Se Sony avtäcka Playstation 5-nyheter i kväll!

Medlem

Det här skulle ha presenterats under GDC tydligen, så det är inget spontant.

Ska bli intressant och se vad som verkligen kommer visas

Oraklet Jason Schreier skrev detta:

"I don't know how many teraflops (lol) the PS5 has, but this is the sentiment I've heard from several technical-minded folks. One told me it was "the most exciting hardware in 20 years." Will be fascinating to see how it stacks up to the impressive Xbox Series X specs"

https://twitter.com/jasonschreier/status/1239932860401881091


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Läste lite i tråden under Microsofts avslöjande kring Series X och sedan denna posten och noterar något väldigt märkligt..

Under Microsoft-tråden dyker det upp glada rop om den kommande konsolen varvat med kritik mot prestanda och det faktum att "PC minsann är starkare ändå". Att ens nämna Playstation i negativa sammanhang verkar helt frånvarande.

Under Playstation-tråden (denna) dyker det upp positiva hype-inslag kring Sony och kommande konsol väl blandat med en hel del "appropån" gällande Xbox och varför Xbox är sämre, dåligare, har dålig design osv osv.

Kan inte göra annat än att tolka det som ett kraftigt, nästan bisarrt behov av att in i det sista kritisera Microsoft och Xbox. Lite trist att se det från spelare som dessutom antas spela på dominerande plattformar (PC/PS4).

Nåväl.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Läste lite i tråden under Microsofts avslöjande kring Series X och sedan denna posten och noterar något väldigt märkligt..

Under Microsoft-tråden dyker det upp glada rop om den kommande konsolen varvat med kritik mot prestanda och det faktum att "PC minsann är starkare ändå". Att ens nämna Playstation i negativa sammanhang verkar helt frånvarande.

Under Playstation-tråden (denna) dyker det upp positiva hype-inslag kring Sony och kommande konsol väl blandat med en hel del "appropån" gällande Xbox och varför Xbox är sämre, dåligare, har dålig design osv osv.

Kan inte göra annat än att tolka det som ett kraftigt, nästan bisarrt behov av att in i det sista kritisera Microsoft och Xbox. Lite trist att se det från spelare som dessutom antas spela på dominerande plattformar (PC/PS4).

Nåväl.

Fanboyism och konsoltjafs har väl mer eller mindre alltid funnits. En del är seriösa med gnabbet en del mindre.

Ta det med en klackspark, skulle jag säga. Ingen idé att ta åt sig bara för att någon randomperson på nätet säger att din favoritkonsol är sämre.(nu kanske inte du gör det, bara rent allmänt)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Hoppas att den ligger på samma nivå som Series X, men med snabbare SSD som ryktet säger. Skulle den ligga på 11TF istället så gör det inte så mycket, men 9TF känns lite lågt.
1TB lagring fungerar ifall man kompenserar med USB-lagring och flyttar spelen imellan, dock helst med USB 3.2 2x2. Skulle vara trevligt ifall det fanns en lucka för att byta ut den interna lagringen, om man känner för det i framtiden(eller ifall den slits ut med tiden).

Något som dom nog inte kommer ta upp men som jag skulle uppskatta är optimeringar för VR, kan man göra något med hårdvaran för att VR ska fungera bättre?

Det som skulle ta kål på min hype vore ifall PS5 skulle köra hybrid-lagring eller att prestandan låg mer än ca 20% under series X, då kanske jag väntar till Pro om några år och spelar på PC istället tills dess. Så det finns farhågor:)

Om den är förskräckligt ful, inte fungerar med gamla spel, låter mycket, inte spelar blu-ray eller kostar mycket bryr jag mig inte så mycket om. Det är plus men inga dealbreakers för mig.

Skrivet av Fezk:

Fanboyism och konsoltjafs har väl mer eller mindre alltid funnits. En del är seriösa med gnabbet en del mindre.

