(Vissa) PS4-spelare rasande över Horizon Zero Dawn till pc, producent svarar: "Vad i helvete är det för fel på er!?"

KoP
Medlem

Behövs bara ett ord för att sammanfatta det hela: Tramsigt.

Medlem

I närtid skulle jag förstå att man blir förbannad, ponera ex de marknadsför PS5 med dessa 3 exklusiva launch-titlar för att sedan 6 månader sedan göra dem tillgängliga för alla, vilket kanske inneburit att vissa inte ens velat ha konsollen i så fall, det är lite slap in the face, men så är ju inte fallet här.

Det blir ju bara löjligt när vi pratar om en exklusivitet som är X antal år gammal. Ungefär lika tramsigt som att bli arg för att någon kan köpa spelet billigare på rea X antal år efter release.

Fantastiskt att vi tex har RE Remaken nu på varenda jäkla plattform, den var ju GC exklusiv väldigt länge.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Skulle absolut inte säga att det är designat för att sitta. Går helt utmärkt att stå också. På samma sätt som att man med andra headsets helt själv får välja om man vill sitta eller stå. Visst är det mindre rörlighet om man står jämfört med till exempel vive, men där kan du heller inte röra dig helt fritt.

Sedan beror det väldigt mycket på spelen också med diverse effekter och dylikt.

Men återigen nej. PSVR ät inte mer åksjukeframkallande än andra headset. Och rörelsefriheten har inte så mycket som du tror att göra med det då jag personligen känner personer som får mer åksjuka av quest än PSVR.

Sedan är handkontroll eller tangentbord verkligen inte rätt styrdon för VR. Och majoriteten av PSVR spelen använder sig av move.

Personligen är jag välsignad med VR-legs. Bara första minuterna när jag testade VR första gången som jag kände lite obehag. Dock kan jag bli åksjuk av för låg fov i pannkake fps. Minns cod:mw2 på 360 gav mig väldiga problem.

Jag menade att många inte alla köper PSVR för att sätta sig ner med handkontrollen (som vanligt med PS) men med headsetet på huvudet och börjar spela.
Tar av sig efter några minuter för att man blir dålig.
Man har som inte riktigt förstått "hur man ska spela" just för att det var designat att bla spela på det sättet.
Jag vet inte, kan man gå omkring, ducka osv utan att bilden följer med på PSVR? Då jag kört det så följde bilden med, men det kanske är annorlunda idag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det jag gillar med exklusiviteter oavsett plattform är optimeringen. När har det egentligen släppts ett "helt färdigt" spel till alla plattformar som drar maximal nytta av kraften till samtliga format? Aldrig skulle jag hävda. Självklart vill jag kunna spela på vilken enhet jag själv känner för men om det står mellan ett superpolerat spel till en plattform och en buggfest som behöver patchas i omgångars omgångar för att utvecklaren haft för mycket å bolla med från början så blir det inte så svårt att välja.

Lite överdrivet exempel kanske men det är där jag står om jag nu ska försvara exklusiviteter, oavsett plattform.

Medlem
Skrivet av robbis:

Älskar folk som fortsätter i denna tråd... orka! Inget bättre för sig i corona tider antar jag... Kan man stänga trådar som inte är aktuella?

Känner du så hade det väl varit bättre att ignorera tråden helt? Då får du ingen notifikation och slipper bli citerad, som nu. Nu både bidrar du till trafiken på en sån här tråd och kommer bli notifierad om den, alltså tvärtom vad du nog ville åstadkomma?

Medlem

Ett ytterst larvigt beteende. Själv köpte jag Horizon Zero Dawn dag ett när det kom. Köpte expansion någon gång förra året, minns inte exakt. Men jag är både PC och konsolspelare, så för mig är det bara glädjande nyheter att spelet släpps på fler format, mer pengar till utvecklarna och potentiellt större chans för en eller fler uppföljare. Kommer köpa till PC när det släpps, hoppas på bättre upplösning och texturer. Men, larvigt att bli sur över detta.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Jag menade att många inte alla köper PSVR för att sätta sig ner med handkontrollen (som vanligt med PS) men med headsetet på huvudet och börjar spela.
Tar av sig efter några minuter för att man blir dålig.
Man har som inte riktigt förstått "hur man ska spela" just för att det var designat att bla spela på det sättet.
Jag vet inte, kan man gå omkring, ducka osv utan att bilden följer med på PSVR? Då jag kört det så följde bilden med, men det kanske är annorlunda idag.

Inte för att handkontroll eller tangentbord heller har något att göra med illamåendet som kan uppstå.

Inte helt säker på att jag riktigt förstår vad du menar i andra stycket om att bilden följer med. PSVR fungerar som ett VR headset ska fungera. Alltså tar du ett steg åt sidan så förflyttas du i spelet med ett steg åt sidan. Duckar du så duckar du i spelet tillsammans med karaktären som du spelar.

Eller menar du cinema mode? Alltså att du spelade pannkakespel i vr headsetet på en virtuell skärm? Om det är det du menar så borde du nog testa VR spel istället.

Förstår att det kan vara svårt att förklara ibland men länka en video om du hittar så jag förstår vad du menar om det hjälper


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Denna typen av logik tillhör personer som inte har en hundraprocentig hjärnkapacitet och ska därför bara ignoreras.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Inte för att handkontroll eller tangentbord heller har något att göra med illamåendet som kan uppstå.

Inte helt säker på att jag riktigt förstår vad du menar i andra stycket om att bilden följer med. PSVR fungerar som ett VR headset ska fungera. Alltså tar du ett steg åt sidan så förflyttas du i spelet med ett steg åt sidan. Duckar du så duckar du i spelet tillsammans med karaktären som du spelar.

Eller menar du cinema mode? Alltså att du spelade pannkakespel i vr headsetet på en virtuell skärm? Om det är det du menar så borde du nog testa VR spel istället.

Förstår att det kan vara svårt att förklara ibland men länka en video om du hittar så jag förstår vad du menar om det hjälper

Nej jag menar inte att kontrollen gör en illamående.
Uppenbarligen har jag stora svårigheter att förklara hur jag menar men tänk att du spelar en Shooter i VR sittandes med en handkontroll. Mycket mer illamående framkallande än när du får ha dina händer fria ståendes rörlig precis som i "verkligheten"
Jag menar inte att det är enbart därför man blir dålig eller att det är så alla spelar PSVR men det är vad den typiska "nybörjaren" jag tror gör eftersom det är det man ser i alla videos osv.
Jag har spelat PSVR hos en kompis dock andra genrer så man inte blivigt dålig och jag
spelar VR spel nästan dagligen på Quest / PC.

Men jag skrev inte från början för att starta en diskussion om illamående i VR utan var bara en teori varför den som jag svarade på först beskrev VR som nått man bara mår dålig av.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tragiskt.

Handlar helt klart om folk som är osäkra över sin grupptillhörighet. Antingen är man Team Playstation, Team Xbox eller Team PC (i deras värld i alla fall), och om Team PC helt plötsligt får ta del av det som gör Team Playstation så speciell som grupp så blir det helt plötsligt ett intrång.

Tänker direkt på Anders Hansens vinterprat (eller var det nåt äldre sommarprat?) i P1, om hur folk favoriserade andra som tillhörde samma grupp som en själv, och där grupptillhörigheten kunde baseras på något så enkelt som slantsingling (dvs alla som fick klave kände sig som kamrater och favoriserade varandra).

Tragiskt att vissa tvingas klamra sig fast i så vaga gemenskaper som vilken spelkonsoll man valt, men tyvärr blir det så i ett samhälle där det sociala samspelet blir allt mer och mer avlägset.

Medlem

Helvete vilket I-landsproblem, wtf...

