Nix, Doom Eternal körs inte i äkta 4K på Stadia

Robot
Nix, Doom Eternal körs inte i äkta 4K på Stadia
Medlem

Inte Stadia som bestämmer det utan utgivarna

Medlem

Who cares, Stadia kommer läggas ner snart ändå...


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

eld
Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Inte Stadia som bestämmer det utan utgivarna

Jo, Stadia kan se till att alla spelen får köra på den utlovade hårdvaran utan extra kostnad för utgivarna.

Ansvaret här ligger helt på Stadia, då det är de som lovat ut 4k till folket. De var även väldigt specifika med hur snabb hårdvara skulle vara.

Lite fult om de throttlar bara för att ingen utgivare är redo att betala premium, medans de fortfarande tar en premiumkostnad för att kunderna ska få 4k (som de inte ens får)

Medlem

Jag är djupt chockad.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Inte Stadia som bestämmer det utan utgivarna

Kollade du ens videon artikeln länkar till? Google står ju själva på sin presentation av Stadia och specifikt skryter om att Eternal ska gå i ”true 4k/hdr/60fps”.
Man får ju utgå från att det då var avstämt och uppdealat med utvecklarna....

Inaktiv
Skrivet av whoo:

Kollade du ens videon artikeln länkar till? Google står ju själva på sin presentation av Stadia och specifikt skryter om att Eternal ska gå i ”true 4k/hdr/60fps”.
Man får ju utgå från att det då var avstämt och uppdealat med utvecklarna....

Google presenterar den information de får från de utvecklare de samarbetar med och inget. Det är som att en utvecklare säger till Sony eller Microsoft att de siktar på 4k och detta går de sedan ut med, sedan kanske utvecklarna ångrar sig och vill ha mer lull-lull än upplösning. Beror ju lite på vad utvecklarna prioriterar för något och vad deras "prestanda"-budget klarar av att inkludera.

Skrivet av eld:

Jo, Stadia kan se till att alla spelen får köra på den utlovade hårdvaran utan extra kostnad för utgivarna.

Ansvaret här ligger helt på Stadia, då det är de som lovat ut 4k till folket. De var även väldigt specifika med hur snabb hårdvara skulle vara.

Lite fult om de throttlar bara för att ingen utgivare är redo att betala premium, medans de fortfarande tar en premiumkostnad för att kunderna ska få 4k (som de inte ens får)

Ehh, de får de ju redan men utvecklarna behöver ju ta tillvara på hårdvarans prestanda när de portar. Har inte ens läst något som skulle indikera på att utvecklarna måste betala ett premium för att låsa upp all prestanda i Stadia, vart har du fått det ifrån?

Sedan betalar användarna för upp till 4k men även annat som 5.1, gratis spel så länge man är pro-prenumerant samt rabatter endast för pro-prenumeranter. Så plattformen har stöd för upp till 4k men utvecklarna måste som sagt även bygga in stöd för det när de portar spelen, sedan tvivlar jag på att majoriteten märker skillnad på native 4k och uppskalad 4k, jag gör det inte iaf.

eld
Medlem
Skrivet av anon_646:

Google presenterar den information de får från de utvecklare de samarbetar med och inget. Det är som att en utvecklare säger till Sony eller Microsoft att de siktar på 4k och detta går de sedan ut med, sedan kanske utvecklarna ångrar sig och vill ha mer lull-lull än upplösning. Beror ju lite på vad utvecklarna prioriterar för något och vad deras "prestanda"-budget klarar av att inkludera.

Ehh, de får de ju redan men utvecklarna behöver ju ta tillvara på hårdvarans prestanda när de portar. Har inte ens läst något som skulle indikera på att utvecklarna måste betala ett premium för att låsa upp all prestanda i Stadia, vart har du fått det ifrån?

Folk har redan jämfört spelen mellan plattformarna, det finns inget som tyder på att de slagit på en massa "lull-lull".

Stadia såldes som att ha en gpu på ~10TF, men verkligheten är att den på sin höjd kan jämföras med xbox one x, som ligger på 6TF.

