Massor av Diablo 4-nytt! Blizzard snackar actionbar, coop och monster

MEG
Medlem
Skrivet av Aletheides:

Helt enig. Det var en av orsakerna till att Diablo 3 blev ett sådant fiasko jämfört med Diablo 2. Visst det fanns de som gillade det rejält neddummade och förenklade spel som Diablo 3 blev och de kommer säkerligen gilla Diablo 4 även om det dummas ned ytterligare till mobilspels nivå. En av effekterna av detta har varit att andra spel kunnat växa fram inom samma genre som fått bärkraftiga playerbases.

Diablo 4 kommer bara kunna lyckas fullt ut om det tar mer inspiration från Diablo 2 och andra spel med mer komplexa karaktärsutvecklingssystem som ger mer valfrihet och replayability, som tex Grim Dawn och liknande. Att fortsätta i Diablo 3s anda och till och med dumma ned det ytterligare kommer inte bli bra. Tyvärr så ger deras uttalanden fel vibbar. Det må vara oskyldigt att de låter alla items ha samma size i inventoryt men det är ett tecken på hur de kör vidare med Blizzards fallerade "less is more" tänk.

Detta feltänk började med WoW som dummade ned alla mer komplexa MMOs som kom före eftersom Blizzard insåg att skall man nå en massmarknad för att ägarna skall ha råd med lyxjakter och kunna köpa sig öar så måste man anpassa sin speldesign efter den svagaste länken i kedjan. Det innebär att lägga nivån så lågt att till och med farmor och oskar 4 år klarar av att spela spelet med morsans stulna kreditkort.

Skulle vilja skriva att du har fel men Tyvärr så har du rätt...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Det blir väl ett spel för mobilen där man kan skapa egna minigames men där Activision äger det skapade materialet. Det ligger helt rätt i tiden


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Helt enig. Det var en av orsakerna till att Diablo 3 blev ett sådant fiasko jämfört med Diablo 2. Visst det fanns de som gillade det rejält neddummade och förenklade spel som Diablo 3 blev och de kommer säkerligen gilla Diablo 4 även om det dummas ned ytterligare till mobilspels nivå. En av effekterna av detta har varit att andra spel kunnat växa fram inom samma genre som fått bärkraftiga playerbases.

Diablo 4 kommer bara kunna lyckas fullt ut om det tar mer inspiration från Diablo 2 och andra spel med mer komplexa karaktärsutvecklingssystem som ger mer valfrihet och replayability, som tex Grim Dawn och liknande. Att fortsätta i Diablo 3s anda och till och med dumma ned det ytterligare kommer inte bli bra. Tyvärr så ger deras uttalanden fel vibbar. Det må vara oskyldigt att de låter alla items ha samma size i inventoryt men det är ett tecken på hur de kör vidare med Blizzards fallerade "less is more" tänk.

Detta feltänk började med WoW som dummade ned alla mer komplexa MMOs som kom före eftersom Blizzard insåg att skall man nå en massmarknad för att ägarna skall ha råd med lyxjakter och kunna köpa sig öar så måste man anpassa sin speldesign efter den svagaste länken i kedjan. Det innebär att lägga nivån så lågt att till och med farmor och oskar 4 år klarar av att spela spelet med morsans stulna kreditkort.

Håller med i mycket. Men trots att wow är kraftigt förenklat så är det inte lättare nu, än förr. Nu har raids massor av mechanics förut räckte det att inte stå i eld. Är du bra på spel kanske wow inte är svårt, men det är larvigt att säga att Allt är så extremt fördummat.

Medlem
Skrivet av b_bob:

ser fint ut, men jag är verkligen ingen loot grindare.
jag kommer nog spela igenom de för storyn och hoppas att de kommer va värt köpet enbart för det.

har aldrig förstått mig på det tänket,
"grinda loot för att slå spelet hårdare än vad man redan gjort"
vad är poängen med det? grejen är väl att man ska varva spelet och uppleva det?

Jag tror folk gillar idén med att progressa och låsa upp nytt och bättre saker.

Jag lirade nyligen genom Final Fantasy X och dödade alla superbossar vilket var grindit utav helvete men det är ändå väldigt tillfredsställande att nå ett mål man grindat efter.

Sen så klart måste man gilla spelet överlag men grind kan vara kul.

