Efter 14 år – Black Mesa har äntligen ett releasedatum!

Robot
Efter 14 år – Black Mesa har äntligen ett releasedatum!
Medlem

Alltså är hela Black Mesa omgjort eller är det samma spel som kom 2012 fast med Xen?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltså är hela Black Mesa omgjort eller är det samma spel som kom 2012 fast med Xen?

Black Mesa är Half-Life med grafikmotorn från Half-Life 2. Se det som en rejäl remake av Half-Life med ett helt omgjort Xen. För de Xen som Valve skapade var verkligen bedrövligt 👎🏼

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Black Mesa är Half-Life med grafikmotorn från Half-Life 2. Se det som en rejäl remake av Half-Life med ett helt omgjort Xen. För de Xen som Valve skapade var verkligen bedrövligt 👎🏼

I know, jag menar att Black Mesa släpptes 2012, fast utan Xen. Har dom bara lagt till Xen nu eller är hela Black Mesa som släpptes då grafiskt uppdaterat igen?

Medlem

Kul


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

HL: Alyx, Black Mesa och Doom Eternal släpps på samma månad. Stackars plånbok

Medlem

Hur ser det ut med de delar av black mesa som saknades? Har de patchats in? Det fanns vissa banor som inte var med på release minns jag men har inte spelat sen dess.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

I know, jag menar att Black Mesa släpptes 2012, fast utan Xen. Har dom bara lagt till Xen nu eller är hela Black Mesa som släpptes då grafiskt uppdaterat igen?

De har uppdaterat hela grafikmotorn sedan alpha 2012 samt även gjort justeringar av AI på Marines (HECU) samt Alien Slaves.
Skall även vara med nya delar av earthbound som inte var med i alpha 2012 från originalet. Tror även uppdateringar av texturer osv men låter det vara osagt.

Medlem

ska ta å köpa denna då jag inte har nån vr och slipper alyx


signatur

//monster

Riktigt kul, där ser man vikten av att aldrig ge upp.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Älskar verkligen Black Mesa.
2017 hittade jag projektet och har sen dess kört igenom kampanjen en rad gånger under dessa early-access åren.
Störtskönt att spelet släpps på riktigt nu.

Medlem

fattar inte hur detta spel kan ha tagit 14 år att utveckla färdigt ?? o lika sorgligt inget HL3 än

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Alltså är hela Black Mesa omgjort eller är det samma spel som kom 2012 fast med Xen?

Jo, men det har hänt en del sedan 2012. Generellt sätt kan man väl säga att det är samma som 2012 fast med Xen. Går vi in mer på djupet så har det skett en hel del förändringar. Det skulle nog vara tydligt om man radade upp de två versionerna sida vid sida, att det ser ganska annorlunda ut idag alltså.

Det har skett en uppdatering av motorn (upphottad Portal 2 motor), vilket gav spelet ett modernare utseende. En stor del av alla props har fått nytt utseende i form av högre upplösta modeller och texturer. Vapen, ljud och animationer har fått sig ett ansiktslyft m.m. Black Mesa har sakta men säkert polerats genom åren.

Dessutom, efter release, är tanken att gå tillbaka ytterligare till de "jordbundna" banorna och polera upp dom till samma nivå som nyligen släppta Xen. Vad vi vet så kommer det att beröra det visuella men även gameplay. Syftet är att spelet som helhet ska bli en mer sammanhängande upplevelse. Xen släpptes ju trots allt flera år efter och det har ju hänt en del vad det gäller kunskap och erfarenhet genom åren.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

fattar inte hur detta spel kan ha tagit 14 år att utveckla färdigt ?? o lika sorgligt inget HL3 än

Ja det har tagit en väldigt lång tid.
Minns att denna modd till hl2 som det först var utannonserades rätt tidigt efter hl2 släpptes.
Man tänkte då, oj avancerad mot detta tar säkert länge, men inte så länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Monstertarzan:

Jo, men det har hänt en del sedan 2012. Generellt sätt kan man väl säga att det är samma som 2012 fast med Xen. Går vi in mer på djupet så har det skett en hel del förändringar. Det skulle nog vara tydligt om man radade upp de två versionerna sida vid sida att det ser ganska annorlunda ut idag.

Det har skett en uppdatering av motorn (upphottad Portal 2 motor), vilket gav spelet ett modernare utseende. En stor del av alla props har fått nytt utseende i form av högre upplösta modeller och texturer. Vapen, ljud och animationer har fått sig ett ansiktslyft m.m. Black Mesa har sakta men säkert polerats genom åren.

Dessutom, efter release, är tanken att gå tillbaka ytterligare till de "jordbundna" banorna och polera upp dom till samma nivå som nyligen släppta Xen. Vad vi vet så kommer det att beröra det visuella men även gameplay. Syftet är att spelet som helhet ska bli en mer sammanhängande upplevelse. Xen släpptes ju trots allt flera år efter och det har ju hänt en del vad det gäller kunskap och erfarenhet genom åren.

Ok, danke.

Medlem
Skrivet av MagicMaster667:

Älskar verkligen Black Mesa.
2017 hittade jag projektet och har sen dess kört igenom kampanjen en rad gånger under dessa early-access åren.
Störtskönt att spelet släpps på riktigt nu.

Hur kan man palla spela en linjär korridorshooter flera gånger? Vad får du ut av att spela mer än en gång, går det att förklara? 🤔🙂


signatur

Memento Mori

Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Hur kan man palla spela en linjär korridorshooter flera gånger? Vad får du ut av att spela mer än en gång, går det att förklara? 🤔🙂

Portal 2.

Nä, men de är kanske lite barn av sin tid.


signatur
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hur kan man palla spela en linjär korridorshooter flera gånger? Vad får du ut av att spela mer än en gång, går det att förklara? 🤔🙂

Det är ändå ingenting jämför vad folk sysslar med i racingspel. Helt vansinnigt.

Ja, vad är det egentligen? Vad är den riktiga skillnaden mot att folk sitter och nöter de_dust 2 såhär 19år efter första release? Ibland är det skönt när man kan fokusera på gameplay istället för att noggrant lyssna på alla NPC:s. Man vet hur olika delar av spelet fungerar och kan testa på nya taktiker. Doom 2016 är ett tydligt exempel på detta då de tydligt visar att plotten är oviktig. Spelets kärna är att på olika arenor mosa en massa monster, lösa ett pussel om man så vill.

Ibland är det kul av ren nostalgisk känsla att återbesöka en plats där man var för 22 år sedan. Jag myser alltid till när jag får höra att de väntar på mig, Gordon, i testkammaren.

1
Skriv svar