Gameplay-premiär – se TRE filmer från Half-Life: Alyx

Avstängd

VR är som sex, en helkroppsupplevelse, och det räknas inte när du "bara spelar med händerna" utan du måste "spela med hela kroppen"!

Det sagt så lär detta VR-spel bli trevligt att spela igenom en gång åtminstone.

Till sist så märks det att "vi börjar bli gamla!"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vi som spelar VR kan få en bild hur det kommer vara men är man plattskärmsspelare som aldrig upplevt riktiga VR spel så kan jag mycket väl förstå att man inte förstår grejen.

Precis. Har själv aldrig spelat VR, men om man försöker tänka sig in från ett VR perspektiv så ser det kul ut. Sen är det alltid roligare att spela själv också.

Medlem
Skrivet av nils45:

Precis. Har själv aldrig spelat VR, men om man försöker tänka sig in från ett VR perspektiv så ser det kul ut. Sen är det alltid roligare att spela själv också.

Japp.
Det man ser i såna här filmer på ett VR spel är samma bild som visas i SteamVR på ens skärm medans man spelar.
Medans i själva headsetet är det så klart en hel annan upplevelse.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Du kan inte se likheten? Man går, nej förlåt teleporterar fram långsamt i en trång linjär korridor där fienden poppar upp som man får skjuta på. Verkligen framtiden detta. 10/10

Alltså, halflifeserien är ju inte för alla, men det är okej!

Medlem

Jag har VR men kommer avvakta med denna. Främst för att jag aldrig sett grejen med Half Life. Men det ser väldigt bra ut.

Innan jag körde VR hakade jag också upp mig på teleportering, grafik och annat. Men så fort jag började spela insåg jag hur otroligt kul det är. Fps är överlägset med VR. Att få sikta och skjuta med sina händer gör att det käbns löjligt att gå tillbaks till att sikta och skjuta med en mus.

Medlem

Blir definitivt köp!
Älskar VR och har har kört ett par gånger i veckan enda sedan Oculus Rift DK1.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hade köpt ett headset... Om det gick. Finns ju inga att köpa typ.

Medlem
Skrivet av AplAy:

VR är som sex

Håller med, men då att det ofta är bättre i fantasin än i verkligheten.

Jag kände meh inför filmerna, men om ni som gillar VR tycker detta ser kul ut så grattis.

Jag har ändå en oändlig backlog.

Skägg.
10 Chambers

IGN hade mer gameplay som visar mer både innan och efter det första klippet. Och framförallt mindre regisserat. Samt de fyra olika sätten du kan röra dig.


signatur
Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hade köpt ett headset... Om det gick. Finns ju inga att köpa typ.

Index nej, Rift S och Quest ja. Www.oculus.com, skickas inom EU utan påslag.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Två saker:

1) jag har spelat både HL1 och HL2 och nog fan är båda linjära spel
2) man måste inte teleportera, det går att välja smooth locomotion

Haters gonna hate

Det går inte att vinna som Half Life-fan Hånad i 10 år för att man väntat på ett nytt HL och nu hånad för att det är VR. Trailers för VR blir sällan speciellt bra men jag hoppas att Valve verkligen tagit sig tid att polera spelet. Är lite orolig över att de ger ett releasedatum och sen verkar hålla det. Kan de inte skjuta fram åtminstone en gång? Det hade lugnat mig iaf.

Medlem
Skrivet av AplAy:

VR är som sex, en helkroppsupplevelse, och det räknas inte när du "bara spelar med händerna" utan du måste "spela med hela kroppen"!

Det sagt så lär detta VR-spel bli trevligt att spela igenom en gång åtminstone.

Till sist så märks det att "vi börjar bli gamla!"

Bara en tidsfråga innan det kommer någan slags VR-kondom man sätter på dicken.

Medlem

Ser galet bra ut!
VR blir ju bara bättre och bättre!

Medlem
Skrivet av Brona:

Det går inte att vinna som Half Life-fan Hånad i 10 år för att man väntat på ett nytt HL och nu hånad för att det är VR. Trailers för VR blir sällan speciellt bra men jag hoppas att Valve verkligen tagit sig tid att polera spelet. Är lite orolig över att de ger ett releasedatum och sen verkar hålla det. Kan de inte skjuta fram åtminstone en gång? Det hade lugnat mig iaf.

Det sägs att det har skjutits upp bakom kulisserna, skulle släppts för ganska länge sedan

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det sägs att det har skjutits upp bakom kulisserna, skulle släppts för ganska länge sedan

Aha det är ju betryggande

International
Man of Mystery

@perihelion74: Jag har stått på mailinglistan sen i december, bara hoppas på att de lyckas få ut några nya Index snart så säljer jag mitt Vive.. men det hörs ju inte ens ett pip om huruvida den kommer nästa vecka eller nästa år..

edit: nu kom det visst ett pip


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Det ser ärligt talat bedrövligt ut. Verkar extremt tråkigt.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Index nej, Rift S och Quest ja. Www.oculus.com, skickas inom EU utan påslag.

