Top 5 skräckfilmer

Medlem
Top 5 skräckfilmer

Skräckfilmer görs numera idag på löpande band och brukar oftast leda till katastrof, men som tur kan vi titta tillbaka på kultklassiker eller remakes som faktiskt gjorde bra ifrån sig. Här är några personliga favoriter.

5. Scream (1996)

Kultfilmen som återupplivade den utdöda slashergenren tillsammans med Halloween och Fredagen den 13:e. Skräckmästaren Wes Craven tar fram en massa referenser och blod i den här filmen. Vi får följa ett gäng ungdomar i småstaden Woodsboro som blir terroriserade av en psykopatisk mördare i spökmask som har en snedvriden kärlek till skräckfilmer. Allt mer personer faller offer för mördaren och då inser alla att det kommer bli ett rent blodbad för att avslöja mördarens identitet.

Manuset i filmen är helt suveränt. Det finns ett slags budskap om vad filmvåldet kan påverka hos en individ eller flera och vilka konsekvenser det kan leda till. Förutom manuset så finns en stark skådespelarensemble som gör största intrycket hos tittaren. Barrymores solospel i öppningsscenen är än i dag otroligt nervpirrande som den var då.

Scream är en odödlig kultfilm som jag alltid kommer älska. TV-serien är också riktigt bra.

4. Alien (1979)

Rymdklassikern med alla rätt på. Besättningen på fraktskeppet Nostromo är på väg till jorden men snappar upp en nödsignal från en okänd planet. Dom landar där och stöter på ett livsfarligt rymdmonster som förökar sig i människovärdar. Nu inser besättningen att dom inte bara slåss för sin överlevnad utan också för mänsklighetens.

Rymden har nog aldrig känt så kall och ödslig som i denna pärla som är regisserad av Ridley Scott. Skeppets design känns som likt i Isolation klumpig och de gamla DOS-gränssnitten känns så klart igen. Sätt i Sigourney Weaver som huvudrollsinnehavare så har du en kanonrulle. Givetvis får vi inte glömma xenomorphen, H.R Gigers kärleksbarn själv, hans mest kända skapelse. Döden och sexualiteten förkroppsligad. Eller som roboten Ash säger: "I admire its purity. A survivor, unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality".

Denna skräckklassiker är något som ingen får missa!

3. Child's Play (1988)

Den här kultfilmen bör nog alla känna igen. Den unge pojken Andy önskar sig mest av allt en Good Guy-docka av sin mamma Karen i födelsedagspresent. Hon skaffar en sådan till honom och får namnet Chucky. Men vad dom inte vet att dockan bär på den avlidne seriemördaren Charles Lee Rays själ och snart väller offren fram och Andy står misstänkt. Ingen tror på det han säger om att Chucky är mördaren, förrän det är för sent.

Ingen hade någonsin kunnat ana att denna rödhåriga mördardocka med hängslen kunde nå en sådan spridning bland filmälskare och skräckfanatiker runt om i världen. Filmen är så legendarisk att den har ynglat av sig nästan sex filmer. Men originalets storhet kommer aldrig överträffas. Atmosfären samt de duktiga skådespelarna bidrar mycket till spänningen. Chuckys debut håller än idag med andra ord. Don't fuck with the Chuck!

2. Hajen (1975)

Alla kan melodislingan om man vill göra en person till en permanent badkruka. Några få noter som kom att representera världens mest kända rovfisk. Filmen tar plats på semesterorten Amity Island som förbereder sig för den stora turistankomsten. Men när en flicka blir hittad på stranden död, söndersliten och delvis uppäten så misstänker polischefen Brody att det rör sig om ett hajanfall. Fler attacker sker och Brody ger sig då ut med hajbiologen Matt Hooper och hajjägaren Quint på havet för att döda den tre ton tunga vithaj som är ansvarig.

Spielberg är den sanne mästaren när det kommer till att skapa en riktigt bra film. De första minuterna så skrämmer han oss med att vi inte kan se vad som anfaller den otursamma flickan. Sedan drar han med oss i ett blodbad och sen i en kamp mot klockan för att hindra den monstruösa hajen att skörda nya offer. Kameravinklarna och koreografin är oslagbar. John Williams legendariska soundtrack bidrar till obehag men också spänning som bara den. Hajen är en klassiker som håller än idag och kan göra vem som helst rädd att gå i vattnet igen...

