Se Sony avtäcka Playstation 5-nyheter i kväll!

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Läste du hela artikeln?

Vad missade jag?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Vad missade jag?

Tydligen väldigt mycket om du tror att prestandan i orginal Xbone och ps4 är 50% skillnad


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kan alltså bli historiskt stor skillnad mellan konsolerna.
Xbox hade en rätt stor fördel jämfört med PS2, men då släpptes Xboxen 1,5år efter PS2 och utvecklingen gick i ett mycket högre tempo på den tiden.
PS3 med Cell bör ju i teorin ses som en betydligt snabbare konsol än 360, fast i praktiken med den svåra arkitekturen så låg dom ofta på samma nivå.
Xbox One och PS4 är typ lika snabba, One har något snabbare processor och PS4 har snabbare minne.

Absolut. PS4 med dess bättre GPU fick högre upplösning medan Xbox One hade en bättre CPU. Sen kunde man ju se spel med bättre flyt till den då de ställde ned upplösningen, men blev inte lika skarp grafik. Därför höjningen av upplösningen till X kändes som sån gigantisk skillnad.
Tror det kommer att vara hyfsat jämnt i grafik nu, men då Sony inte än verkat trumma på för kraft (The most powerful) som de gjorde 2013 så känns det som att rykten om dess prestanda kan komma att stämma.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Tydligen väldigt mycket om du tror att prestandan i orginal Xbone och ps4 är 50% skillnad

Läste du? Peka gärna ut ett stycke som säger annat då.
Och jag sa 50% kraftigare.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Läste du? Peka gärna ut ett stycke som säger annat då.
Och jag sa 50% kraftigare.

I stycket du själv posta t.ex
En himla skillnad på papper och endast på GPU när både minneshastighet och CPU spelar roll i en arkitektur som detta. Läs artikeln en gång till så ser du att det är minimal skillnad på konsolerna. Enkelt förklarat, ps4 har lite snabbare GPU medans Xbone har lite snabbare CPU

Edit: är som att jämföra äpplen och päron. Xbone är mer byggd som en PC (kör även bantad version av win10) medans ps4 är mer som en surfplatta tekniskt väldigt förenklat.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hoppas på att få se konsolens slutgiltiga design samt Dualshock 5, officiella specs och lite tech demos och/eller gameplay. Prisuppgifter hade också varit trevligt, men jag tvivlar på att vi får veta detta redan nu.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Hoppas på att få se konsolens slutgiltiga design samt Dualshock 5, officiella specs och lite tech demos och/eller gameplay. Prisuppgifter hade också varit trevligt, men jag tvivlar på att vi får veta detta redan nu.

Ja priset får vi nog vänta tills i höst tyvärr ☹️


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

I stycket du själv posta t.ex
En himla skillnad på papper och endast på GPU när både minneshastighet och CPU spelar roll i en arkitektur som detta. Läs artikeln en gång till så ser du att det är minimal skillnad på konsolerna. Enkelt förklarat, ps4 har lite snabbare GPU medans Xbone har lite snabbare CPU

Edit: är som att jämföra äpplen och päron. Xbone är mer byggd som en PC (kör även bantad version av win10) medans ps4 är mer som en surfplatta tekniskt väldigt förenklat.

Ah ok. Så vi går alltså enligt upplevd prestanda? Inte faktisk.

Men eftersom minneshastighet även är viktigt så finns detta i samma artikel:
This leads to a massive bandwidth advantage in favor of the PS4. The PS4’s CPU and GPU have 176GB/s of bandwidth to system RAM, while the Xbox One has just 68.3GB/s.
Och enkelt förklarat så är ps4 50% kraftigare än xbox One.

Varför strider du emot ren fakta?
Xbox=PC, ps4=surfplatta? What? Sist jag kollade var båda systemen konsoler.

Tillägg: går man på ren tflop skillnad 1,31 vs 1,84 så är ps4 40% kraftigare. Enkel matematik


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Gnällkuk
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Läste lite i tråden under Microsofts avslöjande kring Series X och sedan denna posten och noterar något väldigt märkligt..

Under Microsoft-tråden dyker det upp glada rop om den kommande konsolen varvat med kritik mot prestanda och det faktum att "PC minsann är starkare ändå". Att ens nämna Playstation i negativa sammanhang verkar helt frånvarande.

Under Playstation-tråden (denna) dyker det upp positiva hype-inslag kring Sony och kommande konsol väl blandat med en hel del "appropån" gällande Xbox och varför Xbox är sämre, dåligare, har dålig design osv osv.