Så det finns två scenarios:

a: de kör helt enkelt inte med 10TF, de kör närmre en xbox one x.

b: att använda den lovade hårdvaran kostar extra.

Medlem

Även om det faktiskt kördes i äkta 4k hade komprimering, bitrate och skit fått det att se ut som 1080p oavsett.

Medlem

1800p är tydligen inte en så udda upplösning, speciellt för checkboard eller uppskalning till 4k.
Är ingen expert på området men tycker mig minnas att bl.a Digital Foundry pratat rätt gott om just 1800p som en bra kompromiss.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av whoo:

Kollade du ens videon artikeln länkar till? Google står ju själva på sin presentation av Stadia och specifikt skryter om att Eternal ska gå i ”true 4k/hdr/60fps”.
Man får ju utgå från att det då var avstämt och uppdealat med utvecklarna....

Om du visste så var det sagt från början från utvecklarna att Stadia versionen skulle vara 4 k även till xone men att man senare valde prioritera 60 fps
Och ja jag har sett videon

Medlem

Det här visar vilket skräp Stadia är och hur mycket de ljugit för oss.
Om inte ens kungarna(Id) av optimering kan få till äkta 4k på Stadia så är det riktigt illa.

Ofi
Medlem
Skrivet av whoo:

Kollade du ens videon artikeln länkar till? Google står ju själva på sin presentation av Stadia och specifikt skryter om att Eternal ska gå i ”true 4k/hdr/60fps”.
Man får ju utgå från att det då var avstämt och uppdealat med utvecklarna....

Om du kollar på videon så ser du att det inte var någon från Google som sa det, utan att det var en utvecklare från id som skröt om "true 4k" i Doom Eternal.

Medlem

Skönt att man aldrig behöver oroa sig för denna typen av saker på PC


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Skönt att man aldrig behöver oroa sig för denna typen av saker på PC

Byggde min första PC i helgen inför HL:Alyx. Antar att det nu bara är en tidsfråga innan jag känner mig tvungen att börja skriva såna här inlägg. *smiley*

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Byggde min första PC i helgen inför HL:Alyx. Antar att det nu bara är en tidsfråga innan jag känner mig tvungen att börja skriva såna här inlägg. *smiley*

Det blir tyvärr så, det rycker i tarmen ganska ofta


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Skönt att man aldrig behöver oroa sig för denna typen av saker på PC

Nä man behöver bara köpa ett grafikkort för 15000 sen är det löst.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Belfry:

Skönt att man aldrig behöver oroa sig för denna typen av saker på PC

Det är nog väldigt många PC-användare som kommer behöva oroa sig om deras tanke är att spela i äkta 4k 60 fps med tanke på vilken hårdvara majoriteten av PC-spelarna sitter på

Medlem

Även märkligt att man hellre bryter löfte än att sänka lite på grafikinställningar.
I nära på alla spel går fps ner en massa när man går från high till ultra men man ser ingen direkt skillnad grafikmässigt.
Sen om man tar bort/sänker Vignette, motion blur, volymetric fog och AA så sparar man ofta en jävla massa fps på det också, och det är inget man vill/behöver ha ändå.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Inaktiv
Skrivet av eld:

Folk har redan jämfört spelen mellan plattformarna, det finns inget som tyder på att de slagit på en massa "lull-lull".

https://pbs.twimg.com/media/D2CfFySWsAcd7D6.jpg

Stadia såldes som att ha en gpu på ~10TF, men verkligheten är att den på sin höjd kan jämföras med xbox one x, som ligger på 6TF.

Så det finns två scenarios:

a: de kör helt enkelt inte med 10TF, de kör närmre en xbox one x.

b: att använda den lovade hårdvaran kostar extra.

Igen så kastar du ut en massa påståenden utan att backa upp det med några källor, det märks att du inte har någon speciellt bra koll vad gäller utveckling och speciellt spelutveckling då mycket handlar om optimering och vad man prioriterar. Samt även relationen mellan Google Stadia och diverse utvecklingsstudior har, det google har är ett nytt eko-system för spel precis som XBox och Playstation och därmed inte har inflytande i hur spel utvecklas.