Ta det med en klackspark, skulle jag säga. Ingen idé att ta åt sig bara för att någon randomperson på nätet säger att din favoritkonsol är sämre.(nu kanske inte du gör det, bara rent allmänt)

Nej men precis. Nu har jag svårt att ta åt mig personligen, noterade bara en tydlig skillnad i retorik mellan de två trådarna på ett sätt som beklagligt förminskade Playstation/PC -fans bara. No more no less. Sen om det ger perspektiv är det ju bra. Om inte, då går vi vidare till nästa ämne bara.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Avstängd
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Nej men precis. Nu har jag svårt att ta åt mig personligen, noterade bara en tydlig skillnad i retorik mellan de två trådarna på ett sätt som beklagligt förminskade Playstation/PC -fans bara. No more no less. Sen om det ger perspektiv är det ju bra. Om inte, då går vi vidare till nästa ämne bara.

Största orsaken till PC jämförelserna i xbox tråden är ju uppenbar då Microsoft valt att släppa alla sina xboxspel till PC. Så är väl inte så konstigt att sådant dyker upp i xbox trådar.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Har satt in 100kr varje månad på mitt sparkonto i över 2 år som ett startkapital för att köpa Ps5 vid release. Vill veta pris så att jag vet hur mycket mer jag behöver pumpa in.

Inaktiv
Skrivet av Aletheides:

Tror knappast det blir så stor skillnad på köplusten. Det är till stor del Spelen som styr och där har Sony haft övertaget ett bra tag nu och ser ut att ha det även nästa generation.

Iallafall om man gillar enkelspåriga singelplayerspel med dålig återspelbarhet. De bästa spelen på sånys låda idag är multiplat spel och de spelas bäst annorstädes. Såny har egentligen inte mycket att sätta mot sea of thieves, forza horizon, sod2, bleeding edge, ori mfl.

Oavsett ska det bli kul att se vad Såny har att visa imon

Skrivet av DrAg00nEn:

Största orsaken till PC jämförelserna i xbox tråden är ju uppenbar då Microsoft valt att släppa alla sina xboxspel till PC. Så är väl inte så konstigt att sådant dyker upp i xbox trådar.

Förstår det, men det har ju egentligen inget med min poäng att göra. Jag är helt med på olika vinklar, bara konstaterar att det fanns en nästan märkbart tydlig röd tråd genom retoriken mot Xbox och för PS4/PC.

Bara för att en gillar en sak, behöver en inte alltid bevisa för världen att en inte gillar något annat.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

NuZ
Testpilot
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Förstår det, men det har ju egentligen inget med min poäng att göra. Jag är helt med på olika vinklar, bara konstaterar att det fanns en nästan märkbart tydlig röd tråd genom retoriken mot Xbox och för PS4/PC.

Bara för att en gillar en sak, behöver en inte alltid bevisa för världen att en inte gillar något annat.

Håller helt med dig. Är en jätteskillnad i stämningen mellan Xbox och Ps4 trådar. Märkt att i xboxtrådar är det oftast snack om prestanda, handkontroller och tjänster. Alltså mer teknik som även artikeln handlar om. I ps4trådar är det mycket mer ”pc master race” ”kolla min Sony tatuering” ”finns inget bättre än Sony” osv.

Tycker vi borde snacka mer om vad som är bekräftad fakta och tekniken. Jag ser framemot vad som visas idag. Hoppas som sagt på fullt stöd för bakåtkompatibilitet, PC rellar, paddlar på dosan, bredskärmsstöd, regionsfrihet på psx och ps2 titlar för sitter på nästan 1000st spelskivor. Ps3 vore en dröm också. Sen att det är likvärdig prestanda eller bättre som Xbox för annars bromsar ps5 multiplatspelens utveckling. Det har vi haft nu i 7år att konsolerna hämmar utvecklingen så rätt trött på de. Priset är mest intressant just nu också.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd

Själv tycker jag trådar om Playstation mest har kommentarer om vilka typer av kommentarer det skrivs i olika plattformars trådar.

Sedan är det ju även ganska självklart att den uppvisade och mer eller mindre helt avslöjade konsolen har mer kommentarer som diskuterar de tekniska detaljerna, som släppts, jämfört med ett annat format där det endast finns rykten att gå på.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd

Informationen som kommer att släppas idag var egentligen meningen att visas på GDC. Vilket, med tanke på mässans syfte, troligtvis betyder att det kommer att vara väldigt väldigt mycket tekniska detaljer. Mums


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

😯 Ohhh Mark Cerny. Vänta..... Måste fylla badkaret med salt. 8,4tf någon?

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

😯 Ohhh Mark Cerny. Vänta..... Måste fylla badkaret med salt. 8,4tf någon?

Ingen aning vad du pratar om. Någon annan som har nån susning?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

NuZ
Testpilot
Skrivet av Freeman79a:

😯 Ohhh Mark Cerny. Vänta..... Måste fylla badkaret med salt. 8,4tf någon?

Bedömer 9,4 som mest troligt alt. Exakt lika som xbox beställt av AMD. Kan vara skillnad på klock pga värme och bus hastighet men antingen exakt/väldigt nära eller lägre på RDNA (1) för att bli billigare. 8,4 är för mig otroligt om de kör RDNA2 som ryktet säger. GCN är inte aktuellt ”tror” jag

Edit: ryktet säger väl 52 CU på 1743 och 512 GB/s i minnet så mellan 9,4 -11 säger jag i min spåkula. Under 9,4 så kommer det bli generationens tegelsten och det vill nog inte skapare och Sony själva vara. Sen hur hög klock på CPU spelar roll också. Sen att MS har oändligt djupa fickor och det har inte Sony. Vi får se helt enkelt Blir en amazing generation iaf så ska investera i båda för lär bli billigare än 1st 3080 iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Ingen aning vad du pratar om. Någon annan som har nån susning?

Låt mig påminna. PlayStation 4 Pro är igentligen en 8,4tf maskin. Mark Cerny hade sönder internet den dagen han sa det. Från den dagen allt han säger är med väldigt mycket skepticism.

Avstängd
Skrivet av Freeman79a:

Låt mig påminna. PlayStation 4 Pro är igentligen en 8,4tf maskin. Mark Cerny hade sönder internet den dagen han sa det. Från den dagen allt han säger är med väldigt mycket skepticism.

Aaah. Nu minns jag. Men tror att du fått det lite om bakfoten. Konsolen skulle inte automatiskt köra i 8,4 tflop. Däremot om en spelutvecklare skulle skapa ett helt spel genom att använda sig endast av 16-bit floating points istället för 32-bit så skulle ps4 pron kunna leverera prestanda som motsvarar 8,4 tflop för just det spelet.

Nu är jag däremot jätte intressarad av vad du tycker om till exempel major Nelson eller Spencer's uttalsnden också... Någon som minns molnet?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av NuZ:

Bedömer 9,4 som mest troligt alt. Exakt lika som xbox beställt av AMD. Kan vara skillnad på klock pga värme och bus hastighet men antingen exakt/väldigt nära eller lägre på RDNA (1) för att bli billigare. 8,4 är för mig otroligt om de kör RDNA2 som ryktet säger. GCN är inte aktuellt ”tror” jag

Edit: ryktet säger väl 52 CU på 1743 och 512 GB/s i minnet så mellan 9,4 -11 säger jag i min spåkula. Under 9,4 så kommer det bli generationens tegelsten och det vill nog inte skapare och Sony själva vara. Sen hur hög klock på CPU spelar roll också. Sen att MS har oändligt djupa fickor och det har inte Sony. Vi får se helt enkelt Blir en amazing generation iaf så ska investera i båda för lär bli billigare än 1st 3080 iaf

Kan alltså bli historiskt stor skillnad mellan konsolerna.
Xbox hade en rätt stor fördel jämfört med PS2, men då släpptes Xboxen 1,5år efter PS2 och utvecklingen gick i ett mycket högre tempo på den tiden.
PS3 med Cell bör ju i teorin ses som en betydligt snabbare konsol än 360, fast i praktiken med den svåra arkitekturen så låg dom ofta på samma nivå.
Xbox One och PS4 är typ lika snabba, One har något snabbare processor och PS4 har snabbare minne.

Hur lågt vågar Sony lägga sig denna generation?
Om 3rd party har tydliga fördelar med Series X på nästan alla spel riskerar Sony att tappa en stor målgrupp då?
Om Sony vill fortsätta att satsa på VR så har varenda MHz ett stort värde.

