Recension – Black Mesa

Robot
Recension – Black Mesa

En briljant hyllning till en av spelvärldens juveler.

#Black-mesa, #Crowbar-collective, #Half-life


Gen
Medlem

Lite nyfiken på prestandaproblemen ni nämnde. Spelet körs alltså på den nyaste versionen av av Source 1 motorn (dvs samma som driver CS:GO) och borde rimligtvis flyta på all möjlig hårdvara? Testade spelet (beta versionen) några dagar innan 1.0 och det gick att lira i 1080p på ett GTX760.

Medlem

Detta ska införskaffas
Kul med old school FPS ist för dagens hålla handen / överförtydligande spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Frilansare

Ska nog köra igenom det här. 22 år sedan sist!

Skribent
Skrivet av Gen:

Lite nyfiken på prestandaproblemen ni nämnde. Spelet körs alltså på den nyaste versionen av av Source 1 motorn (dvs samma som driver CS:GO) och borde rimligtvis flyta på all möjlig hårdvara? Testade spelet (beta versionen) några dagar innan 1.0 och det gick att lira i 1080p på ett GTX760.

Det var som sagt inga gigantiska problem, bara ett smärre irritationsmoment där bilduppdateringen sjönk en del på vissa håll i spelet. Då lirar jag dock i 1440p.

Medlem

Blir att spela igenom nu när spelet är komplett.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Köpte det för någon dag sedan och precis tagit mig nästan igenom "On a rail" och skjutit upp raketen Riktigt skön känsla att spela ett FPS utan kryckor överallt som hjälper dig och visar vad du ska göra. Har inte hunnit testa multiplayer än heller, någon annan som testat det?
Det nämndes inte i recensionen heller?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det var som sagt inga gigantiska problem, bara ett smärre irritationsmoment där bilduppdateringen sjönk en del på vissa håll i spelet. Då lirar jag dock i 1440p.

Jag har också upplevt detta på mitt 1660Ti, och även jag spelar i 1440p.
För det mesta fungerar det helt fantastiskt, så jag kan inte klaga.

Härlig recension, härligt spel!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skribent
Skrivet av blackidus:

Köpte det för någon dag sedan och precis tagit mig nästan igenom "On a rail" och skjutit upp raketen Riktigt skön känsla att spela ett FPS utan kryckor överallt som hjälper dig och visar vad du ska göra. Har inte hunnit testa multiplayer än heller, någon annan som testat det?
Det nämndes inte i recensionen heller?

När jag testade tidigare under veckan var det svårt att hitta matcher med folk i, så lirade inte mer än ett fåtal Deathmatch-omgångar. Det kändes helt okej och kartorna såg ut att vara i linje med resten av spelet kvalitetsmässigt. På det stora hela är det dock inget spel jag skulle köpa för multiplayern.

Medlem

Någon som vet om detta kommer till konsol (Xbox one / PS4)? Har tyvärr ingen speldator just nu, så hoppas på en konsol-konvertering någon gång

Medlem

@aasecond: Det finns inga planer på en konsolversion i dagsläget. Tänk på att det är egentligen fans som gjort detta på sin fritid, det finns inget stort företag bakom det här spelet.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Finns det någon mod eller liknande för att fixa lite bättre anti aliasing i detta? Det var nog det enda jag reagerade på när jag körde några timmar häromdagen.

Medlem

Håller faktiskt på med spelet nu. Köpte det under Early Access perioden 2017 o började lira då då jag spelat ut Half-Life 2 plus episod 1 & 2 precis. Men lirade bara till Chapter 6: Blast Pit i Black Mesa o övergav spelet för annat. Tog sedan upp spelet igen för några dagar sedan o ligger just nu på Chapter 7 och har som mål att spela ut titeln iaf. Saknaden av Gravity Gun från Half-Life 2 var en av anledningarna till att jag avbröt spelningen 2017. Men spelet är riktigt kul ändå.

Dock tycker jag den AI mänskliga fienden springer omkring så förbaskat mycket i sidled. Och snabbt går det för de. Känns som de glider snabbt på räls på nåt vis. Saknar fienden i Half-Life 2 med sin otroligt sköna ragdoll fysik.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Köpte det, jag gillar verkligen HL1, utom introt, det är så jävla jobbigt och tråkigt, kan man klicka bort det nu?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av smuts:

@aasecond: Det finns inga planer på en konsolversion i dagsläget. Tänk på att det är egentligen fans som gjort detta på sin fritid, det finns inget stort företag bakom det här spelet.

Jo jag vet att det är egentligen en mod av fans, men jag hoppas att det går så pass bra för dem, att de kan få till en konsolversion också, det vore grymt Kanske Valve kan skjuta till några miljoner; även de bör ju se en affärsmöjlighet

Medlem

@Hipshot: Man kan inte klicka bort det, men man kan väl starta det och gå och plocka ur diskmaskinen eller något.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Det är absolut en riktigt bra remake, men prestandan har alltid varit skitdålig för mig när man kommit ungefär halvvägs. Ingenting hjälper, kan köra på lägsta inställningarna utan att förändra situationen. Kan köra de flesta moderna spel på höga inställningar, men det här vill inte.

Skrivet av Hipshot:

Köpte det, jag gillar verkligen HL1, utom introt, det är så jävla jobbigt och tråkigt, kan man klicka bort det nu?

Öppna konsolen i spelet och skriv bm_c1a0a så kommer du direkt till kapitlet Anomalous Materials (precis efter det sega introt). Alternativt skriv sv_unlockedchapters "15" och välj det kapitel du vill börja vid.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Kommer köpa det här och spela som uppvärmning till Half-Life: Alyx!

Medlem
Betyg

5 i betyg, men "Prestandan kunde varit bättre En hel del buggar kvarstår"

Ert upp till 5 system i betyg suger, en femma har inga buggar eller mindre bra prestanda
-

Medlem

Tidernas bästa PC-spel. <3 Skulle vara värt varje krona även vid fullpris.

Skribent
Skrivet av HairryHotter:

5 i betyg, men "Prestandan kunde varit bättre En hel del buggar kvarstår"

Ert upp till 5 system i betyg suger, en femma har inga buggar eller mindre bra prestanda
-

Jodå, en femma kan absolut ha vissa problem. Fem i betyg betyder inte "Perfekt" eller "Helt utan brister", för såna spel existerar inte.

I det här fallet var bristerna i fråga så pass små att de inte rättfärdigade ett lägre betyg, enligt mig.

Skrivet av duked:

Kommer köpa det här och spela som uppvärmning till Half-Life: Alyx!

Och det gör du jäkligt rätt i. Man hamnade verkligen i rätt stämning och det ska bli riktigt kul att dra på sig VR-headsetet igen

Medlem
Betyg

@Jonny Myrén: Vore mycket bättre med 10 skalan då kunde betget sett som 9,5

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Ska nog köra igenom det här. 22 år sedan sist!

Onsdagsstream!


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Redaktör
Skrivet av HairryHotter:

@Jonny Myrén: Vore mycket bättre med 10 skalan då kunde betget sett som 9,5

Ja, om man vill sätta en siffra på små skillnader är fler steg bra. Men behövs det verkligen? Alla är överens om att spelet är bra, bristerna nämns - hur viktiga de är bestämmer var och en. Det gäller oavsett betygsskala.


signatur
Medlem

+story
+artwork
+nostalgi

-dålig grafik
-dålig ai
-buggigt
-allt känns extremt gammalt
-låg replay value

2av5

Medlem

Helt rätt med en 5:a. 🤗


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Solidtamam:

+story
+artwork
+nostalgi

-dålig grafik
-dålig ai
-buggigt
-allt känns extremt gammalt
-låg replay value

2av5


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Gen
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det var som sagt inga gigantiska problem, bara ett smärre irritationsmoment där bilduppdateringen sjönk en del på vissa håll i spelet. Då lirar jag dock i 1440p.

Körde lite längre och kom till Office Complex där jag märkte att jag fick "stuttering" när jag tittade åt vissa håll, dock med bibehållen FPS (min skärm går endast upp till 95FPS). Har normalt sett igång MSI Afterburner och såg då på "Frame time" grafen att jag fick "framepacing" problem. Detta kan dock upplevas som försämrad bilduppdatering men är i själva verket något kajko med motorn eller något annat relaterat till spelet.

Skribent
Skrivet av Gen:

Körde lite längre och kom till Office Complex där jag märkte att jag fick "stuttering" när jag tittade åt vissa håll, dock med bibehållen FPS (min skärm går endast upp till 95FPS). Har normalt sett igång MSI Afterburner och såg då på "Frame time" grafen att jag fick "framepacing" problem. Detta kan dock upplevas som försämrad bilduppdatering men är i själva verket något kajko med motorn eller något annat relaterat till spelet.

https://i.imgur.com/LCvB4kw.png

För mig var det definitivt problem med själva bilduppdateringen. Låg mestadels stabilt på runt 120, men fick mer eller mindre slumpmässiga drops ned till runt 60 på vissa håll.

Gen
Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

För mig var det definitivt problem med själva bilduppdateringen. Låg mestadels stabilt på runt 120, men fick mer eller mindre slumpmässiga drops ned till runt 60 på vissa håll.

Jaha, det låter som ett annat problem. Om FPSen halveras rakt av kan det vara något med V-sync och Double Buffering? Har man båda igång så halveras uppdateringsfrekvensen om FPSen sjunker under moniotorns högsta värde, något som löser sig om man kör Triple Buffering.

12
Skriv svar