Se ännu mer gameplay från Half-Life: Alyx

Robot
Se ännu mer gameplay från Half-Life: Alyx

En mindre regisserad promenad genom City 17 visar oss bland annat de fyra olika sätten att röra sig i spelet.

#half-life-alyx, #valve


Medlem

Det där att blinka sig fram är inte direkt intressant, alls.

Gen
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det där att blinka sig fram är inte direkt intressant, alls.

Man måste inte blinka sig fram. Det finns en mode där man rör sig. Man kan alltså välja mellan båda och tydligen finns teleporteringen där för dem som är åksjuka.

Medlem

Ett sånt piss spel
Började fnissa när jag såg att man förflytta sig genom att rikta strålen.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Ett sånt piss spel
Började fnissa när jag såg att man förflytta sig genom att rikta strålen.

Du kan inte ha spelat mycket VR om du tycker det var lustigt. Väldigt standard i många VR-spel och funkar bra. Jag föredrar det framför att sväva fram (som också är en option) eftersom jag tycker det pajar immersionen att gå utan att kroppen går. Då står jag hellre still och teleporterar.

Testpilot

Det är inte förrän du själv börjar spela VR spel som man uppskattar de olika metoderna att förflytta sig.

Det ser konstigt ut i gameplay videos men teleportering är väldigt bra att ha. Särskilt i början tills man vant sig. Jag hade stor nytta av det och nu har jag tränat tillräckligt så att jag kan köra locomotion i långsamt tempo utan större problem.

Medlem

Jag blev grön i ansiktet efter typ fem sekunder av blinkandet. Uuuurkk...

Medlem

Oh noes,

Ingen Benrörelse helt utan motion controls :S

Bästa är när man har benen endast kopplad till tum sticken, då kan man röra sig hur man vill med händer utan att man börjar pushas åt fel håll.

Oftast om man har kontrollens rikning kopplad till riktningen man går måste man stå onaturligt och hålla handen/armen frammåt.
Släpper man ner armen och låter den hänga så kom man börjar gå bakåt helt plötligt för kontrollen tycler den pekar lite bakåt

Medlem

ser bajs ut.. blir kul i 30m kan jag tänka mig ..sen blir man bara yr o snurrig.. hoppas dom släpper en non VR variant när dom inser sitt misstag..

Medlem

@RiddarKatig:

Blinkandet är otroligt jobbigt att kolla på när någon annan spelar men däremot när man själv kör i VR är det väldigt bekvämt. Svårt o tro men så är det

Medlem

Jag blir aldrig yr eller snurrig, inte mina barn heller, så rätt bra att det finns alternativa rörelsesätt som täcker in hela spektrat.

Kommer bli awesome, VR är oslagbart som uppevelse. Kommer bli riktigt intense

Medlem

Ser grymt bra ut.

Geeks Gaming

Så mycket gnällande från folk idag då xD

Själv blir jag sjukt sugen på att skaffa VR. Äntligen ett spel med story

Medlem

Efter att ha kollat på detta så är jag glad att jag inte investerat pengar i vr. Ser ju ut som ett fyllo som rör sig. Fattar inte hur man kan låta huvudrörelser styra hur kameran rör sig. Det är ju ögonen som skall styra. Alltså bara för att huvudet rör sig så skall ju inte det kameran fokuserar på ändras eller ens röra sig. Inte konstigt om man blir åksjuk av den skiten.

HL1 ser roligare ut.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem

Varför klagar folk? Det är ju VR, det är ju så här det är? Vad förväntar man sig?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ser bajs ut.. blir kul i 30m kan jag tänka mig ..sen blir man bara yr o snurrig.. hoppas dom släpper en non VR variant när dom inser sitt misstag..

Brist på insikt är en vanlig bieffekt av att stå utanför tekniken

Medlem

Jag skulle vilja veta hur val av headset och datotprestanda påverkar yrsel i VR. Min spontana känsla är att om man har ett headset eller dator som gör att man får för låg framerate så blir man lättare yr. Dock har jag inte sett något bra test på just detta.

Medlem

Ser kul ut! En dag, när mitt VR/bio/mancave rum är klart. då blir det införskaffande av detta

Medlem

Man spelar alltså som två händer som flyter runt i luften? Jag brukar klaga på vanliga fps, där man är ett vapen och ett par armar som svävar runt, men det här är ju ännu värre.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Man spelar alltså som två händer som flyter runt i luften? Jag brukar klaga på vanliga fps, där man är ett vapen och ett par armar som svävar runt, men det här är ju ännu värre.

Det ser konstigt ut på film men känns naturligt inuti VR
Du känner ju tex fortfarande dina fysiska armar

Medlem

Gillar verkligen Half-Life (iofs. 1 mer än 2) men om man tar bort VR och bara ser till spelet ser det mest ut som Half-Life 2 med lite förbättringar. Blir inte särskilt hypad av själva spelet med hade självklart köpt det om jag hade VR eller om det inte krävde VR. Får väl se vad reaktioner / recensioner blir med ska ju till något extra för att jag ska lägga pengarna på VR istället för t.ex. grafikkort. Hade Half-Life 3 sett ut såhär hade besvikelsen var rätt rejäl men eftersom det är en VR-satsning funkar det såklart och visar på intressanta VR-system. Ändå kul att VR får en rejäl satsning i och med med detta.

Teleportgrejen gör ju sig otroligt dåligt på video för mig som inte spelat mycket VR. Blir rejält avtänd även om alla säger att de funkar bättre i verkligheten. Kanske är så, men köper jag headset som börjar på 4000 kr och uppåt utan att man ens löst att folk kan gå normalt utan att spy känner jag ändå att det fortfarande är bleeding-edge teknologi som behöver mer tid. Såg självklart att man kan välja att gå normalt också men verkar vara lätt att bli illamående av detta.

Medlem

@Hipshot: Har du kikat ngt på boneworks? För det är INTE sådär...

Medlem

@Jinxswe: Kolla in Walking Dead: Saints and Sinners, Asgards Wrath, Lone Echo mfl. Flera AAA spel med story Kör just nu Walking Dead:Saints and Sinners, riktigt bra och scary zombiesköttare

Medlem
Skrivet av Peete:

Fattar inte hur man kan låta huvudrörelser styra hur kameran rör sig. Det är ju ögonen som skall styra. Alltså bara för att huvudet rör sig så skall ju inte det kameran fokuserar på ändras eller ens röra sig.

Vet inte ifall jag missförstår din kommentar men det är ju precis det VR ska göra. Ditt huvud är kameran. Snurrar du på huvudet ska din karaktär i VR snurra på huvudet osv.
När vi får eye tracking kommer det självklart bli ännu bättre då man kommer kunna rendera spelet i högre upplösning där du har fokus.

Medlem

Boneworks / Pavlov och liknande action orienterade shooter spel är fantastiska i VR, det är verkligen inte ett spel man ska starta med. Nybörjare upplever oftast yrsel/svindel vid sådana här spel där du rör dig utan att röra dig i verkligheten. Babysteps så att säga, det är bäst för nya spelare att använda teleport-funktionen, eller för de som kanske helt enkelt bara inte har möjligheten att vänja sig.

Jag upplevde svindel de första 10-15 minuterna i Pavlov, sen nästa gång så förkortades perioden, samma i Boneworks, lite wonky i början, man kände nästan i benen när man hoppade från höga höjder i spel, men efter att ha spelat ett par timmar så hade jag vant mig vid det så pass att det kändes naturligt.

Edit: Jag ser många kommentarer som är negativa, men framförallt verkar det vara från människor som aldrig provat ordentlig VR, har ni ingen vän som kan introducera er? Annars finns det många olika platser man kan prova på VR. Det är verkligen inte så 'hemskt' som det kan se ut i vissa videos, det är en fantastisk upplevelse.

Personligen så började jag VR med HTC Vive när PRO versionen var släppt, så fick den tidigare enheten för en spottstyver, efter att jag verkligen fastnat för tekniken så förhandsbokade jag Valve Index, och den är rentav fantastisk med Index kontrollerna som känner av var mina fingrar är, eller hur hårt jag greppar kontrollen. Tracking samt upplösning är top quality också.

Många är rädda för sladden, att den är ett problem, inte svårare än att sätta en krok i taket och dra den därigenom, sen kan du veva/flaxa som en vilde utan att vara orolig att snubbla över den.

Medlem

Alla som klagar på "huvudrörelser" "ser bajs ut" osv har uppenbarligen ingen aning om hur det är att spela i VR.

Det vi ser på dessa gameplayklipp representerar inte hur man upplever det i headsetet då det inte riktigt går att översätta till 2d.

@SWEBarb du som är gammal i gemet borde förstå att ny teknik är för att stanna
som sagt det kan inte översättas rättvist på en 2d skärm.

@Peete förstår inte riktigt hur du tänker.
i VR headsetet så är det ingen "kamera" som det ser ut som när man ser 2d.
Du rör dig precis som i verkligheten, dina händer och huvud sitter inte ihop i "bilden" som ett vapen gör i ett FPS eller hur du nu menar, allt är natruligt som IRL

@Tröjan
nej man spelar inte "2 händer som flyter runt" händerna är ju en represenation av dina händer i verkligheten.
Väljer du tex att han dina armar hängades längst sidan medans man smyger omkring kommer man ju inte se händerna alls.
Och i det här spelet har man helt enkelt bara valt att visa händerna men det finns spel där man ser armar och tom en kropp också.
Jag vill dock påstå att "bara" se händerna inte på nått sätt förstör inlevelsen, som sagt man känner ju sin kropp IRL så man måste inte se den ingame.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Vet inte ifall jag missförstår din kommentar men det är ju precis det VR ska göra. Ditt huvud är kameran. Snurrar du på huvudet ska din karaktär i VR snurra på huvudet osv.
När vi får eye tracking kommer det självklart bli ännu bättre då man kommer kunna rendera spelet i högre upplösning där du har fokus.

Bryr mig inte hur vr fungerar idag. Det är det jag vill påpeka, hur bristfällig tekniken är. Tanken är väl att vr skall efterlikna verkligheten eller? Bara för att jag rör på mitt huvud så betyder inte det att det jag tittar på flyttar sig. Mina ögon hålls stilla på det jag fokuserar på, de trackar det jag väljer att titta på oavsett om mitt huvud rör sig lite eller ganska mycket.

Vad jag vill säga är att vr behöver ta hänsyn till både huvud och ögonrörelser.

Hade gärna sett ett nytt Half-Life och hade kastat mina pengar på det om det var ett klassiskt fps.


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av Peete:

Bryr mig inte hur vr fungerar idag. Det är det jag vill påpeka, hur bristfällig tekniken är. Tanken är väl att vr skall efterlikna verkligheten eller? Bara för att jag rör på mitt huvud så betyder inte det att det jag tittar på flyttar sig. Mina ögon hålls stilla på det jag fokuserar på, de trackar det jag väljer att titta på oavsett om mitt huvud rör sig lite eller ganska mycket.

Vad jag vill säga är att vr behöver ta hänsyn till både huvud och ögonrörelser.

Hade gärna sett ett nytt Half-Life och hade kastat mina pengar på det om det var ett klassiskt fps.

Hur mycket VR har du spelat om man får fråga?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur mycket VR har du spelat om man får fråga?

Väldigt lite då jag anser att tekniken är bristfällig. Anser att det är skitspel som släppts hittills på vad är det 4-5 år sedan reviven av vr?
Ser att det är på gång mer och mer med inbyggd eye tracking. Ser ut att kosta mellan 15000 till 50000 kr. Som hittat ju!
HTC vice pro eye osv

Ser ut som det kommer ta ytterligare några år innan teknik och pris är vettiga?


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem
Skrivet av Peete:

Väldigt lite då jag anser att tekniken är bristfällig. Anser att det är skitspel som släppts hittills på vad är det 4-5 år sedan reviven av vr?
Ser att det är på gång mer och mer med inbyggd eye tracking. Ser ut att kosta mellan 15000 till 50000 kr. Som hittat ju!
HTC vice pro eye osv

Ser ut som det kommer ta ytterligare några år innan teknik och pris är vettiga?

Ok då ger jag dig ett tips att prova på mera av dom moderna "main" headseten som finns idag,
Dina frågor ang kameran styrs efter huvudet osv tidigare i tråden visar på betydande bristande erfarenhet.
Eye-tracking ja det blir fint och är på väg, men det du sett är inte för "konsumenten" ännu, i första hand tror jag det kommer användas till super-sampling där man tittar ist för att som nu (om man har grafikkrot som stöds) är koncentererat till mitten.
Att styra nån "kamera" med ögonen är nog inget det kommer vara, om jag nu inte missförstår dig helt i vad du menar.

som sagt prova nått modern "Quest, Rift S, Index".
Jag håller verkligen inte med om att det är skitspel som finns.

Efter jag öbrjade spela VR så har tex FPS-genren helt blivigt ointressant för mig på "plattskärm"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar