Xbox Series X blir 12 teraflops stark

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Raytraceing på konsoler ska bli intressant att se hur det hanteras. Risken tror jag är att det blir den stora Akilleshälen nästa generation, likt Jaguar var den här och 512mb minne var i förra.

Xbox Series X har hårdvaruaccelererad ray tracing och iom att dom kör med RDNA 2 så drar det inte extra kraft från GPU.
GCN (Jaguar) och första versionen av RDNA (en del pekar på att PS5 har det) drar däremot GPU -kraft iom att det är shader baserat ray tracing.

Så det blir riktigt bra detta, för Xbox.
Då RDNA 2 är 50% mer kraftfull jämfört med gamla RDNA, utan att ens dra extra ström.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

GCN (Jaguar) och första versionen av RDNA (en del pekar på att PS5 har det)

Vad pekar på det?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Vi har ju inte sett något från dessa studios ännu. Så det är väl ganska självklart att folk är skeptiska ännu.

Har du någon källa till det andra? Du har upprepat det väldigt många gånger redan

Det är därför man ska se E3 2020 innan man uttalar sig om "inga spel".

"Right now we're building fewer games than ever before".
Citat av Shawn Layden i IGN artikeln "Playstation exec explains why Sony is skipping E3".


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Synd att vi ska behöva läsa såna här larviga kommentarer när Xbox utökat antal studios kraftigt.
Och Sony har sagt att de minskar antal spel.

Jodå. Det stämmer. Dem har 14 studios faktiskt sedan en som hittar studios med spel som Ori och så vidare. Dock minst 6 st är upptagna i 2-3 år till med PlayStation spel också. Och Sony har sagt att dem ska satsa mer pengar på dem spel dem gör och göra mindre spel. Så om 10 spel egentligen skulle det bli 8 spel fast enorma spel.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Vad pekar på det?

För att AMD läckan angående 12 vs 8,2 teraflop som visat sig stämma på Xbox täckte info om både Series X och PS5.
Och för att Lisa Su har endast nämnt att "Project Scorpio" specifikt får next gen RDNA dvs RDNA2, när det varit tal om det.
Sen kan man anta saker själv på egen risk...även om jag skulle tolka infot fel så har jag iaf haft rätt om Xbox Series X hela tiden.
Själv hoppas jag PS5 får RDNA 2 och hårdvaru -accelererad ray tracing, men det är inte så mycket som pekar på det just nu.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Det är därför man ska se E3 2020 innan man uttalar sig om "inga spel".

"Right now we're building fewer games than ever before".
Citat av Shawn Layden i IGN artikeln "Playstation exec explains why Sony is skipping E3".

Är det inte då också därför man ska se e3 2020 före man uttalar sig om "x antal spel under utveckling från y antal utvecklare"?

Du glömde denna del:
"but we're spending more time, more energy, certainly more money, on making them"

Så ännu större och bättre spel låter ju inte helt fy skam även om det drar ner på antalet.

Och bara för att dom gör det just nu (right now) betyder ju inte att det är sant om 6-12 månader.

Men ditt påstående är ju trots allt lite korrekt även om du vill få det att låta som regeln snarare än undantaget.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jodå. Det stämmer. Dem har 14 studios faktiskt sedan en som hittar studios med spel som Ori och så vidare. Dock minst 6 st är upptagna i 2-3 år till med PlayStation spel också. Och Sony har sagt att dem ska satsa mer pengar på dem spel dem gör och göra mindre spel. Så om 10 spel egentligen skulle det bli 8 spel fast enorma spel.

Vart har du hört det? Sony vet att det är spelen som räknas så varför skulle dom satsa mindre på det då? Det är ju just därför Sony har sålt så mycket konsoler denna generation.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Och Sony har sagt att dem ska satsa mer pengar på dem spel dem gör och göra mindre spel. Så om 10 spel egentligen skulle det bli 8 spel fast enorma spel.

Fördelar man dessa 8 spel på 6-7 år lång generation och något blir uppskjutet (som nästan alla Sony-spel blivit denna gen.) så blir det en torka på spel nåt år, precis som nästan hela 2015 var för Sony.
Tycker Xbox strategi med målet att ha en release varje kvartal är mycket klarare.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

För att AMD läckan angående 12 vs 8,2 teraflop som visat sig stämma på Xbox täckte info om både Series X och PS5.
Och för att Lisa Su har endast nämnt att "Project Scorpio" specifikt får next gen RDNA dvs RDNA2, när det varit tal om det.
Sen kan man anta saker själv på egen risk...även om jag skulle tolka infot fel så har jag iaf haft rätt om Xbox Series X hela tiden.
Själv hoppas jag PS5 får RDNA 2 och hårdvaru -accelererad ray tracing, men det är inte så mycket som pekar på det just nu.

En annan läcka nämner xsx på 11,9 tflops och ps5 på 13. Vad som är sant återstår att se och inget ska tas för givet då vi ännu inte vet något om hårdvaran i ps5.

Kan vara så enkelt att Lisa su/AMD är under sträng nda från Sony. För det nämndes inte heller att ps5 får rdna1. Så vi vet helt enkelt inte.

Själv antar jag aldrig saker som kommer från rykten och läckor. Väntar istället på bekräftad information. Och speciellt så försöker jag absolut inte sprida obekräftade rykten som fakta.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Dessa rykten har varit överväldigande starka och trovärdiga.
Och dom kom innan fanboys började fejka saker hit o dit, som den senaste 4chan grejen...
Det allra bästa för oss gamers vore om båda konsolerna blir ungefär lika starka i slutändan.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freeman79a:

Jodå. Det stämmer. Dem har 14 studios faktiskt sedan en som hittar studios med spel som Ori och så vidare. Dock minst 6 st är upptagna i 2-3 år till med PlayStation spel också. Och Sony har sagt att dem ska satsa mer pengar på dem spel dem gör och göra mindre spel. Så om 10 spel egentligen skulle det bli 8 spel fast enorma spel.

Ingen är upptagen med att göra PlayStation-spel. Trams.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Dessa rykten har varit överväldigande starka och trovärdiga.
Och dom kom innan fanboys började fejka saker hit o dit, som den senaste 4chan grejen...
Det allra bästa för oss gamers vore om båda konsolerna blir ungefär lika starka i slutändan.

Den som lever får se hur det blir.
För egen del är siktet inställt på ps5. Mest då på grund av redan eget uppbyggt spelbibliotek och VR stöd.

PC har jag redan så missar därför inga xbox spel heller om det skulle råka komma något av intresse.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ingen är upptagen med att göra PlayStation-spel. Trams.

Double Fine säger "Hej hej tjena hallå vi gör just nu minst 1 PlayStation 4 spel".

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Xbox Series X har hårdvaruaccelererad ray tracing och iom att dom kör med RDNA 2 så drar det inte extra kraft från GPU.
GCN (Jaguar) och första versionen av RDNA (en del pekar på att PS5 har det) drar däremot GPU -kraft iom att det är shader baserat ray tracing.

Så det blir riktigt bra detta, för Xbox.
Då RDNA 2 är 50% mer kraftfull jämfört med gamla RDNA, utan att ens dra extra ström.

Jo chansen är nog stor att Xbox även får bättre raytraceingprestanda än PS5, men även om det är hårdvaruaccelererad raytraceing får man nog räkna med relativt begränsad prestanda.

Kolla bara på 2080ti som också har hårdvaruaccelererad raytraceing men som går ner på knä i Quake 2 eller senaste Metro när man pushar högre raytraceing inställningar.

Visst att det kommer finnas mer smarta och optimerade lösningar men tillslut kommer man till en vägg man inte kommer över utan bättre hårdvara.

Satsar utvecklarna för hårt på raytraceing tror jag risken att 30fps blir vanligt även nästa gen.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Med andra ord, förra generationens grafikkort redan vid lansering
När Series-X och PS5 kommer ut har Nvidia lanserat Ampere/RTX 3000-serien.

Detta är sant. Och är ett återkommande tema. Men tänk också hur mycket billigare, hela paketet, ändå kommer vara jämfört med ett 2080 super även vid release. Mest troligt billigare i alla fall.

Värt att nämna; Att låta utvecklare ta del av rt och vrr ovanpå en dubbelt så stark konsol kommer låta oss nå nya sjuka nivåer av ögongodis. Rt kan vara det bästa som har hänt spelvärlden på länge men få människor har insett det (Rent grafikmässigt). Dessa nya konsoller kommer dock ändra på det.

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

Satsar utvecklarna för hårt på raytraceing tror jag risken att 30fps blir vanligt även nästa gen.

De flesta spel som specifikt utvecklas för nästa generation kommer, oberoende av raytracing, ligga på 30 fps. Är trots allt upp till utvecklarna att bestämma vad resurserna ska användas till. Grafiskt lullull eller högre fps.

Endast VR spel vad jag vet som har minimikrav på 60 från Sony denna generation. De flesta körs i 90 fps och några få i 120


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freeman79a:

Double Fine säger "Hej hej tjena hallå vi gör just nu minst 1 PlayStation 4 spel".

Vilket skulle det vara menar du?

En del studios gör multiplattformspel som Mojang med Minecraftspelen, InXile släpper Wasteland 3 om några månader som också kommer till PS4, Double Fine har Psychonauts 2 på gång, Obsidian gör eventuellt DLC till The Outer Worlds som också då kommer till PS4. Fortfarande ingen av dem som är upptagna, de är antingen business as usual som med Minecraft, månader från släpp som InXile, ett DLC-team som hos Obsidian eller i sluttampen på utvecklingen som Double Fine.

Vilka sex studios är upptagna med att göra PS-spel i 2-3 år?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ser ut att bli en fantastiskt trevlig konsol! Att det är RDNA2 var överraskande. Utöver alla tflops så är det ju processorn och SSD'n som kommer att göra allt väldigt mycket mer behagligt. Högre fps, snabbare laddningstider och mer avancerade spelvärldar.

Med 15 studios som har multipla projekt igång så behöver nog ingen "oroa" sig för spelen heller.

Kombon Xbox Series X+Elite Series 2 handkontroll+Xbox Game Pass ser inte dumt ut!

Inte så överraskande ändå med tanke på att den ca 405mm die size på Series X inte hade räckt för 12tflops om det varit RDNA.

Frågan är bara nu hur tillgängligheten samt priset kommer se ut till lanseringen. RDNA 2 är ju inte ens släppt än. Sen om nu PS5 kostade ca 450$ att tillverka är det nog inte omöjligt att Xbox blir 100-150$ dyrare.

Varken Microsoft eller Sony har sagt något om priser än, antar de avvaktar varandra. Spännande att se hur det kommer sluta.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Vore ju fint om next gen kan sätta lite press på snålVidia. Deras priser blev ju rent löljliga under bitcoineran. Riktigt nyfiken på prisnivån för nästa serie vid launch. Gick typ från 8k för 1080ti till 15k för 2080ti. Kan vi nå 20k för 3080ti?

Köpt begagnade grafikkort sedan 600-serien redan och jag ångrar det inte. Vill inte ge dom mina pengar. Tyvärr är det för få som håller med, åtminstone med plånboken. Vill man ha de bästa måste man ge dom sina pengar och så har det sett ut alldeles för länge.

Hoppas 2020 låter röda skeppet slå både Intel och Nvidia. Så sjunker ALLA priser, samt att alla seglar runt i röda fina glorious pcs.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Xbox Series X har hårdvaruaccelererad ray tracing och iom att dom kör med RDNA 2 så drar det inte extra kraft från GPU.
GCN (Jaguar) och första versionen av RDNA (en del pekar på att PS5 har det) drar däremot GPU -kraft iom att det är shader baserat ray tracing.

Så det blir riktigt bra detta, för Xbox.
Då RDNA 2 är 50% mer kraftfull jämfört med gamla RDNA, utan att ens dra extra ström.

Bra citat.

Tänk dig som en pool med energi som du kan dela upp i olika grenar:

Vill du ha allt på reflektioner? Allt på spelets ljus och skugga? Eller lite av varje? Utvecklarna får en mängd resurser att använda. Detta kommer dock bli cappat fort, mest troligt, och då börjar optimerings-gamet. Hur får jag mest godis för minst tyngd. Detta är många stora konsolutvecklar företag redan väldigt duktiga på.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sapiens:

Inte så överraskande ändå med tanke på att den ca 405mm die size på Series X inte hade räckt för 12tflops om det varit RDNA.

Frågan är bara nu hur tillgängligheten samt priset kommer se ut till lanseringen. RDNA 2 är ju inte ens släppt än. Sen om nu PS5 kostade ca 450$ att tillverka är det nog inte omöjligt att Xbox blir 100-150$ dyrare.

Varken Microsoft eller Sony har sagt något om priser än, antar de avvaktar varandra. Spännande att se hur det kommer sluta.

Ja, det var det jag tänkte på. Överraskande att de går för den dyrare lösningen, men positivt.

Priserna hänger nog mycket på huruvida Lockhart-ryktena stämmer. Kommer det en billig "Series S" som lägger sig på $299 så blir det intressant...


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Fördelar man dessa 8 spel på 6-7 år lång generation och något blir uppskjutet (som nästan alla Sony-spel blivit denna gen.) så blir det en torka på spel nåt år, precis som nästan hela 2015 var för Sony.
Tycker Xbox strategi med målet att ha en release varje kvartal är mycket klarare.

Du tror alltså att sony endast kommer att utveckla 8 spel under hela generationen?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Mer teraflops innebär bättre spel. Det vet alla. Microsoft kommer därför garanterat att vinna konsolkriget.

Medlem

Längtar efter att få se spel som verkligen nyttjar kraften i de nya konsolerna. Kommer ta tid, som vanligt, antar jag.

Control är ett spel jag hellre hade sett till nästa generation snarare än denna. Spelet är riktigt grymt men lider kraftigt av dålig prestanda på PS4.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Låter ju riktigt bra. Nu är det dock jäkligt spännande att se vad ps5an har att komma med! Måne tro vad priset landar på för dessa maskiner...

Medlem

Det känns lovande för MS inför nästa generation, känner mig laddad. Sony kommer säkert leverera en härlig avtäckning av ps5 men det är lite väl tyst kan man tycka. Nintendo kommer fortsätta som tåget med sin Switch, det är helt galet vad den och dess spel säljer, välförtjänt.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Du tror alltså att sony endast kommer att utveckla 8 spel under hela generationen?

Det var bara ett exempel som jag svarade på.
Men när de gäller spel i kvalitet med The last of us 2, så blir dom nog färre än 8.
Räknar inte med 1st party deals.
Hade vart kul om Sony släppte nåt smaskigt exklusivt multiplayer nån gång, skumt att dom misslyckades med det i en hel generation.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Det var bara ett exempel som jag svarade på.
Men när de gäller spel i kvalitet med The last of us 2, så blir dom nog färre än 8.
Räknar inte med 1st party deals.
Hade vart kul om Sony släppte nåt smaskigt exklusivt multiplayer nån gång, skumt att dom misslyckades med det i en hel generation.

Starts en blogg eller annan tråd om du vill fortsätta prata Sony. Denna nyhet gäller xbox. Vi har drivit den långt off topic redan


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Hade vart kul om Sony släppte nåt smaskigt exklusivt multiplayer nån gång, skumt att dom misslyckades med det i en hel generation.

Det är så många som gör multiplayer-spel att det nog är smartare att komplettera marknaden mad titlar som Last of Us, Spider-Man, God of War med flera.

Medlem

12 tflops är galet starkt. Hoppas PS5 blir lika snabb,o hoppas ingen tillverkare släpper nån budgetvariant som tvingar spelen att utvecklas för lägre hårdvarukrav, efter principen om minsta gemensamma nämnare.


signatur

Memento Mori

123
Skriv svar