De levererar en plattform för utvecklare som de sedan får göra vad de vill med och är deras ansvar att optimera och få det så de vill ha det. Det finns tex massor av saker man kan lägga in i ett spel som kostar prestanda men som ger marginella effekter på skärmen samt att hur ska man ha kunnat jämföra effekterna och kvalitén när spelet inte ens har släppts till Stadia?

Hade detta skett för MS eller Sony så hade det inte varit någon som anklagat dem för något liknande men tydligen så är Google är boven här för saker de inte ens har något att göra med utan det ligger ju i utvecklarnas händer.

Inaktiv
Skrivet av NeoWeo:

Det här visar vilket skräp Stadia är och hur mycket de ljugit för oss.
Om inte ens kungarna(Id) av optimering kan få till äkta 4k på Stadia så är det riktigt illa.

Beror på vad utvecklarna vill prioritera, de kanske bara kom fram till att även om de sa 4K så visade det sig sedan att skillnaderna var minimala jämfört mot att skala upp från 1800p så därför valde de det istället.

Det Google erbjuder med Stadia är hårdvara och sedan bandbredd som stödjer upp till 4K och det är allt.

Medlem

Consolerna kanske tänkte på Doom 3d men de klarar nog itne 4k där heller då det inte finns moddade versioner xD

Medlem

Ja det här är i mitt tycke knappast utvecklarnas fel. Googles hårdvara har x mängd prestanda att ta av. Oavsett hur mycket du optimerar så kommer du nå en gräns i slutändan. Sedan så kan hårdvaran dom ha innehålla begränsningar som PC och konsol hårdvaran inte har. Det kan finnas en drös med variabler som kan vara orsaken här. Men faktum är att I slutändan verkar det ändå vara som så att utvecklare har svårt att få ut samma prestanda på Stadia som på säg en Xbox One X. Trots att Stadia på papper ska ha mer prestanda tillgängligt.

Jag är också rätt säker på att ingen tolkar Google's 4k påståendet som: Stadia's hårdvara är kapabel till att rendera AAA spel i 4k@60 FPS! ............ men då kommer spelen köras i "Låg grafik läge". Det är inte det ett sådant påstående säger i mitt tycke iaf och jag tror få tolkar det så.. utan säger man en sådan grej så tror jag dom flestar tolkar det som att Stadia ska klara 4k i 60 FPS på LIKA bra grafikinställningar (eller bättre?) som en konsol, vad annars ger påståendet för mening?

Dom flesta spelutvecklare lär ej heller vilja skala bort en massa grafiska funktioner för att uppnå 4k heller. Men det förändrar inte det faktum att om Stadias hårdvara hade varit kraftfullare så hade det varit fullt möjligt med 4k UTAN grafiska nedskalningar (eller att som nu behöva gå under 4k för att kunna behålla grafiknivån).

Problemet här är helt enkelt att Google har hävdat lite för mycket saker som vanligt utan att ha förankrat dessa påståenden med deras Ingenjörer först (dvs verkligheten). I princip det som typ alltid händer när visionärer får uttrycka sig obehindrat. Nu får dom helt enkelt ta konsekvensen av detta. Men istället för att acceptera det så försöker dom skylla ifrån sig.

Kan inte Stadia köra ett spel i 4K @ 60 FPS på samma grafikinställning som en konsol klarar då kanske man inte ska påstå att den gör det heller eller? Då hade dom förmodligen fått tagit mindre skit nu.. men bara en gissning.

Heh det här har ju typ varit Google i ett nötskal sedan Stadias begynnelse. Istället för att försöka sälja in Stadia som nytt coolt och alternativt sätt att kunna uppleva spel på, samt ett möjligt kompliment till befintlig gaming. Så försöker man istället få folk att tro att det här är nån sorts revolution. Där dina konsoler och PC nu är ett förlegat sätt att gamea på.

Stadia (streaming) har för OCH nakdelar på samma sätt som lokal gaming har. Hade dom varit ärlig med detta från begynnelsen och inte varit så stor I munnen så hade dom garanterat inte haft ens i närheten lika mycket negativitet kring Stadia nu. Dom borde nästan fundera på att sparka deras PR avdelning (om dom har någon)...

Medlem
Skrivet av Excerion:

Ja det här är i mitt tycke knappast utvecklarnas fel. Googles hårdvara har x mängd prestanda att ta av. Oavsett hur mycket du optimerar så kommer du nå en gräns i slutändan. Sedan så kan hårdvaran dom ha innehålla begränsningar som PC och konsol hårdvaran inte har. Det kan finnas en drös med variabler som kan vara orsaken här. Men faktum är att I slutändan verkar det ändå vara som så att utvecklare har svårt att få ut samma prestanda på Stadia som på säg en Xbox One X. Trots att Stadia på papper ska ha mer prestanda tillgängligt.

Jag är också rätt säker på att ingen tolkar Google's 4k påståendet som: Stadia's hårdvara är kapabel till att rendera AAA spel i 4k@60 FPS! ............ men då kommer spelen köras i "Låg grafik läge". Det är inte det ett sådant påstående säger i mitt tycke iaf och jag tror få tolkar det så.. utan säger man en sådan grej så tror jag dom flestar tolkar det som att Stadia ska klara 4k i 60 FPS på LIKA bra grafikinställningar (eller bättre?) som en konsol, vad annars ger påståendet för mening?

Dom flesta spelutvecklare lär ej heller vilja skala bort en massa grafiska funktioner för att uppnå 4k heller. Men det förändrar inte det faktum att om Stadias hårdvara hade varit kraftfullare så hade det varit fullt möjligt med 4k UTAN grafiska nedskalningar (eller att som nu behöva gå under 4k för att kunna behålla grafiknivån).

Problemet här är helt enkelt att Google har hävdat lite för mycket saker som vanligt utan att ha förankrat dessa påståenden med deras Ingenjörer först (dvs verkligheten). I princip det som typ alltid händer när visionärer får uttrycka sig obehindrat. Nu får dom helt enkelt ta konsekvensen av detta. Men istället för att acceptera det så försöker dom skylla ifrån sig.

Kan inte Stadia köra ett spel i 4K @ 60 FPS på samma grafikinställning som en konsol klarar då kanske man inte ska påstå att den gör det heller eller? Då hade dom förmodligen fått tagit mindre skit nu.. men bara en gissning.

Heh det här har ju typ varit Google i ett nötskal sedan Stadias begynnelse. Istället för att försöka sälja in Stadia som nytt coolt och alternativt sätt att kunna uppleva spel på, samt ett möjligt kompliment till befintlig gaming. Så försöker man istället få folk att tro att det här är nån sorts revolution. Där dina konsoler och PC nu är ett förlegat sätt att gamea på.

Stadia (streaming) har för OCH nakdelar på samma sätt som lokal gaming har. Hade dom varit ärlig med detta från begynnelsen och inte varit så stor I munnen så hade dom garanterat inte haft ens i närheten lika mycket negativitet kring Stadia nu. Dom borde nästan fundera på att sparka deras PR avdelning (om dom har någon)...

Njae, I en intervju med larian studios (baldurs gate 3) så uttryckte de hur skönt det var att utveckla spel till Stadia som inte hade samma begränsningar som PC och konsoler har.

Anledningen jag har hört till att ID valde samma som konsolerna var att det skulle bli lättare att patcha spelen samtidigt om de var hyfsat lika. Då Stadia inte har så många användare än kanske de inte vill lägga för mycket extra tid på att patcha den versionen.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Njae, I en intervju med larian studios (baldurs gate 3) så uttryckte de hur skönt det var att utveckla spel till Stadia som inte hade samma begränsningar som PC och konsoler har.

Anledningen jag har hört till att ID valde samma som konsolerna var att det skulle bli lättare att patcha spelen samtidigt om de var hyfsat lika. Då Stadia inte har så många användare än kanske de inte vill lägga för mycket extra tid på att patcha den versionen.

