Recension – Wolcen: Lords of Mayhem

Robot
Recension – Wolcen: Lords of Mayhem

Sagan om ett spel som släpptes för tidigt, köttiga strider till trots.

#wolcen-lords-of-mayhem


Medlem

Synd. Blev taggad av all.... Hype, eller vad man ska kalla det. Uppmärksamhet kanske passar bättre. Tråkigt iaf!

Medlem

trist.. en tvåa motiverar inte mig till köp direkt :/ såna här spel ska ju ha fungerande endgame kan man tycka... lägga bara dryga 20 timmar o sen känna sig färdig känns ju inte så kul.... massa serverstrul är heller inte okej i större skala, nog för att early access kan sakna massa innehåll osv men få disconnects stup i ett som jag läst har varit problem är bara frustrerande o inte okej alls..

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av SWEBarb:

trist.. en tvåa motiverar inte mig till köp direkt :/ såna här spel ska ju ha fungerande endgame kan man tycka... lägga bara dryga 20 timmar o sen känna sig färdig känns ju inte så kul.... massa serverstrul är heller inte okej i större skala, nog för att early access kan sakna massa innehåll osv men få disconnects stup i ett som jag läst har varit problem är bara frustrerande o inte okej alls..

Mitt tips är att vänta och se. Om ett halvår kan det mycket väl vara så att spelet är i ett betydligt bättre skick.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nickade mig igenom hela recensionen i princip, tycker precis likadant. Eller ja, undantaget är storyn som jag tyckte var direkt dålig. Berodde kanske delvis på det usla röstskådespeleriet, dock.

Medlem

Buggig är nog ordet jag letar efter. Tur att man la 150kr på detta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Buggig är nog ordet jag letar efter. Tur att man la 150kr på detta.

Vissa fick spelet i födelsedagspresent, heh.

Man kan ju se det som en dålig present också, men vafan, slapp betala


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tar ofta med i beräkning när jag bedömer spel, om det är 10, 20, 30, 50+, 100+ osv som har jobbat på det. Alltså är det A, AA eller AAA studio? Ogillar egentligen "Triple A" som begrepp, men måste ändå på något vis fascineras när en så liten studio med en sådan liten skara utvecklare, får ett spel att sälja SÖNDER för dom. Det är ju tyvärr lite så att framgångarna här verkar kunna bli deras "downfall". Att säljsuccén har gjort att dom fått ett oförtjänt dåligt rykte som dom kanske aldrig kan bli kvitt?

Har ju sett hur otroligt omotiverat mycket hat och skit dom fått ta, just för att dom inte har kunnat åtgärda mycket av problemen snabbt nog. Är själv otroligt sugen på att skaffa spelet då jag tycker det ser mycket intressant ut, och PoE2 känns långt borta just nu...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vissa fick spelet i födelsedagspresent, heh.

Man kan ju se det som en dålig present också, men vafan, slapp betala

haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Scream112:

Jag tar ofta med i beräkning när jag bedömer spel, om det är 10, 20, 30, 50+, 100+ osv som har jobbat på det. Alltså är det A, AA eller AAA studio? Ogillar egentligen "Triple A" som begrepp, men måste ändå på något vis fascineras när en så liten studio med en sådan liten skara utvecklare, får ett spel att sälja SÖNDER för dom. Det är ju tyvärr lite så att framgångarna här verkar kunna bli deras "downfall". Att säljsuccén har gjort att dom fått ett oförtjänt dåligt rykte som dom kanske aldrig kan bli kvitt?

Har ju sett hur otroligt omotiverat mycket hat och skit dom fått ta, just för att dom inte har kunnat åtgärda mycket av problemen snabbt nog. Är själv otroligt sugen på att skaffa spelet då jag tycker det ser mycket intressant ut, och PoE2 känns långt borta just nu...

Ja, det är lustigt hur deras smått fantastiska spelarantal på release har bitit dem i arslet. Angående betyget tycker jag som sagt att det är en imponerande prestation med tanke på hur liten studion är, men recensionen handlar i slutändan om produkten och inte producenten.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Får dom ordning på dom värsta buggarna och fixar content till end game (vilket dom kommer nog att göra) så kommer det bli ett kanon spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Känslan i striderna?

På riktigt? Känslan i striderna är ett plus? Animationerna är alldeles för snabba och direkta. Animationerna saknar ramp-up. det sker direkt på 0.1s, BAM! Testa igen att bara springa fram och slå en gubbe med vanligt svärd i melee. Det känns kasst, på riktigt. Om det är något Blizzard gjorde bra med D3 och det är det enda bra imo, är det just detta. Animationer gör mer än bara "ser bra ut" det ska få spelet att kännas bra med, som det flyter på bra. Det här saknar det totalt.

Targetting känns uselt som melee med, inte lika farligt som ranged. Känns som "stutter" när man spelar typ, fast det går på typ 200fps bara för animationerna känns ofärdiga.

Jag blev sjukt förvånad när detta spel blev så stort snabbt. Hundra gånger sämre än PoE på alla fronter förutom grafiken.

Ska inte ljuga och säga att det inte har potential, men de är fortfarande ett Early Access spel. Långt ifrån färdigt. Jag hoppas de löser alla problem med tiden som folk har.

Medlem

Jag tycker det är riktigt skoj. Är det Path of Exile bra? Nej. Kommer det spöa 2an när det kommer ut? Med största sannolikhet inte. Men för 400kr tycker jag det är helt klart spelvärt. Tyckte storyn höll förvånandsvärt hög nivå (även om det inte säger så mycket med tanke på nivån den brukar nå i ARPGs).

Över lag ett najs köp, jag är personligen väldigt nöjd iaf.

Medlem

Wolcen är det perfekta smakbrytar hack and slash lir som finns på marknaden om nu har tröttnat på poe och diablo.. Det är 2 saker i spelet som kan vara direkt spelglädje dödare det är input laget som en del säger att det är brist på skills cancels animationer och då om du aktiverar en skill så måste du vänta på att gubben slutför rörelsen innan du kan göra något annat t.ex healing sjukt irriterande. Server lag förövrigt, cutscenes som inte flyter på och performance issuse. Sitter med i9 9900k och 2080ti och knappt kan få 120fps tappar 20-40fps imellan åt.. dock så vsr ju borderlands 3 värre.

Medlem

Nej... en två:a är för högt i min mening. Kämpade mig, tillsammans med tre vänner, igenom 99% av kampanjen. Igenom alla buggar, kraschar och den fullständigt obalanserade speldesignen. Kommer äntligen fram till slutbossen och blev lite smått hypad faktiskt. Såg fram emot en episkt slutfight - bara för att direkt bli nerdragen till verkligheten igen när bossen buggar ur gång på gång om man gör skada på honom när han byter form. Väldigt skoj när det mesta man gör är damage over time, så måste måste alltså bygga om hela sin karaktär bara för att inte stöta på buggen.

Läste lite på nätet om detta och det finns mängder med guider om hur man klarar honom trots buggarna... och jag bara gav upp. Ska man behöva sitta och jobba på workarounds bara för att klara spelet? Sånt skräp.

Kan påpeka också att det då var bugg number 995 vid det laget. Spelet är inte ens i vad jag skulle kalla alpha stadiet... och med tanke på att studion endast består av 13 personer, så betvivlar jag starkt på att det någonsin kommer fixas till en nivå värd pengar.

Medlem

2/5?

När man läser om det så känns det som det finns stor potential, förhoppnings vis så arbetar dom på det ett år till med nytt content och fixar - då kan det bli en höjdare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Mitt tips är att vänta och se. Om ett halvår kan det mycket väl vara så att spelet är i ett betydligt bättre skick.

eller så har utvecklaren skitit i spelet tagit pengarna o dragit.. vem vet

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=fapKac1eA6Y

Det är bara att hälsa wolcen tack och gonatt, det var ett tappert försök.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

eller så har utvecklaren skitit i spelet tagit pengarna o dragit.. vem vet

Dom har redan postat vad dom jobbar med för deras nästa uppdatering på deras hemsida.

https://wolcengame.com/forum/announcements/official-news/1040...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Diablo 3 hade inte heller något endgame vid release. Och fick 4/5 av FZ. Lite orättvist.

Medlem
Skrivet av superapan:

Diablo 3 hade inte heller något endgame vid release. Och fick 4/5 av FZ. Lite orättvist.

Har spelat wolcen.. Men Diablo hade inte i närheten av samma spelförstörande buggar. Går ju knappt att spela Coop utan att tappa inventory eller alla sin dyra man sparat ihop. Hälften av passiva noderna verkar ju inte göra något. Dem har satt ribban högt med vad spelar förväntar sig i form av skada från byggande skills etc.
Det är tydligt att de släppte spelet för att de hade slut på stålar.
Jag har haft kul som fan i några dagar. Men nästan alla jag spelat med har redan tröttnat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av superapan:

Diablo 3 hade inte heller något endgame vid release. Och fick 4/5 av FZ. Lite orättvist.

Himla orättvist att två helt olika personer har sin egna åsikt om två olika spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Själv drog jag å polaren refund på våra exemplar för vi inte kunde spela med varandra pga online problem.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Körde igenom kampanjen, den var helt okej tycker jag. Men på något vis kändes spelet väldigt mer linjärt än Diablo 3 vilket jag inte gillade. Större ytor hade jag velat ha. "Endgame" var inte speciellt kul heller och det är främst för att men inte kan komma åt tidigare områden som man spelat igenom i kampanjen utan är låst till deras version av rifts och greater rifts. Bossarna hade jag gärna velat kunna döda om och om igen vilket jag förstått ska kunna gå efter lvl 70 och via en "boss karta", men jag hade velat bestämma själv när och vilken boss jag hade velat slåss med.

Aja, spelet är ännu ungt. Det tog ett tag för Diablo 3 att få adventure mode så vi hoppas att Wolcen kan utvecklas till något bra som de lyckades med Diablo 3.

Redaktör
Skrivet av superapan:

Diablo 3 hade inte heller något endgame vid release. Och fick 4/5 av FZ. Lite orättvist.

Det är betydligt mer än bristen på endgame som gör att Wolcen får lägre betyg. Och det är en tvåa fylld av hopp om förbättringar med tiden.


signatur
Medlem

Spelet är roligt men sjukt buggigt med behov av många ändringar, förstår 2/5 helt klart.

Medlem

Måste ha haft extrem tur med buggarna för jag har Inte märkt av några förutom passiv tree då alltså.
Med kampanjen hade jag riktigt roligt i spelet. När den var klar så var dock spelet skit trist rent ut sagt. Spela Expeditions konstant, fattar inte hur man kan göra ett spel på det viset. Tröttna efter 10 st Expeditions. Inte spelat sedan dess.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

MEG
Medlem

Jag har gett Diablo 3 en tvåa och Wolcen en trea i betyg, håller med en del i recensionen.
Kanske D3 fick ett lägre betyg för att förväntningarna var högre med tanke på hur bra tvåan var och skillnaden i budget och tillgångar på personal. Jag tycker också att D3 har ett tråkigare lv system och story.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

På riktigt? Känslan i striderna är ett plus? Animationerna är alldeles för snabba och direkta. Animationerna saknar ramp-up. det sker direkt på 0.1s, BAM! Testa igen att bara springa fram och slå en gubbe med vanligt svärd i melee. Det känns kasst, på riktigt. Om det är något Blizzard gjorde bra med D3 och det är det enda bra imo, är det just detta. Animationer gör mer än bara "ser bra ut" det ska få spelet att kännas bra med, som det flyter på bra. Det här saknar det totalt.

Targetting känns uselt som melee med, inte lika farligt som ranged. Känns som "stutter" när man spelar typ, fast det går på typ 200fps bara för animationerna känns ofärdiga.

Jag blev sjukt förvånad när detta spel blev så stort snabbt. Hundra gånger sämre än PoE på alla fronter förutom grafiken.

Ska inte ljuga och säga att det inte har potential, men de är fortfarande ett Early Access spel. Långt ifrån färdigt. Jag hoppas de löser alla problem med tiden som folk har.

Gillade detta betydligt mer än PoE och D3. Köttigt och tung combat var de jag fastnade för direkt, inget annat aRPG tkr jag lever upp till samma nivå, sedan är det ju snyggt satan också.

Har mest klagomål på voice-acting, cutscenes och lite buggar här och där, men helt klart ett grymt spel. Delar inte missnöjjet och hade nog själv satt 3/5 och 4/5 när buggarna är borta.

PoE har ju funnits i evigheter, det om något har haft stora problem och varit ospelbart. Var de står idag tkr ja är en orättvis jämförelse.

Moderator | Testpilot
Skrivet av breathe:

Nog måste där finnas en baktanke och standard - annars är ju poängsystemet fullständigt meningslöst.

Självklart. Recensenter har sina egna åsikter och sätter sina egna betyg. Att det är meningslöst tycker jag verkligen inte.

Du kan läsa om betygssystemet här om du har några funderingar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar