jobbet och startade upp Fable första gången. Den känslan och då friheten att göra vad man vill. Se sedan att det som det skrevs om i ”speltidningen” inte stämde att ekolon växte till träd. Äventyren i skogarna. Sjukt bra spelminne. Fable ligger varmt om hjärtat och håller tummarna på att det kommer ett nytt.

Forza och Halo är ett av de nästa spelen i sin genre. Ja MS har inga 3rd person storydrivna spel denna generation utöver Gears och Hellblade (Båda är fantastiska men ja LOU (ps3) är amazing och GoW lika så) men hoppas på Fable

Sjukt att du nämner det för jag har exakt samma minne, att jag läste just den meningen i en Loading/Playing eller Gamereactor-tidning att det stod att man skulle kunna plantera träd och se dom växa med tiden. Hypen var real.

Men det var som allt annat som kom ur Peters ambitiösa käft, det var bara en vision han hade som aldrig blev utförd. Mannen var fylld med brutna löften och ses aldrig till i spelvärlden längre. RIP Fable, Black and White och Dungeon Keeper.

MEN, Fable 1-3 har man spendera åtaliga timmar i och är garanterat något jag saknar från MS.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Halo utannonserades väl till xbox one?

Hellblade och everwild var ju xsx reveals, det är sant. Men har inte stenkoll på spel som inte faller mig i smaken tyvärr. Godfall hör nog också till den kategorin.

Sen sa jag aldrig något om huruvida ms studios gjort bra eller dåliga spel heller. Men jag vill vänta och se vad som kommer från dessa före jag uttalar mig om saken. Nämnde endast Sonys worldwide studios och deras track record. Så du behöver inte gå i försvarsställning.

Halo kommer både släppas på Xbox One och series X, men det kommer vara flaggskeppstiteln till series X.

Tror likt denna generation att båda konsolerna kommer vara bra på olika saker. Microsoft känns som om de har ett större övertag när det kommer till multiplayer och Sony när det kommer till singleplayer. Series X med bättre raytracing och Ps5 med kortare laddningstider.

Tyckte förövrigt inte att när de visade upp laddningstiderna för State of Decay 2 till Series X jämfört med One X att Series X i sig kommer vara slö när det kommer till laddtider heller.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

De hade en budget att följa som Cerny sa och det visade sig att github-läckan stämde. Fint att de får den över 10 i boost mode. Snabb ssd blir nog najs i de exklusiva spel som utnyttjar det.
Riktigt magplask vad gällde bc där de siktar på att 100 spel ska fungera. Inget nytt spel visat heller. Är det enbart Godfall vi känner till?

Så här skriver Sony om BC
Lastly, we’re excited to confirm that the backwards compatibility features are working well. We recently took a look at the top 100 PS4 titles as ranked by play time, and we’re expecting almost all of them to be playable at launch on PS5. With more than 4000 games published on PS4, we will continue the testing process and expand backwards compatibility coverage over time.

Så det kommer ju vara fler än 100 spel som fungerar från början.
https://blog.eu.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-deta...

Medlem

GitHub läckan stämde mer eller mindre.
Med de där varierande frekvenserna på både CPU och GPU kommer den nå ca 9,25 TeraFlop kontinuerligt, allt över det är det sk. boost läget.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Tyckte förövrigt inte att när de visade upp laddningstiderna för State of Decay 2 till Series X jämfört med One X att Series X i sig kommer vara slö när det kommer till laddtider heller.

Det stämmer, men man får tänka på att dessa spel dom visade upp inte var optimerade för att använda SSD som hjälp.
De nya spelen, med spelmotorer anpassade för detta kommer ha mycket kortare laddtider.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd

Dom sa inget om något pris?


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar