Intro-filmen från Baldur's Gate III, early access om "några månader"

Robot
Intro-filmen från Baldur's Gate III, early access om "några månader"
Medlem

Ja, de har ju sparat utvecklingstid genom att ta UI, grafik och ljud nästan rakt av från D:OS 2 i alla fall


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag är besviken, på grund av valet av turnbased. Alldeles för likt Divinity, jag kommer köpa det dock. Det är för mycket av allting, jag spelar exakt som Swen när jag provade Divinity, det är bara massa bös överallt som stör och om man klickar fel så springer gubben tvärs över fällor och stendör. Nej jag är besviken, jag hade hoppats på realtimewithpause. Suck...

Medlem

Riktigt läcker cinematic.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av AblacK:

Jag är besviken, på grund av valet av turnbased. Alldeles för likt Divinity, jag kommer köpa det dock. Det är för mycket av allting, jag spelar exakt som Swen när jag provade Divinity, det är bara massa bös överallt som stör och om man klickar fel så springer gubben tvärs över fällor och stendör. Nej jag är besviken, jag hade hoppats på realtimewithpause. Suck...

Hur var det i tidigare baldurs gate?
Har faktiskt inget minne då jag inte spelade så mycket då det begav sig men det var paus?.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur var det i tidigare baldurs gate?
Har faktiskt inget minne då jag inte spelade så mycket då det begav sig men det var paus?.

Ja.

Medlem

Tyckte det såg riktigt bra ut
Aktiv dice rolling combat som det finns i Neverwinter och Baldur's Gate är väll neat men är riktigt sluggish.
Så jag är glad att dom använder samma Turn Based formula som dom använde till Original Sin 1-2, för det fungerar verkligen bra.
Sen vet vi hur bra det fungerar i Pillars of Eternity också (dom lade till turn based)

Times change boomers, som kidsen skulle säga det
(kommer från en boomer)


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Enda som jag tycker de kunna göra annorlunda var att istället för att kalla det Baldur's Gate 3, hade de kunnat kalla det "Baldur's Gate: "Namn" så det är lättare förstå att det är en reboot istället för en uppföljare. Det blir lite som Fallout 3, som helt bytte spelsystem jämfört med Fallout 2.

Medlem

Stridssystemet i BG1/2 och för den delen PoE är förlegat och tråkigt, tacka fan att dom har bytt.

De som klagar gör det av nostalgi, på samma vis som att remaken av FF7 har övergivit det dödsträliga random encounter systemet från originalet

Medlem

Måste säga att Swen Vincke är rätt modig. Att visa en ofärdig/buggig version live istället för en regisserad och klippt gameplay video. Det var lite nervöst skratt ett par gånger.

Medlem

@Gesturr: man behöver egentligen inte se längre än hur det gick för PoE2, total flopp och ledde till att studion fick slumpas bort till microsoft

Medlem
Skrivet av Fulci:

Måste säga att Lars Vincke är rätt modig. Att visa en ofärdig/buggig version live istället för en regisserad och klippt gameplay video. Det var lite nervöst skratt ett par gånger.

Swen Vincke*


signatur

The more I practice, the luckier I get.

MDu
Medlem

Jag har inte spelat Divinity, men är den meningen att huvudkaraktären inte pratar? Känns störtlöjligt med de här "jag sa att..." dialogerna.

Medlem
Skrivet av MDu:

Jag har inte spelat Divinity, men är den meningen att huvudkaraktären inte pratar? Känns störtlöjligt med de här "jag sa att..." dialogerna.

Jag säger varken bu eller bä ännu, men jag antar att syftet är att försöka efterlikna känslan från papper-och-penna-rollspel. När man spelar rollspel (IRL alltså) så säger man oftast "jag säger åt smeden att han kan fara och flyga", istället för att låtsas prata direkt till smeden. De vill förmodligen verkligen få det att kännas som att det är en digital variant av det traditionella Dungeons & Dragons.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Swen Vincke*

Whoopsie! Fixat.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nu är det bara en förhållandevis tidig alpha, så mycket kanske kommer att ändras, men av det som visades så kändes det på tok för likt Divinity. Då pratar jag inte om att det är turordningsbaserat, utan typ allt annat rörande estetik, gränssnitt, design och även atmosfär.

Lite samma sak som när Fallout 3 dök upp och kändes som ett postapokalyptiskt Oblivion istället för, ja, Fallout 3.

Medlem

Två videos från Fextralife (RPG YT kanal) som fick se gameplay lite tidigare

Ett par bilder med lite info

Medlem

Jag älskar Dos2 och har aldrig kört de gamla BG men jag kan hålla med om att atmosfären var lite soligare än jag hade hoppats på. Såg fram emot ett brutalt, mörkt, gritty Dos2. Ahja det kanske tar sig längre fram men det vi fick se kändes rätt samma stil i både dialog och design.

Medlem

N[';';'[;';[;>>?</.<\Z":|l
\'asd;AS
POW-
EWER]

PO
][
\';\
';L flyger, jaha,

MDu
Medlem
Skrivet av Rafner:

Jag säger varken bu eller bä ännu, men jag antar att syftet är att försöka efterlikna känslan från papper-och-penna-rollspel. När man spelar rollspel (IRL alltså) så säger man oftast "jag säger åt smeden att han kan fara och flyga", istället för att låtsas prata direkt till smeden. De vill förmodligen verkligen få det att kännas som att det är en digital variant av det traditionella Dungeons & Dragons.

Vet inte hur mycket rollspel du spelar, men jag spelar och spelleder en hel del. Har aldrig varit med om någon som har sagt så istället för att faktiskt agera. Antar att man vänjer sig, men känns väldigt B i ett modernt spel med stor budget.

Avstängd

Det känns som att man under hela spelets gång kommer att tänka "kan man inte bara teleportera in några snälla drakar för att lösa det här problemet, så som i trailern?".

Medlem

Detta är (precis som Original sin spelen) min cup of tea.
Rondbaserat ftw!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av MDu:

Vet inte hur mycket rollspel du spelar, men jag spelar och spelleder en hel del. Har aldrig varit med om någon som har sagt så istället för att faktiskt agera. Antar att man vänjer sig, men känns väldigt B i ett modernt spel med stor budget.

Samma här, vi pratar direkt med varandra när man rollspelar, inte pratar man om sin karaktär i tredjeperson?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Geeks Gaming
Medlem

Jag tycker ändå alltid att valmöjligheten borde finnas som i POE2. Precis lika självklart som det ska finnas olika svårighetsgrader.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, de har ju sparat utvecklingstid genom att ta UI, grafik och ljud nästan rakt av från D:OS 2 i alla fall

Samt att alla spells/skills vi såg har vi redan sett i DoS samt DoS2, Allt är bara paketerat i ett snyggare fodral.

All Hype är som bortblåst.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Samma här, vi pratar direkt med varandra när man rollspelar, inte pratar man om sin karaktär i tredjeperson?

Samma här, gör röster och grejer. För det mesta.

Medlem

Jag älskade original BG och BG2: Throne of Baal är topp5 av mina spel någonsin, så varför är jag inte hypad över detta ? Jag tror inte det beror på strids-systemet, och även grafiken i sig var ju väldigt bra; men det är mer själva paketeringen och "atmosfären" som saknas från de föregående spelen. Jag gillade även Ice Wind Dale. Detta ska ju vara mycket mörkare. Något i känslan som saknas. Men men, det är ju en Alpha och så snart man börjar spela så hoppas jag att jag hittat "hem" igen efter 20+ år

Angående stridssystem, så bör väl vi 2020 kunna ha val? Både realtid, realtid med "paus" och turbaserat?

Medlem
I grund var allt en mix av real time och turbaserat.
Skrivet av Molotov:

Hur var det i tidigare baldurs gate?
Har faktiskt inget minne då jag inte spelade så mycket då det begav sig men det var paus?.

Man spelade det real time, men bakom kulisserna så föregick det turn based. Sen kunde du pausa själv, tex för att i lugn och ro sikta en magi, men även välja att autopausa på vissa Triggers.
Jag pausade alltid vid
"när du ser en ny fiende" så man han planera lite och "partymember är allvarligt skadad / död", så man hann rädda eller återuppliva folk

Medlem

@aasecond Håller helt med. Själv ett stort fan av BG 1&2, men detta känns mer som en spinoff av Divinity Original Sin än Baldur's Gate om man ska snacka känsla och atmosfär.

12
Skriv svar