Medlem

Efter att ha läst alla svar i tråden känner jag verkligen att jag oxå måste byta upp mig till 1440p. Jag har tänkt på detta länge men har på nåt sätt gett upp varje gång jag börjat sätta mig in i "skärmdjungeln" av paneltyper, storlekar och pris. 🤔

Medlem

Vill bara nämna att både AMD och Nvidia mest troligt släpper nya grafikkort innan eller runt sommaren om du har tid att vänta.

Jag kör en 3440x1440 100Hz skärm just nu med ett 1070 och Witcher 3 samt rdr2 är lite tungt att lira i ultra (40-60fps) men annars får man ut tillräckligt med fps i alla andra spel man faktiskt "behöver" snabbheten för

Medlem

Är vansinnigt nöjd med min Acer Predator XB271HU. Rekommenderas varmt.

OBS. den som heter Acer Predator XB271HUA är samma skärm fast med LCD istället för IPS, så tänk på det ifall du tror dig se ett överdrivet bra pris

Medlem

Kan enkelt rekommendera den jag själv har

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4363866


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Medlem

1440p Ultrawide 120hz <3

Äre bara jag som kör 1200p

Gillar bredden på en 16x10


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Glöm inte den viktigaste aspekten av skärmen, paneltypen. Det finns TN, VA och IPS. Råder starkt att läsa på lite om dessa innan du köper din skärm.

Bästa kommentaren i denna tråd.

Medlem

4K 120Hz IPS. En fröjd för ögat att läsa text och kunna se 4K videos.
Går bra att spela nya Flight Simulator i 4K med maxade detaljer på ett 2080, ligger över 30-40 fps.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Äre bara jag som kör 1200p

Gillar bredden på en 16x10

Hade en 16:10 back in the day. Blir nästan lite nostalgisk. Kanske inte för spelande, men gud vad skön den var för webb och Word!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

jag tänkte också köpa mig en ny skärm då min gamla samsung nu hållt i typ 7 år, denna tråd var fylld med bra tips! dags för lite mer rejäl skit, ska ju trots allt sitta och titta på fanskapet hälften av all min tid


signatur

//monster

Medlem

1440p, går alltid växla ner till 1080 om de skulle behövas, går inte skruva upp en 1080p skärm....

Medlem
Skrivet av Billyfh:

1440p, går alltid växla ner till 1080 om de skulle behövas, går inte skruva upp en 1080p skärm....

Supersampling


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

phi
Medlem

Själv slog jag nyligen till på en LG 34" 1440p 144 Hz efter att ha suttit med en gammal BenQ 24" 1080p.

Finns inte mycket att klaga på förutom HDR som är obefintlig men det är ändå ingenting jag bryr mig om.

ELF
Medlem

Instämmer i vad alla andra säger. Ska man köpa nytt nu så är det 1440@144 som gäller.
Men sitter man redan på 144Hz fast 1080p som jag gör så vill man nog gärna avvakta lite. När man äntligen börjar få en stabil fps på minst 90 så vill man inte droppa ned igen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Testpilot

1440p är det gyllene området just nu om man vill köra med hög FPS med dagens grafikkort.

Som @Shadee säger så är paneltypen viktig att ha koll på. TN är snabbt men VA och IPS har bättre färger och betraktningsvinklar och har bra pris och prestanda numera.
144Hz eller bättre samt G-sync eller Freesync bör också finnas med i inköpsplanerna.

Har en 165Hz 1440p G-Sync skärm och kommer aldrig gå tillbaka till nåt sämre.

Medlem

Gick från en 24" 1080p 16:10 AHVA till en 27" 1440p 16:9 IPS 144Hz

Den största skillnaden som jag upplever är att den senare har adaptiv bildsynkronisering.

Så någon form adaptiv synkronisering (Freesync/G-sync) känns viktigare i min bok än om det är 1080p eller 1440p.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

1440p är det gyllene området just nu om man vill köra med hög FPS med dagens grafikkort.

Som @Shadee säger så är paneltypen viktig att ha koll på. TN är snabbt men VA och IPS har bättre färger och betraktningsvinklar och har bra pris och prestanda numera.
144Hz eller bättre samt G-sync eller Freesync bör också finnas med i inköpsplanerna.

Har en 165Hz 1440p G-Sync skärm och kommer aldrig gå tillbaka till nåt sämre.

Så sant så, framförallt nu när Freesync fungerar ihop med Nvidias grafikkort med


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Äre bara jag som kör 1200p

Gillar bredden på en 16x10

Körde tidigare en 25,5" tror jag det var 16:10 1920*1200.
Irriterade mig dock på att skärmen var blank så gav den till en annan.
Var tvungen att byta till en 27" 16:9 för att få samma storlek.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kör 50 tums plasma på 1080 och är helnöjd! Jag behöver inte mer än så här för att uppskatta ett spel. Jag går gärna sist och köper nytt när det blivit mainstream och "billigt", det viktigaste är att det inte laggar. Jag hade min köprusch på 90-talet. Då skulle man ha det fetaste direkt. Dyrt som fan var det och blev gammalt fort. Men å andra sidan kunde man ju platta till omgivningen med att man kunde spela i 1024 × 768


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

För mig är det helt sjukt att man pratar om 144hz i ett spel som RDR2 som uteslutande handlar om atmosfär. Då vill jag ha bildkvalite i 4K och korrekta färger.

Själv kör jag Xbox One X på en 4K 32" och det ser helt fantastiskt ut. Än bättre är det på 58" 4K HDR.

Ska jag däremot köra snabba FPS så är min gamla 1080p från Samsung att föredra. Värdelösa färger och usel betraktningsvinkel!

Medlem
Skrivet av trifix:

För mig är det helt sjukt att man pratar om 144hz i ett spel som RDR2 som uteslutande handlar om atmosfär. Då vill jag ha bildkvalite i 4K och korrekta färger.

Själv kör jag Xbox One X på en 4K 32" och det ser helt fantastiskt ut. Än bättre är det på 58" 4K HDR.

Ska jag däremot köra snabba FPS så är min gamla 1080p från Samsung att föredra. Värdelösa färger och usel betraktningsvinkel!

Njaa, vill inte riktigt hålla med.
så högt som 144 är kanske inte lika noga i spel som RDR2 eller Witcher 3 osv.
Men det får absolut inte vara 30 och neråt som det är i konsolversionerna
nu kör du ju Xbox on X så du kanske är skonad från diabildsspelen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Jag skulle helt klart välja 1440p.

Medlem

1080p! Den ekonomiska spelarens bästa vän. Hög framerate per krona! Klamrar mig fast till detta för att jag är för snål och orkar inte hosta upp massor med pengar för ny dator. Har en AOC 24" 144hz gsync tillsammans med 4770K, 980ti.
På jobbet kör jag dock en dell 27" 1440p för att kunna ha massor med dokument framme

Medlem

@Heeedmalm: Jo jag kommer nog vänta med köpet till sommaren, antingen för de nya korten eller en bättre deal på 2080ti.

Medlem
Skrivet av goralux:

@Heeedmalm: Jo jag kommer nog vänta med köpet till sommaren, antingen för de nya korten eller en bättre deal på 2080ti.

Jag byggde min burk med 1440p som mål i höstas. Väntade dock med två saker, gfx och ny skärm. Kör gamla kortet och min 1080p/144Hz Gsync-skärm tills dess. (...och jag väntar fortfarande på nya kort eller något annat som påverkar marknaden rejält.)

Kanske kan vara en idé även i ditt fall? I o m att vi bygger själv måste vi ju inte köpa allt på en gång.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

@jonis: Jo borde kunna hanka mig fram vid 1080p med mitt RX 480 8gb i den annars nya riggen tills de nya korten kommer ut.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag kör med 1080p 144hz med en 24" och är mycket nöjd. Körde 1440p förut och visst ser det bättre ut, men blev för dyrt i längden med att uppgradera gpu för ofta. Jag skulle säga att om du spelar i 1080p blir det både billigare och räcker längre. Du behöver i princip ett gtx 1080 för att kunna hålla stabila 60 fps+ i 1440p. Om 2-3 år kommer förmodligen gtx 1080 vara ett instegskort för 1080p, för e-sport däremot kommer den nog räcka längre. Håller du dig till 1080p kommer gtx 1080 hålla dig längre, jag skulle gissa på 3 år. Mitt råd är att lägg mer på gpu istället.

https://www.techpowerup.com/review/asrock-radeon-rx-5500-xt-p...

Så gjorde jag för när jag köpte ny skärm och burk i julas. Orkade inte sitta och vänta på fps-ångesten som kommer när GPU blir för segt för spelen. Har bytt och lagt ut alldeles för mycket pengar på nya grafikkort genom åren. Blev en AOC 24G2U och den är helt ok och ljusår bättre än min förra 24''.

Medlem

4K, HDR och alla hz.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Supersampling

Så rätt så,
men jag skulle ju tro att resultatet från en 1440p skärm fortfarande är bättre än med 1080p+supersampling?
Inget jag testat men förmodar att denna lösning ger illutionen av att upplösningen är högre.
(Är ju fast vid de pixlar hårdvaran har i slutändan) 😀

123
Skriv svar