Se Sony avtäcka Playstation 5-nyheter i kväll!

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Glåpord? Är ju du som kallade mig fanboy när jag är saklig.
Ok jag ska försöka förklara så enkelt jag kan något förenklat också. Jag staplar upp det för att jag ska få en bättre översikt över vad jag skriver (dyslexi). Inte något nedsättande mot dig.

-2 st datorer. En med i5 och en med i7

-i5 har ett 2080ti och i7 har ett 2080 super

-Varför får I7 med 2080 super högre poäng i testprogram och bättre flyt i spel?

-För att I7an orkar pressa ur allt ur 2080 super medans I5 flaskhalsar 2080ti.
-Lägg där till minneshastighet och hastigheten på pci-expressportarna.

-Så även om 2080ti ser ”kraftigare” ut på pappret så är I7an snabbare. Samma som på Ps4 och Xbone. Ps4an har snabbare minnes tp och GPU som är mer upplevd prestanda med högre upplösning t.ex. medans Xbox one har snabbare CPU och annan typ av minne med effektivare hantering, därför spel flyter lite stabilare på xbone än på ps4 fast ps4 kan köra i högre upplösning och då se ”snyggare” ut.

-ps4 är en snabbare maskin GPUnässigt än Xbone det är sant men 40% ”kraftigare” maskin går inte att säga. Den teoretiska beräkningen Tflop är för GPU och där så är ps4 på 1,84 och Xbone på 1,4. Ps4pro på 4,2 och XboneX på 6. Så alltså är Ps4 ”kraftigare” grafiskt men Xbone kan beräkna 1+1 fortare pga 1,6Ghz vs. 1,75Ghz.
-ps4 och xbone har såkallade APUer (grafikkort och processor i ett) baserad på GCN tekniken från AMD. Så går ej att säga procentenheter i hur ”kraftig” en konsol/PC/mobil är vs. Något annat som är byggt annorlunda. Går att gå direkt på enstaka saker som t.ex rå grafikkraft och där är PS4 ca 40% starkare

Men när det kommer till xbox och PS cpu är det klockfrekvensen som skiljer. Med i5 vs i7 har du även i normala fall hyperthreading på i7an men inte på i5an.

Tror du inte, de få, ps4 spelen som har lägre FPS skulle klara samma eller bättre om upplösningen var samma på de 2 formaten?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Men när det kommer till xbox och PS cpu är det klockfrekvensen som skiljer. Med i5 vs i7 har du även i normala fall hyperthreading på i7an men inte på i5an.

Tror du inte, de få, ps4 spelen som har lägre FPS skulle klara samma eller bättre om upplösningen var samma på de 2 formaten?

Du förstod inte alls vad jag mena eller min förklaring, jag ger upp. Hoppas du blir nöjd över vad Mark presenterar ikväll. God kväll


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Man" är ett väl etablerat alternativ som folk vet vad det syftar på. Jag varierar mitt språk så mycket att jag får använda det här och där.

Bra sagt.
Riktigt trött på att läsa om det här gnället överallt.
Får snart sluta hänga på fz.se med, blir bara irriterad.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Kommer man ha PS5 spelbar snart? Det ser ut som man på ett holländskt spelmuseum håller på att slå upp en "PS5 Experience Zone"

https://nl.letsgodigital.org/spelcomputers-games/sony-playsta...

Edit: Troligen fejk.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Du förstod inte alls vad jag mena eller min förklaring, jag ger upp. Hoppas du blir nöjd över vad Mark presenterar ikväll. God kväll

Jag som trodde FZ medlemmar gärna förklarar saker. Gav ju bara exempel på andra skillnader mellan i5 och i7 än klockfrekvens, vilka var vad du använde som exempel. Vad nu dessa har med konsolerna att göra förstår jag inte heller. Sedan har ju även i7 normalt dubbla cache storleken också. Och tror inte heller Sony använde sig av ett grafikkort i ps4an som cpun flaskhalsar.

Förklara då så att jag förstår är du snäll. Din tidigare förklaring hjälpte inte så mycket nej, mest på grund av väldigt dåliga exempel. Förklara gärna även surfplatta vs PC grejen du pratade om tidigare på samma gång.

Återigen: Tror du inte, de få, ps4 spelen som har lägre FPS skulle klara samma eller bättre om upplösningen var samma på de 2 formaten?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

"Predictions for today’s PS5 livestream:
- It will be dry and technical (remember, this was supposed to be GDC week)
- There will be some weirdness (hopefully we hear about the unique OS features)
- The final number of GPU teraflopppps will make PlayStation console warriors sad
"

https://twitter.com/jasonschreier/status/1240257669568528384

Hähä.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fezk:

"Predictions for today’s PS5 livestream:
- It will be dry and technical (remember, this was supposed to be GDC week)
- There will be some weirdness (hopefully we hear about the unique OS features)
- The final number of GPU teraflopppps will make PlayStation console warriors sad
"

https://twitter.com/jasonschreier/status/1240257669568528384

Hähä.

Så länge de är SSD och en CPU som inte begränsar som förra generationens konsoler så blir detta asgrymt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Medlem

Tack! Skulle precis fråga vart det skulle sändas.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Som sagt ovan: säg till mig eller Calle om så sker så kollar vi på vad som hänt.

Det händer att åtminstone jag raderar inlägg som uppenbart bryter mot våra regler, utan att säga till varför. Men om ni frågat utan att fått svar är det fel, det ska ni givetvis få. Som sagt, säg till.

Jag tycker ni gör ett fantastiskt jobb 😊 Som moderator själv på ett av Sveriges största forum så vet jag arbetet ni lägger ner. Stort tack!

Nu är det PS5 hype!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Medlem

Phil Spencer efter sonys presentation: Gahahahahahaha

Medlem

Typ det enda jag vill se är hur ett spel ser ut och känns...

Och med det menar jag -inte- en demo som är en film som 'renderas i realtid på ps5', utan att faktisk gameplay från ett spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Alltså.. Kändes inte den här presentation skum, eller är det bara jag?
Det kändes som om "publiken" var inklippta. Dem rörde sig knappt.
Det var stelt och Cerny läste innantill för vad som upplevdes som en green screen i en studio.

Inte en video, inte en glimt av konsolen eller handkontrollen...

Visst, tekniskt låter det bra men i slutändan handlar det om vad vi ser och hör. Inte om tekniken bakom spelen.


signatur

"High life on low budget"

Skriv svar