Recension - Doom Eternal

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

1. 50/50. Vissa passager måste du ta dig igenom, andra är för att hitta hemligheter och så vidare.

2. Ja och nej. Såklart värsta ammon ska vara snål men stapelvara som shotguns shells och liknande vill man ju ha en buffert för. Här verkar de ha tänkt "super shotgun är för kraftfull så vi ger alla fiender kraftfulla närstridsattacker och mer än halverar ammon du kan ha". Istället för att... nerfa super shotgun?

3. Fick inte in musiken på ett bra sätt i texten men den är väldigt bra, perfekt balans mellan flört med det gamla och nytt.

1. Kanske skulle man ha gjort två olika vägar, en för de som vill "hoppa" och leka gymnast och den andra som en vanlig korridor.

2. Jag håller med om ammo till shotgun där, hade ju varit trevligt. Låter ändå som ett legitimt klagomål då shotgun är så pass ikonisk i ett doom-spel.

3. Lyssnar igenom soundtracket nu och visst diggar man det emellanåt, lite guilty pleasure på detta hehe


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Förra spelet var bra, men det blev repetitivt väldigt snabbt. Ett Doom-spel ska man nog spela i små sessioner.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"Lite ammo är oldschool" osv.

Ni glömmer dock att det är bra många fler fiender i detta än i Doom från 90-talet när det väl blir action, de tål mer och rör ser väldigt mycket mer så det är lätt att missa. Så det håller inte på samma sätt.
Sedan skulle jag inte påstå att det var lite ammo i dem, jag hade nog fullt i alla vapen nästan konstant.

Inaktiv

Mycket bra skriven recension som lite bekräftar det jag anat/ hört tidigare om de nya systemen. Blir definitivt ett köp men inte dag 1 utan när det ligger runt 300 kr

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SilvaH:

Absolut. Någon måste ju ge dig rätt

Haha! Hoppas du får kul med spelet, jag önskar att jag var mer kompatibel.

Skrivet av magma:

1. Kanske skulle man ha gjort två olika vägar, en för de som vill "hoppa" och leka gymnast och den andra som en vanlig korridor.

2. Jag håller med om ammo till shotgun där, hade ju varit trevligt. Låter ändå som ett legitimt klagomål då shotgun är så pass ikonisk i ett doom-spel.

3. Lyssnar igenom soundtracket nu och visst diggar man det emellanåt, lite guilty pleasure på detta hehe

1. Skulle nog vara svårt i praktiken - de har trots att valt denna design. Ska de förhålla sig till alla blir det knas

3. Det är grymt!

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Förra spelet var bra, men det blev repetitivt väldigt snabbt. Ett Doom-spel ska man nog spela i små sessioner.

Och ironiskt nog är det vad man försöker tvinga bort genom att fokusera ännu hårdare på spelmekaniken.

Skrivet av Fr0gg0.:

"Lite ammo är oldschool" osv.

Ni glömmer dock att det är bra många fler fiender i detta än i Doom från 90-talet när det väl blir action, de tål mer och rör ser väldigt mycket mer så det är lätt att missa. Så det håller inte på samma sätt.
Sedan skulle jag inte påstå att det var lite ammo i dem, jag hade nog fullt i alla vapen nästan konstant.

Framförallt fick man själv välja hur och när man skulle använda ammon.


signatur
Medlem

Ser ut som jag hoppar över det här spelet tillsvidare

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Sån jävla blunder att de inte gör ett renodlat TDM/FFA läge.

Dom hade det i Doom 2016, men det var inte många som körde det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent

Får avvakta tills det kommer någon rolig mod som fixar ammo-problemet (gamla Doom3 hade ju sin "duct-tape" mod). Spelar jag DOOM vill jag inte fokusera för mycket utan bara gå på känsla och kötta.

edit: Glömde nämna, bra recension.

Medlem

Så varför snåla med ammot i ett spel där det går ut på att kötta ner demoner på ett tillfredsställande sett. Något som det kunde ha lagt till i svårighetsgraden "Git gud" i sånt fall.

Medlem

Roligt att det börjar komma titlar där dom faktiskt börjar ta vara på amds grafikkortskraft. Stort plus i kanten till id software 👍


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Kollade den ena gameplay videon, det verkar ju verkligen vara en arena, där man bara springer och hoppar runt och runt för att döda alla monster. Tycker det borde bli lite tråkigt, som att TYP spela single player Quake 3 med bots.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Sidnotering, vad gör Youtube med kvalitén på klippen!

https://www.youtube.com/watch?v=E6MCizz5uqY

Ser ju förjävligt ut.

Youtube kör med två kodeks, avc eller Vp9, på videoklippen. Har man ej så många prenumeranter eller liknande på youtube körs videon med en sämre kodek om man har en upplösning på 1080p eller under detta oavsett om videon i fråga är 60fps eller ej.

