Officiellt: E3 ställs in på grund av coronaviruset

Medlem
Skrivet av DAoG:

Kul med alla experter här. I Italien är bara alla sjukhus fullbelagda och alla respiratorer är upptagna. "Vanlig influensa" Jo tjena

Nä den känns lite mildare än vanlig influensa som endast i usa har dödat mellan 20000-50000 mellan 1october 2019 och 29februari 2020..

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/preliminary-in-season-es...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kina har en extrem fördel att de är en auktoritär diktatur. Bara att låsa in folk till dess att smittan är utrotad.
Det går inte riktigt att göra så i västvärlden.

Plus att vi är rätt korkade och likt @robbis ovan förminskar faran med ett sådant här virus. Vi vet ju inte ens hur viruset fungerar, om det går att bli immun eller tror att man är småförkyld i två veckor och sen är det över. Det enda vi vet är att om vi kommer i kontakt med smittan så blir vi tveklöst smittade – sen om vi blir friska, sjuka för livet eller dör är lite av ett lotteri.

Vi vet visst hur det fungerar, de flesta får milda symptom likt vanlig influensa - alltså feber, ledvärk och hosta. Som vanligt är det äldre och sjuka som är utsatta. Risken att dö av Corona om du är under 50 och fullt frisk är närmast obefintlig. Är du över 80 är risken 8-15% baserad mestadels på data från Kina. Det är absolut inget "lotteri" om vem som dör. Så sluta sprid desinformation och skapa panik, det hjälper absolut ingen.

Källa: www.bbc.com/news/amp/health-51674743

Medlem
Skrivet av Harmond:

lol.. som att Corona skulle försvinna om några månader, det kommer vara kvar mycket längre än så naturligtvis.. Om några månader kommer det såklart vara tiofaldigt värre än vad det är nu, rätt självklara grejer.

Folk som inte preparerar är idioter... Bara kolla på länder som italien m.m... De som preparerat där är nog väldigt tacksamma att de gjorde det med tanke på att typ allt är nedstängt.

Det kommer bara eskalera, det finns inget annat scenario. Sverige är otroligt dåligt rustat också, vi är på top 10 över de länder som har mest smitta per capita. Finns inte en chans att stoppa det här med tanke på hur våra politiker hanterar det (dvs knappt alls).

Corona ger permanenta skador på lungorna, precis som SARS och AIDS (delvis liknande virus). Så tja, vill man ha ärrvävnad på lungorna så .... MIn kompis barn dog precis i dagarna av just ärrvävnad på lungor (mycket problem då hon var barn), hon blev bara 35 år.

Dödligheten kan vara mycket större än vi vet, detta eftersom komplikationerna kan vara sådana att man kan leva med det i väldigt många år innan det tillslut ger problem.

Jag vet att man inte ska mata trollen men.. har du några källor på dina påståenden att Corona är som HIV och ger permanenta skador på lungorna? Vet du mer än våra smittskyddsinstiut världen över? I så fall tycker jag du ska kontakta dem.

Men om du bara sitter och saxar information från homeopatiska facebookmammor och kommer med anekdotisk bevisföring som är helt irrelevant i dagens situation tycker jag du ska hålla truten och sluta sprida desinformation. Det gör ingen nytta och skapar onödig panik som tär på de resurser vi har.

Skrivet av Laymachine:

Vi vet visst hur det fungerar, de flesta får milda symptom likt vanlig influensa - alltså feber, ledvärk och hosta. Som vanligt är det äldre och sjuka som är utsatta. Risken att dö av Corona om du är under 50 och fullt frisk är närmast obefintlig. Är du över 80 är risken 8-15% baserad mestadels på data från Kina. Det är absolut inget "lotteri" om vem som dör. Så sluta sprid desinformation och skapa panik, det hjälper absolut ingen.

Skrivet av Laymachine:

Jag vet att man inte ska mata trollen men.. har du några källor på dina påståenden att Corona är som HIV och ger permanenta skador på lungorna? Vet du mer än våra smittskyddsinstiut världen över? I så fall tycker jag du ska kontakta dem.

Men om du bara sitter och saxar information från homeopatiska facebookmammor och kommer med anekdotisk bevisföring som är helt irrelevant i dagens situation tycker jag du ska hålla truten och sluta sprida desinformation. Det gör ingen nytta och skapar onödig panik som tär på de resurser vi har.

Ta det inte på fel sätt men om du snackar om inte mata troll ska du nog inte visa ett sånt otrevlig troll beteende själv, och sen när du själv frågar efter källor är det nog bäst att åxå visa sin egna källor från sina påstående


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd
Skrivet av Laymachine:

Jag vet att man inte ska mata trollen men.. har du några källor på dina påståenden att Corona är som HIV och ger permanenta skador på lungorna? Vet du mer än våra smittskyddsinstiut världen över? I så fall tycker jag du ska kontakta dem.

Men om du bara sitter och saxar information från homeopatiska facebookmammor och kommer med anekdotisk bevisföring som är helt irrelevant i dagens situation tycker jag du ska hålla truten och sluta sprida desinformation. Det gör ingen nytta och skapar onödig panik som tär på de resurser vi har.

Bara för att du inte följer utvecklingen så betyder inte det att det är desinformation.

SARS är också av Corona-typ ("coronaviruset" är ett rätt värdelöst namn på det f.ö, då det finns många typer av det).
Det tycks ha vissa likheter med HIV (skador osv) då forskning visat att just HIV-medicin är effektivt mot viruset, samt har åtminstone en person blivit botad med hjälp av det:
https://nypost.com/2020/03/05/coronavirus-patient-in-spain-re...

Angående permanenta lungskador.. finns inte så mycket än, men det finns en del som pekar på det:

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/coronavirus-like-bot...
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-wh...

Kollar FB ibland och det typiska för social media är ju snarare att man underdriver farorna och försöker få det till att det är som vilken influensa som helst. Nästan alla våra kvällstidningar underdrev det också till en början (man börjar ändra sig så smått nu), något Sverige och hur vi överlag hanterar situationen tyvärr tycks ha trott på och därmed inte tagit hotet på allvar.

Moget att gå till personangrepp bara för att du inte håller med f.ö? ...visserligen är det väl många unga här, men ändå, man behöver inte kalla folk för "troll" för att man inte orkat läsa på eller är ointresserad.

Medlem

Jag tycker att man i dessa tider(eller i all tider) bör utöva en smula källkritik.
Av dina källor är endast NatGeo på något sätt tillförlitligt, då Mirror och New York Post är sensationalistiska blaskor.

"Coronavirus 'like both SARS and AIDS' and causes irreversible lung damage" är själva definitionen av klickbait. Läser man faktiskt rapporterna så får man reda på att SARS och det nya coronaviruset KAN orsaka permanenta skador i allvarliga fall.
Men det kan också lunginflammationer som uppstår som komplikation av vanliga influensor och förkylningar. Det är också värt nämna att en fjärdedel av alla förkylningar faktiskt orsakas av fyra andra varianter av coronavirus som redan finns i omlopp.
HIV skadar inte heller lungorna, utan det är ett resultat av opportunistiska infektioner som uppstår på grund av att immunförsvaret är nedsatt hos de som har sjukdomen.

Inaktiv

Enligt den här mannen som nyligen besökte Joe Rogan så har vi bara sett början, och att vi just nu hanterar det som om det vore en "Corona-snöstorm" när det vi egentligen står inför är en 3-6 månader eller mer lång "Corona-vinter":

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Tyvärr agerar ju dock svenska myndigheter som vanligt genom att inte göra någonting för att sedan säga "vi har varit naiva" när det redan är för sent.
Sjukvården var väldigt ansträngd redan innan viruset, nu kommer det bli katastrofläge på sjukhusen.

Inte speciellt orolig för mig själv men är mer orolig för min 70 åriga far som rökt i 60 år.

Skägg.
10 Chambers

Bättre ton i tråden tack och underbygg gärna er argumentation med pålitliga källor. Som flera varit inne på angående Corona så kan effekterna av rädda människor vara minst lika allvarliga som viruset i sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Harmond:

Bara för att du inte följer utvecklingen så betyder inte det att det är desinformation.

SARS är också av Corona-typ ("coronaviruset" är ett rätt värdelöst namn på det f.ö, då det finns många typer av det).
Det tycks ha vissa likheter med HIV (skador osv) då forskning visat att just HIV-medicin är effektivt mot viruset, samt har åtminstone en person blivit botad med hjälp av det:
https://nypost.com/2020/03/05/coronavirus-patient-in-spain-re...

Angående permanenta lungskador.. finns inte så mycket än, men det finns en del som pekar på det:

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/coronavirus-like-bot...
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-wh...

Kollar FB ibland och det typiska för social media är ju snarare att man underdriver farorna och försöker få det till att det är som vilken influensa som helst. Nästan alla våra kvällstidningar underdrev det också till en början (man börjar ändra sig så smått nu), något Sverige och hur vi överlag hanterar situationen tyvärr tycks ha trott på och därmed inte tagit hotet på allvar.

Moget att gå till personangrepp bara för att du inte håller med f.ö? ...visserligen är det väl många unga här, men ändå, man behöver inte kalla folk för "troll" för att man inte orkat läsa på eller är ointresserad.

Ja okej, det var lite onödig ton av mig. Ber om ursäkt. Men jag blir jäkligt förbannad av sånt här, banne mig om denna hysteri och panik inte kommer vara värre än själva sjukdomen i sig.

Tack för att du länkade till källor. Efter att ha läst kan jag dock bara bekräfta att det du säger inte riktigt är sant. Det bygger mycket på teorier och du blandar ihop fakta - dessutom rapporterat av Mirror och NY Post - inte direkt kända för sin journalistik utan är mer skvallertidningar. Jag skulle föreslå The Guardian eller BBC som källor, så slipper du skrämma upp dig själv och andra i onödan.

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Mycket misinformation som sprider sig om Coronaviruset, även här i denna tråden tråkigt nog.

Visst är läget allvarligit, men man skulle lätt kunna tro från hur folk beter sig att digerdöden är tillbaka. Men att man inget vet om viruset är absolut ren smörja.
Man vet inte bara hur den fungerar men också exakt hur den är uppbyggd via DNA-sekvensering.
De flesta som blir smittade får väldigt mild symptom om något alls, vilket också är varför viruset sprids så fruktansvärt snabbt. Och de som faktist riskerar bli dödligt sjuka är människor med nedsatt immunförsvar och hjärt-lung funktion, och särskilt utsatta där är våra äldre.
Immunitet är dock inget att räkna med, då vi redan har 4 stycken varianter av coronavirus bland våra vanliga säsongsvirus som orsakar förkylningar, vilket vi är oförmögna att utveckla långvarig immunitet emot, och SARS-CoV-2 blir nu högst troligen den 5:e, med tanke på hur försök att stoppa spridningen har misslyckats.
Inte heller är SARS-CoV-2 ett jättefarligt "snabbt muterande" virus, utan faktiskt av sin natur som ett coronavirus mindre benägen att mutera än någon annan virusgrupp. Anledningen till detta är att Coronavirus besitter ett mekanism för replikerings korrekturläsning, som minskar risken för mutation när den förökar sig.(Notera vänligen att detta INTE betyder att den inte muterar över huvudtaget.)

Det vi måste bli bättre med är grundläggande hygien och hålla oss hemma när vi är sjuka, och det gäller inte bara nu. Folk hasar sig till jobbet när de är småkrassliga och sprider allehanda säsongsvirus årligen, och enligt vissa undersökningar så är det så mycket som 75% av människor som inte tvättar händerna efter att ha varit på toaletten.

