Senaste filmen du såg
En av mina absoluta favorit filmer, filmen som jag allt har svårt att stava till av nån anledning.
The Frighteners:
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Jojo Rabbit - 5/10
Little Women - 8/10
Once Upon a Time... in Hollywood - 5/10
The Irishman - 8/10
1917 - 6/10
Joker - 6/10
Parasite - 7/10
Eli - 3/10
In the Tall Grass - 6/10
The Perfection - 5.5/10
Velvet Buzzsaw - 2/10
Först låg fokus på att se de filmer som var nominerade för "Best Picture" på Oscarsgalan (hade sett Ford v Ferrari och Marriage Story långt innan dessa) och nu ligger istället fokus på att se de som var nominerade för olika priser på Chainsaw Awards, vilket är skräckfilmernas "motsvarighet" (bra mycket mindre skala och utan någon ceremony på så sätt) till Oscarsgalan.
Ja varför inte, kan passa på att bjuda på betyg på de "bästa film"-nominerade rullarna jag med nu när jag sett alla.
Ford v Ferrari - 7/10
The Irishman - 6/10
Once Upon a Time... in Hollywood - 7/10
Marriage Story - 5/10
1917 - 6/10
Jojo Rabbit - 6/10
Joker - 7/10
Little Women - 8/10
Parasite - 6/10
Personligen hade jag utsett Little Women till vinnare (av de nominerade). Verkligen inte något jag hade trott på förhand då Greta Gerwigs förra film, Lady Bird, inte alls föll mig i smaken.
Jäkligt sen till partyt, men såg äntligen The Hateful Eight. Bra rulle. Även om storyn inte var fenomenal och "twistsen" inte tillförde något speciellt så var cinematografin, karaktärer, skådespeleri och dialog mestadels väldigt trevlig. Den kunde kännas lite utdragen ibland och slutet var so-so samt en del ytlig(men ändå subtil) 'samhällsvänsterliberaltjafs'.
Det sakta tempot jag läser folk klagar på tyckte jag personligen inte var några problem, snarare tillförde till charmen i filmen.
Måste även nämna att musiken var väldigt trevlig från Ennio Morricone.
Skulle nog ge den 7/10
The more I practice, the luckier I get.
Isle of Dogs
Riktigt bra stop motion animerad film, med fantasirikt berättande. Handlar om en japansk dystopisk framtid där myndigheterna deporterar alla hundar till en skräpö utanför stadens kust. En dag letar en pojke sig till ön för att leta rätt på sin bäste vän.
Tycker nog det visuella är stjärnan här. Man gör riktigt roliga saker med mediet, kompositionen av scener till exempel. Även att låta berättelsen berättas av hundarna på engelska, medan människorna pratar japanska, där bara viss dialog översätts av en översättare eller en utbytesstudent (bägge är karaktärer i filmen) tyckte jag var ett kul grepp.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Once Upon a Time in Hollywood:
6/10
SPOILERS ahead! Så sluta läsa om du av någon dum anledning klickat på en tråd om filmer och vad man tycker om dem men inte vill veta vad filmen är!
Smått besviken med tanke på att det är en Tarantino-rulle.
Inte alls samma episka nivå som hans andra filmer (om man bortser från death race eller vad den heter)
Riktigt planlös och tråkig rent ut sagt. Det är enbart pga Leo och Brad som jag ens kollade klart på filmen och får säga att Brad Pitt var riktigt bra i sin roll.
Är även ganska besviken över den tråkiga porträtteringen (är det ett ord ens?) av Bruce Lee.
Har löst att Bruce var ganska ”douchig” som person men ändå ganska trist att måla upp honom som en svag jävla mes som de gjorde i filmen. Oh well. Detaljer!
Sen så tillförde inte Manson-fillern något direkt förutom att buffa Brad Pitts roll kan jag tycka...
Detta kan vara en av de sämsta Tarantino-filmerna tyvärr.
Hoppas att hans sista är mycket bättre!
VFW
Storyn:
En bar för krigsveteraner (Vietnam) får ett plötsligt besök av en tjej som bär på knark från junkies som har sitt tillhål på andra sidan vägen. Veteranerna gör allt för att försvara baren från de drogberoende. Typ som en zombiefilm men ändå inte.
Schysst rollista, underhållande, practical effects, inte för lång och galet blodig. Se den efter ett par öl för bästa effekt
5/5
Little Monsters - 7/10. Härlig och lite annorlunda zombiefilm. En arbetslös före detta rockstjärna hoppar mellan vänners och familjs soffor, när han till slut hamnar hos sin syster. Där får han hjälpa till att ta hand som sin systerson och på så vis träffar hans fröken/lärare/pedagog. Får därpå följa klassen på vad som ska vara en rolig djurparksresa, men utvecklas till att de är mitt i en zombieapokalyps.
Crawl - 2/10. Gääääääsp! Tråååkig. Egentligen inget mer att säga om denna. En storm träffar Florida, trots att staden i fråga blir evakuerad så vänder huvudkaraktären hem, försöker hitta sin pappa och blir sedemera fast i källaren med herr krokodil/alligator.
Us - 6/10. Intressant uppbyggnad, ville gärna veta vad som hände i "the Hall of Mirrors", tyckte om karaktärerna. Bara synd att i det stora hela blev det ännu en "katt och råtta-lek". Av Peeles två filmer (hittills), så var nog Get Out aningen bättre. Dock ingen dålig film rent generellt.
Såg två gamla filmer som jag inte sett på länge:
The Shawshank Redemption 9/10
Otroligt bra film. Den fångar en från start till slut.
Shutter Island 8/10
Hade twisten någorlunda kvar i minnet så kom ju ihåg ungefär hur filmen går men den är ändå satans jävla bra. Älskar filmer som denna med massa mindfucks som inte går att lista ut de 5 första minutrarna av filmen som majoriteten av filmer där man fattar allt direkt. Riktigt bra!
Kollade på Avengers Endgame för andra gången tänkte om jag såg den på annat sätt sen bion, men tyvärr så förstörs fortfarande mycket av plotholen som den har, visserligen har nog alla filmer nån form av plothole men i denna så förstör dom filmen för mej, men är endån inte en dålig film. Men helt klart den sämsta av Avengers filmerna för mej.
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
uncut gems - 9/10
en av de bättre filmer jag sett på länge, komplett på många plan men så oerhört stressande film att se. vid ett tillfälle göra huvudkaraktären spelade av adam sandler ett sånt irriterande val att jag var tvungen att stänga av en stund. Men, en darrig resa åt pipsvängen i skickligt hantverk.
The changeing 1980, hur man skapar kuslig stämning med enbart ljud. Riktigt välgjord och spännande. Sevärd absolut, om än länge seg ibland. Bra huvudskådespelare. Ger sen 4 av 5 spooky ljud.
boll-scenen är en riktig klassiker!
Pitch Black
Den första Riddick filmen. Märkligt nog hade jag inte sett den förrän nu.
Standard action-skräckis.
Tre av fem (Med nöd och näppe)
Spoilers ahead.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
The Revenant - 7.8/10 - https://www.imdb.com/title/tt1663202/?ref_=nv_sr_srsg_0
The Irishman - 7.5/10 - https://www.imdb.com/title/tt1302006/?ref_=nv_sr_srsg_0
Uncut Gems - 6/10 - https://www.imdb.com/title/tt5727208/?ref_=nv_sr_srsg_0
Nausicaä of the Valley of the Wind - 9/10 (lika fantastisk som senaste jag såg den, vilket kanske var för 10-15 år sen) https://www.imdb.com/title/tt0087544/?ref_=nv_sr_srsg_0
The more I practice, the luckier I get.
Kollade på Yesterday igår, mysig och rolig film på premissen att bara en person kommer ihåg hela Beatles låtskatt. Får tre yellow submarines av fem möjliga.
Once Upon a Time in Hollywood:
6/10
SPOILERS ahead! Så sluta läsa om du av någon dum anledning klickat på en tråd om filmer och vad man tycker om dem men inte vill veta vad filmen är!
Smått besviken med tanke på att det är en Tarantino-rulle.
Inte alls samma episka nivå som hans andra filmer (om man bortser från death race eller vad den heter)
Riktigt planlös och tråkig rent ut sagt. Det är enbart pga Leo och Brad som jag ens kollade klart på filmen och får säga att Brad Pitt var riktigt bra i sin roll.
Är även ganska besviken över den tråkiga porträtteringen (är det ett ord ens?) av Bruce Lee.
Har löst att Bruce var ganska ”douchig” som person men ändå ganska trist att måla upp honom som en svag jävla mes som de gjorde i filmen. Oh well. Detaljer!
Sen så tillförde inte Manson-fillern något direkt förutom att buffa Brad Pitts roll kan jag tycka...
Detta kan vara en av de sämsta Tarantino-filmerna tyvärr.
Hoppas att hans sista är mycket bättre!
Känns mer bara som en önskan om hur verkligheten borde utspelat sig, slutet är så oerhört tillfredsställande och skäl nog att se filmen.
Jag kan hålla med om att den är planlös, undrade hela filmen igenom när det skulle hända nått
Men när den var slut satt jag och undrade vart tiden flugit iväg, allt kändes som det var över på en timma. Vilket såklart måste vara ett bra betyg, för mig iaf!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Har sett ett gäng filmer nu under sommaren, men vill slå ett slag för The Killing of a Sacred Deer (2017). Den var smått fantastisk bra. Mörk(men även inslag av väldigt mörk humor), konstig, onaturlig och väldigt unik. Smått "Lynchian-ig" med inslag av Kubrick. Den är nog inte för alla, är väl en sådan film man antingen älskar eller hatar. Men vill man se den bör man skippa trailers.
Betyg: 9/10
The more I practice, the luckier I get.