Recension - Doom Eternal

Robot
Recension - Doom Eternal

Doom Eternal är som en våt pojkdröm för actionfantaster men hur kul är det egentligen att vakna upp mitt i natten och inse att kroppen har fått en feltändning?

#doom-eternal, #id-software


Medlem

Njä.
Avvaktar nog detta spel förra Doom var väll just bra pga det var oldschool. HL alyx släpps ändå om en vecka


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser helt fantastiskt ut. Gillar starkt att det är nyskapande men ändå väldigt snabbt och old-school. Platformandet hade jag gärna skippat dock.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Draconis:

Ser helt fantastiskt ut. Gillar starkt att det är nyskapande men ändå väldigt snabbt och old-school. Platformandet hade jag gärna skippat dock.

Jag är som sagt övertygad om att många kommer att älska detta men för mig skavde de nya systemen.


signatur
Medlem

Jag kan förstå att man ska använda andra vapen också, det är det som man kan klaga lite på i vissa FPS, där man blir överöst av ammunition och man använder aldrig pistolen igen eller dylikt.

Nu är ju inte Doom som Metro eller annan skjutare av rang. Är kanske inte meningen att just Doom ska ha det på detta vis. Doom är ju mer ösa på med allt man har.

Hursomhelst är det för dyrt i dagsläget och man har som vanligt andra spel att beta av, men kanske vid första rean så.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Kunde ge mig fan på att de där hoppen var skit.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är som sagt övertygad om att många kommer att älska detta men för mig skavde de nya systemen.

Ja, det är helt förståeligt. Gör man ett nytt systemet gentemott föregångaren tar man en risk och alla kommer inte gilla det. Kommer bli intressant att se hur de utvecklar systemet i framtiden.

Medlem

Där ser man, trevlig läsning, Ska bli intressant och se fler recensioner.

Inget om musiken? Doom hade väl förjäkla trevlig musik.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fezk:

Där ser man, trevlig läsning, Ska bli intressant och se fler recensioner.

Inget om musiken? Doom hade väl förjäkla trevlig musik.

Musiken är grym, en av höjdpunkterna helt klart. Och då går jag sällan igång på spelmusik. Betygen är väldigt höga, vilket var ganska väntat.


signatur
Medlem

Alltid sevärda LGR har petat upp en videorescension av det också (har inte tittat igenom den än).
Hoppas det e ok o länka den.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Nått har hänt med språket här
" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt mer försiktig med superlativen"

" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt ÄR JAG mer försiktig med superlativen" kanske det skulle vara?

Medlem

Pausar spelet när man är inne i en sådan där animation, eller blir man odödlig? Eller kan det stå folk och skjuta ner en medans man drar av käken för att få ut lite ammo?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

I Doom 2 led man också av ammobrist emellanåt till skillnad från föregångaren. Det gällde verkligen att gå fram med större försiktighet än i Doom där man bara kunde springa in i ett rum och bara spraya kulor i alla väderstreck. Gäller samma sak i Eternal? Medan ammobristen i Doom 2 ledde till mer taktiskt spelande verkar den i Eternal leda till irritation. Eller har jag tolkat fel? 🤔

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Pausar spelet när man är inne i en sådan där animation, eller blir man odödlig? Eller kan det stå folk och skjuta ner en medans man drar av käken för att få ut lite ammo?

Odödlig!

Skrivet av Evilof:

Nått har hänt med språket här
" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt mer försiktig med superlativen"

" Och medan jag anar potentialen dessa skribenter tycks se överallt betydligt ÄR JAG mer försiktig med superlativen" kanske det skulle vara?

Fixat!


signatur
Medlem

Det är inte fel på dig Calle, det fel på alla andra. Av det jag sett av detta spel får det en svag 2 av 5.

//LD

FM-guru
F.d. Sisyr

Ungefär som väntat. Inte varit särskilt hypad inför detta trots att förra spelet var kanoners... Väldigt få av förändringarna som har låtit positiva i mina öron.

Inaktiv

Finns det single player kampanj?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lord Darkness:

Det är inte fel på dig Calle, det fel på alla andra. Av det jag sett av detta spel får det en svag 2 av 5.

//LD

Haha, tack!

Skrivet av anon_328457:

Finns det single player kampanj?

Det är vad Doom Eternal fokuserar på, det har bara ett litet multiplayerläge.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zymac:

Alltid sevärda LGR, har petat upp en videorescension av det också (har inte tittat igenom den än).
Hoppas det e ok o länka den.

vqduGTChT5U

Klart det är ok. Bara bra om folk läser olika åsikter.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Sidnotering, vad gör Youtube med kvalitén på klippen!

Ser ju förjävligt ut.


signatur
Medlem

Hade köpt spelet om PS4-versionen hade native stöd för mus och tangentbord (som COD MW har).

Medlem
Skrivet av Zymac:

Alltid sevärda LGR har petat upp en videorescension av det också (har inte tittat igenom den än).
Hoppas det e ok o länka den.

vqduGTChT5U

Intressant att han faktiskt berömmer platformandet. Förhoppningsvis är det inte så dåligt trots allt, efter att ha spelat Black Mesa är jag redan uppvärmd för fps platforming haha.

Medlem

Det här verkar inte lovande.

Medlem

"Ge mig mer ammo" känns mer som ett good ol' case of "GIT GUD". 3/5? Nej, inte en chans.
Man ska cykla mellan sina vapen för maximal effekt.
Se exempel @ 01.40:26


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Trevlig recension, men några funderingar.

1) Hur pass obligatoriska är dessa "hopp"-moment? Går det inte bara att skippa dom?

2) Är inte bristen på ammo oldschool i sig? I DOOM 2016 blev man i princip "matad" med ammo överallt, fanns ingen anledning att hamstra på ammo då det oftast fanns en ammolåda runt hörnet. I DOOM 1 och 2 kom man oftast lätt undan om man kände till secrets, annars blev man tvungen att prioritera "rätt" ammo på "rätt" monster. Inte så kul att försöka ta ner en grupp av barons of hell med enbart shotgun i en trång korridor. Eller bli instängd på "Tricks and traps" med enbart pistolen mot alla pinkys...

3) Inget nämns om Mick Gordons bidrag till även detta doom, för vad jag förstår är soundtracket en väldigt stor del varför doom blev så bra som det blev. En del säger att det är "noise", men jag tänker det är "good noise" och passar DOOM atmosfär och stämning.

Vapenkänslan är ändå det viktigaste för min del i ett id-software spel. Resten brukar falla automatiskt på plats.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SilvaH:

"Ge mig mer ammo" känns mer som ett good ol' case of "GIT GUD". 3/5? Nej, inte en chans.
Man ska cykla mellan sina vapen för maximal effekt.
Se exempel @ 01.40:26 https://youtu.be/YDkWioXuPz0?t=6026

Haha, det var som om jag förutspådde sådana kommentarer.

"Ett spel stöpt i git gud-anda snarare än den moderna retroflört vi fick för fyra år sedan."

Och missförstå mig rätt, älskar du att hälla ner hela din själ i att bli jättebra på ett spel finns det mer djup i Eternal än 2016 års spel. På bekostnad alla andra som bara vill kötta lite.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Trevlig recension, men några funderingar.

1) Hur pass obligatorisk är dessa "hopp"-moment? Går det inte bara att skippa dom?

2) Är inte bristen på ammo oldschool i sig? I DOOM 2016 blev man i princip "matad" med ammo överallt, fanns ingen anledning att hamstra på ammo då det oftast fanns en ammolåda runt hörnet.

3) Inget nämns om Mick Gordons bidrag till även detta doom, för vad jag förstår är soundtracket en väldigt stor del varför doom blev så bra som det blev. En del säger att det är "noise", men jag tänker det är "good noise" och passar DOOM atmosfär och stämning.

Vapenkänslan är ändå det viktigaste för min del i ett id-software spel. Resten brukar falla automatiskt på plats.

1. 50/50. Vissa passager måste du ta dig igenom, andra är för att hitta hemligheter och så vidare.

2. Ja och nej. Såklart värsta ammon ska vara snål men stapelvara som shotguns shells och liknande vill man ju ha en buffert för. Här verkar de ha tänkt "super shotgun är för kraftfull så vi ger alla fiender kraftfulla närstridsattacker och mer än halverar ammon du kan ha". Istället för att... nerfa super shotgun?

3. Fick inte in musiken på ett bra sätt i texten men den är väldigt bra, perfekt balans mellan flört med det gamla och nytt.


signatur

Sån jävla blunder att de inte gör ett renodlat TDM/FFA läge.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Sån jävla blunder att de inte gör ett renodlat TDM/FFA läge.

Med all movement och weapon switching hade det varit intressant! Kanske kommer senare.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, det var som om jag förutspådde sådana kommentarer.

"Ett spel stöpt i git gud-anda snarare än den moderna retroflört vi fick för fyra år sedan."

Och missförstå mig rätt, älskar du att hälla ner hela din själ i att bli jättebra på ett spel finns det mer djup i Eternal än 2016 års spel. På bekostnad alla andra som bara vill kötta lite.

Absolut. Någon måste ju ge dig rätt


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Skriv svar