21:00 smäller det – helkväll med Baldur's Gate III!

MEG
Medlem

Tror detta kommer att bli bra, motorn som spelet drivs med är gjort för rpg och jag tycker om detaljrikedomen i Divinity och alla prylar man kan interagera med.
Går inte att göra ett spel som alla är nöjd med


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Så fotspår över 2sek skulle ha spammat sönder motorn.. ...fullständigt förståeligt.
Jag hade, iallafall lite, förväntat mig en smula av den grafiska förnyelse baldurs gav på sin tid.. (OK kanske orättvist då de bara var ny 2d.. eller inte alls).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag är grymt peppad, gillar och har tro i Larian Studio och hur kan man inte gilla Swen
Är glad att de använder Divinity: Original Sin motorn, då den är beprövad, finputsad och har redan bevisat att de kan göra helt underbara spel med.

Är glad att det är turnbased, för så är det då man spelar det riktiga Dungeons & Dragons.
Jag verkligen gillar de gamla D&D spelen men hur striderna hanterades var inte alltid det bästa.

Det blir ett givet köp för mig!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Förstår inte kritiken mot turnbased. Pause-grejen funkar väl okej i första Pillars, Dragon Age: Origins och BG-spelen, men det känns alltid, alltid bättre med turnbased för mig. Blir ett större strategiskt djup.

Inte speciellt otippat att det skulle likna DOS, förutom att det är samma studio finns det ju en anledning till att DOS 1 och 2 blivit väldigt framgångsrika. För egen del skulle jag säga att DOS2 (tillsammans med PoE) var för 2010-talet vad BG2 var för 2000-talet.

Kan känna mig lite frågande till varför man valde att visa så här mycket av spelet i ett så tidigt skick. Kommer säkert att justeras enormt framöver för att likna BG-stilen mer tematiskt med allt ifrån miljöer till ikoner. För mig gav inte den här visningen något. Kommer ändå att köpa det och känner inget behov av att titta på någon alfa-version.

Medlem

Ser riktigt nice ut.
Hoppas på konsol.

Inaktiv
Skrivet av Tobias Solem:

Så om det inte är nostalgi, vad är det? Hela argumentet att detta är en reskinned D:OS2 är baserat på vilka bevis då? Att de använder samma spelmotor och liknande ikoner? I så fall är varenda spel gjort i Unreal Engine 4 ett reskin av Daylight. Spelet är två år in the making och kommer inte ut i early access förrän i slutet på detta år. De som följde utvecklingsprocessen av just D:OS2 vet att enormt mycket hände och förändrades från första early access-releasen till det som till sist kom ut.

Hittills har jag bara hört känsloargument från de som ogillade presentationen. Vilka kommer från vadå? Förväntningar? Hype? Varifrån kommer dessa förväntningar och denna hype menar du?

Det är inte känsloargument, jag tycker designen av karaktärerna, världen och monsterna är rent av dålig.
Ser ut som ett spel som skapats i editorn till Divinity med art style hämtad från moderna MMOs.
Det handlar inte om nostalgi heller, jag hade höga förväntningar på detta spel då Baldur's Gate 2 är det bästa rollspel jag spelat, alltså vill jag ha en uppföljare i liknande klass så här 20 år senare.
Divinityspelen hade bra gameplay men de hade ganska kass story och värld, därför trodde jag att detta skulle bli Larians mästerverk då de gör ett spel av en redan färdig värld. Larians Witcher 3.
Tyvärr ser det ut som en generisk reskin av Divinity bara att de använder sig av DnD-regler denna gång.

Förstår att folk är upprörda för att det inte är som BG1 och BG2, men jag tror det är ute efter att vara ett DnD spel mer än ett BG spel faktiskt. DnD är tur-baserat i table-top. Sen är ju detta 5th edition och inte 2nd. Det skiljer sig ganska rejält. Ett tips är att läsa om de två och se skillnaden så kanske ni skapar lite förståelse.

I Q&A så lät det ju också som att WotC har bestämt väldigt mycket om hur saker ska gå till, så det kanske är mer dem ni ska skylla på än Larian, när det gäller gameplay iallafall. Sen ser det ju lite ut som DoS2 men det gör inte mig så mycket faktiskt.
Vad som händer behind the scenes är viktigare i sånna här DnD spel än hur det faktiskt ser ut. Folk spelar inte direkt table-top DnD för hur det ser ut.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är inte känsloargument, jag tycker designen av karaktärerna, världen och monsterna är rent av dålig.
Ser ut som ett spel som skapats i editorn till Divinity med art style hämtad från moderna MMOs.
Det handlar inte om nostalgi heller, jag hade höga förväntningar på detta spel då Baldur's Gate 2 är det bästa rollspel jag spelat, alltså vill jag ha en uppföljare i liknande klass så här 20 år senare.
Divinityspelen hade bra gameplay men de hade ganska kass story och värld, därför trodde jag att detta skulle bli Larians mästerverk då de gör ett spel av en redan färdig värld. Larians Witcher 3.
Tyvärr ser det ut som en generisk reskin av Divinity bara att de använder sig av DnD-regler denna gång.

Håller med! Men hoppas innerligt att de tar det som är grymt med DOS motorn men gör något som andas Baldurs Gate av den. Helt enkelt: gör det mindre cartonish! Det här är vad Diablo 3 var för de som älskade den serien tror jag.

Inaktiv

Lite tråkigt att det är så grafiskt likt Divinity och jag hade nog trots allt föredragit real time. Men kul med DnD lore och alla dess spells osv. Ska spelas!

Medlem

Oj vad casual det nämndes, det som alla bitit sina naglar över och velat veta sedan starten – att det är turbaserat Som om det var världens självklaraste grej. Det gör att spelet antingen inte kan innehålla dussinmobs eller att det blir massor med såna onödigt utdragna, tråkiga strider. För vem vill hålla på med ett så där tungt, bökigt och långsamt system för att slåss mot ett par goblins. Detta i sin tur gör då att de viktiga striderna mot speciella fiender inte känns så speciella längre, utan som alla andra.

I de gamla D&D-spelen så kändes det extremt viktigt, och roligt, att hitta skitbra vapen. Undrar om det kommer kännas så här också, eller om man bara kommer hålla på med olika "färdigheter" i striderna, eftersom det blir alldeles för långtråkigt att i ett turbaserat system där en strid tar 15 minuter, välja "slå med svärdet" varje gång.

Omgivningen är så himla sprängfylld med grejer, ser så avancerat ut. Jag tycker att D&D-systemet i sig inrymmet tillräckligt med avanceradhet, anser inte att det behövs en massa oändliga möjligheter med miljön osv. Det blir pjottrigt.

En rogue alltså, med en spellbook med en massa spells i? Är det så att klasserna inte känns så himla annorlunda mot varann i 5:e editionen, eller är det Larians påhitt?

Hade verkligen velat se positivt på det men av det man såg så är det ju endast Divinity-vibbar, inga Baldurs-vibbar.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Oj vad casual det nämndes, det som alla bitit sina naglar över och velat veta sedan starten – att det är turbaserat Som om det var världens självklaraste grej. Det gör att spelet antingen inte kan innehålla dussinmobs eller att det blir massor med såna onödigt utdragna, tråkiga strider. För vem vill hålla på med ett så där tungt, bökigt och långsamt system för att slåss mot ett par goblins. Detta i sin tur gör då att de viktiga striderna mot speciella fiender inte känns så speciella längre, utan som alla andra.

I de gamla D&D-spelen så kändes det extremt viktigt, och roligt, att hitta skitbra vapen. Undrar om det kommer kännas så här också, eller om man bara kommer hålla på med olika "färdigheter" i striderna, eftersom det blir alldeles för långtråkigt att i ett turbaserat system där en strid tar 15 minuter, välja "slå med svärdet" varje gång.

Omgivningen är så himla sprängfylld med grejer, ser så avancerat ut. Jag tycker att D&D-systemet i sig inrymmet tillräckligt med avanceradhet, anser inte att det behövs en massa oändliga möjligheter med miljön osv. Det blir pjottrigt.

En rogue alltså, med en spellbook med en massa spells i? Är det så att klasserna inte känns så himla annorlunda mot varann i 5:e editionen, eller är det Larians påhitt?

Hade verkligen velat se positivt på det men av det man såg så är det ju endast Divinity-vibbar, inga Baldurs-vibbar.

Inte helt insatt men gissar att Larian inte har jättefria tyglar när det kommer till skills och spells så det är nog inte deras påhitt. Wizzards of the coast har en historik av att vara lite småpetiga.

Medlem

@Witchfinder: Han hade 1 spell med roguen. Resten i UI't var olika actions och så 2 olika attacker för bågen.
Mage Hand spellen hade han pga av att hans ras var high-elf och en av deras racial bonuses är att dom kan 1 cantrip spell.

Testpilot

Jättemånga här i tråden som verkar besvikna på att de har egna förväntningar på spelet och jag kan förstå det om man tänker på det sätt jag sett många beskriva.

1: Många tycker spelet liknar DOS2. Som om det skulle vara nåt negativt? DOS2 är ju ett av de bästa rollspelen som finns och jag kan bara tänka mig att man klagar om man inte gillade det spelet alls och letar efter liknelser bara för att samma motor används.
Jag står där förvånad med tanke på hur snyggt DOS2 är. Jämför jag estetiken som Baldurs gate hade och tar in det i framtiden med denna motor så har jag 0 klagomål på det vi sett. Sekvenserna då man pratar med folk och sånt är mycket snyggare. Jag minns ingen speciell estetik i de gamla Baldurs gate spelen förutom den gemensamma infinity motorn som de körde i alla spel o det var ju positivt för de spelen att man spelade på samma sätt.

2: De som inte tycker det är BG3 utan DOS3 förstår jag inte heller. Det är ju D&D revision 5 reglerna som följs vilket är helt annorlunda och som jag nämnde på 1 så tar ju deras grafikmotor med riktig 3d och miljöer som kan manipuleras spelen till nya höjder. Det skall bli spännande och se. Det de visade med att ha 2 olika grafer beroende på om man kastar sina skills eller rörde sig runt i miljöerna var verkligen också intressant. (bör nämnas att jag kan inget om D&D 5 reglerna)

3: Turbaserade strider. Att det skulle vara negativt. Jag tycker tvärs om. Turbaserat innan man öppnar en strid var också en lösning jag gillade. Strider där man kör semi turbaserat och där det blir mer komplicerade strider där dina NPC's också skall styras riktigt där är det turbaserat i praktiken. För erkänn visst sitter du där o spammar space eller har satt triggers på typ varenda action som händer i loggen
Kör man full auto så är ju striderna självgående. Ja då kan man ju lika gärna slå igång Wolcen , Diablo 3 mfl för att få sin actionkick.
Att enkla strider skulle ta en massa tid är ju inget jag störs med. Det tar ingen tid eftersom du är ju då övermäktig och kan snyggt ta kål på fienden och ha skoj över hur läckert du gjorde det.

Medlem

Så länge storyn är bra och inte allt för kort så kommer jag vara nöjd. Jag har föredragit semi auto battles dock tidigare.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Jättemånga här i tråden som verkar besvikna på att de har egna förväntningar på spelet och jag kan förstå det om man tänker på det sätt jag sett många beskriva.

1: Många tycker spelet liknar DOS2. Som om det skulle vara nåt negativt? DOS2 är ju ett av de bästa rollspelen som finns och jag kan bara tänka mig att man klagar om man inte gillade det spelet alls och letar efter liknelser bara för att samma motor används.
Jag står där förvånad med tanke på hur snyggt DOS2 är. Jämför jag estetiken som Baldurs gate hade och tar in det i framtiden med denna motor så har jag 0 klagomål på det vi sett. Sekvenserna då man pratar med folk och sånt är mycket snyggare. Jag minns ingen speciell estetik i de gamla Baldurs gate spelen förutom den gemensamma infinity motorn som de körde i alla spel o det var ju positivt för de spelen att man spelade på samma sätt.

2: De som inte tycker det är BG3 utan DOS3 förstår jag inte heller. Det är ju D&D revision 5 reglerna som följs vilket är helt annorlunda och som jag nämnde på 1 så tar ju deras grafikmotor med riktig 3d och miljöer som kan manipuleras spelen till nya höjder. Det skall bli spännande och se. Det de visade med att ha 2 olika grafer beroende på om man kastar sina skills eller rörde sig runt i miljöerna var verkligen också intressant. (bör nämnas att jag kan inget om D&D 5 reglerna)

3: Turbaserade strider. Att det skulle vara negativt. Jag tycker tvärs om. Turbaserat innan man öppnar en strid var också en lösning jag gillade. Strider där man kör semi turbaserat och där det blir mer komplicerade strider där dina NPC's också skall styras riktigt där är det turbaserat i praktiken. För erkänn visst sitter du där o spammar space eller har satt triggers på typ varenda action som händer i loggen
Kör man full auto så är ju striderna självgående. Ja då kan man ju lika gärna slå igång Wolcen , Diablo 3 mfl för att få sin actionkick.
Att enkla strider skulle ta en massa tid är ju inget jag störs med. Det tar ingen tid eftersom du är ju då övermäktig och kan snyggt ta kål på fienden och ha skoj över hur läckert du gjorde det.

Smaken är som baken. Jag tyckte DOS2 var bra men inget speciellt.
Baldur's Gate 1 ser ganska basic ut men Baldur's Gate 2 tycker jag är väldigt vackert med alla handritade bakgrunder, speciellt i Athkatla. Ganska långt ifrån copypastade stenar och gräsplättar som i denna video. Det är ju dock svårt att få 3d lika detaljrikt och stilfullt som 2d. Ser ofta väldigt "speligt" ut.

Men det är whatever, kommer bli ett bra spel oavsett.

Hoppas på episka drakfighter.

Testpilot
Skrivet av anon_306295:

Smaken är som baken. Jag tyckte DOS2 var bra men inget speciellt.
Baldur's Gate 1 ser ganska basic ut men Baldur's Gate 2 tycker jag är väldigt vackert med alla handritade bakgrunder, speciellt i Athkatla. Ganska långt ifrån copypastade stenar och gräsplättar som i denna video. Det är ju dock svårt att få 3d lika detaljrikt och stilfullt som 2d. Ser ofta väldigt "speligt" ut.

Men det är whatever, kommer bli ett bra spel oavsett.

Hoppas på episka drakfighter.
https://www.youtube.com/watch?v=fQjJvX8WQnc

Episka drakstrider och Lich's. Mitt starkaste minne från Baldurs Gate serien är en överjävlig strid där man hittar en Lich i ett krypin inne i nån stad och den fighten var inte o leka med.
Har också sköna minnen av att jag hela tiden hade massor av hjälp av att jag köpt AD&D Monster manual

Kanske får rota fatt i lite 5th edition grejer framöver inför Baldurs Gate 3

[edit skriver meningar som en klant]

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Episka drakstrider och Lich's. Mitt starkaste minne från Baldurs Gate serien är en överjävlig strid där man hittar en Lich i ett krypin inne i nån stad och den fighten var inte o leka med.
Har också sköna minnen av att jag hela tiden hade massor av hjälp av att jag köpt AD&D Monster manual som jag hade stor hjälp av

https://i.imgur.com/dR6andA.jpg

Kanske får rota fatt i lite 5th edition grejer framöver inför Baldurs Gate 3

Mjo Kangaxx the demi lich, den svåraste fienden i hela spelet tror jag.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Mjo Kangaxx the demi lich, den svåraste fienden i hela spelet tror jag.

Det är ju lite synd att det går att cheesa alla odöda fiender om man så vill, och även beholdersarna. Men alternativet hade i och för sig varit att fienderna skulle cheesa en själv i stället.

De svåra striderna i BG2 är nånting att minnas för livet. Och de kräver strategi så det förslår.

Medlem

Baldur’s Gate är genomtiderna min favorit spelserie.

Jag föredrar realtid. Mitt stora problem med Baldurs Gate III är att jag tror inte det kommer bli ett BG spel utan något annat och det enda BG3 har tillsammans med forna spelserien är namnet gemensamt. Tror veteraner kommer bli besvikna och nya spelare blir förälskade. Typ som om de hade kallat Dragon Age 2 för Hawke istället så hade förväntningarna varit annorlunda. Hoppas jag har mega fel för jag hoppas att Baldurs Gate 3 blir lika bra som de andra spelen.

Medlem

Det som skulle kunna rädda det hela är väl om världen är helt otroligt uppbyggd, öppen, stämningsfull, spännande osv. Och att det inte känns sådär lustigt tecknat som det kan göra i D:OS.

Ni som har bra koll på själva D&D: Är 5:e editionen i sig lite "P12"? Jag har nästan fått för mig det, att det ska vara coola och lite nerdummade grejer man gör. Jag har typ aldrig spelat nåt senare än NWN2, och redan där kändes det som att det hade tagits "P12-steg" jämfört med NWN1.

BG1/2 och NWN1 känns å andra sidan som att det är jäkligt respektabla, anrika regler man håller sig till.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mm. Lite den tanken jag hade när jag såg screenshoots (inte sett gameplay ännu). Känns mer som en Divinity spin-off.

Hur ska det se ut då?

Att de kör på sin motor är ju knappast en översaskning.
Spelets ton, omgivningar och lore kommer ju vara det som gör det här till ett BG spel.

Testpilot
Skrivet av Moppe:

Baldur’s Gate är genomtiderna min favorit spelserie.

Jag föredrar realtid. Mitt stora problem med Baldurs Gate III är att jag tror inte det kommer bli ett BG spel utan något annat och det enda BG3 har tillsammans med forna spelserien är namnet gemensamt. Tror veteraner kommer bli besvikna och nya spelare blir förälskade. Typ som om de hade kallat Dragon Age 2 för Hawke istället så hade förväntningarna varit annorlunda. Hoppas jag har mega fel för jag hoppas att Baldurs Gate 3 blir lika bra som de andra spelen.

Tar jag det ur min egen erfarenhet så lirade jag massor med rollspel redan innan BG kom tex de klassiska Pool of radience , Krynn spelen mfl och jag lirade skiten ur Baldurs gate med swordcoast och sedan 2an med exp.
Jag har jättesvårt o förstå detta. Vad är det som avgör att det är ett Baldurs gate spel?
För mig är det ju att man är i den världen och då runt staden Baldurs Gate. Resten är ovidkommande och om man i sin tur tvingar in spelet i 2020 talet är ju bara bra med 3d motor och ett vettigt user interface.

Med tanke på hur tight de jobbar med Wizards of the coast och dessutom som nämns i intervjun med Swen. Att de jobbat med dem som gjorde en rollspelskampanj som de också ser till att den är med i samma världsbyggande som spelet. Detta gör att jag har väldigt svårt att se varför detta inte skulle vara Baldurs Gate.

Medlem

Håller med dem som tycker att det här inte riktigt andas BG. Jag har spelat Divinity 2 en bit men tröttnade på vad som kändes som en ytterst ointressant story. Jag tror att det är lätt att bortse ifrån att det som gjorde BGII till vad det var inte nödvändigtvis var storyn (som så här i efterhand känns halvt klichéartad), utan atmosfären. Och av presentationen att döma upplever jag inte att de lyckats fånga den atmosfären. Det är svårt att peka på exakt "vad" det är som styr den känslan, och jag inser att det är just en känsloargument. Men efter att ha sett demon känner jag mig extremt mycket mindre sugen på det här än tidigare.

Medlem
Skrivet av RolftheBarber:

Håller med dem som tycker att det här inte riktigt andas BG. Jag har spelat Divinity 2 en bit men tröttnade på vad som kändes som en ytterst ointressant story. Jag tror att det är lätt att bortse ifrån att det som gjorde BGII till vad det var inte nödvändigtvis var storyn (som så här i efterhand känns halvt klichéartad), utan atmosfären. Och av presentationen att döma upplever jag inte att de lyckats fånga den atmosfären. Det är svårt att peka på exakt "vad" det är som styr den känslan, och jag inser att det är just en känsloargument. Men efter att ha sett demon känner jag mig extremt mycket mindre sugen på det här än tidigare.

Ganska självklart att det inte blir samma atmosfär när det är en helt annan motor skapad 15 år senare än föregångaren. Behöver ju dock inte vara negativt. Jag gissar och hoppas att vi istället får en ny lika magisk atmosfär som de gamla spelen hade.

Ska det vara exakt samma får de isf använda sig av infinity, men det lär inte hända (tack och lov för den har inte åldrats väl även om spelen skapade i den fortfarande är lika bra).

Medlem

Oavsett vem som hade gjort BG3 idag år 2020 så hade det inte blivit samma som det var förr. Det har gått 20 år och lite har hänt sedan dess. Inte ens Obisidians infinity homage kändes
i närheten av Baldurs Gate. Har sagt det tidigare och säger det igen, är det någon som kan lyckas ta BG till 2020 talet så är det Larian. Kommer de lyckas? Återstår att se men jag är förhoppningsfull iaf och de ska ha all cred för att de vågar försöka för det är inte lite de har att leva upp till.

123
Skriv svar