Brukade grinda Maple Story som fan för många år sedan och tyckte av någon anledning att det var skitkul, dock är inte MS ett spel för mig idag

Medlem

@1337Figaro: jo men det var väl ändå bossar du aldrig dödat innan? alltså så var det inte för att du skulle döda pennance hårdare, det var för att du skulle döda pennance överhuvudtaget.

men t.ex ta diablo 3 till exempel, jag har grindat i det, men jag lessnade så fort de inte fanns några nya saker jag inte dödat innan, visst ja hade bara kunnat höja svårighetsgraden, men va har de med saken att göra? har jag varvat spelet så har ja varvat det.

det som ger mig mer uttrymme att lira om ett spel överhuvudtaget är om det finns flera typer av karaktärer o spela som,
som jag kan tänka mig spela.
för det är egentligen upplevelsen som är viktigt för mig, ska jag grinda bara för att öka nummer och spela mer eller mindre likadant och möta samma gubbar om och om igen så ser jag inte vitsen med det.

jag tröttna på grindandet efter ex antal spel som grindandet var vitsen med spelet, men den glansen är förlorad på mig nu.

Medlem
Skrivet av b_bob:

@1337Figaro: jo men det var väl ändå bossar du aldrig dödat innan? alltså så var det inte för att du skulle döda pennance hårdare, det var för att du skulle döda pennance överhuvudtaget.

men t.ex ta diablo 3 till exempel, jag har grindat i det, men jag lessnade så fort de inte fanns några nya saker jag inte dödat innan, visst ja hade bara kunnat höja svårighetsgraden, men va har de med saken att göra? har jag varvat spelet så har ja varvat det.

det som ger mig mer uttrymme att lira om ett spel överhuvudtaget är om det finns flera typer av karaktärer o spela som,
som jag kan tänka mig spela.
för det är egentligen upplevelsen som är viktigt för mig, ska jag grinda bara för att öka nummer och spela mer eller mindre likadant och möta samma gubbar om och om igen så ser jag inte vitsen med det.

jag tröttna på grindandet efter ex antal spel som grindandet var vitsen med spelet, men den glansen är förlorad på mig nu.

Du har en poäng, jag hade aldrig tagit Penance vilket jag nu gjort och tvekar på om jag någonsin kommer göra om det.

Jag håller nog med dig faktiskt men kan ändå förstå att vissa kan gilla grindet. Det kanske är lite meditativt om du fattar vad jag menar. Att bara sitta och nöta utan att tänka allt för mycket. Man behöver inte fokusera på någon story eller avancerade taktiker utan kan bara sitta på nästan autopilot och köra.

Det är så jag gör med Hearthstone. Mest ett spel jag lirar när jag bara vill sluta fokusera mina tankar på saker. Ha på lite musik i bakgrunden också

Medlem

@1337Figaro: det är sant iof, lite hjärndöd aktivititet kan va skönt imellan åt.
saken är väl den att ja har andra grejer som jag gör istället som uppfyller samma funktion.
t.ex stå och hand diska eller göra hushålls sysslor eller en av mina andra hobbys.

annars så hade de väl vart ok o grinda om man spelar med en grupp människor som man aktivt pratar med om lite allt möjligt.

men på egen hand så känner jag att jag får jag inte ut någon direkt stark upplevelse av att grinda och då känner ja att de är slöseri med tid.

iof så lirar jag också pvp spel som t.ex arena shooters eller nått liknande som kan va lite hjärndött, bara hoppa in o smiska lite folk.

Medlem

Jag önskar folk inte vill ha Diablo 4 som ett DIablo 2 2.0 men tyvärr ska allt vara grått tydligen för alla old school fans. Sen att Diablo 3 var ett fiasko är ju fel försäljningsmässigt det är ett av dom mest säljande spelen någonsin.

Medlem
Skrivet av Keima:

Jag önskar folk inte vill ha Diablo 4 som ett DIablo 2 2.0 men tyvärr ska allt vara grått tydligen för alla old school fans. Sen att Diablo 3 var ett fiasko är ju fel försäljningsmässigt det är ett av dom mest säljande spelen någonsin.

Diablo 3 var en ren katastrof när det släpptes.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ser bra ut! Kommer bli fett som vanligt med Blizz.
Förstår inte riktigt bölet kring ”nerdummat” osv men det är väl PoE-nissarna och den inbillade komplexiteten i deras skillträd. Oh well.. vi tycker alla olika

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Diablo 3 var en ren katastrof när det släpptes.

Det var inte optimalt nej. Blev dock ett av de bästa aRPG någonsin efter RoS släpptes.

Medlem

Det enda jag vill se annorlunda är ett skill-träd där man väljer skills när man levlar upp.

Ogillade det i Diablo 3 att man när som helst bara kan byta alla sina skills. Tar bort själva grejen med att gå upp i level och gör det inte lika roligt.
De har ju förbättrat det något med items som ger saker till olika skills men vill ändå hellre se ett riktigt skill-träd. Gärna med items som ger saker till vissa skills så att man lite extra vill skapa en ny karaktär, dels för att se hur andra val i skill-trädet blir men också för att bygga så det passar items man hittat med andra karaktärer.

Medlem

För mig var D3 väldigt kul till en början dvs när jag spelade igenom storyn och testade runt lite med skills. Dock tog det slut väldigt snabbt då det inte fanns någon vidare endgame som var varierande och givande.

Det som även tog död på D3 för mig var även käraktärs utevckligen, kändes som det inte fanns någon större variation blands skillsen/utbudet av dessa

Jag hoppas verkligen att det blir en förändring på dessa 2 fronter

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Ser bra ut! Kommer bli fett som vanligt med Blizz.
Förstår inte riktigt bölet kring ”nerdummat” osv men det är väl PoE-nissarna och den inbillade komplexiteten i deras skillträd. Oh well.. vi tycker alla olika

Om du frågar någon som har spelat poe mycket skulle dom aldrig prata om skillträdet som komplex utan mer om att hitta optimal väg till det nödvändigaste för din build, poe komplexitet är i att hur många olika vägar du kan ta med en skill och craftade unika items osv.
Jag vet inte om d4 är ner dummat utan mer att det saknar komplexitet genom att det bara finns 2 stats och skillträdet ser väldigt tråkigt ut just nu.

Skrivet av Jiminy:

Det var inte optimalt nej. Blev dock ett av de bästa aRPG någonsin efter RoS släpptes.

Själv så var nog d3 som bäst någon patch efter paragon

Medlem

Något jag skulle vilja se, som jag hittills bara sett i The Witcher 3, är ett mörker som man behöver en fackla för att skingra. WoW har ju tex ingen riktig natt, det är alltid nästan ljust som på dagen. Även D3 har i sina mörkaste stunder tillräckligt med ljus för att det aldrig ska kännas riktigt mörkt. Ljussättningen i ett spel kan göra så otroligt mycket, och det är verkligen något jag skulle vilja se en ändring på...D4 skulle kunna vara ett perfekt tillfälle för det.

Medlem

Fasiken, börjar jag tänka efter så finns det ju hur mycket som helst...unika drops istället för allt slumpartat skräp! Ta tillbaka rune crafting och lägg slumpen där ifall det inte går att ta bort helt. Hittar jag en Windforce så ska jag fan kunna tjuta av lycka oavsett stats!

Medlem

Se och lär från Diablo 2, ska det vara så svårt?

Skrivet av Lasrod:

Jag tycker det känns som de förenklar spelet för mycket.

Väldigt förenklat UI
Simpelt skill träd
Förenklade items med attack/defense

Det kan säkert bli bra men det ororar mig att de väljer denna approach.

Diablo 2 har ju minst lika simpla UI och simpelt skill-träd och det är ju D2 alla rave:ar om.
Grejen med D4 ska ju vara runes grejen, där du ska kunna customize:a otroligt mycket tydligen.

Avstängd

Jag kan väl inte vara den enda som är riktigt trött på auktionshus i spel? En av de saker jag gillade mest i Diablo 2 var att gå in i trade-lobbys och byta grejer. Folk snackade hit och dit om hur den ena och andra grejen var värd en eller två SoJ men när man väl slängde fram en SoJ var de helt plötsligt benägna att byta bort nästan allt de hade för en.

Medlem

Om man vill ha lite nyans och se lite mer seriöst på vad som sker i Diablo 4 istället för vissa kommentarer som bara spyr galla utan att ens komma med något mer konkret än grafiken suger eller inte liknar D2, så rekommenderar jag Rhykker https://www.youtube.com/rhykker . Han för seriösa analyser och håller sig väldigt professionell till informationen, dessutom spelar han ju alla typer av aRPG så ganska mer insatt än average joe.

Självfallet får man subjektivt tycka vad man vill men att tex grafiken suger är ju bara tramsigt, helt klart snyggaste Diablo hittills och även art-stylen om något liknar ju ett modern D2, vilket är precis vad gnällspikarna tjatat om i alla år

https://www.youtube.com/rhykker

Medlem

Ingenting ifrån Diablo 3.
Max level 99.
Roligt skill träd och progression.
Bra items.
Seassons såklart.
Drop rare likt Diablo 2.
Run ord.
Variation på builds.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv

Bojkott gäller bara så länge de ännu inte släppt något intressant spel. Så fort det kommer ett nytt Diablo så är alla glada igen (tycks det).

Medlem

Med tanke på hur bra path of exile 2 ser ut så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om diablo 4. Dom kommer förstöra spelet med någon slags mikrotransaktion. Dom har redan bekräftat att dom kommer ha någon slags ingame store så spelet är dött i mina ögon. 600kr spel ska inte ha mikrotransaktioner, punkt slut.
Källa: https://hypebeast.com/2019/11/blizzard-diablo-4-microtransact...

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Dom kommer förstöra spelet med någon slags mikrotransaktion. Dom har redan bekräftat att dom kommer ha någon slags ingame store så spelet är dött i mina ögon.

Du menar mtx/ingame store som i PoE som är obligatoriskt om man vill köra någorlunda smärtfritt? (Extra stash osv).

LoooL

Snacka om hyckleri 🤣

Medlem
Skrivet av mantis87:

Om du frågar någon som har spelat poe mycket skulle dom aldrig prata om skillträdet som komplex utan mer om att hitta optimal väg till det nödvändigaste för din build, poe komplexitet är i att hur många olika vägar du kan ta med en skill och craftade unika items osv.
Jag vet inte om d4 är ner dummat utan mer att det saknar komplexitet genom att det bara finns 2 stats och skillträdet ser väldigt tråkigt ut just nu.

Själv så var nog d3 som bäst någon patch efter paragon

Fast PoE är "komplext" i typ 1 vecka. Sedan finns den optimala vägen till allt och alla kopierar den.
Allt jag fått ut av PoE är att det är tok många nodes att välja på men 90% av dem har 0 inverkan på just min "klass" och även där oavsett hur mycket jag kan välja på så den optimala vägen finns redan där och jag har ändå inga riktiga val

Jag tycker annars att PoE är det stelaste aRPG spelet av de större spelen på marknaden och tycker inte PoE II ser nämnvärt ut att vara mer än PoE i upphottad grafik. Jag kommer testa självklart men tror inte mer på det spelet än vad jag gör på Diablo 4.
Sedan om D4 kommer ha mtx bryr jag mig inte om så länge det handlar om kosmetika eller typ karaktärsslots.
F2P spel tenderar att ha mer mtx som påverkar spelen i högre grad för att få folk att spendera och brukar i slutändan dra in mer pengar än om spelet hade en fast p2p model.

Medlem
Medlem
Skrivet av heady89:

Om man vill ha lite nyans och se lite mer seriöst på vad som sker i Diablo 4 istället för vissa kommentarer som bara spyr galla utan att ens komma med något mer konkret än grafiken suger eller inte liknar D2, så rekommenderar jag Rhykker https://www.youtube.com/rhykker . Han för seriösa analyser och håller sig väldigt professionell till informationen, dessutom spelar han ju alla typer av aRPG så ganska mer insatt än average joe.

Självfallet får man subjektivt tycka vad man vill men att tex grafiken suger är ju bara tramsigt, helt klart snyggaste Diablo hittills och även art-stylen om något liknar ju ett modern D2, vilket är precis vad gnällspikarna tjatat om i alla år

https://www.youtube.com/rhykker

Äntligen ett vettigt inlägg som använder ordet "Subjektivt" ett ord fler gamers borde ta till sig. Tack.

Medlem

Vad sägs om nya klasser? Lite intressantare med. Grim dawn gjorde det så mycket bättre än diablo

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Du menar mtx/ingame store som i PoE som är obligatoriskt om man vill köra någorlunda smärtfritt? (Extra stash osv).

LoooL

Snacka om hyckleri 🤣

PoE är ju dock ett F2P spel medans detta är ett fullpris spel.
Du jämför äpplen med apelsiner.

Och hur gjorde RoS D3 till ett av de bästa ARPGsen någonsin? Det är fortfarande extremt medelmåttigt med fantasilöst endgame.
PoE får D3 att se ut som en hög skit, om man ska vara krass.

Medlem
Skrivet av heady89:

Om man vill ha lite nyans och se lite mer seriöst på vad som sker i Diablo 4 istället för vissa kommentarer som bara spyr galla utan att ens komma med något mer konkret än grafiken suger eller inte liknar D2, så rekommenderar jag Rhykker https://www.youtube.com/rhykker . Han för seriösa analyser och håller sig väldigt professionell till informationen, dessutom spelar han ju alla typer av aRPG så ganska mer insatt än average joe.

Självfallet får man subjektivt tycka vad man vill men att tex grafiken suger är ju bara tramsigt, helt klart snyggaste Diablo hittills och även art-stylen om något liknar ju ett modern D2, vilket är precis vad gnällspikarna tjatat om i alla år

https://www.youtube.com/rhykker

Att grafiken suger är ju dock ett helt legitimt argument och klagomål. Och blizzard bör verkligen fixa det.
Det ser ut som deras art direction har gått och skjutit sig i vedbon.

Allt är smutsigt och gritty medans karaktären man spelar har en helt annan kontrast gentemot spelvärlden. Jag kan ju inte vara den enda som ser det.

123
Skriv svar