Hands-on – Final Fantasy VII Remake

Robot
Hands-on – Final Fantasy VII Remake

Lövet har spelat nyversionen av jrpg-giganten han väntat på i 23 år.

#ffvii, #final-fantasy, #jrpg, #square-enix


Medlem

Så när spelet släpps är det "part 1" då eller? Eftersom denna enbart utforskar Midgar ? eller missar jag något?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av EYEtriforce:

Så när spelet släpps är det "part 1" då eller? Eftersom denna enbart utforskar Midgar ? eller missar jag något?

Exakt!


signatur
Medlem

Låter lovande!

Medlem

Låter lovande alltihop, förutom det här med musiken. I originalet är det ju ett stycke musik för varje plats som spelas, vilket gör att varje musikstycke blivit ikoniskt och starkt förknippat med just det området. Anxious hearts förknippar jag t ex oerhört mycket med Train Graveyard och senare i spelet Nibelheim. I ett modernt spel funkar det väl inte riktigt att ha ett 2 minuter långt musikstycke som går på repeat hela tiden när man är i ett område, så jag förstår att musiken kanske är lite mer diskret i remaken. Men samtidigt är ju musiken i FFVII så viktigt för spelet och så otroligt bra, så lite orolig blir jag.

Medlem

Tack för en matig text. Låter som att spelet lever upp till ens förväntningar.

Den stora frågan för mig är om Midgar verkligen räcker. Känns konstigt och tråkigt att spela ett massivt rollspel som enbart utspelas i olika stadsdelar. Stor risk för att det ska kännas tjatigt och monotont när man börjar komma upp i ett antal speltimmar.

Nästa del däremot, fy fan. Det kan bli helt otroligt ifall de får ihop det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sä summonsystemet är typ som i FFXII fast alla övriga gruppmedlemmar får också vara med?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@EYEtriforce: det stämmer, men de har fläskat till den första delen ordentligt. I originalet är Midgar som sagt bara introduktionen till spelet (en helt fantastisk introduktion), och utgör kanske 10 timmar av spelets första skiva. FFVII bestod av tre skivor, där skiva ett och två var fullproppade med händelser medan skiva tre till största del bestod av sluttampen.

Med tanke på hur många stora och viktiga scener som återstår på skiva ett och två ska det bli väldigt intressant att se hur mycket Square Enix fläskar till dem i nästkommande delar av Remake. De kan omöjligt göra det lika ingående som med denna första del, då skulle det bli många delar som skulle lanseras över flera års tid. Även om de tonar ned ambitionerna något med olika händelser kommer Remake ändå att bli flera delar, så det dröjer innan nytillkomna får möjlighet att uppleva hela berättelsen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Tröjan: ja det är väl det enda jag var lite brydd av under min spelsession. Jag fick inte testa på tågkyrkogården men även under sektionerna med reaktorbombningarna finns det ikoniska ljudstycken som gjorde mycket för stämningen i originalet. När jag fångade gameplay från FFVII för att jämföra med samma scener i Remake blev just skillnaden i musiken tydlig.

Jag hoppas att det inte är så stor skillnad i de stora scenerna längre fram, exempelvis musikstycket i Cosmo Canyon när Red XIII får veta sanningen om far sin är oerhört vacker och ska vara väldigt påtaglig.

Men jag skulle tro att musiken i nyckelscenerna är framträdande, och det är väl musiken som spelas dynamiskt under gameplay som kanske blir något nedtonad jämfört med originalet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@androsynth: ja det är en ganska passande beskrivning. Exakt vad summons gör, vilka abilities spelaren kan beordra dem att utföra under strid, är nytt för Remake. Square Enix kommer också lägga med summons som inte fanns med i originalet, och det verkar också som att man i del 1 kommer kunna använda summons som man får senare i spelet med originalet.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tack för matig text, låter lovande! Har dom gått ut med något ungefär datum/år när man kommer få köpa en komplett version?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@korvmos: kul att det uppskattades! Inte alls tyvärr, under hands-on-presentationen berättade Kitase att arbetet med del två påbörjades för ett tag sedan medan en mindre grupp utvecklare polerade del ett. Så det verkar som att del två inte nödvändigtvis behöver vara så långt bort, men vi snackar ändå 2021 som tidigast. De lär nog ha en grov skiss på alla delar och vad som ska ingå i dem, och kanske en ungefärlig tidslinje för när de siktar på att få ut delarna, men det är inget de kommunicerat ut tyvärr. Jag jag ta på mig spekulerar-byxorna tror jag på minst fem delar, som släpps under fem års tid som snabbast (med betoning på att detta bara är min helt ogrundade spekulation).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Så när spelet släpps är det "part 1" då eller? Eftersom denna enbart utforskar Midgar ? eller missar jag något?

sen får du vänta minst 2 år på nästa part och lägg till 3 år till för part 3 och sen sista delen 2-3 år till. Så 6-7 år för resterande delar. Kommer att vara 40år när det är klara.. usch

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tack för en matig text. Låter som att spelet lever upp till ens förväntningar.

Den stora frågan för mig är om Midgar verkligen räcker. Känns konstigt och tråkigt att spela ett massivt rollspel som enbart utspelas i olika stadsdelar. Stor risk för att det ska kännas tjatigt och monotont när man börjar komma upp i ett antal speltimmar.

Nästa del däremot, fy fan. Det kan bli helt otroligt ifall de får ihop det.

Ja, Midgar-delen är ju knappast den roligaste i originalet. Jag hoppas att det Midgar vi får spela är ordentligt varierat med många sorters miljöer, annars kan det bli enformigt. Det bästa i spelet är ju faktiskt när man lämnar Midgar och hela den underbara världen öppnar sig. Det utforskandet ser jag fram emot så snuskigt mycket. Att få komma till Kalm, Junon, Costa del Sol och framför allt Cosmo Canyon och Nibelheim.

Moderator | Testpilot
Skrivet av korvmos:

Tack för matig text, låter lovande! Har dom gått ut med något ungefär datum/år när man kommer få köpa en komplett version?

Skrivet av Loevet:

@korvmos: kul att det uppskattades! Inte alls tyvärr, under hands-on-presentationen berättade Kitase att arbetet med del två påbörjades för ett tag sedan medan en mindre grupp utvecklare polerade del ett. Så det verkar som att del två inte nödvändigtvis behöver vara så långt bort, men vi snackar ändå 2021 som tidigast. De lär nog ha en grov skiss på alla delar och vad som ska ingå i dem, och kanske en ungefärlig tidslinje för när de siktar på att få ut delarna, men det är inget de kommunicerat ut tyvärr. Jag jag ta på mig spekulerar-byxorna tror jag på minst fem delar, som släpps under fem års tid som snabbast (med betoning på att detta bara är min helt ogrundade spekulation).

Det jag är fundersam över om spelen ens ses som del 1, 2 och 3 av samma spel, eller om de ses mer som "uppföljare". Uppföljare hade väl nästan känts bättre och så kan man skicka över sina spar-filer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: Kitase berättade att de ser Remake som "Final Fantasy VII Remake project", att det är ett enhetligt projekt för att återskapa originalupplevelsen men den här gången utan att utelämna saker som de inte kunde få med i originalet. Så det är nog inte så mycket uppföljare som nya delar i samma berättelse. Men med det sagt blir det nog nödvändigt för Square Enix att variera hur mycket spelets nyckelhändelser utökas i de andra delarna. Skiva ett och två har väldigt många ikoniska scener som skulle kunna bli väldigt stora, och det är inte hållbart att göra alla dessa lika ingående som Remake del 1. Skulle tro att de måste inkludera 2-3 sådana nyckelhändelser för att Remake-projektet inte ska bli helt galet utdraget.

En annan stor fråga som vi inte kommer få reda på förrän del två släpps är hur Square Enix hanterar den öppna spelvärlden från originalet. Jag och några kollegor diskuterade att de kanske gör något i stil med FFX, att man får välja destinationer när man ska resa mellan olika platser längre fram i spelet. Det skulle förarga puritaner, men jag har också svårt att se hur de skulle bygga en öppen spelvärld med de realistiska proportionerna och Unreal 4-motorn i Remake.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Tveksam till köp av detta. Jobbigt röstskådespeleri på barret som attan. Gameplay lär nog vara kul. Men lite rörigt som ffxv i början. Är det fullpris så avatar jag nog.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@uberpwnage2.0: Kitase berättade att de ser Remake som "Final Fantasy VII Remake project", att det är ett enhetligt projekt för att återskapa originalupplevelsen men den här gången utan att utelämna saker som de inte kunde få med i originalet. Så det är nog inte så mycket uppföljare som nya delar i samma berättelse. Men med det sagt blir det nog nödvändigt för Square Enix att variera hur mycket spelets nyckelhändelser utökas i de andra delarna. Skiva ett och två har väldigt många ikoniska scener som skulle kunna bli väldigt stora, och det är inte hållbart att göra alla dessa lika ingående som Remake del 1. Skulle tro att de måste inkludera 2-3 sådana nyckelhändelser för att Remake-projektet inte ska bli helt galet utdraget.

En annan stor fråga som vi inte kommer få reda på förrän del två släpps är hur Square Enix hanterar den öppna spelvärlden från originalet. Jag och några kollegor diskuterade att de kanske gör något i stil med FFX, att man får välja destinationer när man ska resa mellan olika platser längre fram i spelet. Det skulle förarga puritaner, men jag har också svårt att se hur de skulle bygga en öppen spelvärld med de realistiska proportionerna och Unreal 4-motorn i Remake.

Den öppna världen oroar mig också. Jag har ju hela tiden sett framför mig att få gå runt i världen ungefär som i t ex The Witcher 3 och på allvar utforska alla platser som i originalet bara är en lågupplöst, polygonfattig världskarta. Bergen runt Nibelheim vill man ju utforska, canyon-landskapet runt Cosmo Canyon, de Japan-inspirerade miljöerna i och runt Wutai osv.

Sedan jag först fick höra att remaken delas upp har jag framför mig sett att den delas upp i tre delar enligt följande:

Del 1: Midgar
Del 2: Kalm t o m Forgotten City
Del 3: resten av spelet, alltså från Icicle Inn och fram till slutet

Ser man till hur stora dessa tre delar är i originalet så tar Midgar-delen runt fem timmar att klara, del 2 tar väl 20 timmar och del 3 runt 15-20 timmar (om man inte gör alla sidequests som att avla chocobos, letar upp alla hemligheter, gör allt i Golden Saucer osv, då får man lägga på många timmar till). Del 2 rymmer oerhört mycket både i form av viktiga scener och sekvenser och olika ställen man får komma till, så den delen skulle kunna bli otroligt stor om den görs i samma omfattning som del 1. Jag menar, bara Junon skulle lätt kunna byggas ut till åtminstone ett tiotal speltimmar.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@korvmos: kul att det uppskattades! Inte alls tyvärr, under hands-on-presentationen berättade Kitase att arbetet med del två påbörjades för ett tag sedan medan en mindre grupp utvecklare polerade del ett. Så det verkar som att del två inte nödvändigtvis behöver vara så långt bort, men vi snackar ändå 2021 som tidigast. De lär nog ha en grov skiss på alla delar och vad som ska ingå i dem, och kanske en ungefärlig tidslinje för när de siktar på att få ut delarna, men det är inget de kommunicerat ut tyvärr. Jag jag ta på mig spekulerar-byxorna tror jag på minst fem delar, som släpps under fem års tid som snabbast (med betoning på att detta bara är min helt ogrundade spekulation).

Tack för svar Lövet! När du nu har på dig spekulerar-byxorna, hur kommer dom tänka med PS4/PS5 månne? Låter som enda delen som kommer till PS4 är den som släpps i år och sedan "börjar" dom om på PS5 och även kanske PC?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Spelade igenom demot tidigare idag. Mina farhågor om stridssytemet lugnade sig avsevärt. Jag var rädd det skulle bli en upprepning av FF15 som jag inte gillade alls men tack o lov har man utvecklad det systemet en hel del tyckte jag. En bra mix av det gamla med det nya har man fått till.

Det verkar bli en bra midgar remake men vet inte om jag kommer köpa det direkt på release. Jag har trots allt spelat spelet ett gäng ggr i mitt liv och även om de slängt in massa nytt så är väl ändå den övergripande storyn samma.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@korvmos: jag skulle tro att de satsar på att släppa alla delarna till PS4, nu när det ändå är lanseringsplattformen för projektet. Då PS5 blir bakåtkompatibel med PS4-spel satsar de nog på att inte utveckla PS5-specifika versioner, det är nog resurser de inte har skulle jag tro, särskilt inte när de kan patcha PS5-versionen för att stöda enklare förbättringar som högre upplösning, bättre FPS, med mera. Jag tror inte de bygger in stöd för exempelvis hårdvaruaccelererat ljud då det kräver en hel del arbete med att anpassa ljudsystemet efter det.

En annan spekulation jag har är att de släpper del ett som fysisk utgåva, och att efterkommande delar kan köpas och blir tillgängliga i huvudmenyn så att man inte behöver köpa fysiska utgåvor av alla delar. Men de lär i så fall alla gånger släppa delarna som fysiska utgåvor som galningarna/entusiasterna (pekar på mig själv) kan spendera besinningslösa mängder pengar på. När alla delar är släppta lär de däremot släppa en stor maffig PS5-utgåva med varje del på en stor 100 GB-skiva (Blu-Ray-spelaren i PS5 stöder ju 100 GB-skivor, medan PS4/Pro stöder 50 GB-skivor).

