Helgdiskussion - Vad tycker du om Early Access?

Medlem

Gillar verkligen inte early access, rör inte sådana spel förrän det faktiskt släpps och tyvärr är det ju inte säkert att det är i bra skick då heller (Wolcen).

Medlem

Är inte mer eller mindre alla spel early access numera? Dvs buggiga/halvfärdiga spel som patchas senare i bästa fall?

Medlem

Utan early-access hade Subnautica ett av mina favoritspel någonsin A: aldrig blivit vad det är idag och B: inte ens släppts alls.

https://www.youtube.com/watch?v=fkjY_R7zQsM

Så det finns use-cases där Early Access fungerar skit bra, och när det inte fungerar alls.

Deep Rock Galactic är också ett bra exempel, det släpptes i Early-Access mer eller mindre färdigt, och man använder spelarnas input för att tillsammans klura ut vad man ska göra med sitt end-game, det är bra.

Men så finns det naturligtvis mängder med idioter som inte förstår hur man skall använda det här och bara gör easy cash grabs osv utan att egentligen leverera något.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Förstört spelutveckling helt och hållet. Valve och Steam har förstört hela branschen med deras skit. Ingen vill ha färdiga och utvecklade spel längre, utvecklarna, publishers etc, för dom vet att dom kommer tjäna mer pengar på att släppa ett skitigt, buggigt ofärdigt spel än om dom väntar i ett par år extra för ett fullt färdigt spel för det kostar mer i "the long run" och utgifterna blir större än det som kommer in. Fullständigt och totalt förstört spelutveckling och hur den fungerar. Med andra ord står jag hellre för Epic än Steam. Epic ger pengar till utvecklarna, dom låter dom göra klart sina spel till 100% innan dom släpps. Just för att dom har nu pengar till att göra det. Steam gör tvärtom, dom ruinerar. Tack och hej.

Medlem

Jag har aldrig spelat ett spel i early access i hela mitt liv. Betatestat ett par titlar back in The day bara.

Jag tycker early access är i grunden bra. Varför? För att folk kan spela och ge input till tillverkaren på ett sätt som jag inbillar mig en mindre grupp in house beta testare inte kan.
Nackdelen är att när spelet släpps på riktigt, och om det finns PVP, är alla andra elit och man själv en jävla idiot.

Medlem

gillar det, i form av att man blir lite som en speltestare på sin egen, valfria bekostnad. vill man inte så kan man ju bara vänta på release. men i det stora hela tycker jag det är lyckat, både för utvecklarna och oss spelare med myror i brallan =>


signatur

//monster

Medlem

Jag var tvungen att registrera mig för att skriva denna kommentar. Jag undviker early-access till största möjliga mån. Jag tycker det är fullkomligt idiotiskt att jag ska betala för att testa någons programvara och/eller spel. Ofta brukar det vara tvärt om; att de som testar en produkt får pengar (läs lön).

Medlem

Samma fenomen som Kickstarter,
ge bara pengar som support till utvecklare som du gillar även om spelet skulle floppa.

När jag köpt early-access spel har det oftast slutat med att det lanserades som free-to-play till slut. Man kan inte se det som att man köper spelet i sig, men man kanske kan få in en fot och vara med för när spelet väl kommit över någon AA gräns så finns Epic eller Microsoft där och kan betala 10ggr mer vilket ofta leder till att spelet blir färdigt men att resten av utveckligen sker i ett mer slutet format.

Nu har jag nog bara 'Risk of rain 2' på min lista som är aktuella.

12
Skriv svar