Diskutera – Vad avgör var du handlar dina spel?

Avstängd

Varför är det en nyhet eller diskussion om det här en gång i veckan på denna sajten? Tycker folk på allvar att det är intressant om folk köper mjölken på ICA eller Hemköp också?

Medlem

Priset. Spelar oftast ingen roll vilken plattform, kanske om det är något jag tänkt spela med vänner men annars inte.

Medlem

bra fråga , jag skulle vilja säga såhär om spelet finns på låt oss säga GOG , och steam men det är 40 kr dyrare på steam så skulle jag köpa det på steam för slippa sätta igång eller ha GOG launcher igång i bakgrunden.

Jag gillar mina fps I mina spel å kalla det OCD eller nått men när jag ska spela ett spel speciellt om det är lite åt det krävande hållet så vill jag inte ha alla launchers för olika spel igång och sen alla andra program man brukar ha på i bakgrunden, så då stänger jag av dom, och vi säger jag har 4 olika launchers för alla spel man kanske vill hoppa imellan är det drygt. Istället ha alla spel på samma launcher och bara behöva ha den igång som steam är mer tilltalande till mig och jag betalar hellre dessa få kr extra för spel på steam t,ex än att gå till någon av dom andra launchers och köpa spelet där om jag får välja.

Medlem
Skrivet av Natrium:

bra fråga , jag skulle vilja säga såhär om spelet finns på låt oss säga GOG , och steam men det är 40 kr dyrare på steam så skulle jag köpa det på steam för slippa sätta igång eller ha GOG launcher igång i bakgrunden.

Du behöver inte använda GOG Galaxy för att starta och spela spel du köpt från GOG. Spel från GOG är helt launcher-fria, om du så önskar.

Medlem

Jag köper spelen där jag tror det är en hållbar verksamhet. Steam är den platsen idag.
Vet att även de har haft drives med att ge bort spel, men att slänga bort saker gratis jämnt och ständigt är inte något som håller i längden (då alla vill få betalt för sitt jobb och tjänster).
Det är också underligt att spel som legat på exklusiv platform, sedan släpps 1 år senare på annan platform, och fortfarande är full med buggar. Det är nästan som devs fått tillräckligt betalt redan innan de släppt spelet, för att skita i att slipa deras diamant, och sedan gå vidare mot nya projekt. Men det är väl ett "problem" som inte drabbar någon, eller?
60 euro för en titel som aldrig blir buggfri? Men så länge man får lite gamla gratisspel, som man aldrig spelar, så blir allt väl bra...

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Varför är det en nyhet eller diskussion om det här en gång i veckan på denna sajten? Tycker folk på allvar att det är intressant om folk köper mjölken på ICA eller Hemköp också?

Klart det spelar roll. Köper du på ICA så skickar du ju pengarna ur landet till Holland, medan i Hemköp stödjer du lokalt företag. Självklart köper du mjölken på Hemköp.

Medlem

@Kazutoyo: ja ja jag vet det var ett ex, på använda olika launchers byt ut GOG mot epic launcher eller ubisofts launcher då. Eller Origin.

Medlem

Viktigast: DRM-fritt

Också najs: Linux-ports.

Får jag inget av dessa så blir det inget köp, såvida det inte är en fysisk utgåva förstås, men då är inte PC särskilt relevant då såna kräver aktivering på diverse DRM-smittad launcher, typ Steam. Tycker krav på launcher över lag är jäkligt dumt och onödigt. PC var bättre på den gamla goda tiden.

På konsol är det inte så kinkigt, men föredrar fysiska utgåvor såklart.

Always online-spel går alltid fetbort.

Medlem

Priset, kollar oftast på greenman eller liknande.

Avstängd
Skrivet av Weeks_death:

Klart det spelar roll. Köper du på ICA så skickar du ju pengarna ur landet till Holland, medan i Hemköp stödjer du lokalt företag. Självklart köper du mjölken på Hemköp.

Bra, då var vi klara med den diskussionen. Vi behöver inte bumpa ämnet en gång i veckan.

Medlem

Undviker i möjligaste mån Steam för att jag tycker att deras butik är alldeles för blottad med funktioner som bara stör mig.

PC: Finns spelen på Gog handlar jag där, men det är sällan. Annars väljer jag Epic. Eller Steam om det inte finns något annat val.

PS4: PS Store eller inte alls. Skivor är trams.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Priset, och att det inte är på EGS. Föredrar att samla spelen på Steam om det går.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Klart det spelar roll. Köper du på ICA så skickar du ju pengarna ur landet till Holland, medan i Hemköp stödjer du lokalt företag. Självklart köper du mjölken på Hemköp.

Nu får du förklara lite närmare hur pengarna åker till Nederländerna om man handlar på ICA.

OnT: Epic Game Store bojkottar jag totalt då jag inte tycker om deras terrormetoder att köpa till sig exklusivitet. Köper inte heller Ubisoftspel på PC då jag inte vill ha Uplay, samt att jag fortfarande är arg över den gången för flera år sedan jag köpte ett spel på Steam, och så var jag lik förbannat tvungen att installera Uplay.

Origin har jag inget emot, för det är trots allt EA som valt att släppa sina egna spel på sin egen plattform, och att de inte förstört för mig. Ungefär samma som Steam, fast det senare är en mycket bättre plattform generellt.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Backloggens befriare

Helst fysiskt till Xbox One. Därefter digitalt till detsamma. På PC går det GOG > Steam > Övriga. Gillar GOG och deras arbete med inte minst äldre spel.


signatur

Ad hoc addendum

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av Shrudder:

Nu får du förklara lite närmare hur pengarna åker till Nederländerna om man handlar på ICA.

Han tror nog att ICA fortfarande ägs av Ahold. Men de sålde sitt innehav 2013, och idag är Ica:s majoritetsägare Ica-handlarnas förbund - som är svenskt.)


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Finns det på Gog köper jag det där, annars köper jag det fristående från plattform så att jag slipper ha produkten bunden. Verkar spelet okej på Steam köper jag det där. Än så länge insisterar Epic på att införa något jag verkligen hatar på PC-scenen (tredjepartsexklusivitet) så jag räknar inte dem som en seriös säljare personligen, så uppmuntrar ej med en klientinstallation. Hoppas det ändras i framtiden. Kort sagt, jag försöker dra mitt strå till stacken för att bibehålla ett relativt okej köparklimat, utan att gå till extrem överdrift. Det känns rätt, så jag antar att min strävan är rotad i principfråga snarare än enbart pris.

Senaste fysiska spelet jag köpte var ironiskt nog Hellgate: London för bra många år sedan, annars blir det digitalt, vilket jag tycker fungerar utmärkt så länge man är hyfsat etiska. Det går ju inte att komma undan att den stora majoriteten spel är byggda så att man lånar det snarare än köper det, i praktiken, och då blir fysiska exemplar mest dekoration, vilket jag tyvärr inte har plats med.

Medlem

Skulle säga pris / användarbas, om kompisen kör på steam så blir de steam, om det är singleplayer eller ingen jag känner har det blir de där det är billigast, visst är det bekvämt med allt på en plattform men personligen tycker jag inte det är värt lägga ut 50sek i onödan.....

Medlem

En kombination av pris och företagets integritet. Brukar mest bli GOG,tycker varken Steam eller Epic Store är något vidare faktiskt. Bojkottar dock inget av dem men finns spelet på annat håll köper jag det där.

Medlem

Det är vanligtvis Steam jag håller koll på, men jag köper intressanta spel på alla plattformar.

Steam, Uplay, Origin, Rockstar, Epic etc. Har dock bara ett enda lite äldre starwarsspel på GOG.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Främst Steam, men det mesta går hem utom Epic.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Blev bara häromdagen förskräckt över att jag inte kunde lägga till det första spelet jag tänkt köpa längre fram på epic games på en wishlist eftersom att de inte ens har denna basic funktionen. Då tänker jag att spelköpet får vara med.

Avstängd

Viktigast är Linux stödet. Köper därför allt på Steam.

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Nu får du förklara lite närmare hur pengarna åker till Nederländerna om man handlar på ICA.

OnT: Epic Game Store bojkottar jag totalt då jag inte tycker om deras terrormetoder att köpa till sig exklusivitet. Köper inte heller Ubisoftspel på PC då jag inte vill ha Uplay, samt att jag fortfarande är arg över den gången för flera år sedan jag köpte ett spel på Steam, och så var jag lik förbannat tvungen att installera Uplay.

Origin har jag inget emot, för det är trots allt EA som valt att släppa sina egna spel på sin egen plattform, och att de inte förstört för mig. Ungefär samma som Steam, fast det senare är en mycket bättre plattform generellt.

Var bara ett litet inlägg för att vara trollig och lite rolig utan smily 😆. Orginalkommentaren var en fråga varför folk bryr sig i en tråd som berör vilken man tycker bäst om. Om det inte är något att bry sig om då är det inget att kommentera i ett fält om.. Man bryr sig ju inte ( notera att kommentaren inte var att de inte bryr sig om vilken platform man köper i, utan att frågan diskuteras på forumet).

Hur som haver, är med dig på dina åsikter om platformar. Dock har jag större tolerans och viss förståelse när företag släpper spel på sin egen konsol/platform. Tycker det är en stor eloge till de som dock släpper utanför sin egen launcher.

Medlem
Skrivet av MaxC:

Han tror nog att ICA fortfarande ägs av Ahold. Men de sålde sitt innehav 2013, och idag är Ica:s majoritetsägare Ica-handlarnas förbund - som är svenskt.)

😉

Moderator | Testpilot

Bra fråga. Egentligen är det för det mesta pris. Att det finns flera klienter gör mig inte så mycket om jag ska vara ärlig. Dock föredrar jag att ha spel på Steam då det mesta jag har, även om man räknar bort mycket skräp från olika buntar, ligger där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Köper på GOG i förstahand, men om det är markant billigare hos en annan (legitim) återförsäljare så blir det där istället. Eller om spelet inte ens finns på GOG, förstås.

12
Skriv svar