Hands-on – Final Fantasy VII Remake

Medlem

Jag skiter i vad det kostar kan lätt punga ut 2000kr för alla delar. Det ända bekymret jag har är utvecklings tiden, 2015 fick vi se en trailer på ff7 remake för första gången och nu 5 år senare så är de redo och släppa första delen som är enbart om midgar. Så nästa del måste nog vara oerhört svår uppgift och lösa. Öppen värld med ett par städer imellan och mini spelet TD i det där tornet. Man kan ju lätt räkna med 2 år bara för del 2 kanske till och med 3 för första delen tog ju 5 år. Med det där utvecklings tiden så lär ju ps6 komma ut och man själv börjar närma sig 40 strecket.. hehe

Avstängd

Vi måste ändå se denna igen: https://www.youtube.com/watch?v=wdsdyi7cBnI


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent
Skrivet av Hellspites:

Jag skiter i vad det kostar kan lätt punga ut 2000kr för alla delar. Det ända bekymret jag har är utvecklings tiden, 2015 fick vi se en trailer på ff7 remake för första gången och nu 5 år senare så är de redo och släppa första delen som är enbart om midgar. Så nästa del måste nog vara oerhört svår uppgift och lösa. Öppen värld med ett par städer imellan och mini spelet TD i det där tornet. Man kan ju lätt räkna med 2 år bara för del 2 kanske till och med 3 för första delen tog ju 5 år. Med det där utvecklings tiden så lär ju ps6 komma ut och man själv börjar närma sig 40 strecket.. hehe

Börjar fundera om de inte kommer kapa bort Open world aspekten? Istället låta spelarna hoppa mellan städer och viktiga ställen genom en karta. Lägga krut på att göra alla de ställena detaljerade och expandera dem som Midgar.

Om de ska gå open world med samma detaljer som Midgar tror jag vi kommer få vänta lääääänge.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hellspites:

sen får du vänta minst 2 år på nästa part och lägg till 3 år till för part 3 och sen sista delen 2-3 år till. Så 6-7 år för resterande delar. Kommer att vara 40år när det är klara.. usch

Jag kommer vara 45. Halvvägs till döden 😭

Skribent
Skrivet av androsynth:

Jag kommer vara 45. Halvvägs till döden 😭

Får hoppas jag får ta med mig ps4an på äldreboendet. Fördelen är väl att jag har all tid i världen att spela...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Får ju hoppas att det är tillräckligt många som vill köpa ett inkomplett spel så de faktiskt släpper resten så småningom.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Får ju hoppas att det är tillräckligt många som vill köpa ett inkomplett spel så de faktiskt släpper resten så småningom.

Ja faktiskt. Med tanke på titeln så låter det som man ska få ett komplett spel. Final Fantasy 7 remake heter det än så länge fast man inte kommer få hela spelet.
Vore intressant om man köper första delen och kan tjata till sig resten utan att behöva betala mer haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Jag skiter i vad det kostar kan lätt punga ut 2000kr för alla delar. Det ända bekymret jag har är utvecklings tiden, 2015 fick vi se en trailer på ff7 remake för första gången och nu 5 år senare så är de redo och släppa första delen som är enbart om midgar. Så nästa del måste nog vara oerhört svår uppgift och lösa. Öppen värld med ett par städer imellan och mini spelet TD i det där tornet. Man kan ju lätt räkna med 2 år bara för del 2 kanske till och med 3 för första delen tog ju 5 år. Med det där utvecklings tiden så lär ju ps6 komma ut och man själv börjar närma sig 40 strecket.. hehe

Ja, det är lite oroväckande. Men den första delen har ju dragits med en del utvecklingsproblem, där spelet bytte utvecklare en bit in i utvecklingen. Square har väl fått upp ångan nu och själva grunderna med spelsystem, grafikmotor och liknande är redan lagda, så det borde gå betydligt fortare att få ut nästa del. Jag hoppas på en ny del om året, men en ny del vartannat år är nog mer realistiskt tyvärr.

Medlem

Inte det gamla combat system=fail.

Medlem
Skrivet av Sille:

Inte det gamla combat system=fail.

