The Long Dark tas väck från Geforce Now: "Nvidia bad inte om vår tillåtelse"

Medlem
Skrivet av knoxudg:

Den lilla fysiska lådan finns inte länge, ersattes av en gratis app för ios och android.

Jag syftade väl mer på att du måste streama från egen dator.

Medlem

Varför skulle man behöva äga en dator och ha den bredvid sig för att spela sitt spel, hål i huvudet av utvecklarna...

Som om Microsoft skulle ta tillbaka principen med en Windowslicens per virtuell kärna.

Medlem

Developers/publishers fattar tydligen inte att dom tjänar på detta. Nu köper folk med sunkiga datorer ändå det dära spelet dom ville ha, som dom inte kunde innan för deras dator inte klara av det.
200-500kr för ett spel och 99kr för en månad alt uppgradera datorn för 15000kr


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nvidia streamar ju inte den kopia du köpt som jag har förstått det.

Klart dom gör? Man loggar ju in med sitt eget Steam konto och installerar spelet på deras server.

Skrivet av Esri:

Det är precis vad de gör, du loggar in på ditt konto och "installerar" spelet på en virtuell maskin hos Nvidia. Rent tekniskt sätt skulle du kunna sätta upp ett liknande system ifrån din egna dator och streama till din telefon och hur skulle utvecklarna kunna stoppa det?

Exakt, den funktionen finns ju t.om. redan inbyggd i Steam, jag förstår verkligen inte problemet. 🙄

Medlem
Skrivet av Karim21K:

Förstår inte riktigt folks argument som inte kan begripa skälet till varför de valde att dra tillbaka sitt spel. De får ju inget av kakan. Allt går till Nvidia då spelutvecklaren gratis hjälper till att bygga upp Nvidias streaming platform. Användaren har köpt spelet ja, men Nvidia glider ju in på en räkmacka i syfte att bygga ut sin egen platform i konkurrens med Stadia eller vad det nu än må vara. Nvidia blir därmed ekonomiskt kompenserade. Det är ju klart att spelutvecklarna också vill bli ekonomiskt kompenserade. De sysslar ju inte med välgörenhet.

Varför skulle utvecklare bli kompenserade? Nvidia tjänar inte pengar på deras spel, de får tillbaka pengar för hårdvarukostnader i princip.
Ska utvecklare ta betalt av streamers som tjänar pengar på deras spel också? Du är helt ute och cyklar.

Folk som inte hade hårdvara nog eller ens en PC kan nu köpa deras spel och använda GeForce Now för att spela. Så i slutändan så är detta bara positivt för en utgivare/utvecklare.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har körts steams egna hittills men som jag förstår det fungerar moonlight bra också.
Hur fungerar det över tex mobilnätet jämfört med steams tjänst?

Jag har provat spel som WoW över mobilnätet från telefonen och det fungerar förvånanssvärt bra!

Geeks Gaming
Skrivet av Ph4st:

Jag har provat spel som WoW över mobilnätet från telefonen och det fungerar förvånanssvärt bra!

Bara för att klargöra: Jag menar spela spel i telefonen som strömmas från den stationära datorn över internet (mobilnätet) till telefonen

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Bara för att klargöra: Jag menar spela spel i telefonen som strömmas från den stationära datorn över internet (mobilnätet) till telefonen

Ja precis, det är datorn som gör jobbet och mina inputs på telefonen skickas tillbaka till stationära datorn hemma och sedan bildströmmen tillbaka till telefonen, trots det förvånansvärt låg delay

Geeks Gaming
Skrivet av Ph4st:

Ja precis, det är datorn som gör jobbet och mina inputs på telefonen skickas tillbaka till stationära datorn hemma och sedan bildströmmen tillbaka till telefonen, trots det förvånansvärt låg delay

Sweet! Är det genom moonlight?

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför skulle utvecklare bli kompenserade? Nvidia tjänar inte pengar på deras spel, de får tillbaka pengar för hårdvarukostnader i princip.
Ska utvecklare ta betalt av streamers som tjänar pengar på deras spel också? Du är helt ute och cyklar.

Varför skall utvecklare bli kompenserade? Skämtar du?

Du har inte en aning om hur detta kan påverka spelutvecklares förmåga att ingå exklusivitetsavtal?? Du har inte den blekaste om hur en tjänst som GeForce Now kan replikera utvecklares spel på vilken skärm som helst? (finns redan på Android) Säg mig, vilken utvecklare skulle lägga resurser på att utveckla en kompetent mobilport av sitt spel med hopp om att sälja det till en ny publik för att få tillbaka på investeringen och tjäna en hacka ifall GeForce Now redan gjort det tillgängligt på mobil? Molnspel med absolut inga begränsningar skulle börja diktera en viktig aspekt av utvecklarens ekonomiska framtid. Om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig.

Och ang. din kommentar om att Nvidia inte tjänar något på GeForce Now så är det rent nonsens.

Skrivet av loerk:

Du är helt ute och cyklar.

Nej, snarare du.

Medlem
Skrivet av Karim21K:

Varför skall utvecklare bli kompenserade? Skämtar du?

Du har inte en aning om hur detta kan påverka spelutvecklares förmåga att ingå exklusivitetsavtal?? Du har inte den blekaste om hur en tjänst som GeForce Now kan replikera utvecklares spel på vilken skärm som helst? (finns redan på Android) Säg mig, vilken utvecklare skulle lägga resurser på att utveckla en kompetent mobilport av sitt spel med hopp om att sälja det till en ny publik för att få tillbaka på investeringen och tjäna en hacka ifall GeForce Now redan gjort det tillgängligt på mobil? Molnspel med absolut inga begränsningar skulle börja diktera en viktig aspekt av utvecklarens ekonomiska framtid. Om du inte kan förstå detta så kan jag inte hjälpa dig.

Och ang. din kommentar om att Nvidia inte tjänar något på GeForce Now så är det rent nonsens.

Nej, snarare du.

Gillar att du sitter och hittar på hypotetiska scenarion som passar ditt argument. Ingen utvecklare portar dessa spel till mobil.
I det scenario du nämnde, skulle det skada utvecklaren.
Märks dock att du har suttit och rivit ur denna teori ur någon sunkig artikel.
Och nej, the long dark förtjänar inte ett öre kompensering när de inte har bidragit med något. De har gjort ett spel, som jag har köpt. Vilken skärm eller dator jag spelar det spelet på har de inte med att göra.

Men de flesta som använder den här tjänsten kommer vara just de som behöver den och inte har råd med ett grafikkort som kan köra ray tracing t.ex.
Och jag skrev aldrig att de inte tjänar pengar på Geforce Now.

Medlem
Skrivet av Fryslagg:

Att jag har köpt spelet ger mig möjligtvis rätt att strömma det från min dator till någon annan enhet jag äger, inte att ta emot en ström från en tredjepart. I upphovsrättslagens 26g-h §§ så kan du läsa om när du får göra kopior av mjukvara.

Med risk att vara burdus, men...fuck upphovsrättslagen. Nvidia borde svara med att ta ut en avgift från utvecklarna på alla spel som körs på deras grafikkort. Jag menar, hur VÅGAR en spelutvecklare kränga en produkt som går att använda på deras grafikkort utan att fråga om lov? Till och med så jag blir kränkt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Med risk att vara burdus, men...fuck upphovsrättslagen. Nvidia borde svara med att ta ut en avgift från utvecklarna på alla spel som körs på deras grafikkort. Jag menar, hur VÅGAR en spelutvecklare kränga en produkt som går att använda på deras grafikkort utan att fråga om lov? Till och med så jag blir kränkt.

Nvidia har faktiskt redan tagit betalt av spelutvecklare i form av licenser för teknologier som Nvidia har utvecklat för användning i spel.

Medlem
Skrivet av Fryslagg:

Nvidia har faktiskt redan tagit betalt av spelutvecklare i form av licenser för teknologier som Nvidia har utvecklat för användning i spel.

Två helt skilda saker. Men snyggt försök.

Medlem
Skrivet av loerk:

Två helt skilda saker. Men snyggt försök.

Faktiskt inte, om Nvidia skulle betala för en licens eller åtminstone fråga spelutvecklarna om lov så kanske dom skulle ha möjlighet att streama spelen till oss med Geforce Now.

12
Skriv svar