Chefsdesignern för Ultima Online jobbar på nytt MMO

Robot
Chefsdesignern för Ultima Online jobbar på nytt MMO

Raph Koster har startat en egen studio som jobbar på ett sandlåde-MMO.

#MMO, #Raph-koster, #Ultima-online


Medlem

Som vanligt skeptiskoptimism. Vi har hört det förut hypat och blivit besvikna. Men ett spel i stil med SWG och en bra community Ja tack.

Medlem
Skrivet av TheWarlock:

Som vanligt skeptiskoptimism. Vi har hört det förut hypat och blivit besvikna. Men ett spel i stil med SWG och en bra community Ja tack.

Samtidigt så går min varningslampa igång när han pratar om beprövade inslag som spelare tycker om. Det låter ju som att det kan bli en klon av diverse redan skapade mmos. Många har gjort det förut och det slutar många gånger att spelare jämför spelet med wow och sen blir det en flopp.

Missförstå mej inte här, man bör ha en del element som spelare känner igen men man bör klart ha något som sticker ut ur mmo-träsket för annars kommer det nog inte gå så bra.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

eld
Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Samtidigt så går min varningslampa igång när han pratar om beprövade inslag som spelare tycker om. Det låter ju som att det kan bli en klon av diverse redan skapade mmos. Många har gjort det förut och det slutar många gånger att spelare jämför spelet med wow och sen blir det en flopp.

Missförstå mej inte här, man bör ha en del element som spelare känner igen men man bör klart ha något som sticker ut ur mmo-träsket för annars kommer det nog inte gå så bra.

Han pratar om pusselbitar av det stora hela, som att döda monster för loot eller bygg ett hus i minecraft. Saker som folk känner igen, det handlar mest om hur man sätter ihop allt.

Medlem

Läste igenom det snabbt, men det verkar som att han pratar om att många features i dagens spel är tagna från sandbox spel. Så det är väl oftast sandbox spel som uppfinner nya idéer osv. Men vad vet jag, han kanske gör ett copy/paste från alla möjliga spel som dom flesta gör idag.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

Många har gjort det förut och det slutar många gånger att spelare jämför spelet med wow och sen blir det en flopp.

Exakt så. Hundratals "wow-killers" utan att en enda lyckats under 15 år. Helt sjukt att man kan ligga på topp så länge.

Medlem

You have my attention!

UO och SWG är mina favoriter bland MMOs, så lyckas han skapa något liknande dessa så kommer jag helt klart vara intresserad.

Medlem

Hoppas snarare de kan ignorera merparten av mmo-utvecklingen senaste 15åren och dess beskyddande funktioner som vattnat ner hela genren till vad det är idag. Kollar man på Ultima Online är det ju chockerande hur mycket mer potential ett sådan spel har jämfört med ett vanligt theme-park mmo som Everquest, WoW, Guild Wars, osv.

Jag vill ha en värld som är oförlåtande och grym, där ROLLspel uppstår genom behov av överlevnad och framgång.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hoppas snarare de kan ignorera merparten av mmo-utvecklingen senaste 15åren och dess beskyddande funktioner som vattnat ner hela genren till vad det är idag. Kollar man på Ultima Online är det ju chockerande hur mycket mer potential ett sådan spel har jämfört med ett vanligt theme-park mmo som Everquest, WoW, Guild Wars, osv.

Jag vill ha en värld som är oförlåtande och grym, där ROLLspel uppstår genom behov av överlevnad och framgång.

Jag håller med dig om att spelen är för lätta idag, men din upplevelse av Everquest (1) är upperbarligen inte samma som min, det var väldigt oförlåtande när jag spelade det sisst för 15 år sedan...

Medlem
Skrivet av Kehldon:

Jag håller med dig om att spelen är för lätta idag, men din upplevelse av Everquest (1) är upperbarligen inte samma som min, det var väldigt oförlåtande när jag spelade det sisst för 15 år sedan...

Jag spelade visserligen bara lite av 2:an, som jag inte fick något vidare intryck av. Ettan missade jag tyvärr då jag inte hade vettigt internet den tiden =/. Men det var ju också för 20år sedan, sent 90-tal tidigt 2000-tal, innan allt börja vattnas ner för den stora massan. Var dock ändå lite intresserad av Everquest Next och hur de la fram det spelet, men det verkar ju inte bli något utav det.

Medlem

@Pumpa: Bästa nyheten på länge när det gäller MMO's. UO & SWG är dom bästa. Du är troligen samma Pumpa som jag känner från UO WAAAGH!


signatur

Through the cables and the underground now

Inaktiv

Skulle vilja ha ett modernt MMO som Tibia.
Där var det verkligen på liv och död då man förlorade 10% av sin XP och items om man dog. Det gör det farligt och spännande att utforska världen och göra quests.
Sedan får man välja om man vill spela på PVP-server eller inte. I Tibia var man typ tvungen att gå med i en guild för att ha något slags blodshämnds-skydd så man slapp bli PK:ad.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hoppas snarare de kan ignorera merparten av mmo-utvecklingen senaste 15åren och dess beskyddande funktioner som vattnat ner hela genren till vad det är idag. Kollar man på Ultima Online är det ju chockerande hur mycket mer potential ett sådan spel har jämfört med ett vanligt theme-park mmo som Everquest, WoW, Guild Wars, osv.

Jag vill ha en värld som är oförlåtande och grym, där ROLLspel uppstår genom behov av överlevnad och framgång.

Ultima Online byggdes med tanken att du skulle leva i en värld, moderna mmo's byggdes för att du ska spela i en värld.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hoppas snarare de kan ignorera merparten av mmo-utvecklingen senaste 15åren och dess beskyddande funktioner som vattnat ner hela genren till vad det är idag. Kollar man på Ultima Online är det ju chockerande hur mycket mer potential ett sådan spel har jämfört med ett vanligt theme-park mmo som Everquest, WoW, Guild Wars, osv.

Jag vill ha en värld som är oförlåtande och grym, där ROLLspel uppstår genom behov av överlevnad och framgång.

Skrivet av anon_306295:

Skulle vilja ha ett modernt MMO som Tibia.
Där var det verkligen på liv och död då man förlorade 10% av sin XP och items om man dog. Det gör det farligt och spännande att utforska världen och göra quests.
Sedan får man välja om man vill spela på PVP-server eller inte. I Tibia var man typ tvungen att gå med i en guild för att ha något slags blodshämnds-skydd så man slapp bli PK:ad.

Då finns ju i och för sig både EVE och Albion Online (finns säkert fler) om det är oförlåtande PvP ni vill ha.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av eld:

Ultima Online byggdes med tanken att du skulle leva i en värld, moderna mmo's byggdes för att du ska spela i en värld.

Nej det bygdes för att jag skulle döda dig, sno din nyckel å loota ditt hus medan du fortfarande blev corpsressad av @ratdeath

Medlem

Spelade UO beta, visst fanns för faders dark sun online, muds mm. Men detta liret var unikt tyvärr satte EA sina pengakåta klor i UO och idag kan jag bara säga vilken skit dom gjorde av det.

Hur som, Starlong och Garriot var väl frontfigurer men OM jag inte minns fel var det Ralph och hans fru som igentligen skapade hela grunden i UO. tex baka bröd med mjöl osv osv alla dessa små detaljer som kom med UO ingen hade direkt sett innan. Så utan Ralph och hans fru hade UO varit något helt annat.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Spelade UO beta, visst fanns för faders dark sun online, muds mm. Men detta liret var unikt tyvärr satte EA sina pengakåta klor i UO och idag kan jag bara säga vilken skit dom gjorde av det.

Hur som, Starlong och Garriot var väl frontfigurer men OM jag inte minns fel var det Ralph och hans fru som igentligen skapade hela grunden i UO. tex baka bröd med mjöl osv osv alla dessa små detaljer som kom med UO ingen hade direkt sett innan. Så utan Ralph och hans fru hade UO varit något helt annat.

Just brödbakandet har dock vart en del av Ultima sedan.. Ultima 6 eller något. Richard var ju dock inte super involverad i utvecklandet av Ultima Online då han jobbade med vad som senare skrotades och gjordes om till Ultima 9. Han hade dock en del fingrar med i spelet men det hade nog sett lite annorlunda ut (host SotA host) om han fått bestämma mer så mycket är helt klart tack vare Raph.

Medlem

Hoppas dom gör något bra av det hela, jag är redo för något nytt som påminner mer om SWG/UO än EQ/WoW.


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem
Skrivet av ratdeath:

http://privat.bahnhof.se/wb950725//uo.jpg

Hoppas dom gör något bra av det hela, jag är redo för något nytt som påminner mer om SWG/UO än EQ/WoW.

Gå å spela SotA med dig göbbe!!

Medlem

Intressant!
Som den gamla UO-addict man är har fortfarande gubbar på ett gäng servrar, både officiella och free shards.

Kan verkligen rekommendera t.ex Uo Forever och Uo Outlands till er som aldrig riktigt kunnat lämna världens bästa spel bakom er.

Medlem
Skrivet av Darren Lamb:

Intressant!
Som den gamla UO-addict man är har fortfarande gubbar på ett gäng servrar, både officiella och free shards.

Kan verkligen rekommendera t.ex Uo Forever och Uo Outlands till er som aldrig riktigt kunnat lämna världens bästa spel bakom er.

Haft mina konton öppna sedan 98/2002 men inte spelat aktivt sen.. 2006 kanske

1
Skriv svar