Jag brukar alltid rendera mina klipp i vegas med 2k upplösning, då får du alltid vp9 när youtube har bearbetat klippet. Vp9 är den bästa kodeken för just videos på youtube. Testa att rendera klippen i vegas eller alternativt adobe med 2k upplösning så kommer kvalitén att bli kanon.

Även vilka inställningar du har på redigeringen spelar in men inte i lika stor grad. I mitt tycke blir kvalitén något bättre i vegas än i adobes program, men det är väl mer en smaksak vad man gillar att arbete i.

Man kan även se vilken av de två kodeks man har på en video genom att trycka på "statistik för nördar", där ser man om man har avc eller vp9 som jag nämnde ovan. Men detta ser man enbart på en dator, tror inte man får upp den informationen på exempelvis en smartphone.

Vet inte om man kan länka med en guide som hjälpte mig oerhört mycket gällande kvalitén på klippen: https://youtu.be/gUjdQnJSdV0.

Sen så kan det även ta ett tag för youtube att hantera den något större filen som blir utav redigeringen då det är en 2k video. Men det berör främst längre videoklipp.

I klippet går han även igenom vilken bitrate och liknande du ska ha på dina klipp för bästa resultat. Detta blev visst ett relativt långt meddelande men hoppas det ger någon klarhet kring kvalitén.

Avstängd
Skrivet av Håkan:

Kollade den ena gameplay videon, det verkar ju verkligen vara en arena, där man bara springer och hoppar runt och runt för att döda alla monster. Tycker det borde bli lite tråkigt, som att TYP spela single player Quake 3 med bots.

Precis så var förra Doom också. Och ja, det var tråkigt.

Medlem

Intressant recension, blev en pre-order ändå trots halvdant betyg. Jag vet vad jag ger mig in på jag kan inte klaga sedan haha.

Medlem

Va! Det nya Doom spelet som det har hypats om är ett arena spel ?? Så jäkla tråkigt. Doom är inte ett unreal tournament spel, gör om och gör rätt.

Skrivet av Vileoxe:

Dom hade det i Doom 2016, men det var inte många som körde det.

Beror nog mest på hur buggigt det var, och fps'en var låst vill jag minnas? Jag tyckte det var kul och hade potential men problemen löstes aldrig.

Medlem

Jag fattar inte varför dom inte redan 2016 gick tillbaka till vad som verkligen gjorde Doom bra. Ja, ja snabb action var en sak, men viktigast var att hushålla med ammo och leta upp det där sista medkittet innan man tog sig an större fiende. Dessutom minns jag inte att Doom I och II var uppdelat i massa dödsarenor. Så fånigt. Det skulle vara mer spännande om man inte visste när och hur många monster som skulle dyka upp.


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av krille1986:

Youtube kör med två kodeks, avc eller Vp9, på videoklippen. Har man ej så många prenumeranter eller liknande på youtube körs videon med en sämre kodek om man har en upplösning på 1080p eller under detta oavsett om videon i fråga är 60fps eller ej.

Jag brukar alltid rendera mina klipp i vegas med 2k upplösning, då får du alltid vp9 när youtube har bearbetat klippet. Vp9 är den bästa kodeken för just videos på youtube. Testa att rendera klippen i vegas eller alternativt adobe med 2k upplösning så kommer kvalitén att bli kanon.

Även vilka inställningar du har på redigeringen spelar in men inte i lika stor grad. I mitt tycke blir kvalitén något bättre i vegas än i adobes program, men det är väl mer en smaksak vad man gillar att arbete i.

Man kan även se vilken av de två kodeks man har på en video genom att trycka på "statistik för nördar", där ser man om man har avc eller vp9 som jag nämnde ovan. Men detta ser man enbart på en dator, tror inte man får upp den informationen på exempelvis en smartphone.

Vet inte om man kan länka med en guide som hjälpte mig oerhört mycket gällande kvalitén på klippen: https://youtu.be/gUjdQnJSdV0.

Sen så kan det även ta ett tag för youtube att hantera den något större filen som blir utav redigeringen då det är en 2k video. Men det berör främst längre videoklipp.

I klippet går han även igenom vilken bitrate och liknande du ska ha på dina klipp för bästa resultat. Detta blev visst ett relativt långt meddelande men hoppas det ger någon klarhet kring kvalitén.

Tack! Jag minns att jag läst om detta förut, men att det fallit i glömska. Det första cappades i 1440p, så gjorde en ny rendering i Premiere och som du säger, det ger skillnad med codec! Och det klipp som blev bäst av de vi laddade upp igår var det som renderades i Vegas bäst.

Detta klipp cappades i 1080p men skalade upp det i rendering.

Skrivet av Hordaland:

Precis så var förra Doom också. Och ja, det var tråkigt.

Alltså, det är ju stuff mellan dessa mer arenaliknande imråden, de är kanske 2-3 stycken per bana.

Skrivet av Gaara:

Intressant recension, blev en pre-order ändå trots halvdant betyg. Jag vet vad jag ger mig in på jag kan inte klaga sedan haha.