Att helt tappa huvudet som världen verkar göra nu(tack vare media och särskilt social media) kommer troligen orsaka mer skada än själva viruset, och till ingen nytta i längden.

Du pratar om vikten av källor men lämnar ingen själv. Coronaviruset är av typ RNA och har väldigt lätt för att mutera. Coronavirus har RNA som sitt genetiska material och inte DNA. Jag är långt ifrån expert på detta område men det är väldigt tydligt och lätt att kontrollera att det jag hänvisar till är rätt.

Källor:
https://www.newscientist.com/
Wikipedia
https://www.livescience.com/

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du pratar om vikten av källor men lämnar ingen själv. Coronaviruset är av typ RNA och har väldigt lätt för att mutera. Coronavirus har RNA som sitt genetiska material och inte DNA. Jag är långt ifrån expert på detta område men det är väldigt tydligt och lätt att kontrollera att det jag hänvisar till är rätt.

Källor:
https://www.newscientist.com/
Wikipedia
https://www.livescience.com/

Det är våra vanliga influensor, förkylningar och andra vanligt förekommande virus också. Alltså inget nytt under solen.
https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_virus

Däremot skiljer sig coronavirus från mängden just för att de besitter en mekanismen för replikerings korrekturläsning, vilket som sagt gör dem mindre benägna att mutera än andra RNA virus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndro...
https://en.wikipedia.org/wiki/Positive-sense_single-stranded_...

Citat:

Coronaviruses have the largest known RNA genomes, up to 32 kilobases in length, and likely possess replication proofreading mechanisms in the form of a proofreading exoribonuclease, non-structural protein 14, that is otherwise not found in RNA viruses.

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Det är våra vanliga influensor, förkylningar och andra vanligt förekommande virus också. Alltså inget nytt under solen.
https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_virus

Däremot skiljer sig coronavirus från mängden just för att de besitter en mekanismen för replikerings korrekturläsning, vilket som sagt gör dem mindre benägna att mutera än andra RNA virus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndro...
https://en.wikipedia.org/wiki/Positive-sense_single-stranded_...

Absolut! Håller helt med dig. Som jag sa har jag ingen djup kunskap inom ämnet så bara skönt att höra från folk som verkar lite kunnigare.

jbx
Medlem
Skrivet av Harmond:

Folk som inte preparerar är idioter..

Här tycker jag precis tvärtom!

”Jag har läst Aftonbladet och måste köpa 28 burkar fiskbullar”.. pinsamt!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Skrivet av jbx:

Här tycker jag precis tvärtom!

”Jag har läst Aftonbladet och måste köpa 28 burkar fiskbullar”.. pinsamt!

Enligt MSB-direktiv så ska alla invånare i Sverige, så gott de förmår, ha förnödenheter för att klara sig i en vecka utan extern hjälp från myndigheter och/eller företag. Sen om du behöver behöver just 28 burkar fiskbullar för att överleva dessa dagar låter jag vara osagt. Varva med någon burk ravioli?

I övrigt ska inte hamstringen av förnödenheter blandas ihop med de som handlar på sig varor för att i ett senare skede kunna sälja dyrt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Enligt MSB-direktiv så ska alla invånare i Sverige, så gott de förmår, ha förnödenheter för att klara sig i en vecka utan extern hjälp från myndigheter och/eller företag. Sen om du behöver behöver just 28 burkar fiskbullar för att överleva dessa dagar låter jag vara osagt. Varva med någon burk ravioli?

I övrigt ska inte hamstringen av förnödenheter blandas ihop med de som handlar på sig varor för att i ett senare skede kunna sälja dyrt.

Jo men det e ju inte pga Corona utbrottet utan det e rent allmänt rekommendation.

Inom Corona så säger dom att dom ser ingen anledning till att man behöver handla hem något extra med anledning av coronautbrottet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mycket misinformation som sprider sig om Coronaviruset, även här i denna tråden tråkigt nog.