Ja under utveckling visst. Då har dom teoretiskt tillgång till obegränsat med resurser och kan prova en väldans massa olika features och design idéer utan att oroa sig att det kommer köras i 1 FPS om man inte lägger ner massa tid på optimeringar. Vilket möjliggör snabba tester av funktioner och idéer för att se om dom funkar till spelet. Men den instans vi får när man faktiskt ska spela på Stadia är ju däremot begränsad sedan. Vilket då är det som dom kommer måsta anpassa sig till i slutändan.

Spelare får INTE en instans som automatiskt tar den kraft av Stadia som behövs för att få spelet till x upplösning i 60 fps. Utan precis som för konsoler och PC så blir vi tilldelad max x CPU och max x GPU. Där av problemet som med Doom och andra spel som inte uppnår 4k och 60 FPS.

Så jag kan helt klart köpa att det underlättar ett spel som utvecklas direkt i Stadia under deras design/utvecklings period. Men sedan när dom väl provat det dom vill så måste dom likt förbannat skala ner det så det funkar i en spelinstans i Stadia och inte i en obegränsad utvecklarinstans.

Motsvarigheten skulle kunna vara att tvecklare av PC spel kanske kör deras spel på en dator som har 2 värsting CPUer och 4 värsting GPUer så att dom kan prova massa saker först utan att bry sig om prestanda. Men sedan måste dom ändå få dessa saker att fungera på en dator med 1 CPU och 1 GPU för det är vad majoriteten av PC spelarna sitter med.

Betänk också att Baldurs Gate 3 är ett first-party spel. Dvs dom utvecklar spelet i Stadia och sedan portas spelet till andra enheter. För spel som däremot utvecklats till andra enheter först och sedan ska portas TILL Stadia ger det där ingenting. För där handlar det då direkt om att få spelen att flyta på i en spelarinstans av Stadia med åtminstone lika grafikinställningar som till konsoler. Och det är där det verkar bli problem. Dvs spelarinstansen i Stadia verkar som bäst matcha en XB1X i prestanda baserat på vad man sett hittils.

Inaktiv
Skrivet av Excerion:

Ja under utveckling visst. Då har dom teoretiskt tillgång till obegränsat med resurser och kan prova en väldans massa olika features och design idéer utan att oroa sig att det kommer köras i 1 FPS om man inte lägger ner massa tid på optimeringar. Vilket möjliggör snabba tester av funktioner och idéer för att se om dom funkar till spelet. Men den instans vi får när man faktiskt ska spela på Stadia är ju däremot begränsad sedan. Vilket då är det som dom kommer måsta anpassa sig till i slutändan.

Spelare får INTE en instans som automatiskt tar den kraft av Stadia som behövs för att få spelet till x upplösning i 60 fps. Utan precis som för konsoler och PC så blir vi tilldelad max x CPU och max x GPU. Där av problemet som med Doom och andra spel som inte uppnår 4k och 60 FPS.

Så jag kan helt klart köpa att det underlättar ett spel som utvecklas direkt i Stadia under deras design/utvecklings period. Men sedan när dom väl provat det dom vill så måste dom likt förbannat skala ner det så det funkar i en spelinstans i Stadia och inte i en obegränsad utvecklarinstans.

Motsvarigheten skulle kunna vara att tvecklare av PC spel kanske kör deras spel på en dator som har 2 värsting CPUer och 4 värsting GPUer så att dom kan prova massa saker först utan att bry sig om prestanda. Men sedan måste dom ändå få dessa saker att fungera på en dator med 1 CPU och 1 GPU för det är vad majoriteten av PC spelarna sitter med.

Betänk också att Baldurs Gate 3 är ett first-party spel. Dvs dom utvecklar spelet i Stadia och sedan portas spelet till andra enheter. För spel som däremot utvecklats till andra enheter först och sedan ska portas TILL Stadia ger det där ingenting. För där handlar det då direkt om att få spelen att flyta på i en spelarinstans av Stadia med åtminstone lika grafikinställningar som till konsoler. Och det är där det verkar bli problem. Dvs spelarinstansen i Stadia verkar som bäst matcha en XB1X i prestanda baserat på vad man sett hittils.

Men nu får du ge dig, nej de har inte tillgång till obegränsade resurser utan även de får en motsvarande instans som när den körs på Stadia. Precis samma sätt är det när utvecklare gör spel till xbox och playstation att de får ett dev-kitt som motsvarar samma hårdvara och prestanda som den riktiga produkten dock med fler debug-möjligheter.

Sedan ja det är klart att de har en begränsad instans där den virtuella maskinen sätts med motsvarande prestanda som i deras dev-kit. Det skiljer sig liksom ingenting mot att utveckla till Stadia som andra plattformar med stora skillnaden att Stadia kan senare öka prestandan. Men det är fortfarande upp till utvecklarna att avgöra vad de vill lägga resurserna någonstans.

Någonstans måste ju utvecklarna hitta en balans mellan flashiga effekter, prestanda och upplösning och se vad som efterfrågas av användarna och att göra specifika skillnader för de olika plattformarna eller ha en mer generisk kod. Något som man själv brottas med ständigt som utvecklare vart man ska lägga resurserna på.

Jag skulle rekommendera att du tar och läser på lite mer hur det faktiskt fungerar, denna artikel är tex väldigt intressant med hur det fungerar att utveckla till Stadia:
https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-08-29-how-to-get-...

Medlem

@anon_646:

Jag har ganska god koll på hur utvecklingen går till då jag själv råkar vara utvecklare.. och nej man kan garanterat få ut mer prestanda under utvecklingen av spelet än vad en instans som en spelare får om en utvecklare vill. Det vore nämligen bara korkat av Google att inte erbjuda detta pga just hur mycket smidigare det blir med prototypandet av spelet.

Då kan dom som jag skrev i svaret ovan prova på en massa olika idéer de kommer på direkt i spelet utan att bry sig om prestanda förluster. Väldigt bra för att enkelt och snabbt se vad som funkar till ens spel, eller vad som inte gör det utan att behöva ta prestanda i beaktande. Men du behöver inte ta mitt ord på detta.. du kan ta det som BG 3 utvecklarna själva säger från artikeln som jag antar var den MuminPappan menade:

https://www.eurogamer.net/articles/2020-02-27-baldurs-gate-3-...

Citat:

Walgrave: The cool thing about Stadia is that, for a very long time during development, we did not have to take care of optimisation so much. So, normally during development what you do is you write big pieces of tech, and then you start optimising. And obviously, as any "good programmer" should, you should optimise constantly and blah-blah-blah. But in the reality of development, you sometimes really want to just pump out whatever so that the designers, for instance, can start working. Stadia, having all this processing power behind it, makes you go like "Y'all, here's the new feature," and you can just pump up whatever you want. So in that regard, it was a big advantage. And now we can start focusing on optimising. So yeah, it helped.

Min poäng var att den fördel som BG 3 utvecklarna pratar om inte gäller för ämnet vi diskuterade. För fördelarna han nämner där är alltså bara giltigt när ett spel är under utveckling OCH utvecklas till Stadia som huvudplatform. Medans majoriteten av spel som finns till Stadia eller är kommande är färdiggjorda spel som ska portas från andra enheter. Och då måste dom förhålla sig till den "kraft" som en spelare får nu och inget annat.

Och uppenbarligen så verkar ingen som portar spel till Stadia i nuläget kunna klämma ur mer "kraft" än ungefär vad en XB1X klarar av att leverera. Men Google väljer ändå att skylla på utvecklarna. Vilket jag alltså hävdar är BS.

För jag är övertygad om att INGEN tog Google's 4K uttalandet som att den "FANTASTISKA KRAFTEN" i Stadia skulle innebära att utvecklare måste begränsa spelens partikelmängd, effekter och sänka texturupplösning m.m för att spelen ska kunna köras i 4k@60 FPS till Stadia (eller helt enkelt skippas att köra i 4K i stället för att behöva dra ner på grafiken vilket är vad majoriteten av utvecklarna verkar välja). Med andra ord Google's prat var mycket snack och liten verkstad vilket väl är vad den här tråden handlar om?

1
Skriv svar