GOG utökar sin policy för återköp, men missbruka den inte!

Robot
GOG utökar sin policy för återköp, men missbruka den inte!

Nu kan du få pengarna tillbaka även om du börjat spela spelet.

#GOG, #Good-old-games, #nyhetstips, #återköp


Medlem

STEAM har ju en "spela max 2h" regel för full refund. En bra funktion.

Medlem

Jag är lite tveksam till GoGs agerande. 30 dagar i all ära, men att du kan spela så mycket du vill är det stora problemet här, garanterat något som kommer utnyttjas av vissa. Om GoG själva stod för återbetalningen så vore det inte ett problem, men det är ju spelutvecklarna som blir lidande, eller har jag fått det hela om bakfoten?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag är lite tveksam till GoGs agerande. 30 dagar i all ära, men att du kan spela så mycket du vill är det stora problemet här, garanterat något som kommer utnyttjas av vissa. Om GoG själva stod för återbetalningen så vore det inte ett problem, men det är ju spelutvecklarna som blir lidande, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Tror de gör detta för att verka som ”the good guys” och få publicitet medan de egentligen gör det svårare för konsumenten att få refund.

De skriver ju att de ökar till 30 dagar men refund bekräftas baserat på situation som är upp till GOG och ingen annan.

Har du spelat klart spelet är jag säker på att du inte kommer få en spänn tillbaka.

Detta är bara för att skapa rubriker och locka till sig lättlurade konsumenter som tror de kommer kunna köpa, klara ett spel och refunda.

Medlem

Så med andra ord. Jag kan spela klart spelet på ca 15 dagar och sedan göra ångra mig?

Medlem
Skrivet av Chippen1983:

Så med andra ord. Jag kan spela klart spelet på ca 15 dagar och sedan göra ångra mig?

(Inte göra )
Kommer dom kunna se om du har spelat klart spelet och därifrån göra en bedömning om att du inte får tbx nått?

Medlem
Skrivet av Chippen1983:

(Inte göra )
Kommer dom kunna se om du har spelat klart spelet och därifrån göra en bedömning om att du inte får tbx nått?

De kan ju se hur många timmar speltid du har, achievements etc. Så om du har typ 30h i ett spel som Witcher 3, så lär du nog inte få några pengar tillbaka.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

@Belfry: Om man använder deras Galaxy-klient, ja. Men det måste man inte. Då kan de inte se ett dugg.
Rent teoretiskt kan du ladda ned offline installationsfiler medan du äger spelet och sedan ångra köpet men sitta kvar med installationsfilerna på disken. Ajabaja på den dock.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Har du spelat klart spelet är jag säker på att du inte kommer få en spänn tillbaka.

Men hur ska GoG kontrollera hur mycket du spelat eller om du klarat spelet?
Det är ju rätt omöjligt för dem att hålla koll på hur mycket eller hur lite du har spelat ett spel. Om du inte använder Galaxy har de ju ingen launcher som håller koll på din speltid så som steam.

För att förhindra missbruk kan de ju införa en begränsning på hur ofta man får använda sig av den här ångerrätten till max en eller kanske två gånger per år. Provar man en tredje gång så gäller deras tidigare regler om att man inte ska ha laddat ner spelet...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Detta är ju verkligen att spela högt från gogs sida.

Många singleplayerspel kan liras igenom på några dagar om man är inbiten gamer, men vissa titlar går ju ännu fortare. Ta tex firewatch, det spelet kan liras igenom på 3 timmar. I det fallet skulle man lätt kunna "lura" till sej en refund utan att gog skulle höja på ögonbrynen och utvecklarna skulle därför gå miste om värdefull inkomst.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Förstår dock inte varför spelutvecklare och spelutgivare ska klaga. Vill de ha större kontroll hur handeln ser ut på kundnivå så får de väl kränga spelet själva och inte gå genom en mellanhand?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot

Det är väl inte annorlunda än 30 dagars öppet köp? Nu är jag ingen expert, men såvitt jag vet handlar det ju om att du kan inom 30 dagar lämna tillbaka varan såvida du inte använt den.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av smuts:

@Belfry: Om man använder deras Galaxy-klient, ja. Men det måste man inte. Då kan de inte se ett dugg.
Rent teoretiskt kan du ladda ned offline installationsfiler medan du äger spelet och sedan ångra köpet men sitta kvar med installationsfilerna på disken. Ajabaja på den dock.

Det är precis detta som många kommer missbruka.

Köpa spelet, ladda hem det, ångra köpet... spela spelet.

Medlem
Skrivet av smuts:

@Belfry: Om man använder deras Galaxy-klient, ja. Men det måste man inte. Då kan de inte se ett dugg.
Rent teoretiskt kan du ladda ned offline installationsfiler medan du äger spelet och sedan ångra köpet men sitta kvar med installationsfilerna på disken. Ajabaja på den dock.

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. 🤔 Kan du förklara lite bättre? ☺️


signatur

Memento Mori

Medlem

Såg detta för några dagar sedan och det ändrar i princip inte något, det ger bara kunder en större möjlighet att få tillbaks pengar för spel man inte finner underhållande. Såvitt jag vet kan man redan göra samma sak som många oroar sig för eftersom DRM-fritt innebär att när man laddat ner spelet så kan man göra hur många kopior av det som helst, det är inte som Steam där man måste aktivera något.

Folk var lika oroliga över att man kunde köpa spel helt fria från DRM när GoG startade. GoG förstår något som många andra inte verkar förstå, folk som inte betalar för spel kommer inte börja göra det oavsett, snarare leder till att personer som mig själv slutar köpa dessa spel. S.k "drakonisk" DRM har lett till att jag inte köpt lika många AAA-spel som jag gjorde när DRM var något som inte krävde aktivering. DRM har alltid existerat i en eller annan form men spelen förr krävde inte att man först bevisade för utgivare som tror sig kunna skapa egna lagar att man ägde produkten. När man köper spel från GoG är det en produkt man köper inte någon sabla tjänst, jag kommer aldrig stödja "GAAS", om det är framtiden för spel så kommer mer och mer pengar att gå till att köpa äldre spel jag inte spelat eller Indiespel.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Det är precis detta som många kommer missbruka.

Köpa spelet, ladda hem det, ångra köpet... spela spelet.

Läser man deras FAQ så står det rätt så tydligt att de kan neka folk om de anser att det är detta som sker. Men som jag skriver ovan, det har gått att göra i princip samma sak innan denna ändring skedde med.

Kommer ju kräva många fler arbetstimmar från GOGs sida för att verifiera refunds. Gissar att de ändrar detta igen inom ett år.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

mycket onödigt.. gör som steam 2 timmars spel o man kan göra en refund, det räcker.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Läser man deras FAQ så står det rätt så tydligt att de kan neka folk om de anser att det är detta som sker. Men som jag skriver ovan, det har gått att göra i princip samma sak innan denna ändring skedde med.

Jo precis. Kommer inte vara några problem att köpa några få spel och sen ångra sig, men sätter man det i system så blir man garanterat nekad. Och det är ju helt rätt. Idag borde man inte ångra ett spelköp, med tanke på hur många gameplay-videos som finns tillgängliga på Youtube t.ex.

Medlem
Tveka så mycket du vill men...

...det här är är det bästa svaret för att särskilja sig från samvetslösa plattformar, att vara på andra sidan spektrumet. "Det kommer lätt vara de som utnyttjar"-typen av svar dominerar. Ni hoppar till den slutledningen istället för att stanna upp och reflektera. Med den sortens slutledning hjälper ni varken spelindustrins bättre sidor eller er själva. Jag skulle kalla er "barn", men till och med barn har bättre vett än så; att ge upp eller sprida den sortens självömkande hjälper lika mycket som att hoppa från fönstret och skylla på betongen för att den är där.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Men hur ska GoG kontrollera hur mycket du spelat eller om du klarat spelet?
Det är ju rätt omöjligt för dem att hålla koll på hur mycket eller hur lite du har spelat ett spel. Om du inte använder Galaxy har de ju ingen launcher som håller koll på din speltid så som steam.

För att förhindra missbruk kan de ju införa en begränsning på hur ofta man får använda sig av den här ångerrätten till max en eller kanske två gånger per år. Provar man en tredje gång så gäller deras tidigare regler om att man inte ska ha laddat ner spelet...

Jag utgick ifrån att folk använde den launcher därifrån se köpt spelet. Men det kanske inte folk gör!?

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Jag utgick ifrån att folk använde den launcher därifrån se köpt spelet. Men det kanske inte folk gör!?

Normalt sett ja, men folk som vill utnyttja systemet?

Medlem

Att spelutvecklare/utgivare gnäller på detta har jag ingen förståelse för, kan någon förklara för mig varför de skulle ha rätt att styra över butikers returpolicy?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Normalt sett ja, men folk som vill utnyttja systemet?

Tror du underskattar folks lathet...

Jag tror det är ett PR-trick bara iaf

Medlem

Tror dom oroar sig i onödan.
Det är ju lättare för folk som inte vill betala för spel att få tag på det på annat sätt; varför skulle dom krångla med köp och refund?

Medlem
Skrivet av smuts:

Rent teoretiskt kan du ladda ned offline installationsfiler medan du äger spelet och sedan ångra köpet men sitta kvar med installationsfilerna på disken. Ajabaja på den dock.

Fast varför ens köpa spelet när valet finns att ladda ner GoG versionen från valfri piratsida istället för att krångla med refunds. Känns ju som ett krångligare sätt att få tag på spelet om man ändå inte tänkt betala för sig, så jag vet inte om det kommer ha någon större påverkan.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

STEAM har ju en "spela max 2h" regel för full refund. En bra funktion.

Nja, inte när det kommer till MMO's som har en launcher då den är igång så räknas det som spelad tid.
Hade redan 6 timmars "spelad tid" i FF14 innan jag hade ens hunnit ladda ner det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd
Skrivet av Påskmust:

Fast varför ens köpa spelet när valet finns att ladda ner GoG versionen från valfri piratsida istället för att krångla med refunds. Känns ju som ett krångligare sätt att få tag på spelet om man ändå inte tänkt betala för sig, så jag vet inte om det kommer ha någon större påverkan.

Men hallå, om man laddar ner olagligt så kommer Henrik Pontén hem till en med brännbollsträ.

Skrivet av Hordaland:

Men hallå, om man laddar ner olagligt så kommer Henrik Pontén hem till en med brännbollsträ.

Det är dags att uppdatera sig. Nu för tiden är det väl något danskt bolag som helt enkelt skickar en faktura där det mer eller mindre står "betala 4500 kr, annars...".


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Påskmust: Jag hoppas inte att det kommer ha en sådan påverkan. GOG vill vara väldigt konsumentvänliga och jag respekterar verkligen det, men det finns en risk att folk kommer att missbruka detta.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

12
Skriv svar