Visst är läget allvarligit, men man skulle lätt kunna tro från hur folk beter sig att digerdöden är tillbaka. Men att man inget vet om viruset är absolut ren smörja.
Man vet inte bara hur den fungerar men också exakt hur den är uppbyggd via DNA-sekvensering.
De flesta som blir smittade får väldigt mild symptom om något alls, vilket också är varför viruset sprids så fruktansvärt snabbt. Och de som faktist riskerar bli dödligt sjuka är människor med nedsatt immunförsvar och hjärt-lung funktion, och särskilt utsatta där är våra äldre.
Immunitet är dock inget att räkna med, då vi redan har 4 stycken varianter av coronavirus bland våra vanliga säsongsvirus som orsakar förkylningar, vilket vi är oförmögna att utveckla långvarig immunitet emot, och SARS-CoV-2 blir nu högst troligen den 5:e, med tanke på hur försök att stoppa spridningen har misslyckats.
Inte heller är SARS-CoV-2 ett jättefarligt "snabbt muterande" virus, utan faktiskt av sin natur som ett coronavirus mindre benägen att mutera än någon annan virusgrupp. Anledningen till detta är att Coronavirus besitter ett mekanism för replikerings korrekturläsning, som minskar risken för mutation när den förökar sig.(Notera vänligen att detta INTE betyder att den inte muterar över huvudtaget.)

Det vi måste bli bättre med är grundläggande hygien och hålla oss hemma när vi är sjuka, och det gäller inte bara nu. Folk hasar sig till jobbet när de är småkrassliga och sprider allehanda säsongsvirus årligen, och enligt vissa undersökningar så är det så mycket som 75% av människor som inte tvättar händerna efter att ha varit på toaletten.

Att helt tappa huvudet som världen verkar göra nu(tack vare media och särskilt social media) kommer troligen orsaka mer skada än själva viruset, och till ingen nytta i längden.

Snälla läsa vad den här användaren skrivit. Ni är så fruktansvärt hjärntvättade av media att ni sväljer all info med hull och hår. För det första hoppas jag att inte någon av er går till jobbet/åker tunnelbana/allt annat där det finns folksamlingar när ni har den "vanliga" influensan då den dödar flera hundra tusen varje år. Och det är exakt samma riskgrupper som dör av den.
Sen måste man tänka på mörkertalet här, ni får höra att ~4% dör av viruset. Men då finns det bara ~125000 BEKRÄFTADE fall. Förmodligen har miljontals smittats av covid-19 men alla besöker inte vården för att testas då de flesta får lindriga symptom. Så om vi räknar med att 4000 har dött och att 1 miljon är smittade så har vi helt plötsligt en jämförbar siffra med säsongsinfluensan, dvs 0,4%.
Man kan omöjligt veta hur farligt ett sådant här virus är innan epedemin är över.
Sen får man ju självklart inte förminska problemet. Många har nära och kära som tillhör riskgruppen och det vore dumt att ha tex e3 under ett virusutbrott.
Men snälla människor tänk själva, ta reda på fakta, lita inte på all katastrofjournalistik.

Skrivet av bleken:

Jo men det e ju inte pga Corona utbrottet utan det e rent allmänt rekommendation.

Inom Corona så säger dom att dom ser ingen anledning till att man behöver handla hem något extra med anledning av coronautbrottet.

För många är det trots allt en påminnelse om att de bör se efter sina förråd.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av ecHo!:

Snälla läsa vad den här användaren skrivit. Ni är så fruktansvärt hjärntvättade av media att ni sväljer all info med hull och hår. För det första hoppas jag att inte någon av er går till jobbet/åker tunnelbana/allt annat där det finns folksamlingar när ni har den "vanliga" influensan då den dödar flera hundra tusen varje år. Och det är exakt samma riskgrupper som dör av den.
Sen måste man tänka på mörkertalet här, ni får höra att ~4% dör av viruset. Men då finns det bara ~125000 BEKRÄFTADE fall. Förmodligen har miljontals smittats av covid-19 men alla besöker inte vården för att testas då de flesta får lindriga symptom. Så om vi räknar med att 4000 har dött och att 1 miljon är smittade så har vi helt plötsligt en jämförbar siffra med säsongsinfluensan, dvs 0,4%.
Man kan omöjligt veta hur farligt ett sådant här virus är innan epedemin är över.
Sen får man ju självklart inte förminska problemet. Många har nära och kära som tillhör riskgruppen och det vore dumt att ha tex e3 under ett virusutbrott.
Men snälla människor tänk själva, ta reda på fakta, lita inte på all katastrofjournalistik.

Det såg ju bra ut när du började med att vi inte ska titta för mycket på dödssiffrorna då vi har ett mörkertal av smittade. Men sen räknar du ändå en egen siffra för dödligheten när du har ett stort mörkertal av döda. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Sen måste man tänka på mörkertalet här, ni får höra att ~4% dör av viruset. Men då finns det bara ~125000 BEKRÄFTADE fall. Förmodligen har miljontals smittats av covid-19 men alla besöker inte vården för att testas då de flesta får lindriga symptom. Så om vi räknar med att 4000 har dött och att 1 miljon är smittade så har vi helt plötsligt en jämförbar siffra med säsongsinfluensan, dvs 0,4%.

Förklara då varför sjukvården i delar av Italien håller på bryta samman på grund av att man har så många patienter som behöver vård? Detta borde ju i så fall inträffa vid varje influensautbrott?

Skägg.
10 Chambers

Återigen, god ton och saklig argumentation - håll er till det.


signatur
jbx
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

I övrigt ska inte hamstringen av förnödenheter blandas ihop med de som handlar på sig varor för att i ett senare skede kunna sälja dyrt.

Ja det är sant! Kränga konserv-morötter till personer med munskydd som är rädda för en förkylning till ockerpriser. Bra tips.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Margy:

Förklara då varför sjukvården i delar av Italien håller på bryta samman på grund av att man har så många patienter som behöver vård? Detta borde ju i så fall inträffa vid varje influensautbrott?

Återigen, du kan ju inte anta att hela sjukvårdsapparaten i Italien håller på att rasa samman bara för att du läst det på Aftonbladet. Jag har ingen aning om hur situationen ser ut på landets drygt 1000 sjukhus. Men sjukhusen i NORRA Italien är det förmodligen platsbrist på.
Sen vet varken du eller jag varför så många dött i detta område. Kan ju bero på att området som är drabbat är bebott av många äldre. Eller att sjukvården i området är bristfällig. Eller att man bara har små sjukhus i området som inte klarar av att hantera alla fall av covid-19.
Sammanfattningsvis så måste man ifrågasätta information om man vill ha sanningen.

Avstängd
Skrivet av Laymachine:

Ja okej, det var lite onödig ton av mig. Ber om ursäkt. Men jag blir jäkligt förbannad av sånt här, banne mig om denna hysteri och panik inte kommer vara värre än själva sjukdomen i sig.

Tack för att du länkade till källor. Efter att ha läst kan jag dock bara bekräfta att det du säger inte riktigt är sant. Det bygger mycket på teorier och du blandar ihop fakta - dessutom rapporterat av Mirror och NY Post - inte direkt kända för sin journalistik utan är mer skvallertidningar. Jag skulle föreslå The Guardian eller BBC som källor, så slipper du skrämma upp dig själv och andra i onödan.

Det var bara exempel på källor, finns mängder av andra, bara googla så kan du välja dina källor själv.

Nej det är inte teori att te.x en person blev botad av HIV-medicin eller att forskning visat att HIV-medicin tycks vara effektivt mot viruset. Det enda som jag väl själv tycker kan vara lite vaga bevis är att det ger permanenta skador på lungorna, detta då det bara är något man sett på en person hittills, vad jag vet.

Det är mycket sundare att vara förberedd och inte ta lätt på det än att utsätta sig för en risk som i vissa fall kan vara lätt att undvika. Det här när folk säger att man går runt och är jätterädd eller skrämmer folk är ju inte sant och inget bra argument tycker jag. Vad är otäckt med att preparera lite? Viruset i sig är inget att gå runt och vara rädd för, använd sunt förnuft bara.

Det stämmer att te.x Aftonbladet och vissa andra tidningar nu uppmanar till att preparera, te.x köpa viktiga varor. Vad är konstigt med det? Följer du inte utvecklingen i vissa andra länder eller vet hur det varit rent historiskt? Även om man nog inte hinner svälta till döds så kan det bli brist på vissa saker, det finns det gott om exempel på runt om i världen. Sverige är inte annorlunda där, det är inga jättelager alls som varuhusen sitter på, det är inte så det fungerar.

Avstängd
Skrivet av jbx:

Här tycker jag precis tvärtom!

”Jag har läst Aftonbladet och måste köpa 28 burkar fiskbullar”.. pinsamt!

Rent sunt förnuft att preparera lite. Brist på varor ser vi gott om exempel på runt om i världen, rätt beroende på hur hårt just det området drabbats. Det är en helt naturlig utkomst av epidemier.

Det jag tror du gör är att du sitter och målar upp undergångsscenarion i huvudet som helt enkelt inte stämmer med vad som faktiskt skrivs eller sägs. Då är det ju i så fall mer dig själv du sitter och argumenterar med, mer än någon annan. Det är mycket sämre än att helt enkelt bara preppa inför kanske 2v eller så. Knappast så att det är slöseri med pengar eller tid direkt, mat eller toapapper osv har man väl alltid användning av.

Medlem
Skrivet av Margy:

Förklara då varför sjukvården i delar av Italien håller på bryta samman på grund av att man har så många patienter som behöver vård? Detta borde ju i så fall inträffa vid varje influensautbrott?

Time Magazine sammanfattar det ganska bra.
https://time.com/5799586/italy-coronavirus-outbreak/

- Italien har en av världens äldsta befolkning. Dvs att det är ett av de land som har högst andelen medborgare som är över 60. Snittåldern för de som har dött är 81.
- Sjukvården i Italien saknar överhuvudtaget de pengar, resurser och personal som den behöver.(ännu en varningsklocka för den svenska sjukvården.)
- Hög luftfororening i norra Italien. Forskning har visat på ett möjligt samband mellan luftföroreningar och ökad dödlighet av luftvägssjukdommar.

jbx
Medlem
Skrivet av Harmond:

Rent sunt förnuft att preparera lite. Brist på varor ser vi gott om exempel på runt om i världen, rätt beroende på hur hårt just det området drabbats. Det är en helt naturlig utkomst av epidemier.

Det jag tror du gör är att du sitter och målar upp undergångsscenarion i huvudet som helt enkelt inte stämmer med vad som faktiskt skrivs eller sägs. Då är det ju i så fall mer dig själv du sitter och argumenterar med, mer än någon annan. Det är mycket sämre än att helt enkelt bara preppa inför kanske 2v eller så. Knappast så att det är slöseri med pengar eller tid direkt, mat eller toapapper osv har man väl alltid användning av.

Klart jag argumenterar med mig själv när alla nyhetssidor skriver som det gör. Ibland läser jag att det är symptom som en helt vanlig förkylning för minst 80% av de drabbade. På nästa sida står det endast om dödsfall och hur plågsamt det är för de sjuka.
Så vem argumenterar inte med sig själv om detta. Vad är sant? Vad döljs? Är det någon som trissar upp detta? Konspirationsteorier? Osv..
Nåväl, tänker absolut inte bunkra upp något får väl se om jag blir lidande i slutändan eller inte.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

@ecHo!: @Alexraptor: Varför det ser ut som det gör i Italien är inte det intressanta utan ATT det ser ut som det gör.

Vi har personer som försöker hävda att detta går att jämföra med vanlig säsongsinfluensa men det ganska uppenbart när man tittar på Italien (och en del andra hårt drabbade länder) att det inte alls är så. Om detta corona-utbrott skulle likna säsongsinfluensa så skulle ju Italiens sjukvård stå inför liknande kriser väldigt ofta.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Det var bara exempel på källor, finns mängder av andra, bara googla så kan du välja dina källor själv.