Hehe, ska bli intressant att läsa era åsikter sedan.

Skrivet av Hellspites:

Va! Det nya Doom spelet som det har hypats om är ett arena spel ?? Så jäkla tråkigt. Doom är inte ett unreal tournament spel, gör om och gör rätt.

Det är inget renodlat arena-spel, men som jag skrev ovan så finns det 2-3 stycken per bana.


signatur
Medlem

Tror detta blir skitkul! Älskar känslan av lite stress i köttman som tex för lite ammo kan bjuda på.
Sen var utvecklarna pressade att ändra gameplayet på något sätt då en ren kopia av förra spelet hade varit katastrof betygsmässigt och varför då inte se på vad hardcorelirarna gillar?
SEn kunde spelet inte släppts mer lägligt tidsmässigt med alla som är hemma på kammarn osv. Hoppas det säljer bra och att de fortsätter utveckla serien.

Medlem

efter alla förseningar förväntade jag mig ett bättre betyg faktiskt

Quake-konnässsör

Här har ni lite recept på mat ala Doom style. Linzey Rae är också med i Doom Choir som Mick Gordon satt ihop för spelet.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är vad Doom Eternal fokuserar på, det har bara ett litet multiplayerläge.

Ingen singleplayer alls? nä, kan väl inte stämma.. låter väldigt konstigt. Men det kanske är så, synd isåfall. men det finns ju andra spel

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328457:

Ingen singleplayer alls? nä, kan väl inte stämma.. låter väldigt konstigt. Men det kanske är så, synd isåfall. men det finns ju andra spel

Va? Det är 95 % singleplayer-kampanj,


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Va? Det är 95 % singleplayer-kampanj,

Så det finns en singleplayer kampanj? Jag tyckte det lät som att det enbart var s.k. "multi-player" (dvs ingen story, bara arkad-klickande på andra spelares avatarer)

Pansarknekt

Kände detta på mig så jag har varit avvaktande men hållt getögat på spelet. Hell on earth ska vara hell on earth för Doom guy. Inte för demonerna när doomslayer kommer. Känns bakvänt.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

" - Ge mig mer ammo" Enligt IGN var det här hela poängen. att du var tvungen att strategiskt farma vissa monster för att effektivare kunna kötta de större.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_328457:

Så det finns en singleplayer kampanj? Jag tyckte det lät som att det enbart var s.k. "multi-player" (dvs ingen story, bara arkad-klickande på andra spelares avatarer)

Alla tolkar vi saker olika, men din fråga var: "Finns det single player kampanj?"
Varpå du fick som var: "Det är vad Doom Eternal fokuserar på, det har bara ett litet multiplayerläge."

Med andra ord så fokuserar spelet på sin singleplayer-kampanj och har ett ytterst litet läge för multiplayer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Citat:

“jag borde verkligen tycka om det här, vad är det för fel på mig?”.

Detta summerar även min upplevelse av Doom 2016. Åldern eller nått.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Haddock:

" - Ge mig mer ammo" Enligt IGN var det här hela poängen. att du var tvungen att strategiskt farma vissa monster för att effektivare kunna kötta de större.

Det finns ju ett mycket större djup i det här, där du som du säger måste vara strategisk och farma svaga monster på resurser. Men ska ge ett exempel på det fungerar dåligt.

Du möter ibland riktigt starka fiender, snudd på minibossar, som tar ett par minuter att ha ihjälp. Maurader som exempel, innan du lärt dig kontra hans attacker. under striden kommer du förmodligen få slut på ammo och du kommer förmodligen få låg hälsa. Spelet löser detta genom att regelbundet spawna just svagare demoner under dessa möten så att du i princip hela tiden ska kunna fylla på ammo, armor eller hälsa. Så istället för en intensiv fight måste du regelbundet fly, släppa fokuset på minibossen och istället fylla på de klent tilltagna reserverna.

Uppsidan på detta är som jag försökte förklara i recensionen att du, när allt väl klickar, känner dig smått oövervinnlig. Och det uppstår många "shit, där var jag nära och dö"-situationer som du lyckas rädda genom att göra en glory kill i sista sekund.


signatur
Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Alla tolkar vi saker olika, men din fråga var: "Finns det single player kampanj?"
Varpå du fick som var: "Det är vad Doom Eternal fokuserar på, det har bara ett litet multiplayerläge."

Med andra ord så fokuserar spelet på sin singleplayer-kampanj och har ett ytterst litet läge för multiplayer.

Jahaaa, nu trillade poletten ner! Tack för förtydligandet. Jag såg helt enkelt inte "litet" ordet.
Jag trodde hela tiden att Doom Eternal skulle följa den trötta trenden med fortnite, apex, overwatch, senaste CoD osv och enbart rikta sig till slot-machine aktig loop av att klicka på andra spelare för att låsa upp fler saker man kan använda för att enklare klicka på andra spelare osv i en lång loop.
Får se om story modet är bra då

Skriv svar