Playstation 2 fyller 20 år idag – största konsolen alltjämt

Robot
Playstation 2 fyller 20 år idag – största konsolen alltjämt

PS4:an behöver sälja i ytterligare 40 miljoner för att gå om.

#playstation-2, #sony


Medlem

Jag har fortfarande kvar min ps2 inkopplad och fullt fungerande vilka fantastiska minnen och spel den gav. Allt från rpg till kaotiska soff-strider i Timesplitters serien. Härlig maskin

Medlem

Gratulationer till en av tidernas bästa leksak!

Medlem

Fick mer njutning av mitt Gamecube


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Kontot avslutas

Det finns ingen mer konsol som jag har köpt där jag vet exakt dag och tid när jag köpte den som jag vet när det kommer till min Playstation 2.

Jag sparade ihop till en Playstation 2 och den 10 september 2001 så frågade mina fosterföräldrar hur mycket det fattades för mig och det var runt 500 kr.
Så de sade att jag kunde få det som fattades så kunde de komma och hämta mig efter skolan.

Dagen efter den 11 september så var jag inne på den enda tvspelsbutiken som fanns i Arvika på den tiden och köpte en Playstation 2 med spelet Gran Turismo 3 som följde med.
När jag satte mig i bilen och vi skulle åka hem så sade de på radion att ett flygplan hade flugit in i en skyskrapa i USA. Tyckte det lät som en fruktansvärt hemsk olycka men när vi kom hem och fick veta att ännu ett flygplan hade flugit in i en till skyskrapa så förstod jag att det inte kunde handla om någon olycka längre, men man funderade ju ändå på vad tusan det var som hände.

Så mellan jag testade mitt nya tv spel så satte jag på nyheterna för att se vad som hände.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv

Enda PS jag inte haft. Herren på täppan i 20 år, imponerande.

Medlem

Har vi någon liknande statistik på kryss boxen? Nyfiken se hur dem legat med sina generationer


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag kommer ihåg att jag lånade en playstation 2 av en kompis. Jag var student så hade inte mycket pengar men köpte final fantasy x och kopplade in ps2:an till datorskärmen (hade inte någon tv) vilket fungerade sådär bra. Hade väldigt kul i alla fall.

Medlem

Såldes nog extra mkt för att den funkade som dvd spelare med och kostade typ lika mkt som en

Medlem

Alltså Parasite Eve var min favvo, tills en vän satte sig på sladden till handkontroller å rev ner hela PS2an så att det träffade kanten på sängen, splittrade skivan å det var slutet på det äventyret. Men vilket minne!

Medlem

Ratchet och Clank, Sly och Kingdom Hearts är nog de spel som ligger mig närmast hjärtat. Minns att det var Ratchet & Clank 2 jag fick med mitt playstation 2, inklusive några demos till andra spel. Satt fastklistrad framför skärmen vid det första uppdraget när man tar sig på ett luftburet skepp, och var alldeles förundrad över hur levande världen kändes. Kingdom Hearts var det nog min bror som köpte, och när vi hade klarat spelet visste jag inte hur det skulle gå till om vi skulle köpa Kingdom Hearts 2 som redan var släppt. Tills han berättade att vi kunde beställa det på internet på direkten samma kväll. Och det gjorde mig riktigt glad. Om det var efter, eller kanske före kan jag inte säga, men jag blev övertygad av mina klasskamrater att köpa Sly 3, som också det var fascinerande. Att få smyga sig oupptäckt genom en värld och vistas på platser alltifrån Venedig till Kina var så spännande. Och karaktärerna var så varma och godhjärtade. Blev nästan sugen på att bli en tjuv själv, nu när jag ser tillbaka haha.

När jag tänker efter så är det inte konstigt att jag gillat spel såsom Skyrim och Batman Arkham City så mycket, med intressanta karaktärsbyggen, en levande värld och möjligheten till kreativa sätt att ta sig genom omgivningen. Och det sitter nog kvar sen när jag var yngre.

