Helgdiskussion - Vad tycker du om Early Access?

Robot
Helgdiskussion - Vad tycker du om Early Access?

Nu har vi levt med det i flera år - hur tycker du att det fungerar?

#helgdiskussion


Medlem

Från utvecklarnas sida är det ju gratis testning och buggletande. Rent generellt har jag inget emot det eftersom det är riktigt billigt med spel idag med tanke på att priserna har stått stilla, t.o.m sjunkit sedan åttiotalet så lite kan ju vi gamers ge tillbaka eftersom alla skulle dampa ur fullständigt om spelbranschen bestämde sig för att höja priserna till motsvarande nivå. Både mikrotransaktioner och Early access rotar sig i detta. Ingenting får kosta tycker gemene gamer.

Sen borde det ju inte missbrukas.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ju ett smart koncept för mindre utvecklare att få in pengar till utvecklingen samtidigt som man (förhoppningsvis) skapar intresse för sin produkt.

När AAA-spel dyker upp i early access känns det dock vridet.

Medlem

Early access är bara en fulvariant av Alpha/Beta med en oklar framtid som man även får betala för.

Medlem

Tror det hade fungerat bättre om det fanns klarare regler för vad som förväntas. Spel som Dead Cells, Hades eller Darkest Dungeon var ju värda sina pengar sen dag ett i Early Access. Sen har vi spel som Wolcen, Godus eller Starforge. Olika grader av ospelbara och vissa av dom blir aldrig ens färdiga.

Early Access kan göras rätt med andra ord. Bara lite trist att ribban är så låg på vad som av accepteras. Enligt Steams guidelines ska produkten kunden får i själva EA vara värd pengarna där och då, inte bara något löfte om framtiden. Hade de bara hållt på det hårdare så hade EA inte varit något problem.

Medlem

Är Early Access bra för oss konsumenter?
Nej

Är greppet mer användbart för vissa genrer och i så fall vilka
Kan inte komma på någon

Vilka genrer passar det absolut inte för
I mitt tycke, samtliga.

Som HaxXt sa, det är bara ett sätt att få betatestarna att betala för "nöjet" att vara betatestare. (Detta är min åsikt, inte nödvändigtvis fakta.)

Har aldrig köpt early access skräp, och kommer aldrig att göra det.
Faktum är rent ut av, som en parentes, att dessa EGS exklusiviteter inte bekommer mig nämnvärt, eftersom jag oftast väntar ett år (eller så) ändå, för att slippa alla launch-date buggar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Konceptet är bra i teorin, men har sällan sett lyckade exempel i verkligheten.

Medlem

Har tyckt det har funkar bra med en del spel. För Minecraft var det ju guld värt (även om det inte kallades early access då), det funkar/funkade även fint för satisfactory, rimworld, factorio och en hel del andra sandboxiga spel. För den genren så kan det vara en upplevelse att hänga med i early access, då det blir lite tufft när spelen förändras iom versionerna.

Men generellt sett ogillar jag early access, bortsett från sandboxiga spel vill jag ha spelet färdigt att spela i en färdig release. Framför allt så stör jag mig på streamers / youtubers / podcasters / nyhetssidor som spelar / uppmärksammar / pratar om / skriver om early access spel. Det spoilar upplevelsen för mig, då det blir nästan omöjligt att gå in i ett färdigt early access spel blind och få den upplevelsen jag vill åt.
Flera spel som vart i early access har jag helt tappat intresset för när det väl släpps, ofta så har jag även missat att de släppts då det inte blir samma nyhetsuppmärksamhet då...
I andra fall så känns det som att man spelat färdigt och tröttnat på ett spel i early access, Dead Cells, Risk of Rain 2 och Deep Rock Galactic är exempel på detta; de senare två är fortfarande i early access, men jag kommer förmodligen aldrig kommer att spela igen, kanske mycket litet, då jag känner mig färdig med dem redan... Dead Cells spelade jag typ ett par-tre timmar efter releasen innan jag konstaterade att jag redan hade tröttnat på det, och ångrade att jag inte väntade till riktig release.

Men jag har lärt mig min läxa; bortsett från sandbox/byggar/tycoon-spel så kommer jag undvika allt som har med early access som pesten.

Medlem

Tycker early access är kanon, Men helt FEL folk köper det dock och klagar så in i helvete på buggar och gör skunk inlägg om spelet. Hade rätt folk köpt early access hade det varit guld.

Sen med early access slipper du köpa det sedan, oavsett om det går upp i pris.

Geeks Gaming

Early access är i grunden bra, men som många påpekat tidigare behöver det stramare tyglar kring det hela.

1. Inga AAA borde få använda EA, då får man köra en alpha/Beta
2. Inbetalade EA-pengar borde återbetalas om projektet rinner ut i sanden
3. Tydligare krav på hur länge en titel ska få utnyttja EA, känns som det går till överdrift ibland (host host, Day Z, host host)

Sen huruvida detta går att förändra vet jag inte 5 öre om 😁

Quake-konnässsör

7nger fel på early access, kanske också beror på spelet. En ensam / fåtal utvecklare kanske behöver hjälp med att stresstest / buggtesta spelet innan det släpps ut som slutgiltig version. Om då spelaren kan få spelet för en billigare summa så är det bra.

För större företag kan det mer räknas som en Alpha / demo, då dessa utvecklare kanske mer sällan lyssnar på vad spelarna vill och tycker behövs ändras. Vissa lyssnar ju självklart, men kanske inte alla.

Något som skulle vara bra ihop med early access är ett bättre system att anmäla buggar och diverse andra game breaking funktioner. Visst fungerar forum, men måste finnas ett bättre system för spelare och kunna sortera och se om dessa fel redan finns rapporterade och om det går att återskapas.

Den gemene gamern idag vill ha nya spel varje vecka så early access är en naturlig väg att få för utvecklarna.

Inaktiv

Om det sköts bra, har tillräckligt med innehåll och helst inte är i early access mer än något år tycker jag det är okej.
Se typ Deep Rock Galactic, Oxygen not included, Hunt Showdown eller Hell Let Loose.

Medlem

Jag tror EA i det s tora hela är bra.
Det finns skräckexempel på skräp som aldrig blir klara men det finns även många exempel på väl lyckade EA spel.

i stora drag ser jag problemen med EA är folk som inte vet att dom köper ett ofärdigt spel.
Utvecklare som inte klarar av att ha fokus och släpper mer "ny content" när man borde satsa på att göra "huvudspåret" färdigt så att säga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

Unviker early access. Tänker inte betala för att leta buggar i ett ofärdigt spel. Det är utvecklarnas jobb och har alltid varit.

Medlem

Konceptet early access kan vara okej. Problemet, som jag ser det, är att dessa produkter är precis lika tillgängliga som alla andra spel. Det är för mig helt vansinnigt att officiellt ofärdiga produkter ställs fram på bästa butiksplats och säljs till (oftast) fullpris.

Avstängd

Early access modellen bör skrotas omedelbart.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Fungerar för minecraft och rimworld, spel som kontinuerligt bygger på och även tar feedback.

För spel som är på tapeten nu, Baldurs Gate 3... Absolut inte.
Inte en chans att jag vill sätta mig ner i ett förhoppningsvis episkt RPG och stöta på buggar och trasiga quests

Medlem

Early Access är för de som är villiga och beredda att ge feedback och testa ett trasigt spel.
Problemet är med Early Access är dels att det får folk utan någon somhelst tålamod att köpa spel med det märkliga mindsetet att spelet är färdigt (och är skitdåligt), oavsett om det står "Varning det här är en alfa" överallt i spelet. De grinar och klagar på att spelet är "broken" och att allt är en "cash grab" som inte kommer att leda till något.

Lite som att dessa otåliga individer inte riktigt är kapabla till egenansvar. De har trots allt själva köpt ett spel som man redan på förhand snabbt kan ana inte kommer släppas på utlovad tid.

Så har man ett "testar"-mindset är Early Access fantastiskt.
Är man otålmodig och vill spela ett färdigt spel utan buggar helst igår, så är det kass.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Det beror på hur den utnyttjas, i de fall där utvecklaren använder det för att göra spelen bättre är det fantastiskt. Larian är en av dessa utvecklare (Eftersom BG3 triggade diskussionen). Det finns flera fantastiska spel som vi aldrig hade fått spela utan early access som tex. Subnautica och 7D2D.

Medlem

Har alltid fungerat bra för mig. Enda problemet är när man har vänner som man gärna spelat spelen med men som total vägrar för det är early access ... de spelar aldrig det när det släpps heller för då är det bortglömt och gammalt.

Däremot tycker jag det borde finnas en gräns för vad man får kalla early access och hur länge man får vara det. Många spel lämnar aldrig det stadiet. Sen har vi stor spel som är ”färdiga” som går in i early access som en ursäkt för att komma undan alla problem som kommer med release.

Medlem

Det är extremt bra för indieutvecklare som kan få in lite pengar till utvecklingen tidigt. Jag tror många spel inte skulle kunna bli av överhuvudtaget om inte early access fanns.

Medlem

Jag har inget emot early acess några spel jag älskat att spela under early acess som verkligen gjort ett bra jobb är. Subnautica, Minecraft fast det var mer jag betala för alpha, The long dark, Kynseed, Subnautica below zero, Conan Exiles, Avorion, Space engineers, Osiris new dawn, Folk tale, Rise to ruins, Stone Hearth,Astroneer, Portal knights, Planet explorers,Star bound.

All dessa spel har varigt helt underbara att spela och det har varigt kul och trevligt att se själva utvecklingen och kunnat påverka utvecklingen.

Det hela gäller att dom som skapar spelen är seriösa och lyssnar på sitt community och inte tar hutlöst betalt för eraly acess. Jag menar att be om 59.99 för ett spel som ej är klart är lite dåligt. Fler av dom spel jag nämnde tog 10-20 euro för early acess men höjde sedan priset när spelet var klart.

Jag menar vi har MMO spel som ber om 60-200 euro för beta testa deras spel eller Star Citizen som ber om nästan 50 dollar för att få alpha/beta testa spelet eller hoppas på du köper skepp för 100-1000 dollar visst det är frivilligt men jag tycker det förstör hela iden.

Jag är i mot när FFXIV börja sälja Level skips visst det är väl bra för dom som ej orkar levla men orkar du ej levla kanske du inte bör spela alls om du är så jävla lat och sedan man lär sig klassen mycket mer när man levlar.

Jag säger så ska du sälja saker sälj skins inte skepp eller level skipps.

Sedan har man ju spel som överges vilket också är dåligt så man ska passa sig och vara säker på om man vill supporta dom eller ej.

Men jag tycker early acess är bra om man är seriös med sitt spel och inte tror man kan fråga om trippel A priser på ett spel som är i Alpha/beta stadiet.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Konceptet är bra i teorin, men har sällan sett lyckade exempel i verkligheten.

Fortnite?
Ark?
Besiege?
Darkest Dungeon?
Don't Starve?
Kerbal Space Program?
PUBG?
Prison Architect?
Slay The Spire?
Subnautica?
The Long Dark?
Factorio?
Minecraft?

För att nämna ett par ifrån mitt spelbibliotek.

ELF
Medlem

Är okej med early/alpha/beta access. Men det är oftast öppet för för många otåliga själar som några redan har nämnt.
En del utvecklare gör det bra där de har alpha och beta paket man får köpa. Då har man självklart tillgång till spelet från och med alpha eller beta stadiet.
Early Access där emot tycker jag borde vara ett tredje alternativ. Med early access borde man bara komma åt spelet under vissa viktiga punkter av utvecklingen. Säg vid en större uppdatering eller när utvecklarna tycker att spelet har nått en nivå som är värd att öppnas upp för fler spelare, men då bara under en viss tid så folk kan ge feedback och inte bli kvar i ett limbo av rent klagomål.

Förr fick folk bettalt för att buggtesta spel, nu ska man bettala istället.......


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

-har aldrig provat och kommer aldrig göra det. Vill spela färdiga spel

Medlem

Både och.

Vissa fantastiska spel hade förmodligen inte blivit till utan early access.

Dock så tycker jag spelen känns gamla när de väl släpps vid full release. De som är intresserade av spelen blir ju mer eller mindre tvingade att hoppa på early access för när spelet väl släpps har polarna redan dragit vidare till nästa spel.

Sedan kan man ju ifrågasätta det hela när spel som Wolcen släpps med massa gamebreaking buggar som rapporterats redan tidigt i EA som till exempel gold duping, builds som gör en 100% osårbar osv. Mycket patchades inom 1v efter release så då undrar man ju varför de inte kunde väntat 1v till med att släppa skiten. (ok mycket återstår att göra i Wolcens fall så de kanske borde väntat ett halvår till..)

Medlem

Någon som minns The Stomping Lands? 😞

Inaktiv

Det går att betatesta utan Early Access. Jag tror inte det har så mycket att göra med att få feedback från spelare utan mer att man får betalt innan man är helt klar med spelet. Risken för företaget minskar ju.
Det suger när företag använder det som en ursäkt för att släppa ofärdiga spel som de sedan överger.
Ta typ DayZ och Quake Champions, low effort spel där de utnyttjar hypen för att sälja spel istället för att faktiskt göra ett bra spel först. Cashgrab antar jag att det kallas.
Enligt mig är Early Access endast bra för konsumenten när det kommer till indiespel där utvecklarna behöver pengarna för att ens kunna göra klart spelet.
Tyvärr används det nu även av storföretag för att sälja ofärdiga spel för hutlösa priser. Så länge något är lönsamt kommer företag att göra det, deras mål är att tjäna pengar.

Medlem

early access är skräp,
du betalar för att spela ett trasigt spel som inte garanteras att det kommer ut.

Det enda jag tycker är passande i någon form är alpha eller beta test till ett fåtal människor.

något jag saknar är demo versioner som man borde kunna få provspela innan man gör sitt beslut eller få testa massa olika spel.

jag gillade verkligen demo skivor när ja var yngre, det hjälpte så mycket att informera mig om mina köp.

Medlem

jag gillar det inte, vi får betala in oss för beta testa spel oftast, och vi vet inte när det äns är beräknat att komma ut eller om det ens kommer att släppas release överhuvudtaget. Plus jag ser det som att utvecklare använder det som en ursäkt för att spelet har massa buggar kan dom bara säga ja men det är inte release än så vi jobbar på buggarna. Ta War thunder t,ex "så kallat" E.A." Sedan det kom jag tror fan det fortfarande är early access , jag är osäker inte tittat på spelet på flera år ^^

12
Skriv svar