Nej det är inte teori att te.x en person blev botad av HIV-medicin eller att forskning visat att HIV-medicin tycks vara effektivt mot viruset. Det enda som jag väl själv tycker kan vara lite vaga bevis är att det ger permanenta skador på lungorna, detta då det bara är något man sett på en person hittills, vad jag vet.

Det är mycket sundare att vara förberedd och inte ta lätt på det än att utsätta sig för en risk som i vissa fall kan vara lätt att undvika. Det här när folk säger att man går runt och är jätterädd eller skrämmer folk är ju inte sant och inget bra argument tycker jag. Vad är otäckt med att preparera lite? Viruset i sig är inget att gå runt och vara rädd för, använd sunt förnuft bara.

Det stämmer att te.x Aftonbladet och vissa andra tidningar nu uppmanar till att preparera, te.x köpa viktiga varor. Vad är konstigt med det? Följer du inte utvecklingen i vissa andra länder eller vet hur det varit rent historiskt? Även om man nog inte hinner svälta till döds så kan det bli brist på vissa saker, det finns det gott om exempel på runt om i världen. Sverige är inte annorlunda där, det är inga jättelager alls som varuhusen sitter på, det är inte så det fungerar.

Det som har hänt är att man testat HIV-medicin på en grupp och det finns vissa tecken på att den möjligen kan fungera då den blev frisk kort efter. Men sannolikt är det bara slumpen. I artikeln du själv länkar så handlar det ju om EN person. En person av 120 000 människor. Om det varit så effektivt, skulle då inte resten av världen börja använda denna HIV-medicin? Ibland kan det vara nyttigt att bara tänka logiskt.

Vad gäller prepping, kanske är det inte så farligt när det gäller mat och andra vanliga förnödenheter - problemet uppstår när folk börjar bunkrar upp på exempelvis HIV-medicin som inte har någon bevisad effekt. Eller skyddsmask er avsedda för sjukvården, diabetesmedicin och annat som är livsviktigt för människor men som tar slut för att folk ska ha det liggandes hemma i en låda. Det är risken med att sprida sån här overifierad information och jag tycker du ska tänka på det.

Avstängd
Skrivet av Laymachine:

Det som har hänt är att man testat HIV-medicin på en grupp och det finns vissa tecken på att den möjligen kan fungera då den blev frisk kort efter. Men sannolikt är det bara slumpen. I artikeln du själv länkar så handlar det ju om EN person. En person av 120 000 människor. Om det varit så effektivt, skulle då inte resten av världen börja använda denna HIV-medicin? Ibland kan det vara nyttigt att bara tänka logiskt.

Vad gäller prepping, kanske är det inte så farligt när det gäller mat och andra vanliga förnödenheter - problemet uppstår när folk börjar bunkrar upp på exempelvis HIV-medicin som inte har någon bevisad effekt. Eller skyddsmask er avsedda för sjukvården, diabetesmedicin och annat som är livsviktigt för människor men som tar slut för att folk ska ha det liggandes hemma i en låda. Det är risken med att sprida sån här overifierad information och jag tycker du ska tänka på det.

Fast åter igen så måste du hitta på saker för att kunna göra ett argument, och då blir det bara tråkigt att diskutera.

1. Jag har inte påstått att HIV-medicinen är det vi ska börja använda, det får väl framtiden utvisa.

2. Inte heller har jag sagt att vi ska bunkra HIV medicin. För det första så kan man knappast gå till apoteket och be om "HIV-medicin", så det vore rent praktiskt omöjligt att följa ditt exempel.

Det enda någon sagt är att man kan köpa på sig lite extra käk te.x. Det är inte bara för att det kan bli brist, utan när pandemin breder ut sig över landet så bör du ju såklart undvika platser där det kan finnas mycket folk, som affärer.

12
Skriv svar