Medlem

Metal Gear Solid 2 var det som drev mig i händerna på PS2, bästa relationen jag haft! Och längsta! DX


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ja PlayStation 2 eran är kultförklarad. Hade en Messiah 2 chippad PlayStation 2 med över 150 pirat spel. Synd att dagens spel tar sån förbannat lång tid att utveckla mot den konsol eran. Tänker på att vi då fick hela 3 Grand Theft Auto titlar. Flera Ratchet & Clank och Jak & Daxter. PS4an har fått 1 remaster av ett GTA spel till förra generationen. Visst, spelen blir större o större men denna väntan suger donkey balls.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag har två PS2 konsoler. En inkopplad och en i reserv för när nuvarande rasar. Spelar rätt ofta på den fortfarande. Så många bra JRPGs och SRPGs till den generationen

Avstängd
Skrivet av miffot:

Har vi någon liknande statistik på kryss boxen? Nyfiken se hur dem legat med sina generationer

Xbox har inte fyllt 20 år än.
Du får vänta minst ett år till.

Avstängd

Det jag minns bäst till ps2 är.
FFX. Utan tvekan.
Vilket rollspel. Vilken handling.
Och spelets gameplay var lika suverän som spelet själv.

Medlem

Jag fick ps2 i 18 års present 2003. Har den fortfarande kvar Dock är jag mer förtjust i ps4 och dess spel. Mina föräldrar förstod sig varken på mig eller spel så dom bad butiken om hjälp att hitta spel. Och som tjej fick jag "tjej" spel medans jag är mer för killspel. Så min upplevelse med ps2 blev aldrig bra tills jag hittade Timespliter. Det spelet blev som ett lite familjespel som jag och min äldsta son älakade att spela. Nu har vi gått skilda vägar. Han till CS och jag till Far cry och liknande spel


signatur

Jag kan inte minnas det jag har glömt.

Medlem

Hade gärna sett Sony släppa en PS2 med HDMI, speciellt när dom tog bort PS2-stödet från PS3an. Det hade iaf fått mig att köpa en till PS2.

Avstängd
Skrivet av Kazutoyo:

Hade gärna sett Sony släppa en PS2 med HDMI, speciellt när dom tog bort PS2-stödet från PS3an. Det hade iaf fått mig att köpa en till PS2.

Många spel finns ju på PS Now om du nu vill spela gamla spel så mycket.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Många spel finns ju på PS Now om du nu vill spela gamla spel så mycket.

PS2-spelen som finns på PS Now kan man köpa till PS4 redan så dom är inte speciella på något sätt. Det är i stort sett bara spelen från Rockstar (GTA osv) och lite annat relativt ointressant tjafs. Totalt 54 spel och för en maskin som det släpptes 1850 spel till är det rätt lite, och inte ett enda av dom spelen är något av dom jag har på skiva och skulle gärna spela igen. Man kan, utan att överdriva, säga att det finns extremt få PS2-spel på PS Now, så jag undrar var du får "många" ifrån?

Medlem

Vilka minnen <3
*Sneglar förnöjt mot Ps2an som står i tv-bänken* :}


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem

Fick en PS2:a i julklapp något år efter releasen. Enda spelet jag verkligen minns är Colin McRae Rally 2003. I övrigt lämnade inga andra spel något speciellt avtryck.

Har alltid föredragit Nintendo och deras spel.

Kontot avslutas
Skrivet av Kazutoyo:

Hade gärna sett Sony släppa en PS2 med HDMI, speciellt när dom tog bort PS2-stödet från PS3an. Det hade iaf fått mig att köpa en till PS2.

Jag hade den första modellen av Playstation 3 innan den fick YLOD. Det jag kan säga var att bakåtkompatibeliteten med Playstation 2 spel oftast var väldigt kass. Kommer ihåg när jag spelade Driver Parallel Lines och huvudpersonens huvud hela tiden var snett som om han hade fått någon nackskada, eller när jag spelade GTA SAN Andreas och vägarna bara försvann eller bilarna som man mötte körde mycket fortare än vanligt.

Däremot så ryktas det ju om att Playstation 5 kommer vara bakåtkompatibel med både Playstation One, 2, 3 och 4 så det kanske du ska satsa på om du vill spela dina spel med HDMI.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar