Officiellt – så stark blir Xbox Series X!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Förbeställd sedan dag 1.

Spännande, när var dag 1? Hoppas du blir nöjd


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Detta kommer bli en dyr vinter. 😄

Medlem

Mitt enda frågetecken är vad en större ssd hade kostat. 1 tb fyller man ju fort idag, och likaså 2 tb som man kan utöka till. Externa hårddiskar ska man ju bara kunna använda till tidigare generationers spel och som backup för Xbox series X spel.

Medlem

Fastlödd NVME SSD på brädan som alltid är en del av systemet
RIP
Proprietära expansionskort
RIP

För majoriteten så kommer det här inte spela någon roll
Men för en person som tycker om att spara sina konsoller långt efter det släpptes så är det ett stort problem när man inte kommer kunna ersätta system SSDn när den har bestämt att dö.

Proprietära minneskort är precis vad som dödade VITAn
Var inget fel med systemet, det var att folk inte ville betala för ett minneskort som kostade lika mycket som en drös med spel.

Citat:

The 4GB memory card will cost $29.99; the 8GB will cost $44.99; the 16GB will cost $69.99; and the 32GB memory card will cost $119.99, almost half the price of the PlayStation Vita itself. The 3G-enabled console will retail for $299, while the Wi-Fi-only version will retail for $249.28
nov. 2011


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

NuZ
Testpilot

Ska bli super intressant ❤️ Dock lite skeptisk till fastlödd SSD? Gör vi samlare om isch 11år när den ger upp? Hoppas de går att byta ”ganska” enkelt.

Minneskort igen på konsol blir rätt roligt och enkelt att ta med till vänner


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ju bättre konsoler, desto bättre för PC gamers gällande spel och portningar hoppas jag.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ska bli super intressant ❤️ Dock lite skeptisk till fastlödd SSD? Gör vi samlare om isch 11år när den ger upp? Hoppas de går att byta ”ganska” enkelt.

Minneskort igen på konsol blir rätt roligt och enkelt att ta med till vänner

Du får troligen ta och slänga maskinen
Är också rädd för det


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Vamp:

En färdigbyggd pc i formfaktorn mini-itx.
Trevligt!

Mindre än mini-itx faktiskt. Den är tydligen lika stor som två gamecubes staplade på varandra. Tror inte det finns något mini-itx bräde som får plats i den formfaktorn.

Skulle snarare säga att nuvarande Xbox One X är mer i mini-itx storleken.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Avstängd

@Godofcheese:

Man kan spara sina spel på HDD/SSD via USB 3.2, men man kan inte spela XboXseX-optimerade spel direkt från dem eller använda alla funktioner som på den interna. Däremot kan man flytta spel snabbt via USB.

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

Du får troligen ta och slänga maskinen
Är också rädd för det

I det fallet så köper du det proprietära externa minneskortet. Det är identiskt med den interna och kopplat direkt till SoC:en. Onödigt att slänga hela maskinen.

Medlem

Grafiken i spelen idag har ju inte gjort några direkt framhopp senaste 2 åren.

Så man får väl hoppas det inte kommer storkliv så spelen klarar sig bra,

Största problemet som SP har är ju kraven och hur mycket AI:n äter, där är ju något dom behöver arbeta på och största anledningen är hur mycket det äter på datorn.

att ha smart AI: som den som lär sig som spelat emot proffs i dota, och ha den i sp spel hade ju inte varit helt fel eller i MP spel där det är MP och ai i ett.

där AI:n känns mer som mäniska istället för aimbottande fuskare där den får någon sorts utav mänsklig faktor. men realistisk.

idags läget är det bullet spunge med skit kass aim. eller sjukt aimbot och wallhack.

eller rådum ai. detta är ju något jag hoppats redan kom i nya spel, ett bra exempel är ju tarkov rådum ai, eller aimbot deluxe och reflexer snabbare än proffs, inget realistiskt mällanläge.

Medlem
Skrivet av maq777:

2 år, inte 3 år+. Har du lärt dig räkna pöjk?

Det har jag inte, skyller på corona ;P Men än är inte xboxen släppt såattee inte omöjligt att det blir 2,5år+ iaf!

Skrivet av kallandes:

Och hur var nyårsafton 2020/2021 då? Som du verkar ha firat ett år före alla andra

Den kommer inte omöjligen firas innan nästa Xbox är släppt!

Medlem
Skrivet av Pungvred:

@Godofcheese:

Man kan spara sina spel på HDD/SSD via USB 3.2, men man kan inte spela XboXseX-optimerade spel direkt från dem eller använda alla funktioner som på den interna. Däremot kan man flytta spel snabbt via USB.

Lite störigt att dom inte gått ut med vilken USB 3.2 dom tänker använda
Kör dom 2x2 så skulle den förmodligen kunna köra Series X spel via USB, i alla fall om man tittar på rawdata hastigheten.
Den teoretiska USB hastigheten brukar väl sällan stämma iofs och det kan ju vara saker i architekturen som sätter stop för den möjligheten.

Jag tycker att 1TB snabblagring med USB-lagring är en bra lösning.
Då kan du ha minst 4st stora spel klara för start och sen en billig HDD lösning med många spel alternativt en USB-SSD för kortare väntetider om du är villig att betala mer för att slippa vänta.
Skönt att vi slapp en HDD/SSD hybrid, det skulle varit deprimerande slött.

Hoppas PS5 har samma eller ligger nära när det kommer till prestanda och lagring.

Medlem

Intressant. DF är väldigt nöjda, glada och förvånade över Xbox Series X. Finns 2 videor av dem, än så länge.

Medlem

fett, tror båda lagen kommer ligga jämna i prestanda dock

Medlem

Vill tillägga att något som verkar lite konstigt är möjligheten till att använda lagringsutrymmet som extra RAM. Det kommer antingen kräva att den nuvarande generationens spel kör med väldigt annorlunda design mot nya eller så kanske dom tänkt det som med processortrådarna att det är något som kommer utnyttjas längre fram när spelen slutar skrivas till nuvarande konsoler.

Det är nog den feature som kommer göra mest skillnad för speldesign denna generation.
Men det finns väldigt mycket att se fram emot som kommer ge en generellt trevligare upplevelse.

NuZ
Testpilot
Skrivet av B-itta:

Klassiskt kanske: men i slutändan så handlar det om spelutvecklarna, hur väl dem utnyttjar hårdvaran. Tycker personligen att Ps4 ägt senaste tiden med spel som Horizon, Uncharted 4, Detroit m.fl. Spelen avgör och nu har ju Xbox chans att komma ifatt.

Är sjukt taggad inför nästa generation!

Stämmer till viss del för oss gamers. Men stora spelarbasen är unga barn. Man måste tilltala med pris/prestanda också till alla MILFs som köper sina barns kärlek


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Karmak:

De flesta på pc sitter på en 1050/1060 idag...

Så det har du att jämnföra med

Varför då? En PC är frihet att bestämma vad man vill ha, så då jämför man med det.

Medlem

Det är nog första gången, ja någonsin, som jag ser fram emot en ny generation. Sitter på ett 1080Ti så klagar inte men det är bara att erkänna som en PC-gamer att det är nu konsolerna kommer ikapp och i viss mån även förbi. Kraften i nya Xbox är ungefär samma som i ett 1080Ti, dvs ~12 TFLOP men med konsolernas optimeringar samt otroliga hopp i CPU-kraft så kommer spel rulla på för första gången mer än klart godkänt.

Har nyligen flyttat så sitter inte längre vid tvn utan vid datorn och dess monitor så hoppas på att många av spelen kan klara av att köras i 120fps då jag ej kör i 4K utan i 1440P. Oklart om den upplösningen stöds av xbox dock. Sedan är ju stödet för mus och tangentbord otroligt mycket bättre redan på dagens xbox så skulle bli förvånad om dom tar bort det. Så ser ut som om nya xbox kommer ersätta min gaming PC.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har kluvna känslor inför att de låter DF och Austin Evans plocka isär konsolen och titta på den utan och innan. Det är ju intressant, förstås, men tar också bort lite av mystiken bakom en helt ny konsol som inte har släppts än.

Jag gillar verkligen att Microsoft har gått all-in när det gäller prestandan. Konsolens design är väl ett pris vi får betala, för den är i sanningens namn oerhört klumpig och stor. Jag kommer ha plats för den bredvid TV:n, så det löser sig.

Lite besviken över att det bara var en grön plastbit och inte en liten LED-lampa vi kunde se bakom gallret...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Freeman79a:

Intressant. DF är väldigt nöjda, glada och förvånade över Xbox Series X. Finns 2 videor av dem, än så länge.

Verkligen. Det är ju rätt vågat att låta dessa nördar plocka isär konsolen, det tyder på att Microsoft är rätt bekväma med den maskin de har byggt. De gjorde ju samma sak med Xbox One X, och den var deras bästa konsol hittills.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Keima:

Bara 1TB Nvme SSD kostar väl runt 2000kr så med sånt super grafikkort får man väl räkna med minst 7000kr för konsolen om dom vill gå med brakförlust

Finns för 1400kr, och priset per GB lär ha gått ner ytterligare framåt slutet av året.

Avstängd
Skrivet av Ruffles:

Verkligen. Det är ju rätt vågat att låta dessa nördar plocka isär konsolen, det tyder på att Microsoft är rätt bekväma med den maskin de har byggt. De gjorde ju samma sak med Xbox One X, och den var deras bästa konsol hittills.

Njaa. Df har troligtvis skrivit på något avtal om vad och vad inte dom får prata om.

Före någon tar illa upp över min kommentar så detta är såklart inget som bara Microsoft gör utan är normal praxis inom alla branscher när något överlåts åt en tredjepart att prata om i en preview av en produkt.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Pungvred:

I det fallet så köper du det proprietära externa minneskortet. Det är identiskt med den interna och kopplat direkt till SoC:en. Onödigt att slänga hela maskinen.

Man tillåts att installera OS på det externa?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Finns för 1400kr, och priset per GB lär ha gått ner ytterligare framåt slutet av året.

Eller kanske inte https://www.sweclockers.com/nyhet/28825-ssd-priser-stiger-med...

NuZ
Testpilot

Amazing vilken självkritisk humor MS har Skrattade gott åt att de omfamnar memen. Så hypad till hösten/vintern och intresserad av vad Sony presenterar imorgon.

https://imgshare.io/image/DoI7f


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd

Vad tror ni, kommer den att ha babysjukdomar när den kommer ut? Lite som 360 hade menar jag. Köper ni direkt på release eller väntar ni tills bebissjukdomarna är borta?


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av 20LEGEND:

Vad tror ni, kommer den att ha babysjukdomar när den kommer ut? Lite som 360 hade menar jag. Köper ni direkt på release eller väntar ni tills bebissjukdomarna är borta?

Jag har PTSD efter PS3ans överhettning och 360 RROD så jag väntar iaf ett par veckor för att se hur folk uppfattar den första modellen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av 20LEGEND:

Vad tror ni, kommer den att ha babysjukdomar när den kommer ut? Lite som 360 hade menar jag. Köper ni direkt på release eller väntar ni tills bebissjukdomarna är borta?

Vet inte. Jag har en One X som jag är nöjd med och jag missar ju inga spel med att vänta. Så kanske väntar ett tag som med Xbox One. Men beror lite på ekonomin vid det tillfället den kommer å sådär.

Medlem
Skrivet av Divion:

Det är nog första gången, ja någonsin, som jag ser fram emot en ny generation. Sitter på ett 1080Ti så klagar inte men det är bara att erkänna som en PC-gamer att det är nu konsolerna kommer ikapp och i viss mån även förbi. Kraften i nya Xbox är ungefär samma som i ett 1080Ti, dvs ~12 TFLOP men med konsolernas optimeringar samt otroliga hopp i CPU-kraft så kommer spel rulla på för första gången mer än klart godkänt.

Ikapp ja, förbi? Nej.

Xbox Series X hinner precis ikapp pc innan pc går vidare till nästa generations gpu och lämnar konsolerna på efterkälken igen. Sen kommer det komma två eller tre generationer gpu till under konsolernas livstid.

Sen får vi inte glömma att Series X är "pro-varianten". Mig veterligen är det här första gången som en konsoltillverkare delar upp spelarbasen redan vid lansering. Alla kommer inte sitta med en Series X, precis som att alla med en pc inte har ett kort från den senaste generationen.

123
Skriv svar