Kan inte göra annat än att tolka det som ett kraftigt, nästan bisarrt behov av att in i det sista kritisera Microsoft och Xbox. Lite trist att se det från spelare som dessutom antas spela på dominerande plattformar (PC/PS4).

Nåväl.

Samma fenomen finns på PC-sidan främst hos folk som gillar AMD.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Kontot avslutas

Jag har inte haft något sug på någon ny Playstation sedan Playstation 3 men om ryktena stämmer att Playstation 5 kommer vara bakåtkompatibel med både One, 2, 3 och 4 så finns det en möjlighet att vi kommer köpa Playstation 5 och låta Playstation 3 gå i pension. Men jag själv skulle då också vilja veta om det går att spela de digitala spelen från Playstation 3 på en Playstation 5.

Detta hoppas jag på att vi får höra något om. För skulle det ryktet inte stämma så är chansen stor att jag kommer skippa Playstation 5 med.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Vill ha pris

Vill se en demonstration på hur fort det går att ladda ett spel för Sony påstår att laddtiden i princip är borta.

Vill se nya funktioner som konsolen kommer ha.

Sen såklart vill ha info på hårdvaran.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

om ryktena stämmer att Playstation 5 kommer vara bakåtkompatibel med både One, 2, 3 och 4 så finns det en möjlighet att vi kommer köpa Playstation 5 och låta Playstation 3 gå i pension. Men jag själv skulle då också vilja veta om det går att spela de digitala spelen från Playstation 3 på en Playstation 5.

Borde de inte ha gått ut med något om det vid det här laget i så fall? Eller är ray tracing och deras triggers så mycket viktigare?

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Ah ok. Så vi går alltså enligt upplevd prestanda? Inte faktisk.

Men eftersom minneshastighet även är viktigt så finns detta i samma artikel:
This leads to a massive bandwidth advantage in favor of the PS4. The PS4’s CPU and GPU have 176GB/s of bandwidth to system RAM, while the Xbox One has just 68.3GB/s.
Och enkelt förklarat så är ps4 50% kraftigare än xbox One.

Varför strider du emot ren fakta?
Xbox=PC, ps4=surfplatta? What? Sist jag kollade var båda systemen konsoler.

O herregud *palmface*
Jag låter dig tro du har rätt. Känns det bättre? 😆
Edit: tflop är fortfarande endast GPU. Nej ps4 är inte 40% ”kraftigare” än Xbone. Det är som att säga Xbone X är 40% ”kraftigare” än ps4pro. Är en skillnad på helheten och vad endast GPU levererar i en konsol. Ganska tydligt att du inte läst artikeln eller har kunskap om tekniken för att diskutera detta.

Skrivet av ZeldasCastle:

Jag har inte haft något sug på någon ny Playstation sedan Playstation 3 men om ryktena stämmer att Playstation 5 kommer vara bakåtkompatibel med både One, 2, 3 och 4 så finns det en möjlighet att vi kommer köpa Playstation 5 och låta Playstation 3 gå i pension. Men jag själv skulle då också vilja veta om det går att spela de digitala spelen från Playstation 3 på en Playstation 5.

Detta hoppas jag på att vi får höra något om. För skulle det ryktet inte stämma så är chansen stor att jag kommer skippa Playstation 5 med.

Jag hoppas också på samtliga system då det är viktigt för mig men troligen blir det endast ps4 som funkar på Vi får se snart helt enkelt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Borde de inte ha gått ut med något om det vid det här laget i så fall? Eller är ray tracing och deras triggers så mycket viktigare?

Ray tracing = on, FPS= OFF.
Visst är ray tracing snyggt men jösses vilken gimmick. Iaf om man ser på Nvidias rtx.
Ska bli spännande att se om dessa 2 system får ordning på det.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av NuZ:

O herregud *palmface*
Jag låter dig tro du har rätt. Känns det bättre? 😆

Men jösses. Bara en fanboy blundar för fakta. Visa mig var jag har fel. Sen kanske du missade mitt tillägg i tidigare kommentar på grund av din upprördhet.

Tillägg: går man på ren tflop skillnad 1,31 vs 1,84 så är ps4 40% kraftigare. Enkel matematik

Alltså på exakt samma sätt som att x1x är 42% kraftigare än ps4 pro när det gäller rena tflops


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Ray tracing = on, FPS= OFF.
Visst är ray tracing snyggt men jösses vilken gimmick. Iaf om man ser på Nvidias rtx.
Ska bli spännande att se om dessa 2 system får ordning på det.

Av de tech demos jag sett kan det bli väldigt stor skillnad. Om du tycker att det är snyggt dvs höjer upplevelsen av ett spel känns det knappast som en gimmick. Men visst om det drar ner spelet i övrigt, men verkar inte som att de ska behöva det de nya systemen då de har bra hårdvarustöd för just det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Men jösses. Bara en fanboy blundar för fakta. Visa mig var jag har fel. Sen kanske du missade mitt tillägg i tidigare kommentar på grund av din upprördhet.

Tillägg: går man på ren tflop skillnad 1,31 vs 1,84 så är ps4 40% kraftigare. Enkel matematik

Fanboy? Och det kommer ur rätt mun? Jag äger 2st ps4or så fanboy är jag inte. Läs mitt tillägg istället och sluta diskutera saker som du rätt tydligt har noll kunskap om. Fråga istället för på FZ eller SweC så hjälper vi gärna till och förklarar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Av de tech demos jag sett kan det bli väldigt stor skillnad. Om du tycker att det är snyggt dvs höjer upplevelsen av ett spel känns det knappast som en gimmick. Men visst om det drar ner spelet i övrigt, men verkar inte som att de ska behöva det de nya systemen då de har bra hårdvarustöd för just det.

Att något är snyggt betyder inte automatiskt att spelupplevelsen höjs. Iaf inte för egen del.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Att något är snyggt betyder inte automatiskt att spelupplevelsen höjs. Iaf inte för egen del.

Märkligt, men må så vara. Alla är olika. Känner du samma för ljud som för bild?

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Fanboy? Och det kommer ur rätt mun? Jag äger 2st ps4or så fanboy är jag inte. Läs mitt tillägg istället och sluta diskutera saker som du rätt tydligt har noll kunskap om. Fråga istället för på FZ hjälper vi gärna till och förklarar

Förklara då för mig. Här och nu. Då du verkar ha stenkoll på området så vill jag gärna ha i procent, helheten i beaktande, hur mycket kraftigare än xbox one som ps4 är.

Så man är fanboy om man utgår från fakta och försöker rätta någon? Visst. Hittills har det mest varit glåpord och trams från din sida istället för att sakligt förklara hur det ligger till.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av Ribcage:

Märkligt, men må så vara. Alla är olika. Känner du samma för ljud som för bild?

Inte alls märkligt. Hur snyggt ett spel är bara en bonus. Högre upplösning ger inget mervärde när det kommer till spelglädje. Inte heller om man ser diverse reflektioner i en vattenpöl eller inte.

Spelglädjen är det absolut viktigaste.

Andra plats: Inlevelsen. Därför jag är vr-fanboy
Högre inlevelse i spel än så får man inte idag.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Inte alls märkligt. Hur snyggt ett spel är bara en bonus.

En bonus som höjer upplevelsen för de flesta. Därför jag frågade om ljud. Du tycker inte heller att bra ljud förhöjer spelupplevelsen? (Inget illa menat om du har hörselskada eller dylikt.)

Om det är på bekostnad av bra flyt kan sånt såklart sänka en upplevelse snarare än tvärtom.

Fast diskussionen är ett onödigt sidospår, lugnt om du inte vill fortsätta. Jag ser iaf bättre ljussättning som något positivt med de nya konsolerna då det höjer upplevelsen på nästan samma sätt som bra ljud.

Medlem

Vore helt fantastiskt om den kan spela PS1, PS2 och PS3-skivor. Och digitala PS1 och PS2-spel man köpte under PS3-tiden.

Redaktör

@NuZ och @DrAg00nEn

Skrivet av DrAg00nEn:

Men jösses. Bara en fanboy blundar för fakta. Visa mig var jag har fel. Sen kanske du missade mitt tillägg i tidigare kommentar på grund av din upprördhet.

Tillägg: går man på ren tflop skillnad 1,31 vs 1,84 så är ps4 40% kraftigare. Enkel matematik

Alltså på exakt samma sätt som att x1x är 42% kraftigare än ps4 pro när det gäller rena tflops

Ursäkta att en okunnig lägger sig i, men är det inte så att 40% mer TFLOPS inte automatiskt betyder 40% högre prestanda? Enligt denna artikel är TFLOPS ett grundläggande mått på grafikprestandan, men i praktiken beror den på en mängd faktorer.

There is no direct, linear relationship between in-game performance and computational power as measured by teraflops, and while we can get some idea of relative GPU performance, this only really works when comparing different graphics hardware based on the same core architecture. And even then, a GPU with, say, a 40 per cent advantage over another will not see that advantage scale in a linear fashion in terms of pure performance. The capabilities of a graphics processor also rely on more than just computational power too - memory bandwidth in particular is of key importance.


signatur
Avstängd
Skrivet av Ribcage:

En bonus som höjer upplevelsen för de flesta. Därför jag frågade om ljud. Du tycker inte heller att bra ljud förhöjer spelupplevelsen? (Inget illa menat om du har hörselskada eller dylikt.)

Om det är på bekostnad av bra flyt kan sånt såklart sänka en upplevelse snarare än tvärtom.

Fast diskussionen är ett onödigt sidospår, lugnt om du inte vill fortsätta. Jag ser iaf bättre ljussättning som något positivt med de nya konsolerna då det höjer upplevelsen på nästan samma sätt som bra ljud.

Bra ljud förhöjer upplevelsen väldigt mycket för mig. Men då är det mer de mindre detaljerna i ljudet som gör det. Till exempel hur skvalpet från en dunke bensin ändras om man springer eller går i Days gone. Eller hur man bara med hjälp av ljudet kan veta vilken typ av freaker eller hur många som väntar på avstånd före man ens sett något i samma spel.

Mina exempel blev nu just Days gone på grund av att jag tog platinum i det här om dagen och är det spel med fantastiskt ljud som ligger närmast i minnesbanken.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Förklara då för mig. Här och nu. Då du verkar ha stenkoll på området så vill jag gärna ha i procent, helheten i beaktande, hur mycket kraftigare än xbox one som ps4 är.

Så man är fanboy om man utgår från fakta och försöker rätta någon? Visst. Hittills har det mest varit glåpord och trams från din sida istället för att sakligt förklara hur det ligger till.

Glåpord? Är ju du som kallade mig fanboy när jag är saklig.
Ok jag ska försöka förklara så enkelt jag kan något förenklat också. Jag staplar upp det för att jag ska få en bättre översikt över vad jag skriver (dyslexi). Inte något nedsättande mot dig.

-2 st datorer. En med i5 och en med i7

-i5 har ett 2080ti och i7 har ett 2080 super

-Varför får I7 med 2080 super högre poäng i testprogram och bättre flyt i spel?

-För att I7an orkar pressa ur allt ur 2080 super medans I5 flaskhalsar 2080ti.
-Lägg där till minneshastighet och hastigheten på pci-expressportarna.

-Så även om 2080ti ser ”kraftigare” ut på pappret så är I7an snabbare. Samma som på Ps4 och Xbone. Ps4an har snabbare minnes tp och GPU som är mer upplevd prestanda med högre upplösning t.ex. medans Xbox one har snabbare CPU och annan typ av minne med effektivare hantering, därför spel flyter lite stabilare på xbone än på ps4 fast ps4 kan köra i högre upplösning och då se ”snyggare” ut.

-ps4 är en snabbare maskin GPUnässigt än Xbone det är sant men 40% ”kraftigare” maskin går inte att säga. Den teoretiska beräkningen Tflop är för GPU och där så är ps4 på 1,84 och Xbone på 1,4. Ps4pro på 4,2 och XboneX på 6. Så alltså är Ps4 ”kraftigare” grafiskt men Xbone kan beräkna 1+1 fortare pga 1,6Ghz vs. 1,75Ghz.
-ps4 och xbone har såkallade APUer (grafikkort och processor i ett) baserad på GCN tekniken från AMD. Så går ej att säga procentenheter i hur ”kraftig” en konsol/PC/mobil är vs. Något annat som är byggt annorlunda. Går att gå direkt på enstaka saker som t.ex rå grafikkraft och där är PS4 ca 40% starkare


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

@NuZ och @DrAg00nEn

Ursäkta att en okunnig lägger sig i, men är det inte så att 40% mer TFLOPS inte automatiskt betyder 40% högre prestanda? Enligt denna artikel är TFLOPS ett grundläggande mått på grafikprestandan, men i praktiken beror den på en mängd faktorer.

There is no direct, linear relationship between in-game performance and computational power as measured by teraflops, and while we can get some idea of relative GPU performance, this only really works when comparing different graphics hardware based on the same core architecture. And even then, a GPU with, say, a 40 per cent advantage over another will not see that advantage scale in a linear fashion in terms of pure performance. The capabilities of a graphics processor also rely on more than just computational power too - memory bandwidth in particular is of key importance.

Exakt! Tack för bra tillägg


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Frilansare

Spännande! Det här måste vi samtitta på ikväll!

Medlem

Spel, skiter i specs.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Joakim Bennet:

Spännande! Det här måste vi samtitta på ikväll!

Tidstämpeln för din kommentar är oslagbar 😀
Ja det blir en god ”jag kan inte laga mat och VAB pizza” för min och grabbarnas del. Sjukt spännande


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar