Officiellt – så stark blir Xbox Series X!

Robot
Officiellt – så stark blir Xbox Series X!
Medlem

Påtiden vi fick reda på vad den innehåller.

Spännande data!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Klassiskt kanske: men i slutändan så handlar det om spelutvecklarna, hur väl dem utnyttjar hårdvaran. Tycker personligen att Ps4 ägt senaste tiden med spel som Horizon, Uncharted 4, Detroit m.fl. Spelen avgör och nu har ju Xbox chans att komma ifatt.

Är sjukt taggad inför nästa generation!

Medlem

Många på nätet verkar bara prata om grafik och TFLOPS, men den stora uppgraderingen i nya generationen är på CPU-sidan. Det är en jättestor skillnad på CPU-kraften i nuvarande konsolgeneration och Zen 2 baserad CPU i upp till 3,8GHz. Det öppnar dörrar för mycket bättre AI, fysik och annat CPU-baserat i spel. Vissa delar av det jag nämnde fungerar bra på GPU, men den är ofta väldigt belastad av tung grafik. Därför är det oftast bättre lägga det på CPU.

Medlem

Försöker hitta vad mitt 2080 ligger i 'tflops'
Hittar siffran 10.1, kan det stämma?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Såg läckert ut hur smidigt det blir att byta mellan pågående spel exakt där man var. Ska bli intressant att se hur prestandan nyttjas i de nya spelen med.
Men ja det som spelar roll är spelen såklart och där tycker jag att MS har flest intressanta utvecklare med spännande projekt på gång. E3(i den version det blir) ska bli intressant

Medlem

En färdigbyggd pc i formfaktorn mini-itx.
Trevligt!

Medlem

Hoppar nog den nya xbox.
Får nog bli bara en PS5 tillsvidare


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Fulci:

Många på nätet verkar bara prata om grafik och TFLOPS, men den stora uppgraderingen i nya generationen är på CPU-sidan. Det är en jättestor skillnad på CPU-kraften i nuvarande konsolgeneration och Zen 2 baserad CPU i upp till 3,8GHz.

Ett väldigt grovt exempel på skillnaden i prestanda

AMD A4-5000 (1.5GHz Jaguar baserad PC CPU med 4 core) - OBS lägre clock än nuvarande konsolerna
https://www.anandtech.com/show/6974/amd-kabini-review/3
Cinebench v11.5 single tread: 0.39

Ryzen 7 3700X (8 core 4.4GHz boost) - OBS högre boost clock än nya konsolerna)
https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...
Cinebench v11.5 single tread: 2.27

Medlem
Skrivet av Vamp:

En färdigbyggd pc i formfaktorn mini-itx.
Trevligt!

Med hårdvara som motsvara tre år gammal PC hårdvara ;P

Men för att hålla ett pris som konsollfolket är villiga att betala är det nånstans där det får ligga.

Medlem

På något vis känner jag att PS4 Pro / Xbox One X har tillräckligt bra prestanda för spel i nuläget.
Det som saknas är intressanta titlar.
4K känns fortfarande mer som ett PR-jippo.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Försöker hitta vad mitt 2080 ligger i 'tflops'
Hittar siffran 10.1, kan det stämma?

Yup

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Med hårdvara som motsvara tre år gammal PC hårdvara ;P

Men för att hålla ett pris som konsollfolket är villiga att betala är det nånstans där det får ligga.

Fast det där är ju inte helt sant. 12 TF på GPUn är ju som ett RTX 2080 super. Nu för första gången börjar konsolerna komma ikapp.

Ambassadör
Xbox

Mäktigt!

Äntligen ordentlig CPU, det kommer göra brutal skillnad.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Fast det där är ju inte helt sant. 12 TF på GPUn är ju som ett RTX 2080 super. Nu för första gången börjar konsolerna komma ikapp.

Citat:

12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU

RTX2080Ti har 13,5-14TF, släpptes hösten 2018, dvs 3 år+ innan denna xboxen sägs släppas, om de kommer hålla det (Ryktas ju att de ska bli försenade). Sweclocker

Men visst, RTX2080Ti är creme-de-la-creme, men ändå.

Medlem

Edit: Nvm, onödigt.

När det är RDNA2, gör det någon skillnad med tflops? Läser " AMD emphasising a huge 50% performance-per-watt jump, as well as the built in raytracing technology." vilket låter bra. Men är inte så insatt.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Med hårdvara som motsvara tre år gammal PC hårdvara ;P

Men för att hålla ett pris som konsollfolket är villiga att betala är det nånstans där det får ligga.

Frågan är ju hur pass mycket snabbare pc kommer bli de närmsta åren, eller kanske kommer detta vara "det bästa" ett bra tag framöver. Jag personligen anser inte att vi behöver mer "grafik" och cpu prestanda utan det som behövs i de flesta spel idag är helt enkelt tid att göra dom bra, grafiken i dagsläget räcker länge anser jag. Och har spelen blivit så grymt mycket snyggare de senaste 3-4 åren? Visst finns det undantag men i det stora hela tycker jag inte just grafiken och minimum specifikationer för att klara av att driva spel blivit avsevärt högre. Jag kan ha fel dock, känns så för mig bara


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Tamazin:

RTX2080Ti har 13,5-14TF, släpptes hösten 2018, dvs 3 år+ innan denna xboxen sägs släppas, om de kommer hålla det (Ryktas ju att de ska bli försenade). Sweclocker

Men visst, RTX2080Ti är creme-de-la-creme, men ändå.

De flesta på pc sitter på en 1050/1060 idag...

Så det har du att jämnföra med

Medlem

Vettig prestanda och intressant mjukvara samt raytracing. Ser ut som att spelutveckling rent grafiskt äntligen kan gå framåt igen efter att ha stått mer eller mindre still. Ska bli intressant att se hur det påverkar PC utvecklingen med, kanske äntligen får en anledning till att uppgradera min gamla i2500k.

Men man kan inte spela hårdvara, så hoppas på att investeringarna i utvecklare Microsoft har gjort visare sig framåt. Önskar dom lycka oavsett, det tjänar vi alla på.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

RTX2080Ti har 13,5-14TF, släpptes hösten 2018, dvs 3 år+ innan denna xboxen sägs släppas, om de kommer hålla det (Ryktas ju att de ska bli försenade). Sweclocker

Men visst, RTX2080Ti är creme-de-la-creme, men ändå.

Ett RTX 2080 Ti kostar också mellan 12000-15000 kr beroende på modell, medan XSX, som är ett komplett system, ryktas få en prislapp på $499. Att få 2080 Ti-prestanda för en tredjedel av priset är ganska imponerande. Ska man dock jämföra XSX med nästa generationens grafikkort, som sägs komma i slutet av året, så kommer 12 TFLOPs ligga i mellansegmentet. Så vill man uppgradera sin dator för en billig slant så kommer även detta vara möjligt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett RTX 2080 Ti kostar också mellan 12000-15000 kr beroende på modell, medan XSX, som är ett komplett system, ryktas få en prislapp på $499. Att få 2080 Ti-prestanda för en tredjedel av priset är ganska imponerande. Ska man dock jämföra XSX med nästa generationens grafikkort, som sägs komma i slutet av året, så kommer 12 TFLOPs ligga i mellansegmentet. Så vill man uppgradera sin dator för en billig slant så kommer även detta vara möjligt.

Vilket var varför jag i mitt ursprungliga inlägg skrev att "Men för att hålla ett pris som konsollfolket är villiga att betala är det nånstans där det får ligga.". Ingen kommer köpa en konsoll för 10-15k, utan det är runt 5k som folk är villiga att betala. Då får det bli hårdvara som motsvarar 3+ år gammal highend hårdara.

Medlem

Bara 1TB Nvme SSD kostar väl runt 2000kr så med sånt super grafikkort får man väl räkna med minst 7000kr för konsolen om dom vill gå med brakförlust

Medlem
Skrivet av dTexN:

Försöker hitta vad mitt 2080 ligger i 'tflops'
Hittar siffran 10.1, kan det stämma?

TFLOPS är inte prestanda per se. Kolla bara på VEGA från AMD som har 11.5 TFLOPS men presterar ändå inte markant mycket bättre än 2080.

Skrivet av m_g_karlsson:

Fast det där är ju inte helt sant. 12 TF på GPUn är ju som ett RTX 2080 super. Nu för första gången börjar konsolerna komma ikapp.

TFLOPS är inte prestanda per se och skalar framförallt inte linjärt. Så Att påstå att det skulle innebära 2080 Super prestanda går inte utan det beror på en rad faktorer så som OS overhead, eventuella problem med inbyggda drivrutiner samt annan hårdvara samt saker som termodynamik..

Skrivet av Ribcage:

Edit: Nvm, onödigt.

När det är RDNA2, gör det någon skillnad med tflops? Läser " AMD emphasising a huge 50% performance-per-watt jump, as well as the built in raytracing technology." vilket låter bra. Men är inte så insatt.

Performance per watt och TFLOPS har inte så mycket med varandra att göra. Kort och gott lovar AMD 50% mer prestanda per watt. Sedan vad det innebär i praktiken kan bara framtiden visa.

Skrivet av Keima:

Bara 1TB Nvme SSD kostar väl runt 2000kr så med sånt super grafikkort får man väl räkna med minst 7000kr för konsolen om dom vill gå med brakförlust

Du kan inte jämföra vad du betalar med vad Microsoft betalar. Dels har de mängdrabatt för att de köper mängder i bulk. Sedan har de antagligen specifika leveransavtal som gör det ännu billigare. Det kombinerad med att Microsoft och Sony brukar sälja konsoler till förlust för att ta igen det på mjukvara och prenumerationer. Så i slutändan så kan man inte dra slutsatsen vad slutpriset blir enbart på så få faktorer som en NVME sticka plus grafikkort.

Skrivet av Fulci:

Många på nätet verkar bara prata om grafik och TFLOPS, men den stora uppgraderingen i nya generationen är på CPU-sidan. Det är en jättestor skillnad på CPU-kraften i nuvarande konsolgeneration och Zen 2 baserad CPU i upp till 3,8GHz. Det öppnar dörrar för mycket bättre AI, fysik och annat CPU-baserat i spel. Vissa delar av det jag nämnde fungerar bra på GPU, men den är ofta väldigt belastad av tung grafik. Därför är det oftast bättre lägga det på CPU.

CPU plus lagring kombinerat med GPU = Upplevd prestanda.

Medlem

Förbeställd sedan dag 1.

Medlem

Siktar på ett 3080ti istället. Tradigt om ryktena kringa PCIE 4.0 stämmer dock. Då blir det en tradig uppgradering.
Roligt som fan att konsollerna får ett rejält upplyft i prestanda dock.

Medlem
Skrivet av Karmak:

De flesta på pc sitter på en 1050/1060 idag...

Så det har du att jämnföra med

De flesta sitter inte med en Xbox X eller PS4 pro idag. De sitter med en PS4 eller Xbox One. Samma lika.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

RTX2080Ti har 13,5-14TF, släpptes hösten 2018, dvs 3 år+ innan denna xboxen sägs släppas, om de kommer hålla det (Ryktas ju att de ska bli försenade). Sweclocker

Men visst, RTX2080Ti är creme-de-la-creme, men ändå.

2 år, inte 3 år+. Har du lärt dig räkna pöjk?

Medlem
Skrivet av Tamazin:

RTX2080Ti har 13,5-14TF, släpptes hösten 2018, dvs 3 år+ innan denna xboxen sägs släppas, om de kommer hålla det (Ryktas ju att de ska bli försenade). Sweclocker

Men visst, RTX2080Ti är creme-de-la-creme, men ändå.

Och hur var nyårsafton 2020/2021 då? Som du verkar ha firat ett år före alla andra


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

2 TFLOPs was our goal from the very beginning. We wanted a minimum doubling of performance over Xbox One X to support our 4K60 and 120 targets. And we wanted that doubling to apply uniformly to all games," explains Andrew Goossen. "To achieve this, we set a target of 2x the raw TFLOPs of performance knowing that architectural improvements would make the typical effective performance much higher than 2x. We set our goal as a doubling of raw TFLOPs of performance before architectural improvements were even considered - for a few reasons. Principally, it defined an audacious target for power consumption and so defined our whole system architecture.

Medlem
Skrivet av Vamp:

En färdigbyggd pc i formfaktorn mini-itx.
Trevligt!

Precis, den är mindre än vad jag trodde faktiskt. Blir lite sugen nu på att skaffa en mindre PC för MMO/RTS och film men spela annat på en Xbox. Får se hur det blir när den lanseras.

123
Skriv svar