1. DET (2017)

Stephen Kings mastodontverk har filmatiserats två gånger nu men denna är hittills den bästa. Den lilla staden Derry i Maine lamslås av skräck när flera barn försvinner eller hittas brutalt lemlästade. En grupp med barn förda av den gemensamma kraften av att vara utstötta och misslyckade trotsar faran och märker att mördaren inte är mänsklig. Istället är den skyldige ett monster som kan ta formen av ens största rädsla och skrämma vettet ur ungdomar och för några av dom mot en för tidig död. Monstret antar oftast skepnaden av en demonisk ond clown vid namn Pennywise som med sin säckiga dräkt och röda ballonger lurar barn i fördärvet.

Miniserien från 90-talet har satt sina spår hos många, men den har inte åldrats med värdighet. Tim Currys clown ser ut som en sådan som har gått vilse ifrån barnkalaset. Bill Skarsgårds dreglande monsterclown med putläpp och huggtänder är tillräckligt för att ge clownfobi långt framöver. Andy Muschiettis registil här är ett genidrag. Barnens vänskap sätts främst här och man får verkligen utveckla sympati för dom och man vädjar för deras överlevnad när clownen hemsöker dom en efter en. Filmen har ett visst budskap att gå emot rädslan och inte titta tillbaka på tidigare händelser. Skådespelarna, i synnerhet Skarsgård och ungarna gör ett uppträdande med bravur. Jag har aldrig haft så roligt eller läskigt med en skräckfilm på länge.
DET är enligt mig redan en kultklassiker och jag hoppas den får lika mycket kärlek i framtiden som nu.

Har ni några läskiga favoriter? Kommentera gärna!

Medlem

Du får 20 istället. Ingen ordning egentligen förutom möjligen de 5 första.

1. Psycho
2. The Shining
3. The Thing
4. The Exorcist
5. Alien
6. Jacobs Ladder (1990)
7. Susperia (båda)
8. The killing of a sacred deer
7. The Witch
8. The Lighthouse
9. Exorcist 3 (GRYMT underskattad film)
10. Jaws
11. The beyond
12. Texas chainsaw massacre
13. Låt den rätta komma in
14. Black Christmas (1974)
15. Deep Red
16. Silence of the lambs
17. Tenebrae
18. The Omen
19. Se7en
20. Halloween

Quake-konnässsör

Roligare att försöka hålla sig till fem stycken, skulle kunna lista 100 stycken men det tar charmen bort från att göra dessa listor.

1. Tales of two sisters
2. The Babadook
3. Hereditary
4. A quite place
5. The cabin in the wood

Kan ju säga att alla äldre skräckfilmer var inte så mycket bättre än de som produceras idag, majoriteten av dem i alla fall. Finns alltid några guldklimpar, tror det är svårare idag att göra en "splatter" och som blir lyckad. Men idag är det filmer som The Babadook, Hereditary, Get Out, Us, lite i den stilen av skräckfilmer som lyckas fånga den större allmänhetens intresse. Men man älskar ju att avnjuta och se några splatter filmer då och då.

Inaktiv

1, The Thing
2, Evil dead Army of darkness
3, Alien
4, Dawn of the dead Zack Snyder
5, Cabin in the Woods

Finns ju hur många som helst man vill nämna men det får duga. Kollade vilka jag gett högst på IMDB så får väl lta på det.

Medlem

1. Alien (1979)
2. The Shining (1980)
3. Psycho (1960)
4. The Thing (1982)
5. Candyman (1992)

Inaktiv

Skräckfilm är så extremt personligt.
Det jag tycker är skräck-komedi (nya IT t.ex) tycker en del är "läskigaste filmen jag sett!". När jag tittade på Hereditary tyckte jag mest det var en drama-film med ett knasigt slut. Likaså Midsommar som också hyllas som sjukt läskig.
Så jag vet inte vad som räknas som skräck riktigt.
Men tre bra filmer som jag tror räknas som skräck är It Follows, The Thing och 28 days later.

Medlem

Jag skulle nog säga....

Problemet med många moderna "skräckfilmer" är att det är för mycket jumpscares och höga ljud. Nu för tiden är det också mest remakes, sen ibland kommer något lite mer originellt som t ex oculus eller the descent.

1. Alien (1979)
2. The thing (1982)
3. Jaws (1975)
4. The Exorcist (1973)
5. The fly (1986)
6. Fright night (1985)
7. The shining (1980)
8. Terror on Elm street (1984)
9. Suspiria (1977)
10. Halloween (1978)


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Denna tråd ska jag hålla koll på.
Jag gillar rysare men sen man skaffa fru och barn som absolut inte kan se rysare (förutom äldsta dottern numer) så har det blivigt att man sett väldigt lite det senaste 2 decennierna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

1. The Babadook
2. It follows
3. Sinister

Gillar skräckfilmer men tycker väldigt få är riktigt bra, därför jag bara listar 3st.

Medlem

Uppfödd på det goda (omkring) 80-talets skräckisar där vi hade Fredag den 13e, Terror på Elm street, Alien filmerna m.fl. Dessa har i mitt tycke en fantastisk "aura" som inte nutidens filmer kommer i närheten av oftast, även om de är äckliga på annat vis. Sen har vi såklart zombie rullarna och Evil dead filmerna, mnja, svårt att rangordna filmer i skräckgenren som sådan då den i mitt perspektiv täcker in väldigt mycket ifrån komedi-splatter till rännskita-jump scares.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Skribent

1. Alien
2. The Exorcist
3. Jaws
4. A Nightmare on Elm Street
5. Dawn of the Dead

Medlem

Toksvårt att rangordna då filmerna är bra på olika sätt, men 5 riktigt bra skräckfilmer som har skrämt eller underhållt mig lite extra kommer här:

- The Witch (är den skräckfilm som skrämt mig mest på senare tid, dessutom jävligt bra på fler sätt, The Lighthouse av samma skapare är också en riktig höjdarfilm men inte lika mycket skräck)
- The Fly (Cronenberg-remaken alltså. Otroligt bra body-horror och även riktigt jävla tragisk och gripande)
- The Thing (Bästa kladdfilmen, fantastisk stämning etc.)
- The Exorcist (Skrämde skiten ur mig som barn och har verkligen fastnat)
- Alien (Behöver väl inte sägas så mycket, så jävla bra och snygg rulle, miljöerna, konstanta surret av skeppet.. allt. Klockren film).

De flesta filmer som nämns i tråden är ju bra som fan dock.

Medlem

Alien
The thing
It follows
Jaws
The strangers


signatur

"High life on low budget"

Medlem

1. Ringu
2. Scream
3. Cabin in the woods
4. Evil Dead 2
5. The Shining

En spontan lista skulle nog te sig:

  1. Return of the Living Dead

  2. Re-Animator

  3. A Nightmare on Elm Street

  4. Omen

  5. Alien


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

The Thing
Alien
The Exorcist
The Babadook
The Fly

Alltsammans listat tidigare i tråden så man är inte så originell som man tror. Med det sagt så är The Thing min absoluta favoritfilm, den krypande stämningen och paranoian är och förblir fantastisk och effekterna håller än idag trots (eller på grund av) brist på CGI.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Älskar skräckfilmer och föredrar helt klart de som är övernaturliga. T.ex. med spöken, demoner eller vidriga monster. Galna mördare är inte alls lika mäktigt tycker jag.

Håll koll på dessa kommande skräckfilmer:
** Antlers -- 2020
** The Lodge -- 2020

:::::::::::::: Best of Horror ::::::::::::::

1. The Conjuring 2 -- 2016
2. The Conjuring 1 -- 2013
3. The Woman in Black -- 2012
4. The Grudge -- 2004
5. The Ring -- 2002

::::::::::::: Andra skräckisar som är bra :::::::::::::

** Mama -- 2014?
** Oculus -- 2013
** It Follows -- 2014
** Sinister -- 2012
** Insidious 1-3
** Deliver Us From Evil -- 2014
** Evil Dead -- 2013


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Många bra filmer som nämnts änsålänge!

Personligen satte Childs Play och The Exorcist djupa spår i mitt barnapsyke och lever därför vidare som oslagbara top-filmer.

Sedan har jag alltid haft en fascination av Nightmare on Elm Street-filmerna då hela det konceptet är oslagbart i skräckväg.

The Thing är som redan nämnt en otroligt bra film så den kniper ju givetvis en plats.

Sen så är en top5-lista i skräck inte komplett utan Event Horizon såklart.

Ser att många nämner Alien. Märkligt nog har jag aldrig sett den som en skräckfilm. Mer som en sci-fi thriller.
Sjukt bra film utan tvekan men inte någon top5 skräckfilm imo.

Avstängd

Alien
The Thing
The Shining (Dr. Sleep är skitbra också)
Evil Dead 2
The Mothman Prophecies

Favoriten är helt klart sci-fi horror, en riktig raritet tyvärr, kommer väldigt få filmer i den genren och det lilla som finns är till stor del dåliga B-filmer. När det görs BRA är det dock min favoritgenre.

Inaktiv

Många som skriver Alien men den upplever jag mer som en rysare som för övrigt inte åldrats särskilt bra alls om du frågar mig. Såg den nyligen på bio men tyckte inte det var någon höjdare vilket gjorde mig förvånad. Dock mycket atmosfär och känsla i den.

Själv ser jag knappt film och ännu mindre skräckfilm för de är ofta riktigt dåliga men minns att både Hereditary och It Follows var riktigt bra för de vågade slopa billiga jumpscares och gick istället på längre läskiga scener vilket jag tyckte gjorde det så mycket effektivare.

Medlem

Top 5 skräckfilmer från senare år som skräms:
1. Shutter (originalet)
2. Lights out
3. Conjuring
4. Woman in Black (nyinspelningen)
5. Last Shift

Medlem

Har svårt att göra definitiva topplistor. Så, jag nämner bara några rullar som jag tycker är väldigt trevliga inom genren skräck/thriller för tillfället. Försöker nämna lite filmer utöver alla grymma klassiker som finns och som en del redan nämns i tråden -

Inside (Fransk,2007)

The Wailing (Koreansk,2016)

I Saw the Devil (Koreansk,2010)

The Descent (2005)

The Others (2001)

The Orphanage (Spansk,2007)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Många som skriver Alien men den upplever jag mer som en rysare som för övrigt inte åldrats särskilt bra alls om du frågar mig. Såg den nyligen på bio men tyckte inte det var någon höjdare vilket gjorde mig förvånad. Dock mycket atmosfär och känsla i den.

Precis som jag skrev. Känns inte som en tvättäkta skräckis så hör verkligen inte hemma på en top5 skräck-lista.
Men som en sci-fi är den helt klart en klassiker!

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Precis som jag skrev. Känns inte som en tvättäkta skräckis så hör verkligen inte hemma på en top5 skräck-lista.
Men som en sci-fi är den helt klart en klassiker!

Precis som The Thing och Event Horizon som du själv listar.
Vilka är mästerliga skräckfilmer i sci-fi miljö.

Personligen tycker jag inte slasher, gore och zombiefilm är skräckfilm.

Medlem

Alien är absolut skräckfilm, jumpscares, mörka hörn, ett gäng där folk dödas en efter en i mörkret, ensam hjältinna som överlever etc. Scifi-skräckis är väl mer beskrivande men hela upplägget i filmen är väldigt klassisk skräckfilm med monster/mördare som dödar en efter en. Är The Thing en skräckfilm så är Alien också skräckfilm. Sen om man blir jätterädd för den idag eller inte är väl en annan sak, syftet är ju väldigt väldigt mycket att skapa skräck.

Medlem

Rankar här skräckfilmer efter vilka som skrämt mig mest. Sannolikt skulle ordningen bli en annan om man såg till övriga produktionsvärden.

1. Paranormal Activity. Såg denna när dåvarande sambon var bortrest. Vågade inte sova i sovrummet förrän hon kom hem igen tre dagar senare. (Av någon anledning har alla mina mardrömmar enda sedan barnsben varit att bli besatt, så den här slog an en sträng i mig)

2. The Conjuring. Denna såg jag under en period då jag ofta drabbades av yrsel till följd av ångest. Kan ha påverkat. Var hur dom haver tvungen att stänga av efter halva. Kunde inte se färdigt förrän till frukost dagen efter.

3. Alien. Minns när jag såg denna som barn. Det är ett under att jag inte drömmae mardrömmar om den än.

4. Body Snatchers. Hyrdes på VHS av pappa när mamma var bortrest. Efteråt letade jag "ägg" under sängen i flera månader. Annars kunde jag inte sova.

5. The Ring. Behöver inte sägas jättemycket. En genuint bra och skrämmande film.

Honourable mentions:
- Ghostbusters 2 må vara en komedi, men tavlan av Vigo återkommer i mina drömmar än. Fy helvete vad den skrämmer mig.
- The Haunting of Hill House. Platsar inte på listan eftersom det är en TV-serie. Annars skulle jag ha satt den som solklar etta. I vart fall vad gäller produktionsvärde. Rekommenderar alla med NetFlix att se den!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

många har ju redan dragit till med dom bästa filmerna så får jag skriva nåt som nästan är lika bra.
i blandad ordning kommer dom här

1 The Devil's Backbone 2001

2 Frágiles 2005

3 [Rec] 2007

4 Candyman 1992

5 The Witch 2015

Bubblare
Hellraiser 1-3

Medlem

Presskonferens med MSB och folkhälsomyndigheten

Inaktiv

Såg nyss Doctor Sleep, uppföljaren till The Shining. Oväntat bra, var skeptisk innan men rekommenderas starkt!

FM-guru
F.d. Sisyr

Bjussar på en topp 10 från 2000-talet baserat på hur bra jag tycker filmerna är, inte nödvändigtvis hur skrämmande de är, några är inte ens renodlade rysare.

10. Triangle
9. [Rec]
8. The House That Jack Built
7. Green Room
6. Cigarette Burns
5. The Chaser
4. Pontypool
3. Mandy
2. Bubba Ho-Tep
1. Bone Tomahawk

12
Skriv svar