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej jag menar inte att kontrollen gör en illamående.
Uppenbarligen har jag stora svårigheter att förklara hur jag menar men tänk att du spelar en Shooter i VR sittandes med en handkontroll. Mycket mer illamående framkallande än när du får ha dina händer fria ståendes rörlig precis som i "verkligheten"
Jag menar inte att det är enbart därför man blir dålig eller att det är så alla spelar PSVR men det är vad den typiska "nybörjaren" jag tror gör eftersom det är det man ser i alla videos osv.
Jag har spelat PSVR hos en kompis dock andra genrer så man inte blivigt dålig och jag
spelar VR spel nästan dagligen på Quest / PC.

Men jag skrev inte från början för att starta en diskussion om illamående i VR utan var bara en teori varför den som jag svarade på först beskrev VR som nått man bara mår dålig av.

Alright. Allt gott. Reagerade bara på att du drog slutsatsen att det var PSVR som orsakade illamåendet. Men nog om det.

Dock är jag väldigt nyfiken ännu på vad det var du menade med att bilden följde med när du testade


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Alright. Allt gott. Reagerade bara på att du drog slutsatsen att det var PSVR som orsakade illamåendet. Men nog om det.

Dock är jag väldigt nyfiken ännu på vad det var du menade med att bilden följde med när du testade

Ja tex vi körde nått spel minns inte riktigt som trackade huvudet som vanligt men om man tex ställde sig upp så ändrades inte höjden i spelet, samma sak om man flyttade sig framåt bakåt så flyttade man sig inte i spelet utan bilden följde med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja tex vi körde nått spel minns inte riktigt som trackade huvudet som vanligt men om man tex ställde sig upp så ändrades inte höjden i spelet, samma sak om man flyttade sig framåt bakåt så flyttade man sig inte i spelet utan bilden följde med.

Hmmm. Låter konstigt. Säker att det inte var ett pannkakespel på virtuell 226" yta?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Hmmm. Låter konstigt. Säker att det inte var ett pannkakespel på virtuell 226" yta?

Ingen aning.
Spelade andra spel också men kom som inte för mig att prova om det var samma sak eftersom allt spelande skedde sittandes enda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag slog sönder min playstation 5 prototype!


signatur

Meep!

Medlem

Självklart att spel som är exklusiva ska släppas på samtliga format efter en viss tidsperiod. Väntar fortfarande på CS 1.6 till ps3/ ps4. Å andra sidan hade det varit ett annat sony exklusivt spel än Horizon kanske man hade blivit arg men nu är HZD det ett mediokert spel (enligt mig och min åsikt) så för mig kan dem släppa det på allt möjligt. Men jag tycker det sämsta med konsoler är just att det finns exklusivitet. Ofta grymt bra spel som fler borde få spela oavsett plattform. har liksom inte lust att pröjsa 3500kr + spel för ett Nintendo switch endast för att spela 3 spel. Är en Sony fanboy men Pc är Masterrace.(har ingen pc)

Medlem

Finns folk som har PC och sen går och köper en ps4 konsol för lira det "exklusiva" spelet. Då är det surt..

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Denna typen av logik tillhör personer som inte har en hundraprocentig hjärnkapacitet och ska därför bara ignoreras.

Du menar som att hela saken är fake news, skrivet av ett parodikonto? Ja ungefär.

Medlem

Som jag alltid sagt jag vill inte kalla mig gamer idag jag vill inte associeras med dagens jävla drägg. Som gnäller att ett spel får pc port eller skickar mord hot till developers om ett spel är försenast. Voöket dom gjorde när no man sky blev försenat. Eller som när flera hota att mörda CEOn oCH hans familj för att dom ej gillade Vad dom gjorde med eve online. Eller folk som gnäller på vita huvudpersoner eller att det ej finns trans och homosexualitet I alla spel.

Nä fan idag nör folk säger gamers så tänker jag bara störda idioter som bör låsas in.

Jag älskar spel och skiter blanka fan i vad dom släpps på bara kul om fler får ta del av det. Men jag tänker alldrig kalla mig sjäkv gamer då jag vill inte ha med ströda idioter att göra med.

123
Skriv svar