Hur påverkar Corona/Covid-19 dig och hur hanterar du det?

Medlem

Rent privat märker jag ingen större skillnad. Barnen är på förskolan, jag och frun jobbar, precis som alltid annars.

Besparingarna i fonder och aktier går stadigt ner, det är inte så kul. Nya restriktioner på jobbet from nästa vecka. Mest påverkas mitt idrottsintresse just nu, eftersom i princip allt ställs in eller flyttas. Ingen mer vintersport, Premier League är uppskjuten till 3 april, Champions League flyttas framåt, fotbolls-EM ligger farligt till, Giro d'Italia flyttas fram, US Masters i golf kanske spelas utan publik osv. Inte alls roligt.

Vår Italienresa som är inbokad i sommar lever också farligt. Förmodligen blir den inte av. Det är inte heller roligt.

Medlem

Jobbar hemifrån eftersom jag befunnit mig på samma mötesplats som en med Corona. Har ett arbete som inte hindrar mig speciellt mycket om jag sitter hemma eller på kontoret.

Håller barnen hemma också, får se hur nästa vecka utvecklar sig.

Aktierna: Sålde för ett par veckor sen, han backa nära 40k på ett par dagar. Nu sitter jag och sätter aktier på bevakning för rekylköp. Detta tar en del av min fritid för stunden.

Medlem
Skrivet av AplAy:

Woot? En svensk har avlidit som följd av Covid-19?

jo men han var runt 70+ och hadde underliggande problem.

Medlem

Inte särskilt mycket. Åker tunnelbana och jobbar på mitt kontor som vanligt för jag tycker om att träffa mina kollegor. Igår var jag och åt på Coco & Carmen med vänner - där var fullsmockat med folk. En riktigt bra restaurang för övrigt. Tvättar dock händerna väldigt ofta och använder handsprit efter jag varit ute och visst håller man avstånd till random folk. Det värsta är väl nedgången på börsen. Tråkigt att ligga en hundring back men det löser sig nog till sommaren. Man får se det som att det är rea på kvalitetsbolag nu! Önskar bara jag hade mer att skjuta in i dessa tider. Blir det värre än så här så undrar man ju om inte recessionen/depressionen som följer kommer att kräva fler liv än viruset i sig.

Skönt att lasta av lite ändå!

Medlem

Min arbetsplats är stängd. Får hitta ett annat jobb tills vidare.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Vi har hostat väldigt mycket hela familjen och både min dotter och sambo har haft feber men jag har klarat mig ifrån febern.
Jag tror knappast att det var corona utan en helt vanlig förkylning, vi alla är mycket bättre nu, men man blir ändå lite så att man funderar över om man ska stanna hemma eller gå när man ska iväg på något. Vet ju inte vad andra tycker.

Det är väl klart du ska stanna hemma i dessa tider om du tänkt besöka någon i riskgrupperna? I övrigt är det ju hur Corona fungerar, som en vanlig flunsa. Är man inte 60+, har hjärtsvikt eller problem med lungorna ÄR det en vanlig influensa -- bara det att ingen bär på antikroppar och därmed är immun, vilket gör att det är TRÅKIGT när halva landet är sjuka exakt samtidigt.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Skulle ha dragit ner för att se lite synthspelningar i Malmö om ett par veckor men det verkar bli inställt. Annars har jag väl inte påverkats nämnvärt..

Inaktiv

Dom få aktierna jag sitter på har sjunkit som en sten men annars så inget speciellt alls.

Medlem

Findus köttsoppa var helt slut för första gången på ICA, så jag fick nöja mig med grönsakssoppa när jag handlade igår.
Annars har vi fått tydliga direktiv på jobbet när vi ska stanna hemma och många av cheferna är borta under dagen och planerar hur allt ska rulla på om det försvinner folk som har betydande funktioner för dagliga driften. Möten ställs in, ersätts av skype-möten m.m.
För min del så blir det inte mycket skillnad. Jobbar med IT och är mycket hemma på fritiden så jag påverkas inte så mycket av det än så länge.

Medlem

En ökad intensitet av min förexisterande irritation kring hur det alltid ska käbblas och pekas fingrar baserat på ingen direkt vettig information eller förståelse för det man kritiserar till att börja med, utan som en ryggradsreaktioner... I den publika diskursen.

Annars påverkas jag väldigt lite.

Finns inte coronavirus i Ori Will of the Wisps.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har låst in mig hemma nu och har allt jag behöver har faktiskt varit skönt att slippa det ämnet på FZ. Vart man än går så pratas det, diverse forum eller media. Men klickar man sig in på FZ är det mest senaste spelnytt även om det är svårt att undvika samtalsämnet. Det är skönt tycker jag. Låt oss prata spel.

Medlem

Har nog läst lite för många dystopiska böcker, så har bunkrat upp med ris, pasta, konserver och Ipren. Men å andra sidan är det något jag grubblat på i flera år men aldrig fått tummen ur. Standard krisberedskap, som alla borde ha.

Sambon jobbar inom äldrevården så blir nog till att jobba hemifrån så man inte råkar släpa med sig något hem som dödar ett par gamlingar.

Medlem

En barndomsvän till mig har förlorat mycket av min respekt som fortfarande, Än Idag, vägrar ta covid-19 på allvar och tänker fortsätta leva sitt liv som vanligt. Så nonchalant som han är kommer han definitivt att drabbas och sedan smitta folk runt omkring sig, folk som fruktar viruset och gör sitt bästa för att inte drabbas. Hans gymkedja har stängt, vilket har gjort honom förbannad. Så ett allmänt tips till folk: var inte en egoistisk idiot som min vän, förlora inte respekt eller i värsta fall vänner.

Medlem

Privat oroar jag mig inte särskilt mycket men som arbetsgivare och egen företagare är jag desto mer nervös. Cash is king och även om "reserver" finns räcker det inte i oändlighet. Att sparka folk i situation som denna för att ens bolag ska överleva känns mer ruttet än något annat jag kan tänka mig.

När man talar om trollen så fick jag nu även mitt bolags styrningar:

Corona- och Covid-19 - riktlinjer för [bolag]

• I grunden gäller att alla bedriver konsultarbete precis som vanligt.
• Det kan vara klokt att ta egen bil till förmån för kollektivtrafik, detta avgör du själv.
• Kan du jobba från hemmet så kan detta vara en god idé då du inte utsätter dig för onödiga situationer på väg till och från jobbet.
• Skulle du känna dig sjuka stanna hemma. Meddela [VD för bolag] om det.
• Är det så att du är förhindrad att genomföra uppdraget så kontakta [VD för bolag] så planerar vi in annat arbete.
• Använd ditt fantastiskt fint utvecklade sunda förnuft.

Låter inte så svårt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Senast igår stod jag på en operation iklädd skyddskläder för att patienten var influensasjuk. Det har inte varit en av mina bästa arbetsveckor om man säger så och det kommer nog att bli värre innan det blir bättre.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Glömmer ofta bort att Corona finns. Tvättar med handsprit som jag alltid gör och håller mig inne förutom när jag tar bilen till jobbet. Vi är bara 8st på jobbet så behöver inte vara allt för nojig. Sedan bor jag i en liten stad där ingen har bekräftats ha Corona.

Medlem

Har redan börjat spara på kapsyler, jag är redo att kickstarta den nya ekonomin!

Skämt åsido så är det väl lite tråkigt hur mycket ens fonder och aktier går ner men ser det som ett tillfälle att få mer billigt, annars har det inte haft någon negativ inverkan på mitt liv.

Jag jobbar redan hemifrån och lever på royalties från speldesign så tekniskt sätt har viruset gjort att min inkomst ökat litegrann eftersom alla sitter väl hemma och spelar nu.

Funderar på om det kanske är tid jag läser World War Z nu, hört folk prata om den i åratal. Hade varit lite passande.

Medlem

Torrhosta och gissar på att febern kommer senare under kvällen (37.7 just nu), så det blir till att hålla sig hemma nu den närmaste tiden.

Medlem

Blev uppsagd på grund av det, inte ett dugg förvånande då jag jobbar i event industrin. Det är verkligen ingen fara för min del, har varit väl förberedd för eventuell arbetslöshet, bara sanningen jag får leva med. Vet inte vad jag vill göra i framtiden nu bara, ska nog sätta mig med Unity ett tag.

Medlem

Privat och jobb ingen skillnad kör som vanligt. Tänker inte bli hysterisk och ropa domedag. Visar man symptom är man hemma givetvis annars.. meh.

https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/experten-d%C3%A5-kan-coronautbrottet-vara-%C3%B6ver-12532591

jbx
Medlem

Påverkar mig inte alls faktiskt. 0% skillnad i vardagen. Än så länge?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Påverkar mig inte det minsta än så länge, lever precis som vanligt som om inget hänt. Men däremot tvättar jag händerna regelbundet av ren rutin. Jag går heller aldrig och drar runt bland folk när jag är sjuk eller halvsjuk, utan stannar alltid hemma tills jag är frisk, oavsett hur länge det tar.

Ärligt talat så är vårt samhälles största problem när det gäller sjukdomsspridning först och främst att de flesta människor är oehört snuskiga av sig.

Medlem
Skrivet av quadratis:

är det bara jag som känner att det vore nästan lättande att bli smittad bara för att få skiten överstökat?

jag driver eget / jobbar hemifrån och har sällan anledning att träffa folk om jag inte vill, men ändå har jag varit nojig nog för att t. ex. beställa hemkörning av matvaror och handsprit. det börjar nästan kännas larvigt vid det här laget. jag är 39 i några månader till, så jag befinner mig ju inte direkt i de värsta riskgrupperna.

nån doktor i svd säger att majoriteten av svenskarna kommer att smittas, så vad är meningen med att gå runt och noja och försöka undvika det? iallafall för någon i min situation som utan problem kan sätta mig i självkarantän i månader om så krävs.

sen har jag en tendens att sitta och uppdatera reddit konstant och läsa om precis allt corona, så jag har ju mig själv att skylla också som sitter och stressar upp mig...

Kanske är fel tråd att ta sånt här i men tänkte svara på frågan om eftersom du ställde den!

Helt sant att en större del av befolkningen kommer bli smittade men man vill dra ut på det så mycket som möjligt för att inte belasta sjukvården för mycket. Om för många blir allvarligt sjuka samtidigt kommer man inte hinna med att vårda alla. Och desto fler som är smittade samtidigt ökar risken att smittan sprids till folk som jobbar inom olika sektorer i vården.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Vi har hostat väldigt mycket hela familjen och både min dotter och sambo har haft feber men jag har klarat mig ifrån febern.
Jag tror knappast att det var corona utan en helt vanlig förkylning, vi alla är mycket bättre nu, men man blir ändå lite så att man funderar över om man ska stanna hemma eller gå när man ska iväg på något. Vet ju inte vad andra tycker.

Det är oroväckade att se någon skriva det du skriver, och sen också se dig vela om ni ska hålla er hemma eller inte. Håll er hemma. Det finns ju inget att fundera över här, allt annat är väldigt ansvarslöst och rent sagt farligt för era medmänniskor. I bästa fall har ni "bara" förkylning, men just nu ska ni inte gå runt och en sprida det ens. För vissa grupper är en vanlig förkylning tillräckligt för att behöva ta en tur till sjukhuset och just nu ska vi inte vidare belasta den redan överbelastade sjukvården.

Beklagar den barska tonen: men för helvete, håll er hemma från folk en stund

Medlem

Jobbar som transportledare och ingen större påverkan än på jobbet mer än att det står handsprit i entrén, vi räknar med att de stora problemen börjar några veckor fram i tiden och håller på fram till hösten med sjuka chaufförer och leverantörer som inte får fram material. Personligen har jag köpt på mig torrvaror(kalorier) utifall leveranser till matbutiker kommer ske veckovis istället för dagligen. Funderar på om det är värt att bunkra snus och lite sprit också, bara utifall.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Delar upp personalen i två delar där jag jobbar.

Så blir det varannan vecka på kontoret och hemma.

Ingen pendlingsträcka = mera gaming, och snart släpps Half-life:A helt perfekt!

Och ikväll och hela helgen blire POE

Medlem
Skrivet av Moppe:

Privat oroar jag mig inte särskilt mycket men som arbetsgivare och egen företagare är jag desto mer nervös. Cash is king och även om "reserver" finns räcker det inte i oändlighet. Att sparka folk i situation som denna för att ens bolag ska överleva känns mer ruttet än något annat jag kan tänka mig.

Bättre att avskeda nu och återanställa senare, än att konka och aldrig återanställa.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Arbetar inom sjukvården så den kommande tiden kommer det bli väldigt mycket extra arbete när fler inom sjukvården blir sjuka. Ser till att hålla normal dygnsrytm och hela tiden vara utvilad, då man när som helst kan bli beordrad in till jobbet när det krisar.

Min familj håller sig annars hemma, och jag är den som går ut för att handla då jag ändå är ute på grund av mitt jobb. Ser till att dekontaminera mig, och alla matvaror som kommer in i huset eftersom min sambo har astma och tillhör en av riskgrupperna.

Annars sitter jag väl här och läser vad en (liten) del av er skriver och blir bekymrad och irriterad. Säger man att man inte påverkas av detta alls i sin vardag så är man nog en av de oaktsamma som sätter andras liv i fara (klart det finns undantag).

Medlem

Vetefan om man fått en släng av skiten nu. Jag skippar sjukhus/vårdcentral och ojar mig hemma istället


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skriv svar