Om Sony lägger sig på 400$ och Microsoft på 600$ så kommer dom sälja väldigt bra nästan oberoende av prestandan.
Men skiljer det 100$ och Microsoft har mycket bättre hårdvara så är jag rätt övertygad om att Microsoft kommer ta mark från Sony.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Kan alltså bli historiskt stor skillnad mellan konsolerna.
Xbox hade en rätt stor fördel jämfört med PS2, men då släpptes Xboxen 1,5år efter PS2 och utvecklingen gick i ett mycket högre tempo på den tiden.
PS3 med Cell bör ju i teorin ses som en betydligt snabbare konsol än 360, fast i praktiken med den svåra arkitekturen så låg dom ofta på samma nivå.
Xbox One och PS4 är typ lika snabba, One har något snabbare processor och PS4 har snabbare minne.

Hur lågt vågar Sony lägga sig denna generation?
Om 3rd party har tydliga fördelar med Series X på nästan alla spel riskerar Sony att tappa en stor målgrupp då?
Om Sony vill fortsätta att satsa på VR så har varenda MHz ett stort värde.

Om Sony lägger sig på 400$ och Microsoft på 600$ så kommer dom sälja väldigt bra nästan oberoende av prestandan.
Men skiljer det 100$ och Microsoft har mycket bättre hårdvara så är jag rätt övertygad om att Microsoft kommer ta mark från Sony.

Ja precis. Det är priset som talar. Vi insatta säger oftast om spelen osv säljer konsolerna men för mamman eller pappan som köper konsol till barnen (som är den överlägset största kunderna) så beror det på priset och vad kompisarna har. Alla har en kompis som vill vara värst så den starkaste konsolen säljer till honom och sedan kedjan igång. Men visst, för oss insatta gamers så säljer spelen till viss del men även priset i Corona tider


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Kan alltså bli historiskt stor skillnad mellan konsolerna.

Xbox One och PS4 är typ lika snabba, One har något snabbare processor och PS4 har snabbare minne.

Inte riktigt sant då ps4 beräknas vara 50% kraftigare än xbox One. Och då är bara gpu och cpu tagit i beaktande


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skrivet av DrAg00nEn:

Inte riktigt sant då ps4 beräknas vara 50% kraftigare än xbox One. Och då är bara gpu och cpu tagit i beaktande

50% kraftigare låter väl lite för mycket, men starkare är PS4an gentemot Xbox One iaf. Finns ju ett antal spel som är i 900p på One medans dom på PS4:an rullar i 1080p. Tror nog att PS5:an kommer vara svagare än Xbox 4, får bara hoppas att det inte skiljer allt för mycket.

Inaktiv

Men bortsätt från förvirrade tankar^

Ser fram emot PS5 streamen. Kommer köpa på releasedagen ändå, men kanske att de säger något som får en att längta ännu mer, alternativt vilka titlar som kommer finnas på PS5 direkt vid release, så kan man strunta i att köpa de på PS4 bara någon månad innan.

Medlem

Så skönt att alla håller sig till trådens/rubrikens ämne

Avstängd
Skrivet av hoppalängdhopp:

50% kraftigare låter väl lite för mycket, men starkare är PS4an gentemot Xbox One iaf. Finns ju ett antal spel som är i 900p på One medans dom på PS4:an rullar i 1080p. Tror nog att PS5:an kommer vara svagare än Xbox 4, får bara hoppas att det inte skiljer allt för mycket.

In short, the PS4’s GPU is — on paper — 50 percent more powerful than the Xbox One. The Xbox One’s slightly higher GPU clock speed ameliorates some of the difference, but really, the PS4’s 50-percent-higher compute unit count is a serious advantage for the Sony camp

https://www.extremetech.com/gaming/156273-xbox-720-vs-ps4-vs-...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Skulle ha varit roligt om dom visade något spel som är utvecklat för PS5.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Surahero:

Så skönt att alla håller sig till trådens/rubrikens ämne

Folk gör inte så på internet. Du kan se hela internet som "en rubrik" istället, det är lättare då. Allt "på internet" tillhör egentligen samma "ämne". Om man klarar att se det så blir allt mkt enklare. (hårdvara, mjukvara etc)

Skrivet av DrAg00nEn:

In short, the PS4’s GPU is — on paper — 50 percent more powerful than the Xbox One. The Xbox One’s slightly higher GPU clock speed ameliorates some of the difference, but really, the PS4’s 50-percent-higher compute unit count is a serious advantage for the Sony camp

https://www.extremetech.com/gaming/156273-xbox-720-vs-ps4-vs-...

Åhh där ser man, trodde faktiskt inte att det skiljde som mycket mellan dom två konsolerna.

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

In short, the PS4’s GPU is — on paper — 50 percent more powerful than the Xbox One. The Xbox One’s slightly higher GPU clock speed ameliorates some of the difference, but really, the PS4’s 50-percent-higher compute unit count is a serious advantage for the Sony camp

https://www.extremetech.com/gaming/156273-xbox-720-vs-ps4-vs-...

Läste du hela artikeln?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Strunta i dom här löjliga gnällspikarna. Man är tydligen ett negativ i både ord, och beskrivning av det penis fördömda könet. Idag får MAN ju inte ens ta sin tjej på rumpan utan att F:alangerna börjar skrika blodigt mord!? Det har gått för långt med denna mans hat och det tråkiga är att hur snedvriden bild många har av både språket och vad som anses som något negativt. MAN byter ett logiskt system där ordet HAN/HON inte har med sexism att göra ett dugg med, utan det är utomordentligt bra att kunna veta könet på en person, då HEN är väldigt svårt att ibland få grepp om ens vem någon pratar om, speciellt om det är en person i en grupp på flera personer med båda köner? VI finnar har alltid bara haft ordet HÄN, det är ett HEN, men inte av ideologiska fånigheter, av ren dumdristighet, och det tror vissa är ett smartare och mer jämnlikt "ord". LÖJLIGT. Dom enda som ser HAN och HON som kränkande, är dom som ser kvinnor och kvinnlighet som något negativt, och män och manlighet som negativt. Och dom enda som tycker att HEN är ett bra ord, är människor som tycker att det är fel att kunna beskriva en person väldigt enkelt och logiskt och extremt intelligent sätt att kunna använda språket. Korkade människor tror att om man slaktar språket/orden så att 2 kön verkar vara helt könlösa. Världen skrattar åt oss, speciellt oss män här, dom tror på allvar att feministiska underjords rörelsen (militant) har tagit över landet och styr genom Löfven som nickedocka, vilket iförsig inte låter helt otroligt när jag tänker på det. Ibland undrar jag själv om det faktiskt är så, men nu kommer jag bort mig från det viktiga.

ANvänd MAN hur mycket du vill, dessa gnällspikar har gjort så att det är fel att ha kön, vi är inte längre män o kvinnor, vi är bara MEN. HEN, MON, HOM, vad fan... Skrämmande hur det här landet har blivit det mest penishatiska landet i världen, och förvånar mig inte alls att människor tror så mycket om oss, för fan jag undrar själv vad fan vi håller på med?

Det är väl snarare så att "man" är ett generaliserande begrepp som inte bör användas för att det blir fel.
I denna nyhet, frågar en efter "vem är man?" så blir svaret Sony, därför ska det stå Sony. No more, no less.
I grund och botten har det inget med genus att göra, snarare grammatik.
Lugna ner dig

Medlem
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Läste lite i tråden under Microsofts avslöjande kring Series X och sedan denna posten och noterar något väldigt märkligt..

Under Microsoft-tråden dyker det upp glada rop om den kommande konsolen varvat med kritik mot prestanda och det faktum att "PC minsann är starkare ändå". Att ens nämna Playstation i negativa sammanhang verkar helt frånvarande.

Under Playstation-tråden (denna) dyker det upp positiva hype-inslag kring Sony och kommande konsol väl blandat med en hel del "appropån" gällande Xbox och varför Xbox är sämre, dåligare, har dålig design osv osv.

Kan inte göra annat än att tolka det som ett kraftigt, nästan bisarrt behov av att in i det sista kritisera Microsoft och Xbox. Lite trist att se det från spelare som dessutom antas spela på dominerande plattformar (PC/PS4).

Nåväl.

Jag har tänkt samma tanke och tycker det är både skittrist och onödigt. Låt folk få spela på den maskin de vill, liksom.

Xbox och Playstation riktar sig dessutom inte mot exakt samma typ av spelare längre - Microsoft vill ju att du själv ska få välja mellan en Xbox och en PC, eller i framtiden även xCloud. Tills vi vet mer om Sonys strategi så får man anta att de fortsatt sätter allt hopp till sina exklusiva titlar och sin befintliga kundbas.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skriv svar