Xbox Series X blir 12 teraflops stark

Robot
Xbox Series X blir 12 teraflops stark

Dubbelt så mycket som "världens starkaste konsol".

#microsoft, #playstation-5, #ps5, #xbox, #xbox-series-x


Medlem

In before "Men spelen då"

Kul att ryktena från AMD stämde. RIktigt kraftpaket det där som på pappret tydligen är starkare än GeForce RTX 2080 Super.

Är mest orolig för hårddisken ändå. Spelen blir bara större och det kommer att bli dyrt att ha många installerade. Får börja ha några favoriter installerade i taget kanske.

Medlem

Jag är också ganska stark. Men inte så stark.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

In before "Men spelen då"

Kul att ryktena från AMD stämde. RIktigt kraftpaket det där som på pappret tydligen är starkare än GeForce RTX 2080 Super.

Är mest orolig för hårddisken ändå. Spelen blir bara större och det kommer att bli dyrt att ha många installerade. Får börja ha några favoriter installerade i taget kanske.

Äntligen.
Även fast jag inte kommer skaffa nån xbox mest troligt så är det kul att se att dom satsar på prestanda direkt, det gynnar alla i längden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Äntligen.
Även fast jag inte kommer skaffa nån xbox mest troligt så är det kul att se att dom satsar på prestanda direkt, det gynnar alla i längden

Precis, så brukar jag också tänka. One X hade nog inte kommit om inte PS4 och Pro gått så bra. Sen gynnar det väl PC-spelen med kan jag tänka mig. Större satsning på RTX med mera.

Medlem

Känns som att jag kommer bli konsolmänniska framöver. Har inte nog stor passion för spel för o knövla med PC. Konsolerna blirså kraftfulla nu med så man är nöjd.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Kul att ryktena från AMD stämde. RIktigt kraftpaket det där som på pappret tydligen är starkare än GeForce RTX 2080 Super.

Med andra ord, förra generationens grafikkort redan vid lansering
När Series-X och PS5 kommer ut har Nvidia lanserat Ampere/RTX 3000-serien.

Medlem

Jobbigt att vänta.... ta mina pengar, nu!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

betyder ingenting utan alla fina spel, sony kommer köra över microsoft även denna konsollgeneration.

Medlem

Blir det inget nytt wakeboard spel, då passar jag även denna generationen.


signatur

Skitfiske

Medlem
Skrivet av Vamp:

Med andra ord, förra generationens grafikkort redan vid lansering
När Series-X och PS5 kommer ut har Nvidia lanserat Ampere/RTX 3000-serien.

Najs, ska du köpa?

Medlem

Ser verkligen fram emot den, blir köp på release
Ska bli intressant att se grafik och flyt jämfört med Xbox one X.


signatur

Gamer since day one!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Sen gynnar det väl PC-spelen med kan jag tänka mig. Större satsning på RTX med mera.

Ja och nej.

Vega fick lida rätt mycket pga AMD satsa mer på Navi och konsolerna. Därmed sämre konkurrans och priser en längre period (utöver då Bitcoin hypen som ställde till allt).

Förhoponingsvis vinner vi tillbaks en del kommande period med RDNA2 och Ampere. Utvecklingen har annars stagnerat en hel del senaste åren. 12tflops låter mycket men det är bara 3x mer än 7970ghz (4,3tflops), som kom tidigt 2013 och kostade runt 3500-4500kr.

12tflops fanns också redan 2017 i 1080ti OC korten, idag borde vi egentligen redan haft den kraften i 3000-4000kr klassen.

Raytraceing på konsoler ska bli intressant att se hur det hanteras. Risken tror jag är att det blir den stora Akilleshälen nästa generation, likt Jaguar var den här och 512mb minne var i förra.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Najs, ska du köpa?

Yes. Redan lagt undan slantarna och väntar bara på lansering.
Verkar bli betydligt mer prestanda per krona (eller bang for the buck) i Ampere.

NuZ
Testpilot
Skrivet av SWEBarb:

betyder ingenting utan alla fina spel, sony kommer köra över microsoft även denna konsollgeneration.

De har bara visat Godfall och det låter/ser ut som ett Destiny med svärd så vet inte det ja. Men de kanske harvar på med sina gamla IP så kanske, kanske inte


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

betyder ingenting utan alla fina spel, sony kommer köra över microsoft även denna konsollgeneration.

Älskar konstruktiva fanboys-kommentarer <3

Avstängd
Skrivet av Olidion:

Älskar konstruktiva fanboys-kommentarer <3

Han har ju ändå en poäng. Även om xbox One X är den klart kraftigaste maskinen på marknaden just nu hittar vi ändå de klart snyggaste spelen på Playstation... För att inte nämna de bästa, enligt mig då. Men sen föredrar jag också bra singleplayer över multiplayer.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Räkna teraflops bryr jag mig inte så mycket om men "Quick resume for multiple games" låter onekligen trevligt. Har för mig att även PS5 ska ha den funktionen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av DrAg00nEn:

Han har ju ändå en poäng. Även om xbox One X är den klart kraftigaste maskinen på marknaden just nu hittar vi ändå de klart snyggaste spelen på Playstation... För att inte nämna de bästa, enligt mig då. Men sen föredrar jag också bra singleplayer över multiplayer.

Då skulle du älska Gears 5, Sea of Thiefs och Forza. Sjukt snygga spel. Gears 5 är väldigt bra Xbox spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hehe..
Tänkte fan vad nice, nu kommer konsollgrabbarna få lira i över 60 fps äntligen... sen läste jag RTX så då blir det väl <30 fps ändå i slutändan

Medlem

Exklusiva är så jävla anti-consumer som det blir, det är riktigt dåligt för konsumenter och det är helt över mitt förstånd att folk fortfarande försvarar det.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Då skulle du älska Gears 5, Sea of Thiefs och Forza. Sjukt snygga spel. Gears 5 är väldigt bra Xbox spel

Tröttnade på gears efter tredje. Gears 5 testade jag snabbt på PC men konstaterade att det var mer av samma tråk. Springa skjuta, springa, skjuta och cheesy dialoger samt story. Sea of thieves har snyggt vatten. Mer bra saker kommer jag inte på. Forza, Gillar inte racing om det inte är i VR.

Märk väl att bästa inte behöver betyda snyggast.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av Vercadi:

Exklusiva är så jävla anti-consumer som det blir, det är riktigt dåligt för konsumenter och det är helt över mitt förstånd att folk fortfarande försvarar det.

Exklusiva lockar kunder till specifika system. Inget illa med det.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Exklusiva är så jävla anti-consumer som det blir, det är riktigt dåligt för konsumenter och det är helt över mitt förstånd att folk fortfarande försvarar det.

Jag avskyr det också. Men eftersom det handlar om titlar som Last of Us, Horizon: Zero Dawn, God of War och Heavy Rain (samt Halo och Fable, back in the day, för att ge MS något) kan jag inte låta bli att köpa dem ändå. För herrejävlar, vilka spel.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Vore ju fint om next gen kan sätta lite press på snålVidia. Deras priser blev ju rent löljliga under bitcoineran. Riktigt nyfiken på prisnivån för nästa serie vid launch. Gick typ från 8k för 1080ti till 15k för 2080ti. Kan vi nå 20k för 3080ti?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Troll1:

Vore ju fint om next gen kan sätta lite press på snålVidia. Deras priser blev ju rent löljliga under bitcoineran. Riktigt nyfiken på prisnivån för nästa serie vid launch. Gick typ från 8k för 1080ti till 15k för 2080ti. Kan vi nå 20k för 3080ti?

Sant och isåfall kommer PC sjunka drastiskt då det ändå varit på uppsving ett tag som spelplatform


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox

Ser ut att bli en fantastiskt trevlig konsol! Att det är RDNA2 var överraskande. Utöver alla tflops så är det ju processorn och SSD'n som kommer att göra allt väldigt mycket mer behagligt. Högre fps, snabbare laddningstider och mer avancerade spelvärldar.

Med 15 studios som har multipla projekt igång så behöver nog ingen "oroa" sig för spelen heller.

Kombon Xbox Series X+Elite Series 2 handkontroll+Xbox Game Pass ser inte dumt ut!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

betyder ingenting utan alla fina spel, sony kommer köra över microsoft även denna konsollgeneration.

Synd att vi ska behöva läsa såna här larviga kommentarer när Xbox utökat antal studios kraftigt.
Och Sony har sagt att de minskar antal spel.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Avstängd
Skrivet av Ac3 Toni:

Synd att vi ska behöva läsa såna här larviga kommentarer när Xbox utökat antal studios kraftigt.
Och Sony har sagt att de minskar antal spel.

Vi har ju inte sett något från dessa studios ännu. Så det är väl ganska självklart att folk är skeptiska ännu.

Har du någon källa till det andra? Du har upprepat det väldigt många gånger redan


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Jäkligt nyfiken på hur den är att skruva i, det i princip ut som ett mini-itx chassi så om det går att öppna upp lätt för urblåsningen så vore det ett plus... Eller åtminstone ha ett dammfilter för bövelen!

123
Skriv svar