Bästa videokonferensen?

Skägg.
10 Chambers
Bästa videokonferensen?

Idag har jag redan hunnit avverka tre olika plattformar för antingen video- eller telefonmöte och man börjar ju undra vilken som egentligen är bäst.

Idag har jag använt:

  • Meet.Google.com (inte samma som Hangouts tydligen?)

  • Slack (bara ljud denna gång men har ju stöd för video)

  • Whereby (hette Appear.in men behövde byta pga upphovsrätt)

Också använt (men inte idag):

  • Skype (klassiker ändå!)

  • Hangouts (Google loves tjänster)

  • Discord (så gaming)

Vilka har du erfarenheter ifrån och vilka är egentligen bäst? Just nu lutar jag åt Whereby, riktigt smidig men kostar pengar om man är fler än 4.


signatur
Redaktör

Svaret är "Inte Skype".


signatur
Relik 📜
Skrivet av Tomas Helenius:

Svaret är "Inte Skype".

Tycker Teams/Skype är rätt bra för det här, faktiskt! Den "slimmade" klienten som kickas via webbläsaren, och rakt in i ett möte bara. Tror jag har 100 % success rate för det senaste månaderna.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Testpilot

Har inte testat så många men i går körde jag ett Zoom möte och det fungerade bra.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag använder ofta Skype for business i jobbet. Det är inte direkt bäst, men det funkar. Använder det mest för presentationer och utbildningar så jag är inte själv på bild utan min skärm. Men det är ju på väg bort.

Tycker Teams fungerar helt okej, men håller med Emil om att deras weblösning för samtal fungerar bra, i alla fall godkänt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Gnällkuk

Vilken är minst sämst menar du? Man får väl fråga vad den ska användas till? Annars så är det som är gratis, ok men inte så mycket mer. Det finns väl allt från dyrare till mer enkla lösningar att investera i för företag. Vad har ni för behov?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Myndigheter har inte mycket val, så när de bjuder in mig för möte över internet så blir det Skype.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Lifesize men det är iof ett helt system som kostar en slant.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

zoom är den nya coronastandarden

Medlem

Kört teams i karantänen, rätt bra kvalité på skärmdelning som är viktigt i mitt jobb när jag ska dema senaste kodsnutten för PO.

När det pratas i text så tycker jag som utvecklare att slack är överlägset pga bäst kodsnuttsdelning där. Men använder också teams pga reasons...


signatur

IDKFA

Skribent

Ni som säger "teams" är det teamviewer ni menar då eller är det något annat? De få gånger jag har kört någon "konferens" med skärmdelning har jag använt Teamviewer, tycker det fungerar bra för mig och de simpla kraven jag har i alla fall.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ni som säger "teams" är det teamviewer ni menar då eller är det något annat? De få gånger jag har kört någon "konferens" med skärmdelning har jag använt Teamviewer, tycker det fungerar bra för mig och de simpla kraven jag har i alla fall.

De menar sannolikt Microsoft Teams https://products.office.com/sv-se/microsoft-teams/group-chat-...


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Yes MS teams


signatur

IDKFA

Fragtjuv

Nu när vi kör distans på skolan jag arbetar på så har vi kört Google Meet. Det har fungerar bra i grupper om fem personer.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent
Skrivet av T-bolt:
Skrivet av mrFluffy:

Yes MS teams

Ok. Tack för svar.

Medlem

Kört med MS Teams några månader på jobbet nu och tycker det funkar bra.
Stort plus att man även kan ha lättare projekthantering och strukturering i det med checklistor och arbetsfördelning. Vi har en lista på aktiva projekt som vi går igenom på morgonmötet ett par gånger i veckan och det ger en bra översikt och är lätthanterligt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Vi kör oftast Google Hangout när vi sitter vill ha videomöte. Annars är det slack som är standard kanal för kommunikation. Skype kan man använda när man pratar med kunder ibland.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Vi kör Teams nu när Skype långsamt tynar bort, fungerar till alla våra ändamål


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Varför händer det så lite med Skype? Det är ett oerhört starkt varumärke men det ligger ljusår efter i tekniken känns det som. Om Skype ska leva kvar så behöver Microsoft hålla igång utvecklingen och göra det bättre.

Medlem

Skype fasas ut nu, och ska ersättas av Teams. Kör Teams när man måste, och Discord när man kan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Varför händer det så lite med Skype? Det är ett oerhört starkt varumärke men det ligger ljusår efter i tekniken känns det som. Om Skype ska leva kvar så behöver Microsoft hålla igång utvecklingen och göra det bättre.

För att det är just gammalt, det är därför det försvinner. Andra har gått om och nu är det för sent att "rädda" det. Då är det bättre att göra ett nytt fräscht och säga att det nya är bättre än det gamla och alla andra.

Själv har jag inget emot skype och använder det när jag pratar med folk både viktiga och mer oviktiga personer, har knappt stött på någon affärsperson jag inte skypat med (använt något annat), men det är dock alltid bara ljud, aldrig video).

(Att spela med skype har varit dåligt från gång till gång )


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Starleaf. Riktigt enkelt och lätt att sätta upp möten. Ej gratis dock, men kan köra en trial

https://www.starleaf.com/

Medlem

Discord eller Line kör jag med


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Skribent

Vår digitalbyrå kör Teams och Monday nu när alla arbetar hemifrån. Fungerar alldeles utmärkt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

För egen del gick det från Skype till Lync/Skype For Business och slutligen Teams. Tycker Teams funkar bra hittills.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Flakmonkey

Teams är väl det vanligaste numera, går ju att ansluta även för de som fortfarande är kvar på skype. Inte någon favoritplatform men den får jobbet gjort och det är ju lite som med facebook att "alla" kör den och då föder ju det ena det andra. Nu har de ju också kommit ut med en linux-klient så nu kan inte heller de personerna fly undan.

Slack används frekvent också, mest i de fall där man smidigt vill kunna bjuda in folk från olika organisationer till en gemensam platform. Slack är ju däremot väldigt dyrt när man blir många användare och man vill använda de lite mer fiffiga funktionerna.

Webex var vanligt för bara ett år sedan då det var en av få "mötesplatser" som fungerade bra för de med windows, mac och linux men nu känns det som att den har fått stryka på foten allt mer för Zoom. Zoom fungerar för övrigt alldeles utmärkt och nog den jag helst skulle använda om jag bara ville ha ett möte med lite presentation.

Sen kan man ju slå ett slag för Mattermost också, som väl kortfattat är en onprem-variant av slack. Hos oss är det den plattformen driften använder för kommunikation medan Teams är det som körs på bredare front. Det är dock enbart text, så inget alternativ för möten.

Medlem

Rocketchat + Skype for business är väl det som gäller för min del (har inte valt själv, hatar videosamtal generellt).

Medlem

Jag vill också ha ett dator/kontorsjobb...

*fortsätter slita ut kroppen med tunga verktyg i kall blåst*


signatur

"High life on low budget"

Avstängd

Bästa videokonferensen är ändå de som faktiskt kan med teknik. Själv får jag lite hjärnsläpp när folk inte kan hitta menyer och sådant i exempelvis Skype eller att de inte har kontrollerat sitt ljud innan de gick med något samtal. Sådant är riktigt drygt.

När folk kan med tekniken och har fixat biffen innan så fungerar Skype, Discord, Slack, Messenger, och allt möjligt för min egen del.

Medlem

Skype for Business är helt okej.
Vanliga Skype funkar också men gillar inte riktigt layouten i det, de har förbättrat den men vill ha ännu mer minimalistisk.
Teams har jag inte kört.

Sen hade ju Telia nåt skräp ett tag också som jag inte gillade alls, tror det baserades på Ciscos Webex, det säger väl vad jag tycker om det också.

12
Skriv svar