Allt annat känns ju som sunk jämfört med Index dock.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Det ser ärligt talat bedrövligt ut. Verkar extremt tråkigt.

På vilket sätt?

Medlem
Skrivet av loerk:

Allt annat känns ju som sunk jämfört med Index dock.

Då har marknadsföringen gått hem. Verkligheten är att Index inte är bäst på allt, linserna är bättre hos Oculus. Index har dels en mindre del av bilden som håller sig skarp och så har det mycket ”glare”, där ljusa delar smetas ut i de mörka. Index kräver basstationer vilket är palligare, speciellt om man vill kalibrera om spelytan, etc. etc. Mer kablar och skit. Oculus mjukvara (ASW2.0) är bättre än Valves dito, så lägre prestandakrav. Med en Rift S får man typ 90% av grejen till 40% av kostnaden.

Medlem
Skrivet av loerk:

På vilket sätt?

Det ser ut som ett väldigt grått och generiskt fps på räls. Jag är ingen större vän av något Halflife-spel eller fps över huvud taget, och det här ser inte alls roligt ut. Upplevelsen är säkert häftigare med VR-glasögon, men det jag ser i videon ser inte roligt ut.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Då har marknadsföringen gått hem. Verkligheten är att Index inte är bäst på allt, linserna är bättre hos Oculus. Index har dels en mindre del av bilden som håller sig skarp och så har det mycket ”glare”, där ljusa delar smetas ut i de mörka. Index kräver basstationer vilket är palligare, speciellt om man vill kalibrera om spelytan, etc. etc. Mer kablar och skit. Oculus mjukvara (ASW2.0) är bättre än Valves dito, så lägre prestandakrav. Med en Rift S får man typ 90% av grejen till 40% av kostnaden.

Mjukvara uppdateras.
De har samma upplösning och det där om basstationer har jag ingen aning om.
Och Quest körs i endast 72 fps, vilket många som testat flera headsets säger är en stor nackdel.
Den höga uppdateringsfrekvensen hos Index gör en hel del.
Finger tracking är bara ett stort plus. Min polare kör index och tycker att det är det bästa VR headsetet han någonsin har spelat med.

edit: Läste lite i FZ:s recension av headsets nu också.
Att man kan se suddiga övergångar i renderering hos quest tack vare mjukvaran som försöker spara beräkningskraft är ett enormt minus.
Och de verkar ju också nämna att den har sämre bildkvalitet än Index och Vive t.ex.

Så jag stor nog kvar vid mitt påstående, Quest känns sunkig.
Känns som att den bara är aktuell om man inte har en dator som är kraftfull nog för att driva spel i hög framerate.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Det ser ut som ett väldigt grått och generiskt fps på räls. Jag är ingen större vän av något Halflife-spel eller fps över huvud taget, och det här ser inte alls roligt ut. Upplevelsen är säkert häftigare med VR-glasögon, men det jag ser i videon ser inte roligt ut.

Inget med detta är väl dock generiskt.
Om man inte ska räkna alla spel där man skjuter någon som generiskt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Mjukvara uppdateras.
De har samma upplösning och det där om basstationer har jag ingen aning om.
Och Quest körs i endast 72 fps, vilket många som testat flera headsets säger är en stor nackdel.
Den höga uppdateringsfrekvensen hos Index gör en hel del.
Finger tracking är bara ett stort plus. Min polare kör index och tycker att det är det bästa VR headsetet han någonsin har spelat med.

Det är inte lätt med datorseende och Oculus har anställt några av de bästa inom computer vision. ASW2.0 har funnits länge nu och Valve har ändå inte kontrat med något som är lika bra.
Jag vet inte vad du menar med upplösning, Index har marginellt högre upplösning men glare på Index ser rätt bedrövlig ut:

https://preview.redd.it/bybg1j4rvb731.jpg?width=2560&format=p...

72Hz, eller 80Hz för Rift S, är inget problem för de allra flesta. I vissa specifika spel kan det vara trevligt med det dubbla, t ex Eleven Table Tennis, men det är ingen dealbreaker. Spel av den typen, som Eleven, är för övrigt ett av få spel där det är rimligt att kunna hålla så hög uppdateringsfrekvens kontinuerligt utan att datorn säckar ihop. HL: Alyx däremot lär få svårt att hålla det, de flesta vill ändå skruva upp grafiken och supersampla för att kompensera för relativt låg upplösning men då skiter det sig med att köra i hög refresh rate.

Oculus har också finger tracking, för två av fingrarna. Index har för fler, grejen är att nästan inga spel stödjer det och för de få spel som stödjer det har det i regel ingen till liten betydelse för hur spelet fungerar. Det gäller även HL: Alyx som kan köras med alla headset. Dessutom är finger trackingen på Index ganska glappig, funkar som tänkt kanske 4/5 gånger.

