Larian: Bara 20-30 % av Divinity 2-spelmotorn är kvar i Baldur's Gate 3

Robot
Larian: Bara 20-30 % av Divinity 2-spelmotorn är kvar i Baldur's Gate 3

Antalet anställda på studion har dessutom fördubblats sedan Original Sin 2 släpptes.

#baldurs-gate-3, #larian-studios


Medlem

För min del hade jag varit eld och lågor om det så bara varit ett reskin


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Spelar väl ingen större roll om de ändå bygger upp den på samma sätt som förra. Det mesta såg nästan identiskt ut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Spelar väl ingen större roll om de ändå bygger upp den på samma sätt som förra. Det mesta såg nästan identiskt ut.

Tror dock inte att systemet är identiskt då de vill försöka kombinera sitt eget system med D&Ds.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Dunder:

Spelar väl ingen större roll om de ändå bygger upp den på samma sätt som förra. Det mesta såg nästan identiskt ut.

Precis.

Visserligen är spelet inte färdigt än, men personligen tyckte jag att det såg mer ut som DOS 3 än BG 3.

Testpilot

Haters gonna hate.

Är det inne att klaga på Divinity Original sin 2?

Det som så många (inklusive mig) höjer till skyarna som ett av de bästa rollspelen nånsin.
Sen för att man tycker estetiken påminner om DOS2 så = näpp, skräp!

Medlem

Bara de håller hårt fast i D&D reglerna så blir det ett köp.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av LeftOver:

Precis.

Visserligen är spelet inte färdigt än, men personligen tyckte jag att det såg mer ut som DOS 3 än BG 3.

Hur det ser ut och hur motorn funkar i bakgrunden är ju två helt olika saker dock. De kan dessutom inte bygga en motor som funkar precis som BG2 för då skulle spelet inte längre efterlikna nutidens D&D 5e, och det är det dom vill efterlikna, inte D&D 2e som BG1/2 baserades på.

Medlem
Jag tänker såhär...
Skrivet av Harakiri:

Haters gonna hate.

Är det inne att klaga på Divinity Original sin 2?

Det som så många (inklusive mig) höjer till skyarna som ett av de bästa rollspelen nånsin.
Sen för att man tycker estetiken påminner om DOS2 så = näpp, skräp!

Det är väl lite som när Doom 3 kom.
Visst. Mycket gemensamt med Doom och Doom 2.
FPS på mars där du mejar ner demoner. Men ändå något väldigt annorlunda i gameplay. Och i dooms fall även stämning osv.
Så visst. Divinity var bra. Men var det Baldurs?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Haters gonna hate.

Är det inne att klaga på Divinity Original sin 2?

Det som så många (inklusive mig) höjer till skyarna som ett av de bästa rollspelen nånsin.
Sen för att man tycker estetiken påminner om DOS2 så = näpp, skräp!

Har inte sett någon klaga på D:OS2?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

MEG
Medlem

Jag har förtroende för Larian, de har bevisat det i tidigare spel och deras härliga inställning...


signatur

Death is only the beginning

Skribent
Skrivet av RaXha:

Hur det ser ut och hur motorn funkar i bakgrunden är ju två helt olika saker dock. De kan dessutom inte bygga en motor som funkar precis som BG2 för då skulle spelet inte längre efterlikna nutidens D&D 5e, och det är det dom vill efterlikna, inte D&D 2e som BG1/2 baserades på.

Tror många glömmer just det du säger, regelverket är inte det samma som BG2 utan det är en mycket senare del av D&D. Har några polare som i princip bara spelar brädspel och pen and paper, väldigt analoga så att säga och de datorspel de spelat har varit Baldurs Gate för att det är D&D, däremot har ingen av dem rört Divinity. Alla tre blev helt sålda när jag visade upp filmerna för en uppföljare till BG2.

Själv så gillar jag också det jag ser.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem

Hade ärligt hellre sett att man gjorde både DOS3 och BG3 separat. Detta är tydligt deras DOS3 iklätt Baldur's gate, utan att jag för den skull tror att man jobbat på den tanken från början. Jag tvivlar inte på att man kommer göra ett bra spel, men för mig så hade jag hellre sett en litet annorlunda modell likt de tidigare BG-spelen, Planescape: Torment eller Kingmaker med realtid och paus, utan att ta bort något av de rundor som även utspelas i det systemet.

Speciellt som det verkar att rundorna bestäms grupp-baserat... det tar bort från spelupplevelsen för mig att den som vinner initiativet globalt, vinner fajten vilket kommer bli fallet här i takt med karaktärsavancemang. Det är helt klart Larians egen preferens här, 5e:s regler är lättare än 2e-3e att köra i realtid med tanke på att det fortfarande har en hel del av 4e:s MMO-liknande ändringar, och det finns ju redan exempel (kingmaker, även om det är pathfinder-versionen). Det är heller inte lättare att göra pussel i turn-based; det är absolut ingen skillnad, och jag älskar Sven Vincke men vet inte vad han pratade om där.

Nåja, jag inser att det ändå låter som om jag inte gillar detta, men det är ju inte det. Detta är BG3:OS redan i demosekvensen, och för de som ville se denna mix är det nog drömmen. För mig är det bitterljuvt, kommer gilla spelet utan tvekan i mitt sinne men trots det känner jag att en möjlighet gick förlorad.

Medlem

Svårt att säga från det lilla man såg men grafiskt messigt tycker jag det ser precis ut som DD2. Men har aldrig brytt mig så mycket om grafik, gameplay och lore har alltid varit mer intressant för min del.

Men tycker fortfarande att Obsidian Entertainment borde ha fått göra detta spel, pillars of eternity tycker jag är närmare BG stilen än Larians DD serie har varit. Men som man brukar säga baken är som smaken


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Spelar väl ingen större roll om de ändå bygger upp den på samma sätt som förra. Det mesta såg nästan identiskt ut.

Fine by me.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Larian kommer att ro detta i land, precis som vanligt. De är GULD.

Så jag ser också fram emot en BG3 Definitive Edition om 18 månader.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Tycker inte det gör något att det är turbaserat, i övrigt ser det rätt bra ut.
Förutom alla fancy effekter, varför skulle det virvla gula lightrays runt en om man förbereder en sneak attack ?

Använd effekterna där dom hör hemma, i magin.

Medlem

Hur man kan säga att det inte är Bladurs gate utifrån lite gameplay och nån introfilm vet jag inte. Baldurs gate för mig är ett stort äventyr med kamp mellan ont och gott. Det var inget sjukt unikt med storyn, det var hur de vävde allt samman, karaktärer, äventyr och grafik. Jag har inte sett något som inte lovar att detta kan bli ett grymt äventyr på svärdkusten.

Ska bli jäkligt intressant att få spela. jag hoppas bara de inte låter vi-har-coola-miljöer-du-kan-hoppa-omkring-i överlysa just karaktärer och story.t


signatur

K9
:.:

1
Skriv svar