Medlem
Uppgradera datorn

Sitter på en medelålders spelmaskin med ett 2060 super.

Funderar på att uppgradera processor, mobo och minne. Sitter på en i5 4690k och har nog alltid kört intel.

Dator kommer användas till krävande spel både 1080p-skärm och på 4k tv (kör mest 1080-1440p) men annars mest mindre krävande sysslor.

Budget 6-7k

Funderingar:
Vilken hastighet på minnet borde man satsa på? 2666, 3000 eller 3200?

Det verkar inte vara någon större skillnad mellan 3600x och 3700x vid spelande. Är det något särskilt man bör tänka på eller känns 3600x framtidssäkert?

Moderkort? Vad bör jag tänka på där?

Känns mig väldigt ringrostig på hårdvara så tar tacksamt emot råd och rekommendationer!

Medlem

Jag hade satsat på detta i din situation och eventuellt köpt 16 gb minne till vid ett senare tillfälle. Fler och fler spel har 16 som rekommenderat nu och det är alltid skönt att ligga över rekommendationen när du uppgraderar datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13418798

Redaktör

I Sweclockers vinterdator 2019 sitter Ryzen 5 3600 och 16 GB DDR4-minne (3 200 Mhz). Det, plus moderbräda, borde gå på omkring 4 500-5 000 kronor. Du kan ju köra en 3600X- eller 3700X-prolle för 500-1 000 kr mer om du vill.


signatur
Medlem

Hastighet på minnen bör helst vara 3600MHz

Test: Minnesskalning i spel

Just nu är det ingen jätteskillnad mellan Ryzen 3600x och 3700x vid spelande. Den mest prisvärda är dock Ryzen 5 3600 (den i Sweclockers vinterdator 2019).

Ska du ha något mer framtidssäkert kan du redan nu satsa på 3700x. Nästa generations konsoler kommer ha Zen 2 8C/16T och vill man slippa uppgradera på flera år är det nog bra att ha en CPU med samma antal kärnor och trådar eller mer.

När det gäller moderkort får du kolla lite vad du vill ha för anslutningar mm. Kolla recensioner på nätet. Helst bör du nog ha något likt B450-F eller liknande.

Medlem

Håll lite koll på RAM-minnets CL(latens) när du köper en Ryzen från 3000-serien. 3600MHz CL16 ska vara lite av en 'sweet-spot' för 3000-serien. Om man nu inte köper något segare och överklockar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tack för alla tips. Vi får se vart det landar.

Medlem

Jag skulle vänta till 4000-serien så får du största möjliga prestandaboost


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Medlem
Skrivet av boneless:

Absolut en bra uppgradering och till ett bra pris. Bra ”bang-for-the-buck”-ratio så att säga. Personligen väntar jag till sensommaren/hösten med min uppgradering, men det är aldrig och alltid rätt tid att uppgradera datorn

Medlem

Hmm... Fått grejerna och börjat bygga lite smått. Jag funderar på om jag kanske borde byta ut min 500w nätdel också? Eller tror ni det räcker?

Skribent
Medlem
Skrivet av Shadee:

Bra tips! Verkar lugnt om jag inte överklockar i så fall.

Skribent

@boneless: Nu vet jag inte vad du landade på för watt, men vill ha för mig att det inte är så bra att ligga nära max på nätagget. Kan inte backa upp mitt påstående med någon mer info just nu utan det är bara något jag fått för mig genom åren när jag byggt nya datorer. Kanske är inte någon mer fara än att det slits lite snabbare och eventuellt att fläkten låter mer, men eftersom jag är en sådan som vill ha en så tyst dator som möjligt så försöker jag ligga en bit ifrån watten på nätagget när jag räknar för att hålla fläktljudet nere.

Min senaste uppgradering så gick jag full retard och köpte ett modulärt nätagg på 1000 W, i och för sig så var det rea och det var inte många hundralappar mellan 700 W och 1000 W så jag slog till!

Medlem

@Shadee: Jo då, det landande på ungefär 400w så det borde finnas lite marginal. Optimalt vore väl ett på 600w, iaf om de ska överklockas också.

Medlem

Nu är själva skruvandet klart. Det gick relativt smidigt men monteringen av cpufläkten var lite lurig, glömde att plattan bakom sitter löst. Minnena gick på 2666 från början men det var lätt ordnat så nu är det 3600 som gäller. Råkade också komma åt någon inställning i bios så den inte hittade ena disken. Blev lite onödigt krångel med de SATAns kablarna innan polletten ramlade ner.

Inaktiv

@boneless:
Vad tyckte du om Ryzen CPU fläkten? Det är väl prism eller vad den heter man får med. Min jag fick med min 3900x lät som fan så var tvungen att köpa en tredje-partsfläkt från beQuiet.

Medlem
Skrivet av boneless:

Sitter på en medelålders spelmaskin med ett 2060 super.

Funderar på att uppgradera processor, mobo och minne. Sitter på en i5 4690k och har nog alltid kört intel.

Dator kommer användas till krävande spel både 1080p-skärm och på 4k tv (kör mest 1080-1440p) men annars mest mindre krävande sysslor.

Budget 6-7k

Funderingar:
Vilken hastighet på minnet borde man satsa på? 2666, 3000 eller 3200?

Det verkar inte vara någon större skillnad mellan 3600x och 3700x vid spelande. Är det något särskilt man bör tänka på eller känns 3600x framtidssäkert?

Moderkort? Vad bör jag tänka på där?

Känns mig väldigt ringrostig på hårdvara så tar tacksamt emot råd och rekommendationer!

Jag har en i7 7700k och ett moderkort asus z270 gaming h och g-skill 32gb 3200 mhz. Till salu

Medlem
Skrivet av Turbodog:

@boneless:
Vad tyckte du om Ryzen CPU fläkten? Det är väl prism eller vad den heter man får med. Min jag fick med min 3900x lät som fan så var tvungen att köpa en tredje-partsfläkt från beQuiet.

Kommer inte ihåg vad den heter men kan kolla nät jag kommer hem. Reagerade också på att den låter mer än min gamla. Undrar om min cooler master hyper 212 evo passar. Får undersöka sen!

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Jag har en i7 7700k och ett moderkort asus z270 gaming h och g-skill 32gb 3200 mhz. Till salu

Redan byggt 😁

1
Skriv svar