Sony Xperia och Mediamarkt.

Medlem
Sony Xperia och Mediamarkt.

Detta kan lätt bli en rant från mig då jag alltid gillat Sonys mobiler.

Lång historia kort, jag har en Samsung s9+, jag handlar mycket hos Mediamarkt.

Vad jag saknat hos Samsung är ljudkvalitet i mina hörlurar, som in mina öron, är grymt mycket bättre hos Sony.
Fick nyss råd men en ny mobil och siktade in mig på Sony Xperia 5, lillebror till 1an men med mer eller mindre samma hårdvara minus skärmen.

Gick som alltid till min Mediamarkt butik och skulle köpa denna lur.
Glöm det.....

Den fanns inte, eller någon annan Sony mobil alls.

Gick fram till närmaste säljare, ja jag vet, udda att han inte krängde runt halsen på mig direkt.

-Tjena, jag hittar inte Sony Xperia 5.
Får då till svar ihop med ett litet flin och ett skratt.
-Vi för inte deras sortiment längre.

Känner mig förvirrad om varför så ställer då den frågan och får då detta till svar.
-Dom tillför inget till marknaden. Men varför inte förboka nya Samsung om du gillar Android eller ännu bättre kolla på iPhone sortimentet.

Nu är jag snart fyllda 47 bast och vet att denna 20+ säljare gör allt för sälja så jag gör allt till en början för svälja hans attityd ihop med min irritation.

Säger till honom att jag är ute efter deras lurar mycket pga ljudet, då Sony har bla. LDAC och som ihop med rätt hörlurar gör en "jävla" skillnad.

Han svarar då...
-Ja du, det där är bara säljsnack. iPhone presterar mycket bättre.

Och, mina kära läsare det är nu han verkligen trampar mig på tårna.
Jag är en fullkomlig ljudnörd, ibland för mycket för mitt eget bästa. Och ska man ha bästa möjliga ljud genom en mobil (enligt mig) så är det Sony som gäller.
Säger rakt upp och ner han har fel, men säger också att jag får köpa den någon annanstans.

Vet ni vad han då säger, och låter riktigt sur i tonen?
-Ja, passar det det inte så gå du till Elgiganten.

Och nu släpper mina hämningar totalt så jag med min drygaste röst och mest kaxiga uppseende vänder jag mig om och frågar.
-Schysst, vet du om dom har den blå i lager?

Och med det småskrattar jag och går ut ur butiken.

Vad jag vill ha sagt med det hela är att han självklart vill sälja en lur till mig även om den jag är ute efter inte finns hos dom, dom har alltid fört Sonys lurar innan.
Men att dra igång något påhitt och tro att han är bättre än mig får mig bara att vilja kräkas.
Och detta i samma butik, jag kände igen säljaren sen innan, jag har köpt alla mina mobiler (alla Sony upp till mitt felköp av s9+), PS4, Xbox one s, Xbox one X, Tv, Högtalare, Ratt och stol till det hela, inkl extra växelspak, handbroms, mattor och fan vet allt.
Tvättmaskin, Kylskåp, Dammsugare, ja mig fan allt.
Och snorungen ber mig att gå till Elgiganten.
Jävla pajas!
Nu blev jag visst lite upprörd hör jag.
Tar en sipp på whiskeyn och lugnare ner mig.

Nu hade inte Elgiganten den blå luren eller kampanjen där man får ett på hörlurar, så jag letar vidare.

God kväll.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

"Men att dra igång något påhitt och tro att han är bättre än mig får mig bara att vilja kräkas."

Nu är den personen förmodligen inte lika insatt i just ljudkvalité som du är, men den där attityden är bra tråkig måste jag säga.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skägg.
10 Chambers

Det är oväntat många som jobbar i service-yrken som är ganska usla på service. Var det den i Kungens Kurva? Med den jättestora Apple-ytan?

Spekulerar här men gissningsvis har de ganska bra kickback på Apple-produkter, och lite press på sig att faktiskt kränga Apple när de betalar för en så framträdande plats i butiken.

Bara en hyllsektion med produkter kostade ett femsiffrigt belopp i engångskostnad, plus en gratis produkt av de produkter som skulle in i sortimentet. Oavsett om det var en grej för 49 spänn eller 4900. Plus 90-dagarsfakturor. Brasklapp för att detta gällde för över tio år sedan men lär inte blivit bättre avtal direkt.


signatur
Medlem

Vill inte hänga ut butiken pga en säljares attityd. Men det var inte Kungens kurva, efter som den nämndes.
Mycket mindre ort och som innan har haft mycket god service.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Ser ingen större anledning att fortsätta konversationen efter att det står klart att de inte för sortimentet längre, men i och med att det fortgick borde säljaren skött det bättre. De flesta stora tillverkare finns dock representerade genom hungriga säljare i olika butiker, den värsta jag stött på var ironiskt nog en Sony-försäljare på just Elgiganten.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser ingen större anledning att fortsätta konversationen efter att det står klart att de inte för sortimentet längre, men i och med att det fortgick borde säljaren skött det bättre. De flesta stora tillverkare finns dock representerade genom hungriga säljare i olika butiker, den värsta jag stött på var ironiskt nog en Sony-försäljare på just Elgiganten.

Touché!
Ja, det finns nötter på alla fronter.


signatur

“All thinking people are atheists.”

År 2020 och någon går till en butik utan att först kollat upp på nätet om butiken har varan inne?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Gå till Webhallen.

Jag har varit trogen kund hos de sedan deras första butik öppnade på Flemminggatan för ~20 år sedan, och har aldrig haft några negativa erfarenheter. Personalen är kul att prata med, och är oftast väldigt kunniga inom flertalet områden (och är de inte det finns det alltid kollegor som kan hoppa in och hjälpa till).

Och ja, de säljer den blå Xperia 5.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

tänk om alla skulle skriva här som träffat på en dryg säljare på valfri butikskedja.
var inne på mediamarkt bäckebol för nåt år sen och frågade lite om Sharp 8k tv...
han svarade med ett skratt att dom gör inga såna tv apparater
Det är ju bara och googla så får man upp lite träffar om sharps 8k tv

Medlem

Jag har haft i stort sett samma problem med Mediamarkt. Det känns som att säljarna inte har mycket koll på någonting om det inte gäller Samsung och Apple när det kommer till telefoner eller LG när det kommer till TV-apparater...

Skrivet av hannes.theorell:

År 2020 och någon går till en butik utan att först kollat upp på nätet om butiken har varan inne?

De gånger jag har kollat om varan finns på Mediamarktbutiken nära mig så har inte detta stämt med verkligheten...

Medlem

Vet inte varför du skulle vilja ha Xperia? Grundläggande funktioner så som att ringa och låsa upp telefonen fungerar bara hälften av gångerna på ettan och femman.

Skrivet av Jozo:

Jag har haft i stort sett samma problem med Mediamarkt. Det känns som att säljarna inte har mycket koll på någonting om det inte gäller Samsung och Apple när det kommer till telefoner eller LG när det kommer till TV-apparater...

De gånger jag har kollat om varan finns på Mediamarktbutiken nära mig så har inte detta stämt med verkligheten...

Du menar att sidan säger att de inte har produkten och så blir du positivt överraskad när du ändå går dit?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av baxtex:

Vet inte varför du skulle vilja ha Xperia? Grundläggande funktioner så som att ringa och låsa upp telefonen fungerar bara hälften av gångerna på ettan och femman.

Han skriver tydligt i öppningstråden varför det är ju Xperia som gäller. Då ljudet är det viktigaste blir annat sekundärt.

Kanske ju dessutom vara en vanegrej runt de gunktioner, samt sådant som kan uppdateras i med nya versioner, hårdvara för ljud blir svårare att uppdatera genom mjukvara


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@hannes.theorell: Eller tvärtom Det har hänt flera gånger att sidan säger att de har produkten i lager, men när man väl är där så finns den inte...

Medlem

Samsung har väl ändå LDAC också? Det har väl alla mobiler numera? Min Huawei har det då.

Men hur som helst, den där attityden är ju helt otrolig. Visst att man försöker sälja in på något annat, och tala för Samsungs fördelar t.ex bättre GUI (senaste Sony är en katastrof, går inte välja hemskärm i launchern t.ex), formfaktor, skärm etc. men när kunden påpekar att man är ute efter en specifik funktion eller styrka som man vill ha så är det bara att acceptera.

Men att sedan komma med ett sånt påstående som att LDAC bara är säljsnack, med säljsnacks-kontringen "iPhone är bättre" kan vara det sämsta jag nånsin hört.

Det är lite överdrivet som om en bilsäljare skulle hävda att fyrhjulsdrift bara är säljsnack och att en vanlig bakhjulsdriven BMW är bättre än en fyrhjulsdriven passat för att BMW är ett premiummärke som är bättre på allt, när kunden specifikt vill ha fyrhjulsdrift pga. de vägar denne ska köra på.

Ska man snacka säljsnack ska man åtminstone känna till svagheter/styrkor hos sina produkter och kunna tala för varför styrkorna väger tyngre än svagheterna. Vill kunden ändå fokusera på svagheterna i den produkt man erbjuder så är det bara att vara ödmjuk och hoppas att man kan erbjuda kunden något i framtiden.

Skrivet av Jozo:

@hannes.theorell: Eller tvärtom Det har hänt flera gånger att sidan säger att de har produkten i lager, men när man väl är där så finns den inte...

Jo, men man får ju räkna med att systemet inte är uppdaterat dygnet runt, minut för minut. Men man vet iallafall att butiken faktiskt lagerhåller saker som registreras på hemsidan. I trådens fall så finns ju inte varan alls registrerad på sidan och då kan man ju göra viss slutledning hemifrån.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Grukk:

Han skriver tydligt i öppningstråden varför det är ju Xperia som gäller. Då ljudet är det viktigaste blir annat sekundärt.

Kanske ju dessutom vara en vanegrej runt de gunktioner, samt sådant som kan uppdateras i med nya versioner, hårdvara för ljud blir svårare att uppdatera genom mjukvara

Ingen mening att köpa en ferrari om det inte går att öppna bildörren.

Medlem

Begick också misstaget att köpa en Samsung en gång.

Har alltid annars, både före och efter, blivit Sonys lurar.
Tycker helt enkelt att de är bättre än Samsung.

Lägg märke till ordet "tycker" i föregående mening som illustrerar att det handlar om en åsikt.

OnT: Har en helt annan uppfattning angående Mediemarkt kontra Elgiganten faktiskt. Min upplevelse är den att på Elgiganten så är de bara intresserade av att sälja, medans de faktiskt är intresserade av ens åsikt på Mediamarkt.

Exempel: När jag skulle köpa min förra skärm gick jag till Elgiganten, och kom hem med en annan skärm än den som jag hade kollat upp på nätet innan. Säljaren påstod att den var bättre (kostade något mer). Detta visade sig med tiden vara skitsnack. Orkade inte bråka, så jag blev sittande med en sämre skärm än jag hade tänkt mig under ett par års tid efteråt.

Mediamarkt senast. Jag skulle köpa en ny router, då min gamla hade gett upp.(Var då av förklarliga skäl svårt att göra research på nätet.) Säljaren som först engagerade sig för mitt sökande medgav nästan omedelbart när jag började ställa frågor om produkterna att han inte hade jättekoll på just routrar, och ropade dit en annan säljare, som gav saklig, och som jag uppfattade det hela, korrekt feedback. Kom hem med en ny Asus router i näven som jag fortfarande använder, och är jättenöjd med.

Detta har för mig varit en trend. Jag har mer eller mindre pga. detta slutat gå till Elgiganten överhuvudtaget.
Får kanske börja gå dit nu igen då, om det verkligen är så att Mediemarkt har slutat med Sonylurar. (Suck.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Har tidigare alltid haft Sony men var tvungen att byta pga deras andrahandsvärde. En mobil som knappt är 2 år gammal verkade helt non-existent när jag googlade. Helt sjukt. Men ljudet var alltid bra på dom!

Medlem

Hujedamig, säljare ibland..

Köper själv alltid Sony av denna anledning (och en snabb variant av Android). Har hellre bästa ljudet än den bästa kameran, då detta är tyvärr det Sony alltid fallerar på nu för tiden.

Medlem

@Fr0gg0.: Vi får se vad de kommer att utannonsera imorgon. De säger ju att alla Sonys avdelningar ska hjälpa till med utvecklingen nuförtiden, så om deras kameraavdelning (som är en av de bästa i världen) får i ordning på kameran i mobilen så kan det ju bli intressant.

1
Skriv svar