Jag tror alla gånger att en PC-version finns i framtiden. Kommunikationen runt Remake har antytt tidsexklusivitet, och originalet släpptes också till PC året efter så sannolikheten för att det händer även denna gång är mycket stor!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot

Det enda jag är "rädd" för är hur många delar vi kommer komma upp till. Fler än tre skulle vara kännbart för plånbok och engagemang.

Det är klart att det kommer komma en komplett edition någon gång i framtiden till alla tänkbara format, men det tålamodet har jag inte att invänta. En annan problematik är att vi snart byter konsolgeneration och hur kommer man lösa det?

Sannolikt är jag dag ett på konsol och sedan köper jag komplett edition på PC några år senare och moddar som en galning haha.

Medlem

@Mutumba: Du vet ju hur Square Enix löst det med Kingdom Hearts. Decimaler.

Avstängd

Känns som att Square inte tillverkar spel i samma takt som Ubisoft t.ex. Hade Ubisoft gjort detta så hade hela kommit på en gång, det är jag övertygad om. Jag tycker inte gameplay såg så överväldigande ut heller med tanke på hur länge dom hållit på med detta. Men Square är väl en mycket mindre studio så man kan väl inte få allt.


signatur

PS5 och inget annat.

Skribent

Jag tycker ju att det är charmigt på ett sätt att det känns som att jag spelar som ett gäng cosplayers. I alla fall innan jag vant mig vid de mycket mer realistiska karaktärsmodellerna.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag tycker ju att det är charmigt på ett sätt att det känns som att jag spelar som ett gäng cosplayers. I alla fall innan jag vant mig vid de mycket mer realistiska karaktärsmodellerna.

Ett av mina största problem med moderna japanska rpg.
Som du sa cosplayers.
Känns så "japanska unga vuxna som klär ut sig" med alla karaktärer, svår att förklara men känns inte seriöst helt enkelt.
Sephiroth ser bedrövlig ut.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Loevet:

@korvmos: jag skulle tro att de satsar på att släppa alla delarna till PS4, nu när det ändå är lanseringsplattformen för projektet. Då PS5 blir bakåtkompatibel med PS4-spel satsar de nog på att inte utveckla PS5-specifika versioner, det är nog resurser de inte har skulle jag tro, särskilt inte när de kan patcha PS5-versionen för att stöda enklare förbättringar som högre upplösning, bättre FPS, med mera. Jag tror inte de bygger in stöd för exempelvis hårdvaruaccelererat ljud då det kräver en hel del arbete med att anpassa ljudsystemet efter det.

En annan spekulation jag har är att de släpper del ett som fysisk utgåva, och att efterkommande delar kan köpas och blir tillgängliga i huvudmenyn så att man inte behöver köpa fysiska utgåvor av alla delar. Men de lär i så fall alla gånger släppa delarna som fysiska utgåvor som galningarna/entusiasterna (pekar på mig själv) kan spendera besinningslösa mängder pengar på. När alla delar är släppta lär de däremot släppa en stor maffig PS5-utgåva med varje del på en stor 100 GB-skiva (Blu-Ray-spelaren i PS5 stöder ju 100 GB-skivor, medan PS4/Pro stöder 50 GB-skivor).

Jag tror alla gånger att en PC-version finns i framtiden. Kommunikationen runt Remake har antytt tidsexklusivitet, och originalet släpptes också till PC året efter så sannolikheten för att det händer även denna gång är mycket stor!

Jag tycker det låter som dina spekulerar-byxor sitter bra på dig, tack för din gissning och köp nu inte för många versioner av limited edition


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Gnällkuk

En viktig fråga, får vi valet att köra med japanska röster och engelsk text?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@trickeh2k: det var tyvärr en detalj jag inte kom på att titta efter under eventet. Satt och tittade igenom menyer för vapen, materia och lite annat men kom på språkbiten först på planet på väg hem. Men spelet har engelska, japanska, franska och tyska röster. Jag tror att det ska gå, men hade inte sinnesron att kolla upp det under mina hektiska tre timmar med spelet.

Kitase har tidigare sagt att planen är att låta spelare i väst välja japanskt tal om de vill (10:40 in i klippet nedan), förhoppningsvis klargörs det med demoversionen. Ursäkta att jag bommade att kolla upp det!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk

@Loevet: Ah, men om han sa att vi skulle kunna välja det så tolkar jag det som ett ja


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar