Blott 8 % av Mass Effect-spelarna valde den ondskefulla vägen

Robot
Blott 8 % av Mass Effect-spelarna valde den ondskefulla vägen

Resterande körde Paragon, avslöjar en något besviken Mass Effect-utvecklare.

#bioware, #mass-effect


Medlem

Pallar inte vara ond i spel. Bara sadister njuter av detta.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Pallar inte vara ond i spel. Bara sadister njuter av detta.

Haha. Alltså what. Vilket bull. Jag har kört Renegade flera ggr om, men bara tvångsspelat genom Paragon för upplevelsens skull.

Jag är enough of a good guy irl så det finns inget bättre än att vara det största skurkaktiga, maktfullkomliga svin som möjligast i ett välskrivet RPG som exempelvis KOTOR, Fallout-spelen, Dragon Age: Origins eller Mass Effect triologin. Men det är just my two cents! Ofta är det ju väldigt blandat med en mörk humor.

Ti.
Medlem

Asså, med omspelningsvärdet i serien, och särskilt tvåan - man körde väl både och??

Så en fråga till FZ: var är det tredje alternativet?

Medlem
Skrivet av zumo:

Haha. Alltså what. Vilket bull. Jag har kört Renegade flera ggr om, men bara tvångsspelat genom Paragon för upplevelsens skull.

Jag är enough of a good guy irl så det finns inget bättre än att vara det största skurkaktiga, maktfullkomliga svin som möjligast i ett välskrivet RPG som exempelvis KOTOR, Fallout-spelen, Dragon Age: Origins eller Mass Effect triologin. Men det är just my two cents! Ofta är det ju väldigt blandat med en mörk humor.

Instämmer. Renegade i Mass Effect innebär inte att man är ondskefull riktigt. Ens mål förblir detsamma och man löser bara konflikter på ett annat sätt än om man vore Paragon. Att säga att man är 'ond' av att välja Renegade dialog-alternativ i Mass Effect säger mig bara att personen verkligen inte har den jävlaste aning om vad det innebär att vara ond.

Själv valde jag oftast Renegade valen men det fanns vissa fall där jag valde Paragon då jag inte ansåg att Renegade passade situationen - och detsamma på en Paragon-inriktad karaktär, jag valde aldrig det ena eller det andra till 100%, det finns ingen mening i att ha alternativ om du inte tänker välja.

Edit:
Efter ha fräschat upp minnet lite så verkar det som att Paragon och Renegade innebär väldigt olika saker i alla 3 spelen. I Mass Effect 1 är man ett rövhål helt enkelt. I Mass Effect 2 är det inte riktigt lika lätt att avgöra, det verkar vara mer en annan lösning till ett problem. I Mass Effect 3 är man sjuk i huvudet. Jag minns ME2 som starkast...

Medlem

Får alltid ut mer av storyn och karaktärerna om man är snäll i spel, så finner ingen glädje i att vara lite elak då man får ett sämre spel. Men ibland händer det att jag gör tvärtom om det passar bättre för stunden.

Medlem

Detta borde vara ett motargument mot dem som tycker spelvärlden är aggressiv och ond.

phi
Medlem

@Zidious G: Det är bara "nice guys" och "simps" som spelar god.

Medlem

Problemet med Mass Effects försök är ju att de presenterar vad som är vad. Dölj vad som är renegade och vad som är paragon så slutar spelarna gamea systemet så jäkla mycket.

Medlem
Skrivet av zumo:

Jag är enough of a good guy irl så det finns inget bättre än att vara det största skurkaktiga, maktfullkomliga svin som möjligast i ett välskrivet RPG som exempelvis KOTOR, Fallout-spelen, Dragon Age: Origins eller Mass Effect triologin. Men det är just my two cents! Ofta är det ju väldigt blandat med en mörk humor.

Hade motsats upplevelse med KotOR men samma resultat. Tyckte det var så dåligt skrivet att det kändes som man räckte ett stort mellanfinger till alla NPCs när jag valde vara ond.

Medlem

inte för att vara den som är den, men säkert samma typ av folk som fuskar och jiddrar i alla spel som valde den onda vägen


signatur

//monster

Medlem

@Ziljun: Haha herrejävlar gosse, då har du missat poängen helt :D!
HK-47 och hans dialoger och konstanta kommentarer när man är ond är ju fantastiska.
Bryta ned Atton, Bao-Dur m.fl tills de själva är onda är också sanslöst roande.
Driva vanvett med Bastila och Carth.
Hur oerhört dryg och skoningslös man kan vara i alla små encounters.
Eller när man väl blivit fångad av Malak och förstått man är Revan, och sedan har Korriban etc kvar, och i kvarvarande dialoger helt kan axla rollen som the dark lord, hävda till alla att man är Revan osv. Och andra saker som att tvinga wookien döda sin oath-companion genom force persuade, etc etc etc.
"Be" dom joina dig för att ta över StarForge osv haha.
För mig och mitt umgänge så var dessa delarna bland de mest underhållande.

Medlem

Bästa i serien var när man slog journalisten efter att man ledsnat på alla frågor 😃. Skrattade högt

Medlem

Renegade Femshep är ju hur häftig som helst att spela.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Alexraptor:

Renegade Femshep är ju hur häftig som helst att spela.

Detta! Renegade Femshep är den absolut bästa upplevelsen av Mass Effect imho.


signatur

Jump in.

Medlem

Ondskefull är väl att ta i, hänsynslös kanske bättre beskriver den vägen, man räknas ju ändå som en hjälte i slutändan.

Medlem

Båda på varsit playthrough.

Medlem

Kör alltid renegade om jag kan, gillade det med Star Wars: The Old Republic.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av zumo:

tvinga wookien döda sin oath-companion genom force persuade

Detta var klart bästa grejen i hela spelet! Så sjukt!

I mass effect var man ju alltid en hjälte, men i Mass effect 3 så var var vissa av renegade valen riktigt risiga....Vad är det för monster som vill skjuta Mordin i ryggen.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

I mass effect var man ju alltid en hjälte, men i Mass effect 3 så var var vissa av renegade valen riktigt risiga....Vad är det för monster som vill skjuta Mordin i ryggen.

Mordin överlevde inte 2:an för mig. Han var den enda som dog i slutet.

Skrivet av Nioreh:

Mordin överlevde inte 2:an för mig. Han var den enda som dog i slutet.

Har för mig att han hade väldigt lätt att dö på det uppdraget om man valde lite fel.

Medlem

Och i slutändan inte gjorde ett dugg skillnad, egentligen. Fast röd explosion är det goda valet. Oj *SPOILER för 3an*

Medlem

Man vill ju vara god ibland. Och få en paus från att putta skolklasser framför pendeltåg mm. Alla måste ju få utlopp för sina goda sidor också. Hur långt in dom än sitter ha ha!..........eller?

Medlem

Jag har nog gjort inbrott i alla hus i kingdom come nu.

Jag lever ut mina knyckarfantasier deluxe här.

Medlem

Jag har begränsad tid och spelar ett Mass Effect spel endast en gång.
Jag spelar "god" då jag kan relatera till det bäst, och det har bara varit något enstaka RPG där jag valt att spela ond.
Then again, är man "ond" om man gör inbrott och rensar presis allt i de hus man kan komma åt i spel som Skyrim, fast man väljer att knocka och inte döda de NPC'er man stöter på?

Medlem

Kör bara renegadeval om jag får slå folk som förtjänar det på käften 🙃

Medlem

Nu väljer jag ofta "goda" val men problemet i Bioware's spel är ju att så ofta handlar att vara ond om att "ge mig mer pengar" från någon quest, om man inte frågar litet snällt och istället blir chaotic good (i DnD-spel de gjort). Sällan det finns väl genomtänkta val som inte handlar om antingen det eller att vara en idiot och direkt göra livet svårare för en liten ond-kick, vilket kanske är okej som val men vill man inte spela en idiot så väljer man ju ett annat alternativ.

Jag försökte spela igenom spelen som en smart Infiltrator med Renegade som fokus men jag gick ändå inte över Paragon-nivån, för jag ville inte att karaktären skulle vara en enkel mobbare.

Medlem

Hoppas dom inte är så korkade att dom tar detta som att dom inte behöver göra en renegade del, för "ingen" spelar de ändå. Jag spelar alltid paragon, men väljer ibland renegade i vissa situationer. Att valet finns där gör spelet så mycket bättre.

Medlem

då vet vi att de flesta gamers anser sig själva som såpass goda för att kompensera upp den onda naturen IRL

12
Skriv svar