Nja, Index har en del bra sidor men inte 11500kr bra. Det rationella är att ge 4750kr för en Rift S eller Quest i så fall.

Medlem
Skrivet av loerk:

Mjukvara uppdateras.
De har samma upplösning och det där om basstationer har jag ingen aning om.
Och Quest körs i endast 72 fps, vilket många som testat flera headsets säger är en stor nackdel.
Den höga uppdateringsfrekvensen hos Index gör en hel del.
Finger tracking är bara ett stort plus. Min polare kör index och tycker att det är det bästa VR headsetet han någonsin har spelat med.

Den höga uppdateringsfrekvensen har du bara nytta av om datorn verkligen klarar av att trycka ut dom där höga FPS som är väldigt krävande i VR.
Jag har 2 headset hemma ett med 90hz och Quest med 72Hz kan ärligt inte säga att jag märker av nån praktisk skillnad när jag spelar.
Finger tracking är trevligt ja, men utan att ha provat själv så har jag läst att det bara är fördel i spel som stödjer det. (Alla nya spel och kommande bör väll göra det?)
Om vi bortser från Rift S som är om man ska köpa nytt bäst bang for the buck man kan få PCVR idag för under halva index pris så skulle jag enda rekomenderar Quest.
Det är samma pris men man måste köpa till Link-kabeln för att köra PC (går även trådlöst)
Men Quest med sitt trådlösa upplägg har visat sig vara ett vinnande koncept då det visat sig i undersökningar/analyzering av användarna att man är mer benägna att verkligen spela VR mer frekvent.
det finns liksom inget praktiskt "hinder" med inkoppling, konfiguration osv. Det är bara sätta headsetet på skallen och köra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, halflifeserien är ju inte för alla, men det är okej!

Oavsett vad man tycker om hela VR grejsimojset så kan väl ingen påstå att detta gameplay mässigt har någon som helst likhet med tidigare half life spel.

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Oavsett vad man tycker om hela VR grejsimojset så kan väl ingen påstå att detta gameplay mässigt har någon som helst likhet med tidigare half life spel.

Jo har man spelat tidigare spel ser man mycket likheter
Men ser man bara "svävande händer" "railshooter" och inte vet vad man ska "titta på" så ja då kan jag förstå att det är svårt.
Inget personligt mot dig men VR gör sig inte rättvisa på plattskärm och vet man inte hur det är så är det svårt att förstå.

Jag ser klart och tydligt, detta är Half life i VR, fick även den känslan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo har man spelat tidigare spel ser man mycket likheter
Men ser man bara "svävande händer" "railshooter" och inte vet vad man ska "titta på" så ja då kan jag förstå att det är svårt.
Inget personligt mot dig men VR gör sig inte rättvisa på plattskärm och vet man inte hur det är så är det svårt att förstå.

Jag ser klart och tydligt, detta är Half life i VR, fick även den känslan.

Vad är det som är likt då?

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Vad är det som är likt då?

jag har bara kollat dom 3 filmerna från Valve (vill egentligen se så lite som möjligt)
och då känns det lite som Ravenholm fast i City 17 ungefär.
Ska ju utspela sig mellan HL1 och HL2 vad jag förstår.
Half life 2 är det ju så klart mest likt, jag tror vi kommer få lika mycket variation i HL:A som man fick i HL2.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

jag har bara kollat dom 3 filmerna från Valve (vill egentligen se så lite som möjligt)
och då känns det lite som Ravenholm fast i City 17 ungefär.
Ska ju utspela sig mellan HL1 och HL2 vad jag förstår.
Half life 2 är det ju så klart mest likt, jag tror vi kommer få lika mycket variation i HL:A som man fick i HL2.

Du får förlåta mig men det du listar är ytliga likheter och det jag ursprungligen påstod vad att det gameplay mässigt inte alls är likt dom gamla. Och det håller jag fast vid. Likaså håller jag fast vid att man lite humoristiskt kan kalla det för en railshooter.

Du kan inte komma ifrån att från det jag ser här (likt många VR skjut spel) så är du relativt stationär och står och skjuter grejer som staplar mot dig. Sett till banorna så ser jag många tajta korridorer och små fyrkantiga arenor. Så här såg det inte ut i dom gamla Half Life och man var väldigt rörlig av sig.

Jag påstår att man skulle kunna visa en sektion ifrån Half Life 2 utan headcrabs och andra uppenbara grejer och ett fan av ettan skulle ända kunna kolla på det och förstå att det är Half Life baserat på gameplayet. Ta bort uppenbara markörer ifrån detta så tvekar jag på att ett fan av ettan och tvåan skulle kunna göra kopplingen och därför säger jag att detta gameplay-mässigt är något helt annat.

Det är något annat och vem vet det kanske gör något rätt men som ett fan av tidigare half life så tycker jag inte att det är intressant.

123
Skriv svar