Vem var LAN-snubben som gaffatejpades i en takbjälke i det klassiska fotot?

Robot
Vem var LAN-snubben som gaffatejpades i en takbjälke i det klassiska fotot?

Dokumentären du inte visste att du ville se.


Medlem

Precis lagom till frukosten. Tackar!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Första gången jag ser bilden.

Medlem
Skrivet av nils45:

Första gången jag ser bilden.

What? Det måste ju vara internets mest repostade bild.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nils45:

Första gången jag ser bilden.

Haha, inte? Internetklassiker.


signatur
Medlem

Aldrig sett heller. Å andra sidan så var det ju inte lan "på min tid" utan copyparty så,,, ^^ Där var det väl iof kanske bra att internet inte fanns ;D

Medlem

Från egna lan erfarenheter så har den där bilden alltid varit en meme bild. Med den mängd jolt man drack så var toabesök ganska frekvent. Lite svårt att lösa det om man sitter med gaffa i taket

Medlem
Skrivet av deezel:

Aldrig sett heller. Å andra sidan så var det ju inte lan "på min tid" utan copyparty så,,, ^^ Där var det väl iof kanske bra att internet inte fanns ;D

Hade aldrig hört talas om innan ditt inlägg, hah. Var intressant att se några youtube vids av detta.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Intressant att se att så många missat denna internetskatt!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Det känns som om jag sett bilden och sen förträngt det. Men kan lika gärna vara inbillning.

Testpilot

Demoparty AKA Copyparty

Har ytterst få bilder från dem jag var på 80-90 talet men här kommer en från
Rendezvouz Oktober 2002 i Örebro

Medlem

@Harakiri: Demoparty vart det senare, lite när den "illegala" delen inte skyltades med lika öppet ^^

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Demoparty AKA Copyparty

Har ytterst få bilder från dem jag var på 80-90 talet men här kommer en från
Rendezvouz Oktober 2002 i Örebro

https://i.imgur.com/25m7ZlG.jpg

Vad är skillnaden på demo/copy-party och LAN?
Baserat på den där bilden ser det ut som vilket LAN som helst ?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Vad är skillnaden på demo/copy-party och LAN?
Baserat på den där bilden ser det ut som vilket LAN som helst ?

Demo/Copy party började innan PC fanns för alla, redan på Amiga/C64 tiden. Då byggde man inte nätverk, utan alla satt som på ett LAN, men utan LAN delen, och man kopierade friskt mellan varandra, både demos och andra mindre lagliga saker.
LAN är den naturliga evolutionen av copyparty, precis som DC/Torrents är den naturliga evolutionen av LAN.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Demo/Copy party började innan PC fanns för alla, redan på Amiga/C64 tiden. Då byggde man inte nätverk, utan alla satt som på ett LAN, men utan LAN delen, och man kopierade friskt mellan varandra, både demos och andra mindre lagliga saker.
LAN är den naturliga evolutionen av copyparty, precis som DC/Torrents är den naturliga evolutionen av LAN.

Ah okej! Coolt. Det var definitivt före min tid då.
Fick min första PC ’95 tror jag och hade inget annat innan dess förutom Nintendo 8bit osv

Testpilot
Skrivet av deezel:

@Harakiri: Demoparty vart det senare, lite när den "illegala" delen inte skyltades med lika öppet ^^

Det var väl där runt 2000 talet man gick från det till demoparty.

Skrivet av Jiminy:

Vad är skillnaden på demo/copy-party och LAN?
Baserat på den där bilden ser det ut som vilket LAN som helst ?

I början hade man novell lite nät med koax kontakter och termineringar i varje ände innan man gick över till nuvarande.
Man kallade de inte LAN förrän ungefär vid den här tiden. I många fall så hade man definitivt inte alla burkar ihopkopplade. Switchar var dyra. Man körde även hubbar i början.

Före det swappade man disketter mellan varandra

Medlem

Ja det var riktigt häftigt när brorsan kom hem från demoparty och nya spel på datorn. Satan va mycket fynd man fick därifrån. Det var som en stängd marknad.

Nu är det liksom tvärt om , nu får du massa skit i ansiktet fast du inte vill se möget.

Medlem

Lite från gamla skolan, faktiskt från SVT ;D

Medlem

På min tid hade vi CRT-skärmar som vi brukade lägga Billys panpizza på tills den blev fisljummen, får än idag cravings, nästan så jag ska gå köpa mig ett paket och lägga det på värmegolvet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Ah okej! Coolt. Det var definitivt före min tid då.
Fick min första PC ’95 tror jag och hade inget annat innan dess förutom Nintendo 8bit osv

Detta var under Nintendo 8-bits och tidigare. Hörde talas om copy partys första gången på 80-talet.


signatur

I drank what?

Medlem

Hade inte heller sett bilden innan!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Från egna lan erfarenheter så har den där bilden alltid varit en meme bild. Med den mängd jolt man drack så var toabesök ganska frekvent. Lite svårt att lösa det om man sitter med gaffa i taket

Killar som är så kreativa så de tejpar upp nån snubbe i taket, kan nog komma på en lösning.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Killar som är så kreativa så de tejpar upp nån snubbe i taket, kan nog komma på en lösning.

De var personerna som sedan kom på urinpåsen

Avstängd

Måste erkänna att jag heller aldrig sett bilden. Märkligt.

Medlem

Kul. Den bilden har jag sett många gånger, och undrat hur han...?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Från egna lan erfarenheter så har den där bilden alltid varit en meme bild. Med den mängd jolt man drack så var toabesök ganska frekvent. Lite svårt att lösa det om man sitter med gaffa i taket

Aldrig reflekterat över det förens nu. Satan vad pissnödig jag vart! Hahaha

Ero
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Demoparty AKA Copyparty

Har ytterst få bilder från dem jag var på 80-90 talet men här kommer en från
Rendezvouz Oktober 2002 i Örebro

På den tiden mötte borden en rejäl påfrestning Bära skärmarna var ju ett aber! Inge bra sätt att greppa, och vägde bly.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Testpilot
Skrivet av Ero:

På den tiden mötte borden en rejäl påfrestning Bära skärmarna var ju ett aber! Inge bra sätt att greppa, och vägde bly.

Japp det minns man. Särskilt på slutet av 90 talet då man hade 19-21" monitorer. Jag hade en Nokia. Vägde säkert 35-40 kilo.

Minns en gång då vi hade ett eget LAN hos en kompis i en lokal i Kumla. Vi var på väg hem och klockan var runt 04-06 på morgonen. Släpandes varsin 21" monitor och datorer ut på gatan in i bilarna.
Då kommer polisen åkande

"Tjena grabbar , vad håller ni på med?"
"Host host ,ehh" Småsvettigt innan man slutade få panik och berätta vad vi hållit på med.
Mycket trevliga poliser så vi hade inga problem. De frågade lite vad ett LAN var och hur det funkade.

1
Skriv svar