Det är ju som det gamla systemet. Det ända skillnaden är ju att dom har lagt till en extra fuktion att du kan slåss under tiden du väntar på tba baren ska bli full. Jag tyckte att det såg ut att vara det perfekta kombinationen av det gamla med det nya.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Låter lovande alltihop, förutom det här med musiken. I originalet är det ju ett stycke musik för varje plats som spelas, vilket gör att varje musikstycke blivit ikoniskt och starkt förknippat med just det området. Anxious hearts förknippar jag t ex oerhört mycket med Train Graveyard och senare i spelet Nibelheim. I ett modernt spel funkar det väl inte riktigt att ha ett 2 minuter långt musikstycke som går på repeat hela tiden när man är i ett område, så jag förstår att musiken kanske är lite mer diskret i remaken. Men samtidigt är ju musiken i FFVII så viktigt för spelet och så otroligt bra, så lite orolig blir jag.

Väk skrivet, precis min tanke! Musiken var ju en av de bästa sakerna i FFVII och om den bokstavligt talat tonas ner för att att göra spelet mer modernt eller nåt sånt trams, då blir jag inte glad. Jag har inte provat demot själv ännu. Vågar inte ha för höga förhoppningar...


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Skribent
Skrivet av Hellspites:

Det är ju som det gamla systemet. Det ända skillnaden är ju att dom har lagt till en extra fuktion att du kan slåss under tiden du väntar på tba baren ska bli full. Jag tyckte att det såg ut att vara det perfekta kombinationen av det gamla med det nya.

Långt ifrån det gamla systemet tyckte jag efter att nu har spelat demot. Väldigt rörigt och många knappkombinationer samt en del konstiga beslut i konfigurationen och utförandet. T.ex. att man måste hoppa över till styrkorset för att bläddra mellan spells, springknapp och blockknapp var samma så fly från en strid gick inte så bra, spelar man classic-mode där gubben anfaller själv så blir även svårighetsgraden easy, låsta kameravinklar i underliga situationer för att nämna några.

En irriterande sak som hände mig i alla fall var att Barret inte hann över lasrarna innan de gick igång så han stod och tog skada tills de försvann igen. Jag misstajmade lite men hann över, fast barret reagerade inte samtidigt som mig så han fastnade.

Jag vill verkligen gilla det här spelet för jag vill spela igenom sjuan igen, det var väldigt länge sedan och jag kommer knappt ihåg någonting. Efter att ha spelat demot är jag dock tveksam till att jag är målgruppen för det här spelet (någon som spelat originalet, är uppväxt med klassiska JRPG och vill ha lite lugnare "schackliknande" strider) men jag är glad för er som gillar de här mer actionbetonade JRPG spelen för FF VII är ett fantastiskt spel som nu blir tillgängligt för en helt ny generation.

Avstängd
Skrivet av Shadee:

spelar man classic-mode där gubben anfaller själv så blir även svårighetsgraden easy,

Originalet var dock brutalt enkelt så easy känns som en rimlig svårighetsgrad om man vill ha en autentisk känsla. I normal har de lagt till mer djup och taktiker man måste följa, vilket originalet saknade. Jag spelade igenom demon på både normal och classic och det kändes bra oavsett fast på olika sätt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Långt ifrån det gamla systemet tyckte jag efter att nu har spelat demot. Väldigt rörigt och många knappkombinationer samt en del konstiga beslut i konfigurationen och utförandet. T.ex. att man måste hoppa över till styrkorset för att bläddra mellan spells, springknapp och blockknapp var samma så fly från en strid gick inte så bra, spelar man classic-mode där gubben anfaller själv så blir även svårighetsgraden easy, låsta kameravinklar i underliga situationer för att nämna några.

En irriterande sak som hände mig i alla fall var att Barret inte hann över lasrarna innan de gick igång så han stod och tog skada tills de försvann igen. Jag misstajmade lite men hann över, fast barret reagerade inte samtidigt som mig så han fastnade.

Jag vill verkligen gilla det här spelet för jag vill spela igenom sjuan igen, det var väldigt länge sedan och jag kommer knappt ihåg någonting. Efter att ha spelat demot är jag dock tveksam till att jag är målgruppen för det här spelet (någon som spelat originalet, är uppväxt med klassiska JRPG och vill ha lite lugnare "schackliknande" strider) men jag är glad för er som gillar de här mer actionbetonade JRPG spelen för FF VII är ett fantastiskt spel som nu blir tillgängligt för en helt ny generation.

Det ända som kvar av det gamla systemet är TBA stapeln lr bar grejen som tickar sakta uppåt och sen trycker du på en knapp för aktivera den fuktionen (technical mod ?) sen så väljer du precis som vanligt vilka magier du vill kast på dina fiender. sen så är det så med nästan alla nya spelen idag att kamera vinkeln är den nya fienden i spelet och barret kan jag inget säga om kan ha varit en deley som devs kan twerka så att han reagerar lite snabbare. Jag kommer också från den eran där tiden stod stilla tills du avslutade rundan, heroes of might magic 3 underbart spel.. Final fantasy 7 ett av det bästa spelen genom tiderna helt klart.

Så jag tycker du borde vänta ett tag efter release och se efter om det är noge för dig.. SJälv ska jag invänta PC versionen..

Skribent
Skrivet av Hellspites:

Det ända som kvar av det gamla systemet är TBA stapeln lr bar grejen som tickar sakta uppåt och sen trycker du på en knapp för aktivera den fuktionen (technical mod ?) sen så väljer du precis som vanligt vilka magier du vill kast på dina fiender. sen så är det så med nästan alla nya spelen idag att kamera vinkeln är den nya fienden i spelet och barret kan jag inget säga om kan ha varit en deley som devs kan twerka så att han reagerar lite snabbare. Jag kommer också från den eran där tiden stod stilla tills du avslutade rundan, heroes of might magic 3 underbart spel.. Final fantasy 7 ett av det bästa spelen genom tiderna helt klart.

Så jag tycker du borde vänta ett tag efter release och se efter om det är noge för dig.. SJälv ska jag invänta PC versionen..

Jo, precis men det kändes för kladdigt på skärmen tyckte jag och jag vågar knappt tänka på när man har tre gubbar plus en summon man ska hålla koll på i real-tid. Den där bossfighten var ju bara kaos, även om den var rätt häftig.

Det behöver inte vara exakt lika som Suikoden, HoMM, Wild Arms, gamla FF och alla andra guldkorn som jag missat men det kändes bara fel i striderna tyckte jag. Vid lite eftertanke tror jag att det som skulle rädda spelet för mig är en inställning där det blir pausat automatiskt när en ATB mätare är fylld, så kan man antingen klicka bort den och fortsätta attackera eller göra en speicialare/använda items. Att attackera, blocka, undvika, byta attack mode, hålla koll på alla karaktärers ATB-mätare blir för mycket för mig och är inte något jag tycker är roligt. Att notera är att jag generellt inte gillar spel där man har flera gubbar att hålla koll på i realtid.

Sen vet jag inte om det bara är för att jag är ovan men jag hängde inte med på om min attack blev avbruten om jag blev attackerad under tiden det tar att utföra den eller om den utfördes efter att jag fått skada, om du förstår vad jag menar?

Atmosfären var häftig och det kan nog bli jävligt coolt i slutändan, och som alla andra är jag intresserad av hur de löser det med världskartan. De småsaker jag stör mig på kan verka löjligt för många men det är så jag tycker. Jag är däremot glad att en ny generation som aldrig spelat FF VII och aldrig skulle befatta sig med ett äldre JRPG får chansen att uppleva storyn i det här mästerverket. Själv kan jag ju alltid spela den gamla versionen eller göra som du och @Hordaland säger och vänta ett tag och spela på classic bara för att uppleva spelet även om det känns "fel".

Avstängd

Hade helt missat att demot kommit. Är striderna någorlunda lik striderna i FF XV?

Jag gillade faktiskt striderna där, men laddar ner demot nu.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Nu har jag spelat demon och det verkar grymt. Striderna var ju hur kul som helst och ganska lika FFXV vilket jag hade hoppats på!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Synd det inte va hela spelet

Avstängd
Skrivet av Gaara:

Synd det inte va hela spelet

Ja man ville ha mer. Men snart så


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Tyvärr ser den nya combat systemet ut som det gör spelet alldeles för enkelt.
Blir nog inget köp först nån fixar spelet via mods.

Medlem
Skrivet av Sille:

Tyvärr ser den nya combat systemet ut som det gör spelet alldeles för enkelt.
Blir nog inget köp först nån fixar spelet via mods.

Demon är inte enkel. Bossfighten erbjöd en ganska bra utmaning. Originalet var inte världens svåraste spel direkt, Final Fantasy VII:s storhet ligger inte heller i utmaning/brist på utmaning.

Medlem

Tycker en nackdel med modern grafik vs väldigt gamla spel är att en egen fantasi tas bort i tolkningen av vissa saker. Det är nästan som när man läser en bok som blir till film.
Tex, Cloud ser inte alls ut som jag föreställde mig honom.
Det är förstås inget hinder att inte spela alls, eller inte njuta av spelet.

Den nya kombattekniken tycker jag är ok men jag kan förså om hardcore fans saknar den klassiska varianten.

Avstängd
Skrivet av Sille:

Tyvärr ser den nya combat systemet ut som det gör spelet alldeles för enkelt.
Blir nog inget köp först nån fixar spelet via mods.

Jag gissar att du gillar dark souls.

Jag kan också gissa att du vet varför final fantasy (valfritt spel) piskar röven på dark souls. Men gillar du sådana spel är detta inget för dig helt klart. Jag spelar spel för story, inte för utmaningar. Vi alla är olika och tur är väl det.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag gissar att du gillar dark souls.

Jag kan också gissa att du vet varför final fantasy (valfritt spel) piskar röven på dark souls. Men gillar du sådana spel är detta inget för dig helt klart. Jag spelar spel för story, inte för utmaningar. Vi alla är olika och tur är väl det.

Precis. Final Fantasy VII handlar primärt om storyn, inte utmaningen. Originalet är inte nödvändigtvis enkelt, såvida man inte lägger mycket tid på att sätta sig in i spelsystemet och se till att vara väl förberedd inför svåra bosstrider. Ingen kan påstå att striderna mot Emerald och Ruby Weapon är enkla.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Tröjan: Precis, sett bara till huvudäventyret är även Gi Nattak och Lost Number rätt kniviga första gången man stöter på dem (särskilt om man inte känner till knepet mot Gi Nattak). Även Sephiroth blir småknivig på slutet om man inte levlat och kanske samlat på sig en ribbon eller två.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Tröjan: Precis, sett bara till huvudäventyret är även Gi Nattak och Lost Number rätt kniviga första gången man stöter på dem (särskilt om man inte känner till knepet mot Gi Nattak). Även Sephiroth blir småknivig på slutet om man inte levlat och kanske samlat på sig en ribbon eller två.

Ja, Sephiroth är riktigt svår om man inte är väldigt förberedd. När jag spelade spelet nu i julas var jag dock extremt väl utrustad och levlad och besegrade honom på fem minuter utan att behöva hela en enda gång.

Medlem

Nu blir vår påskresa till fruns föräldrar inställd. Jag får nog ta och köpa spelet digitalt istället, för då får jag det garanterat den tionde april. Jag orkar inte vänta längre nu.

Medlem
Skrivet av Tröjan:

Precis. Final Fantasy VII handlar primärt om storyn, inte utmaningen. Originalet är inte nödvändigtvis enkelt, såvida man inte lägger mycket tid på att sätta sig in i spelsystemet och se till att vara väl förberedd inför svåra bosstrider. Ingen kan påstå att striderna mot Emerald och Ruby Weapon är enkla.

Att sätta sig in FF7 till max är det som gör spelet roligt.

Medlem
Skrivet av Sille:

Att sätta sig in FF7 till max är det som gör spelet roligt.

Verkligen. Jag älskar fortfarande att grotta ner mig i materiasystemet för att få fram de allra bästa kombinationerna. Nu senast jag spelade det i julas måste jag säga att jag verkligen fick till det bra. Jag var på level 67, saknade mime och KOTR men fick ändå ner Sephiroth på några få minuter utan att behöva någon annan helande materia än Regen.

12
Skriv svar